جراحی ارتودنسی

جراحی ارتودنسی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

در بعضی از افراد انجام ارتودنسی یا جراحی دهان به تنهایی نمی تواند کمک کننده باشد. در این مواقع چه باید کرد؟ آیا روش درمانی برای این افراد وجود دارد؟ آیا آنها هم می توانند سلامت و زیبایی خود را بهبود بخشند؟ بله یک روش وجود دارد که جراحی و ارتودنسی را با یکدیگر ادغام نموده است و آن جراحی ارتودنسی می باشد. در این روش درمانی متخصص ارتودنسی و جراح دهان با یکدیگر همسو شده و به درمان مشکلات فکی و دندانی این افراد می پردازند.

جراحی ارتودنسی که با نام جراحی ارتوگناتیک هم شناخته می شود، جراحی اصلاحی فک بوده که به منظور رفع مشکلات اسکلتی که بر توانایی گاز گرفتن، جویدن و صحبت نمودن تأثیر می گذارد، انجام می گردد. این یک روش موثر بوده و همانطور که گفتیم می تواند مزایای چشمگیری را با خود به همراه داشته باشد.

آیا به جراحی ارتودنسی نیاز دارم؟

جراحی ارتوگانتیک امکان دارد برای افرادی که فک های بالا و پایین آنها که دندان ها را حفظ می کنند، از موقعیت خارج گردیده اند، ضروری باشد. در نتیجه، دندان های پایین و بالا تناسب ندارند و باعث می شوند تا توانایی گاز گرفتن، جویدن یا صحبت نمودن مختل گردد. در این مواقع متخصص ارتودنسی شما با یک جراح فک و صورت مشورت و همکاری می نماید تا فک و دندان ها برای عملکرد مطلوب در جای مناسب خود قرار گیرند.

سوالی که اینجا رخ می دهد این است که چه چیزی اول می باشد: جراحی یا درمان ارتوگناتیک؟

درمان ارتودنسی به طور معمول قبل از انجام جراحی ارتوگناتیک انجام می گردد. هدف این می باشد که دندان ها را به گونه ای تنظیم نماییم که پس از انجام عمل جراحی به درستی جای خود قرار گیرند.

درمان ارتودنسی پس از جراحی برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد تا دندان ها در موقعیت های مناسب خود قرار گیرند.

طرح درمان

بهتر است بدانید که بیشتر درمان هایی که توسط ارتودنتیست ارائه شده ماهیت “استتار” خواهد داشت. دندان ها به منظور پنهان نمودن تفاوت های زیرین فک و اندازه دندان جا به جا می گردند. در مواردی که مشکلات اساسی بیش از حد بزرگ باشد که با سیم ها و براکت های معمولی قابل برطرف شدن نباشد، امکان دارد به حرکت دادن فک ها احتیاج گردد.

مشاوره

جراحی فک که به صورت رسمی جراحی ارتوگناتیک می باشد، احتیاج به یک رویکرد تیمی بین جراح، بیمار و ارتودنتیست دارد. در صورتی که ارتودنتیست احساس نماید که انجام جراحی ارتوگناتیک برای شما مناسب و پر سود است، به طور معمول قبل از اینکه بریس های شما ادامه پیدا نماید، شما را به یک جراح دهان ارجاع خواهد داد.

عمل جراحی

روش های گوناگونی توسط جراحان دهان به منظور اصلاح رابطه بین فک های شما استفاده می گردد. این روش ها جراحی های بزرگی می باشند که احتیاج به یک شب اقامت در بیمارستان خواهند داشت. جراح دهان جزئیات را در جلسه مشاوره با شما مطرح خواهد نمود.

بهبودی

از آنجا که این یک جراحی بزرگ خواهد بود، اکثر بیماران باید برنامه ریزی نمایند تا یک هفته از کارهای روزمره ای ای که انجام می داند همچون سرکار رفتن، مدرسه رفتن و … مرخصی و اجتناب نمایند. همچنین تا چند هفته هم در طول درمان تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد نمایند.

جراحی ارتودنسی

کارایی جراحی ارتوگناتیک

در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد که جراحی ارتوگناتیک بهترین راه برای شما است، ابتدا درمان را بریس شروع می کند. این درمان به طور معمول بین 6 تا 18 ماه ممکن است به طول بی انجامد.

هنگامی که زمان جراحی فرا رسد، شما تحت مراقبت جراح دهان و دندان در بیمارستان قرار خواهید گرفت. جراحی بسته به وضعیت خاص شما ممکن است چندین ساعت به طول بی انجامد. جراحی در بیمارستان با کمک جراح دهان انجام می پذیرد و بسته به میزان و نوع جراحی مورد احتیاج ممکن است چندین ساعت طول هم بکشد.

چه افرادی از جراحی ارتودنسی سود می برند؟

در صورتی که در جویدن، صحبت نمودن و یا خوابیدن خود مشکل دارید، امکان دارد، جراحی اصلاحی فک برای شما سودمند باشد. شما نی توانید با کمک این نوع جراحی ناهنجاری های فک و دندان های خود را درمان و تصحیح نمایید و مشکلات نام برده شده را ازبین ببرید.

با وجود جدیدترین پیشرفت هایی که در ارتودنسی صورت گرفته، امکان دارد، جراحی فک دیگر غیر ضروری باشد. شاید بتوانید به تنهایی و با ارتودنسی لبخند خود درمان و زیبا نمایید.  متخصص حاذق سعی می نماید تا همیشه روش های غیر تهاجمی را انجام دهد. در صورتی که مشکل حاد باشد جراحی ارتوگناتیک را توصیه می نماید.

 

چرا ارتودنسی جراحی ضروری می باشد؟

برعکس کودکان، بزرگسالان در حال رشد نمی باشند، پس تنها راه به منظور تغییر دادن اندازه یا شکل استخوان‌های فک آنها، جراحی می باشد.

آیا بیمه جراحی ارتودنسی را شامل می شود؟

در این رابطه باید با متخصص خود یا بیمه گر صحبت نمایید تا بدانید آیا این درمان شامل بیمه خواهد شد یا خیر؟

آیا جراحی ارتوگناتیک فقط برای بزرگسالان مناسب است؟

به منظور اصلاح نمودن فک ها و دندان های نامرتب که ناشی از مشکل رشد می باشند، جراحی ارتودنسی در بیمارانی که رشد انها به پایان رسیده قابل انجام است. پس نمی توان  برای کودکان مناسب باشد، چون کودکان در حال رشد می باشند.

آیا جراحی فک می تواند پرخطر باشد؟

باید بگوییم در صورتی که توسط متخصص فک و صورت انجام پذیرد، به هیچ عنوان خطری نخواهد داشت و یک علم متداول و ایمن می باشد.

در آخر جراحی ارتودنسی

جراحی ارتودنسی، به منظور بهبود بخشیدن به فک بالا و پایین انجام می شود و یک روش تعاملی بین بیمار، متخصص ارتودنسی و جراح دهان می باشد. با همکاری کردن جراح فک و صورت با متخصص ارتودنسی می‌ توان باعث تغییر شکل فک خود شویم و تقارن صورت را ایجاد کنیم. با کمک این جراحی شما می توانید باعث بهبود صحبت کردن و خوردن شوید.

هنگامی که فک در حال حرکت است دندان ها هم حرکت کرده و به جای مناسب خود بر خواهند گشت و با کمک این روش هم باعث بهبود فک و هم باعث بهبودن دندان های خود خواهید شد.

اکنون شما با کمک این مقاله با جراحی ارتودنسی آشنا شده و می دانید چه نوع درمانی است، چه مزایایی دارد و چگونه از آن استفاده می گردد. امیدواریم هر آنچه که مایل بودید در این رابطه بدانید را برای شما بیان کرده باشیم.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس