مشاوره سلامت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان

وظیفه اجتماعی ما، مشاوره رایگان به شماست!

ما در درمانگاه دندانپزشکی نعمت الهی، حفظ سلامت دهان و دندان جامعه را وظیفه ی خود تلقی می کنیم و با ارائه خدمات مشاوره سلامت دهان و دندان و لیست وسیعی از خدمات زیبایی، درمانی و جراحی دندانپزشکی در ارتقای بهداشت و سلامت عموم جامعه می کوشیم.

بهداشت دهان و دندان می تواند مستقیما بر سلامت جسمی و روانی شما تاثیر بگذارد. وضعیت بهداشتی و سلامت دهان و دندان بر ظاهر، روابط بین فردی، رژیم غذایی، اصلاح طرح لبخند میزان دریافت مواد مغذی، عادات تغذیه و گفتار موثر است.

در نتیجه بیماری های دهان و دندان میتواند سلامت کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند و یک عامل موثر در بروز بیماری های ثانویه به شمار می آیند.

مراقبت خوب از دهان، دندان و لثه یک عادت ارزشمند است که در صورت تبدیل به یک روتین دائمی در سبک زندگی شما می تواند بر سلامت کلی شما تاثیر مثبت داشته باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه جلوگیری کند.

همچنین می تواند به شما کمک کند سلامت دهان و دندان های خود مانند پروتز دندان را در سنین بالاتر نیز حفظ کنید. ثابت شده است که رعایت بهداشت دهان و دندان و عادات غذایی مناسب برای دستیابی و حفظ سلامت عمومی جسمی و عاطفی در طول زندگی ضروری است.

چگونه می توان بهداشت دهان و دندان را بهبود بخشید؟

ویزیت منظم دندانپزشکی می تواند چیزی فراتر از جذابیت لبخند به شما هدیه کند. ویزیت منظم دندانپزشک  علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان می تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامت کلی شما به دندانپزشکان بدهد؛ از جمله اینکه آیا در معرض خطر بیماری مزمن هستید یا نه؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که سلامت دهان شما نشان دهنده وضعیت کل بدن شما است. به عنوان مثال، هنگامی که سلامت دهان و دندان شما در وضعیت قابل قبولی است نشان دهنده سلامت کلی بدن و سایر ارگان های حیاتی می باشد.

از طرف دیگر، اگر سلامت دهان و دندان شما اوضاع مناسبی نداشته باشد ممکن است شاهدی بر وجود بیماری های مزمن و زمینه ای در دیگر نقاط بدن و نیاز به روکش دندان باشد.

به همین خاطر امروزه گرفتن مشاوره سلامت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک از جمله توصیه های قوی متخصصین حوزه علوم پزشکی جهت ایجاد و حفظ یک سبک زندگی سالم به شمار می آید.

آیا رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند باعث مشکلات سلامتی شود؟

اگر از دندان ها و لثه های خود مراقبت نمی کنید، ضعف سلامت دهان و دندان شما می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. از جمله:

1. درد دهان و صورت

این درد ممکن است عمدتا به دلیل عفونت لثه ها باشد. التهاب لثه، مرحله اولیه بیماری لثه، در بین افراد بسیار شایع است و در صورت عدم درمان می تواند به از دست دادن دندان ها منجر شود. با گرفتن مشاوره سلامت دهان و دندان از کلینیک دندانپزشکی نعمت اللهی می توانید بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهید و بدین ترتیب از صرف هزینه های مادی و معنوی آینده جلوگیری نمایید.

1. مشکلات قلبی و سایر اندام های اصلی

عفونت های دهانی می توانند اندام های اصلی بدن را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال قلب و دریچه های قلب می توانند در اثر اندوکاردیت باکتریایی ملتهب شوند. وضعیتی که افراد مبتلا به بیماری قلبی یا هر کسی که بافت قلب وی آسیب دیده است را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند زندگی ایشان را به خطر اندازد. در نتیجه حفظ سلامت دهان و دندان می تواند مستقیما بر حفظ زندگی و جان شما اثر داشته باشد.

1. مشکلات گوارشی

هضم غذا، با فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی در دهان آغاز می شود و بروز مشکلات در سلامت دهان و دندان می تواند منجر به نارسایی روده، سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات گوارشی شود.

علائم ضعف بهداشت دهان و دندان چیست؟

علائم ضعف بهداشت دهان و دندان

بهداشت ضعیف دهان و دندان به اشکال مختلف ظاهر می شود. از خونریزی یا جراحی لثه گرفته تا دندان درد و جراحی دندان، رشد غده در دهان و تغییراتی در سطح زبان. در ادامه برخی از چندین نشانه رایج ضعف بهداشت و سلامت دهان و دندان را با هم مرور می کنیم:

1. درد دندان

دندان خرد شده یا شکسته، بازسازی نامناسب دندان، آبسه، عفونت یا دندان قروچه از جمله علل رایج دندان درد به شمار می آیند. اگر متوجه درد در دندان خود شدید، آن را نادیده نگیرید. این احتمال وجود دارد که حتی اگر دفعات یا کیفیت تمیز کردن دهان خود را بهبود بخشید، درد ادامه یابد. در بسیاری از موارد، درد دندان نتیجه پوسیدگی قابل توجه دندان است. چنین پوسیدگی می تواند به عصب داخلی دندان برسد. استفاده از مشاوره سلامت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی می تواند شما را از منبع درد آگاه سازد و با کمک متخصصین حاضر در کلینیک، پیش از آسیب به ریشه و درمان ریشه دندان اعصاب دندان، عامل بروز درد متوقف شود.

1. خونریزی یا جوش های متورم

خونریزی، تورم یا تغییر رنگ لثه نشانگر وجود مشکل در سلامت دهان و دندان شما می باشد.  فقط یک دندانپزشک قادر خواهد بود تشخیص دهد که آیا شما در مراحل اولیه بیماری لثه هستید یا خیر. درمان لثه ها از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند. در صورت نگرفتن مشاوره سلامت دهان و دندان و بی توجهی به درمان،  لثه های شما در اثر عفونت عقب نشینی کرده و دندان های شما ناپایدار می شوند و در نهایت دندان هایتان را از دست خواهید داد.

1. تغییرات در زبان

اگر بافت یا رنگ زبان شما تغییر کند، نشانه آن است که سلامت دهان و دندان شما ضعیف است یا بهداشت دهان شما در حال تغییر است. باید هر شب بدون استثنا زبان خود را تمیز کنید. در صورت مشاهده تفاوت در زبان بعد از مسواک زدن شبانه با دندانپزشک خود ملاقات کنید و در گرفتن مشاوره سلامت دهان و دندان تردید نکنید.

1. رشد در داخل دهان

برخی از بیماران متوجه وجود و رشد غدد ناآشنا در دهان خود می شوند. برخی دیگر نیز در پی ویزیت دندانپزشک معالج به وجود آن ها پی می برند. آنچه مهم است این است که غده رشد کرده در اسرع وقت شناسایی شده و به موقع درمان شود. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی ناسالم و سایر عادات مخرب می تواند باعث رشد این غدد و بروز سرطان دهان شود. اگر متوجه یک توده، ضایعه، زخم یا موارد مشکوک دیگر در دهان خود شدید حتما با دندانپزشک خود ملاقات کنید و از مشاوره سلامت دهان و دندان بهره بجویید.

1. لثه ها و اهمیت شان

اگر سال ها از بهداشت دهان خود غافل شوید، زمان لازم را برای تمیز کردن کامل دهان تان صرف نکنید و به سلامت دهان و دندان خود بی توجه باشید متوجه خواهید شد که لثه ها شروع به فرسودگی می کنند. وخیم شدن این وضعیت لثه باعث می شود تا ریشه دندان ها در معرض دید قرار گیرند. این قرار گرفتن در معرض دید نشانه واضح پوسیدگی قابل توجه است. بهترین روش درمان، جراحی یا تمیز کردن تخصصی دندان ها است. با گرفتن مشاوره سلامت دهان و دندان از پزشک معتمد خود، می توانید بهترین روش درمانی را انتخاب نمایید.

شما می توانید با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی سهم خود را در جلوگیری از خراب شدن لثه انجام دهید. با تعهد به رعایت بهداشت دهان و دندان و رعایت آن، ممکن است هیچ یک از علائم ضعیف بهداشت دهان و دندان را که در بالا ذکر شد، تجربه نکنید. اما در صورت بروز هر کدام از این علائم تیم متخصص و توانمند ما در کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی در خدمت شما است تا با ارائه خدمات درمانی و مشاوره سلامت دهان و دندان، به یاری شما بشتابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزوز وقت با کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید.

چطور بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به حفظ سلامت دهان و جلوگیری از مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، دچاری به التهاب لثه و بوی بد دهان کمک کند. در زیر تعدادی از نکات مهم بهداشت دهان و دندان را ذکر کرده‌ام:

1. مسواک زدن:
- مسواک زدن حداقل دو بار در روز (صبح و شب) با مسواک نرم و به مدت حداقل دو دقیقه انجام شود.
- انتخاب مسواک با سر نرم تا به لثه آسیب نرسد.

2. استفاده از مسواک الکتریکی:
- مسواک الکتریکی می‌تواند به تمیزی بهتر دندان‌ها کمک کند.

3. استفاده از مصرف مکمل‌های دهانی:
- استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای حفظ سلامت دندان‌ها.
- استفاده از دهانشویه با فلوراید برای جلوگیری از تجمع‌های باکتری.

4. استفاده از نخ دندان:
- هر روز از نخ دندان برای پاکسازی مواد غذایی بین دندان‌ها استفاده شود.

5. مراجعه به دندان‌پزشک:
- هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه شود تا مشکلات به موقع تشخیص داده شده و درمان شوند.

6. کاهش مصرف مواد قندی و اسیدی:
- مصرف زیاد مواد شیرینی و نوشیدنی‌های اسیدی باعث تخریب لثه و دندان‌ها می‌شود.

7. اجتناب از سیگار و ترکیبات تنباکویی:
- سیگار باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

8. تغذیه سالم:
- مصرف مواد غذایی سالم و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

9. آب زیاد:
- مصرف زیاد آب برای ترشح بیشتر بزاق و شستشوی باکتری‌ها از دهان مفید است.

با رعایت این نکات و انجام بهداشت دهان و دندان به صورت منظم، می‌توانید از سلامت دهان و دندان حفاظت کرده و مشکلات بیماری‌های دهان و دندان را کاهش دهید.

عوارض عدم بهداشت دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به عوارض و مشکلات متعددی منجر شود. در زیر به برخی از عوارض احتمالی عدم بهداشت دهان و دندان اشاره شده است:

1. پوسیدگی دندان
- عدم استفاده از مسواک و نخ دندان باعث تراکم باکتری‌ها و تشکیل پلاک در سطح دندان‌ها می‌شود.

2. لثه‌های آسیب دیده:
- عدم بهداشت دهان می‌تواند به التهاب لثه و حتی به آسیب‌های جدی‌تری مانند عفونت‌های لثه منجر شود.

3. بوی دهان:
- باکتری‌های حاضر در دهان می‌تواند به بوی ناخوشایند دهان منجر شود.

4. تغییر رنگ دندان‌ها:
- مصرف مواد نیکوتینی مانند سیگار و مصرف مواد قندی می‌تواند به تغییر رنگ دندان‌ها و افزایش لکه‌های سیاه منجر شود.

5. بیماری‌های دهان و دندان:
- عدم بهداشت دهان و دندان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های دهانی مانند پوسیدگی دندان، کیست دهانی را افزایش دهد.

6. آسیب به سیستم گوارشی:
- باکتری‌های موجود در دهان ممکن است به سیستم گوارش منتقل شده و مشکلاتی مانند التهاب معده و گاهی اوقات حتی بیماری‌های قلبی را ایجاد کنند.

7. اختلال در گفتار و هضم غذا:
- مشکلات دهان و دندان می‌توانند منجر به مشکلات در گفتار و هضم غذا شوند.

8. اختلال در اعتماد به نفس:
- داشتن مشکلات دهان و دندان می‌تواند به افت اعتماد به نفس و احساس ناراحتی در ارتباط با دیگران منجر شود.

به همین دلیل، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد تا از این عوارض جلوگیری کرده و سلامت دهان و دندان را حفظ کرد.

درخواست وقت

فرم را پر کنید و ما در طول ساعات کاری با شما تماس خواهیم گرفت. مراقبت های دندانپزشکی فوری معمولا در همان روز ارائه می شود.

قسمت نظر بسته شده است.

جلسه دوم عصب کشی دندان