نقش پروبیوتیک ها در سلامت دندان

نقش پروبیوتیک ها در سلامت دندان

پروبیوتیک ها که به عنوان میکروارگانیسم های زنده معرفی می گردند به طور گسترده ای به علت مزایای سلامتی خود شناخته می شوند. همچنین پروبیوتیک ها در زمینه مراقبت های بهداشتی دهان و دندان هم محبوبیت بسیاری دارند. در این مقاله ما می خواهیم با نقش پروبیوتیک ها در سلامت دندان آشنا می شویم. پیشنهاد می کنیم که این مقاله را از دست ندهید.

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها به طور معمول میکروب های زنده ای هستند که در مواد غذایی وجود دارند.

این میکروب ها به علت تأثیر مثبت بر سلامت میزبان در صورت استفاده به تعداد کافی شناخته شده می باشند. به عبارت ساده تر باید بگوییم، پروبیوتیک ها باکتری های سالمی می باشند که به طور معمول به علت تأثیری که بر سلامت دستگاه گوارش دارند، شناخته می شوند. با این همه، آنها همچنین به عنوان یک ابزار عالی به منظور بهبود سلامت دهان در حال ظهور می باشند.

استفاده از پروبیوتیک ها در سلامت دندان و دهان

امروزه محصولات گوناگونی را می توانید در بازار یافت نمایید که دارای پروبیوتیک ها می باشند، پروبیوتیک ها، باکتری های زنده با فواید سلامتی متعدد هستند. به طور کلی، پروبیوتیک ها به منظور بهبود سلامت روده قابل استفاده می باشند. از نظر بالینی هم، پروبیوتیک ها به منظور پیشگیری و یا درمان عفونت ها و همچنین بیماری های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرند. با این همه، در چند سال گذشته، تحقیقات متعددی هم انجام شده که استفاده از پروبیوتیک ها را به منظور اهداف سلامت دهان توصیه نموده اند.

زمان بررسی سلامت دهان، پروبیوتیک ها پتانسیل بوجود آوردن تعادل مجدد میکروبیوم دهان را خواهند داشت. به غیر از این، زمانی که در مقادیر کافی تجویز می گردند، این موارد را در پی خواهند داشت:

  • بهبود دیس بیوز میکروبی میزبان
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های دندانی

این باکتری های زنده مفید نقش مهمی را در تغییر اکولوژی دهان ایفا خواهند کرد. همچنین آنها سطوح پاتوژن های خاص دهان را از بین برده و تنظیم می نمایند.

فواید پروبیوتیک ها در سلامت دندان

در چندین مطالعه ای که بر روی پروبیوتیک ها انجام گرفته مشخص گردیده است که پروبیوتیک ها به علت عملکرد ضد التهابی خود، می توانند به بهبود بهتر سلامت لثه کمک شایانی نمایند. بعضی از شواهد حاکی بر این است که سطح باکتری های پوسیدگی زا من جمله استرپتوکوک موتانس را کاهش می دهد. این مورد نشان می دهد که می تواند به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک بسزایی کند. حال بیایید به مزایای پروبیوتیک ها نگاه کلی تری بیاندازیم. همچنان با ما همراه باشید.

نقش پروبیوتیک ها در سلامت دندان

پیشگیری از ایجاد پلاک

در دهان ما انواع مختلفی از باکتری ها یافت می گردند. بعضی از این باکتری ها مسئول بوجود آمدن پلاک می باشند. باکتری هایی همچون استرپتوکوکوس موتانس که به نام S. mutans هم شناخته می شوند، این باکتری هم باعث ایجاد حفره می شود به این صورت که قند را به اسید لاکتیک تبدیل می کند. با این اتفاق یک محیط اسیدی در دهان ایجاد می گردد و در آخر هم باعث بوجود آمدن حفره و پلاک می گردد. پروبیوتیک ها از ایجاد این فضا جلوگیری کرده و در نتیجه از ایجاد پوسیدگی و پلاک جلوگیری می نمایند.

جلوگیری از بوی بد دهان

از دیگر فواید پروبیوتیک ها می توان به جلوگیری از بوی بد دهان اشاره نمود. بوی بد دهان غالباً توسط باکتری های موجود در روده و دهان ایجاد می گردد. پروبیوتیک های خوراکی این توانایی را دارند تا با کاهش میزان باکتری هایی که عامل بوی بد دهان هستند با بوی بد دهان مبارزه نمایند و آن را ازبین ببرند. طبق برخی تحقیقات انجام شده، پروبیوتیک ها بسیار از دهان شویه های ضد باکتریایی بهتر می باشند. شاید برای شما سوال باشد، چرا؟

باید بگوییم که غالباً اعتقاد بر این می باشد که دهانشویه در کنار ازبین بردن باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان، باعث ازبین رفتن تمام باکتری های خوب که برای سلامت دهان و میکروبیوم دهان مهم می باشند، می شود. از طرف دیگر، پروبیوتیک ها می توانند به بازیابی تعادل و همچنین بهبود سلامت کلی دهان هم کمک بسزایی نماید.

کاهش علائم التهاب لثه و پریودنتیت از مزایای پروبیوتیک ها در سلامت دندان

بگذارید این را هم اضافه نماییم پروبیوتیک ها می توانند نقش بسزایی در کاهش علائم التهاب لثه داشته باشند. التهاب لثه به عنوان بیماری لثه هم شناخته می شود.

از شایع ترین علائم التهاب لثه می توان به: لثه های متورم، لثه حساس و دندان های حساس اشاره داشت. به طور مشابه، به این مورد هم اشاره داشته باشیم پروبیوتیک ها در کاهش علائم پریودنتیت که همچون بیماری لثه می باشد، می توانند موثر واقع گردند.

پریودنتیت را می توان به عنوان یک بیماری التهابی طولانی مدت دانست که با نرخ بالاتر دیابت، بیماری قلبی، آلزایمر و بسیار مشکلات دیگر مرتبط باشد. در صورتی که درمان به موقع انجام نگردد، این بیماری ها منجر به آسیب های پایداری خواهند شد. بیشتر کلینیک ها از پروبیوتیک های خوراکی به منظور بهبود علائم گوناگون بیماری لثه همچون پلاک، خونریزی لثه و … استفاده می نمایند.

درمان کاندیدیازیس دهان

کاندیدیازیس دهان که با نام برفک دهان هم شناخته می شود یک بیماری قارچی می باشد که در آن قارچ کاندیدا بیش از حد رشد خواهد کرد و لکه های سفیدی بر روی زبان ایجاد می نماید. بعضی از علائم رایج برفک دهان شامل: خشکی دهان، قرمزی و سوزش می شود. به منظور جلوگیری از ایجاد بیماری برفک دهان، بیشتر پزشکان پیشنهاد به کاهش مصرف قندها و همچنین کربوهیدرات هایی را که مخمر کاندیدا را تغذیه می نمایند را دارند.

به منظور پیشگیری و یا معکوس نمودن علائم برفک دهان پروبیوتیک های خوراکی توصیه می گردد.

پیشگیری از عفونت های تنفسی

عفونت های تنفسی به طور معمول عفونت هایی در دستگاه تنفسی می باشند که توسط انواع باکتری ها یا ویروس ها بوجود می آیند. از شایع ترین انواع عفونت های تنفسی می توان به: سینوزیت، گلو درد، سرماخوردگی، استرپتوکوکی و برونشیت اشاره نمود. با کمک گرفتن از پروبیوتیک های خوراکی خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را می توان به خصوص در کودکان تا حد بسیاری کاهش داد.

بهترین غذاهای پروبیوتیک

حال که دانستیم پروبیوتیک چیست و چه مزایایی برای سلامت دهان و دندان به همراه دارد، بهتر است حال بدانیم چه غذاهایی حاوی پروبیوتیک هستند. با ما همچنان همراه باشید تا بهترین غذاهای حاوی پروبیوتیک آشنا گردیم.

در صورتی که به نحوه مصرف کردن پروبیوتیک ها می اندیشید، قرص های پاستیل و قرص های جویدنی می توانند بهترین راه حل به منظور مصرف پروبیوتیک ها باشند. این دو به باکتری های خوب اجازه خواهند داد تا به طور مستقیم به سطوح دهان منتقل گردند، جایی که بیوفیلم ها توسط باکتری ها تشکیل می گردند. به منظور تقویت رشد باکتری های خوب، مصرف کردن مقدار بسیاری پری بیوتیک می تواند مهم باشد. بعضی از بهترین غذاهای پروبیوتیکی که بهتر است در رژیم غذایی گنجانده شوند عبارتند از:

  • پیاز
  • سیر
  • سیب
  • موز (نارس)
  • سبزی قاصدک خام
  • دانه کتان
  • کنگر فرنگی
  • کاکائو
  • ریشه کاسنی
  • مارچوبه
  • تره فرنگی
  • جیکامای خام و غیره

در آخر

به منظور نتیجه گیری، مصرف هر روز پری بیوتیک ها برای بهبود رشد و تقویت باکتری های خوب و همچنین مبارزه با مشکلات مختلف دهان و دندان اهمیت خواهد داشت. البته شما می توانید با دندانپزشک خود در رابطه با بهترین پری بیوتیک هایی که برای بهبود سلامت کلی دهان شما مناسب هستند هم صحبت و مشورت نمایید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس