درمان ریشه

عصب کشی دندان

درمان عفونت ریشه دندان

درمان ریشه یا درمان اندودنتیک، روشی درمانی برای نابودی عفونت های دندان همراه با جراحی لثه است. درمان ریشه همچنین می تواند از دندان در برابر عفونت های آینده محافظت کند. دو بخش تاج و ریشه، ساختارهای اصلی دندان می باشند. تاج عمدتا بالای لثه قرار دارد و ریشه ها در زیر آن قرار می گیرند. ریشه ها، عامل اتصال دندان به استخوان فک متصل می باشند.

کانال ریشه بخشی از دندان است؛ قسمتی توخالی که بافت عصبی، رگ های خونی و سایر سلول ها در آن قرار گرفته اند و به آن پالپ نیز گفته می شود. پالپ دندان را تغذیه می کند و مواد مورد نیاز بافت های اطراف را تأمین می کند. اعصاب در پالپ دمای سرد و گرم را به عنوان درد حس می کنند. در صورت بروز عفونت یا پیشرفت شدید پوسیدگی دندان، عمل درمان ریشه با هدف حذف عفونت و اعصاب آسیب دیده انجام می گردد مانند پروتز دندان . در طی درمان ریشه، بافت عصبی و عفونت موجود برداشته می شود در نتیجه، بیمار دیگر از دندان درد رنج نخواهد برد.

درمانی بدون درد

حین درمان دردی نخواهید داشت

با استفاده از جدیدترین متد

توسط روتاری و اپکس فایندر

توسط کادر پزشکی مجرب

مخصصین مجرب درمان ریشه

درمان مجدد ریشه

برای احیای دندان عصب کشی شده

درمان ریشه دندان عفونی و مراحل آن

عصب کشی دندان جلو

درمان ریشه، پالپ عفونی یا آسیب دیده را درمان و به ترمیم دندان، بدون نیاز به کشیدن، کمک می کند. در صورت وجود حفره عمیق، ترک خوردگی دندان یا پر شدن ناقص، باکتری ها می توانند وارد پالپ شوند. اگر باکتری ها از طریق دهانه ریشه به دندان نفوذ کنند می توانند باعث بروز عفونت در استخوان شوند باکتری ها در نهایت پالپ را از بین می برند. ناحیه پالپ در صورت آسیب دیدگی یا عفونت کردن، نمی تواند خود را ترمیم کند و بافت می میرد. درگیری عفونی به مرور زمان استخوان ها را ضعیف کرده و سبب تجزیه آن ها می شود. کم کم رباط های اطراف دندان متورم شده و دندان شل می شو.

آسیب پالپ، باعث حساسیت دندان به دمای بالا و پایین می شود. درد در زمان جویدن غذا، درد مداوم و ضربان دار از علائم این آسیب می باشند. بدون درمان، عفونت گسترش می یابد و شاید نیاز به جراحی فک باشد. در نهایت، دندان شل شده و باید کشیده شود. درمان ریشه معمولاً دندان را نجات می دهد و درد را از بین می برد و در اکثر موارد نیازی به کشیدن دندان نخواهد بود.

درمان ریشه در سه مرحله انجام می شود و تکمیل آن بین یک تا سه جلسه طول می کشد. مراحل انجام دندان ریشه به شرح زیر است:

1. 1. تمیز کردن کانال ریشه

ابتدا دندانپزشک هر چیزی را که داخل کانال ریشه است بر می دارد. بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد و در اولین مرحله، سوراخی کوچک روی دندان تعبیه می شود. دندانپزشک سپس بافت های بیمار و مرده را با ابزار مخصوص تخلیه می کند.

1. 2. پر کردن کانال ریشه

در مرحله بعد، دندانپزشک با استفاده از مواد و ابزار مخصوص، ناحیه توخالی را تمیز و ضد عفونی می کند. سپس، دندان با یک ماده لاستیکی مانند پر می شود. در نهایت با استفاده از سیمان چسبنده کانال ها کاملاً مسدود می شوند.

1. 3. افزودن تاج یا پر کردن

پس از درمان ریشه، دندان نسبت به قبل شکننده تر خواهد شد. دندان فاقد پالپ باید مواد مغذی مورد نیاز خود را از رباطی که دندان را به استخوان متصل می کند، دریافت کند. کمبود مواد مغذی به مرور زمان باعث می شود تا دندان ضعیف و ساختارش شکننده شود. استفاده از تاج به عنوان گزینه ی درمانی، باعث افزایش قدرت و مقاومت دندان می گردد. تا زمانی که تاج یا پر شدن کامل نشود باید از جویدن یا گاز گرفتن اجتناب کنید. پس از تکمیل این مرحله، می توانید مثل قبل از دندان هایتان استفاده کنید یا توسط بلیچینگ دندان دندانهای خود را سفید کنید.

مزایا و معایب عصب کشی و درمان ریشه

آیا عصب کشی دندان و درمان ریشه دردناک است؟

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان، وجود درد بیش از حد یا غیرقابل تحمل است؛ اما اگر درمان ریشه توسط یک جراح دندانپزشک مجرب و حرفه ای انجام شود، نسبتاً بدون درد خواهد بود. دردی که احساس می کنید، ناشی از عفونت است نه از درمان. درمان دردی ایجاد نمی کند بلکه به کاهش آن کمک می کند.

جراح دندانپزشک با بی حسی موضعی ریشه دندان و ناحیه اطراف آن را از بین می برد. بعد از عمل، بروز برخی از حساسیت ها طبیعی است. این درد و ناراحتی ها موقتی است و اغلب داروهای ضد درد بدون نسخه (OTC) برای تسکین آن کافی است. در صورت نیاز، دندانپزشک داروهای قوی تر مانند کدئین را برای تان تجویز خواهد کرد. بعلاوه ممکن است دندانپزشک برای درمان یا جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

درمان ریشه دندان عصب کشی شده

درمان ریشه همیشه میان عموم با شایعات زیادی همراه بوده است. شایعاتی که ممکن است فردی را از پیگیری درمان ناامید و پشیمان کنند و متاسفانه در آینده مشکلات بیشتری را برای وی به وجود آورند. در ادامه تعدادی از این شایعات و درست یا غلط بودن آن ها را بررسی می کنیم.

در واقع، درد درمان ریشه بسیار کمتر از دندان دردی است توسط دندان عفونی ایجاد شود. درمان ریشه معمولاً طی یک نوبت 1-2 ساعته انجام می شوند. دهان شما در طول کل عمل با استفاده از داروهای بی حسی موضعی، کاملا بی حس می شود. در کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی ما با تجویز منطقی داروها، به شما کمک می کنیم تا در تمام مدت آرامش خود را حفظ کنید و پروسه درمان خود را به بهترین نحو به پایان برسانید.

دندان درد یک شاخص رایج دندان عفونی است که به درمان ریشه نیاز دارد. با این حال، همه دندان های آلوده باعث دندان درد نمی شوند. هنگامی که اعصاب دندان شما می میرد ممکن است به هیچ وجه احساس ناراحتی نکنید، اما دندان شما شکننده می شود و در صورت عدم درمان در نهایت می افتد. با انجام ویزیت های منظم با دکتر دندانپزشک، دندان های عفونی را پیش از بحرانی شدن تشخیص می دهید و به سادگی با یک درمان ریشه، از بروز مشکلات شدید در آینده پیشگیری خواهید کرد.

درمان ریشه هزینه بیشتری نسبت به مراقبت های پیشگیرانه دارد، اما در مقایسه با هزینه تعویض دندان از دست رفته، بسیار کم هزینه تر است. علاوه بر آن، درمان ریشه معمولاً تحت پوشش بیمه دندانپزشکی قرار می گیرد. در مقایسه با سایر روش های ترمیمی که ممکن است در صورت عدم درمان دندان عفونی، ضروری شوند؛ درمان ریشه بسیار مقرون به صرفه است. حفظ دندان طبیعی همیشه بهترین راه برای حفظ زیبایی لبخند و جلوگیری از عوارض بعدی است.

عصب کشی و درمان ریشه

مزایا و معایب عصب کشی و درمان ریشه دندان

مزیت: روش درمان ریشه در 92 درصد مواقع موفقیت آمیز است. درمان ریشه برای حفظ سلامتی شما واجب است. در صورت عدم درمان، با گذشت زمان عفونت فقط بدتر می شود. بزرگترین مزیت این روش این است که در آینده نیازی به کشیدن دندان نیست. در نهایت، با وجود موارد ذکر شده، درمان ریشه انتخابی معقول و صحیح در بازگرداندن سلامت دهان و دندان های شما است.

معایب: بافت عفونی اغلب اوقات از انتهای ریشه پخش می شود و ممکن است لثه ها را آلوده کند. عفونت در اکثر مواقع به سادگی درمان می شود اما تا زمان حذف منبع عفونی، درد ادامه دارد. شکل کانال های دندانی نامنظم است و اگر دندانپزشک مجرب نباشد، ممکن است با اندازه نگرفتن دقیق یا حفاری اشتباه، به بیمار آسیب وارد کند یا تمیز کردن کامل عفونت شکست بخورد. در صورت حذف نشدن عفونت و تمیز نکردن کامل، امکان آلوده شدن و عود مجدد عفونت وجود دارد. درمان ریشه همیشه با درد همراه است، اما به هر حال حین عمل، درد بسیار کمی حس خواهید کرد.

قسمت نظر بسته شده است.