هزینه عصب کشی دندان ،

هزینه عصب کشی دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

عصب کشی، یکی از راه‌های درمانی برای بهبود شرایط دندان‌هایی است که دچار آسیب شده اند، به کار می رود، البته این روش به واسطه دندانپزشک انجام می‌ گیرد و فرد نمی تواند خود اقدام به این عمل بزند. زمانی عصب کشی انجام می گیرد که پالپ دندان دچار عفونت شده یا به طور کامل مرده باشد. در این روش پزشک پالپ را به طور کامل در بخش تاج و ریشه از بین می‌برد. هزینه عصب کشی دندان با توجه به موارد مختلفی تعیین می‌شود. به جز هزینه عصب کشی، برخی از هزینه‌های دیگر، مانند: نیاز به روکش نیز وجود دارد که در صورت لزوم توسط دندانپزشک انجام می گیرد و به هزینه نهایی اضافه می گردد.

اگر هنوز از انجام این روش دلهره دارید و به دنبال مطلبی هستید که ترس و دلهره شما را تا حد ممکن کاهش دهد، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست نداده و تا انتها بخوانید.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان، زمانی انجام می‌ گیرد که پالپ دندان آسیب دیده باشد. پالپ به بخش‌های داخلی دندان گفته می شود و عبارتنداز:

  • عروق خونی
  • اعصاب
  • بافت همبند

این بخش از دندان به رشد دندان ها کمک می نماید. البته زمانی که دچار آسیب جدی و عفونت گردید، بایستی سریعاً توسط دندانپزشک معاینه و برداشته شود.

به منظور عصب کشی، دندانپزشک در اول بخش‌های پوسیده شده دندان را به طور کامل از دهان خارج می نماید تا بتواند به بخش پالپ دسترسی پیدا کند. پی پالپ آسیب دیده را کاملا برداشته می شود و کانال‌های داخل ریشه را هم به طور کامل مورد شستشو قرار می‌دهد تا از هر گونه عفونت پاک و عاری گردد. در آخر، بخش خالی پالپ و کانال‌های دندان را پر نموده و پس از آن اقدام به ترمیم تاج می‌کند.

قیمت عصب کشی دندان

عوامل زیادی می تواند در تعیین قیمت عصب کشی دندان، تاثیر بسزایی بگذارند. معمولا هم هزینه‌های دندانپزشکی بسیار بالا می باشد، اما برخی از بیمه‌ها برای جبران هزینه ها اقدام به ارائه خدماتی می کنند. برای اینکه یک برآورد هزینه دقیق داشته باشید، حتما بایستی دندان و شرایط آن توسط دندانپزشک بررسی شده و همچنین میزان آسیب دیدگی مشخص گردد.

از موارد تأثیر گذار در قیمت عصب کشی می توان به این موارد اشاره داشت:

  • دندانپزشک متخصص و حاذق
  • نوع مواد استفاده شده برای ترمیم
  • مقدار آسیب دندان
  • محیط و محل زندگی
  • مکان دندان آسیب دیده

هزینه عصب کشی

عواملی که بر هزینه عصب کشی دندان تأثیر دارد، همانطور که در بالا ذکر نمودیم بستگی به نوع موادی دارد که برای پر نمودن دندان از آن استفاده می شود. به طور کل برای پر نمودن دندان دو نوع ماده آمالگام و کامپوزیت وجود دارد که هر کدام را برای موارد خاصی دندانپزشک استفاده می نماید.

آمالگام: ماده‌ای بسیار مقاوم و به رنگ نقره‌ای است که رنگی مشابه دندان‌های واقعی را ندارد و همچنین از زیبایی کمتری برخوردار می باشد. از این ماده به منظور پر نمودن دندان های خلفی استفاده می گردد.

کامپوزیت: ماده‌ایمی باشد که همرنگ دندان‌های اصلی بوده و به منظور زیبایی دندان ها به کار گرفته می شود. این ماده به دلیل آنکه با دندان ها همرنگ می باشد معمولا در دندان‌های جلویی قابل استفاده می باشد. اما خوب دوام این ماده بسیار کمتر از آمالگام می باشد.

نیاز به روکش داشتن گاهی اوقات دندان دارای آسیب جدی شده است و علاوه بر اینکه احتیاج به عصب کشی دارد، دیواره‌های آن هم بسیار حساس پوسیده گردیده است. در این شرایط پزشک پس از انجام عصب کشی و پر نمودن دندان اقدام به روکش کردن دندان می نماید.

هزینه عصب کشی دندان ،

موقعیت دندان چه تاثیری در هزینه عصب کشی دندان دارد؟

محل قرار گیری دندان، یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش هزینه عصب کشی در ریشه دندانها می باشد. چرا که، کار نمودن بر روی دندان‌های جلویی برای دندانپزشک بسیار ساده‌تر از دندان های عقبی بوده و به همین منظور معمولا هزینه کمتری به عنوان دستمزد از بیمار دریافت می‌ گردد. در رابطه با هزینه عصب کشی دندان شماره 7 هزینه عصب کشی بیشتر می باشد. چرا که، دندان شماره 7 به عنوان عقب‌ترین دندان شناخته می شود و دسترسی به آن برای پزشک به طور معمول سخت‌تر می باشد و روند درمان هم بیشتر به طول می انجامد.

منظور از پر کردن دندان های  چند سطحی چه می تواند باشد؟

در پر کردن دندان، ابتدا سطح پوسیدگی دندان و همچنین نوع پر کردن آن مشخص می گردد. در صورتی که دندان بیشترین میزان پوسیدگی و آسیب را به همراه داشته باشد، احتیاجی دارد تا پر کردن به صورت سه سطحی انجام پذیرد و اگر کمترین میزان آسیب دیدگی را به همراه داشته باشد، احتیاج به انجام ترمیم یک سطحی دارد. سطح پر کردن نیز بر هزینه عصب کشی دندان تأثیر بسزایی می‌گذارد.

 

نحوه بازسازی دیواره دندان به چه صورت است؟

در دندان های پوسیده شده، علاوه بر آسیب بر پالپ دندان، دیواره هم دچار آسیب دیدگی و پوسیدگی می گردد و بایستی توسط دندانپزشک بازسازی و ترمیم گردد.

بهتر است بدانید به بازسازی دیواره دندان، بیلداپ هم گفته می شود. بیلداپ نیز با دو ماده آمالگام و کامپوزیت انجام می گیرد که با نام های کامپوزیت بیلداپ یا آمالگام بیلداپ شناخته می‌شوند. هزینه بازسازی دیواره دندان هم به تعرفه عصب کشی دندان اضافه می گردد.

هزینه عصب کشی و بازسازی دیواره

هزینه بازسازی کردن دندان ها، بستگی به تعداد کانال‌های دندان و همچنین هزینه عصب کشی آن هم بسته به کانال‌های دندان داشته و محاسبه می گردد. به طور معمول دندان‌های: یک کاناله، دو کاناله و سه کاناله می باشند. هرچه تعداد کانال‌ها بیشتر باشد، معمولاً هم زمان بیشتری برای ترمیم و عصب کشی نیاز خواهد داشت. در نتیجه هزینه درمان آن‌ها بیشتر می باشد.

این را هم اضافه کنیم که دندان‌های جلویی به صورت تک کاناله و باقی دندان‌های عقب سه کاناله می باشند.

 

جمع بندی هزینه عصب کشی

 

هزینه عصب کشی دندان به عنوان دغدغه‌ای برای افرادی که قصد ترمیم و درمان مشکلات دندان های خود را دارند، می باشد. در این زمان بهترین کار این می باشد تا به دندانپزشک مراجعه نموده، تا با بررسی دندان های آسیب دیده، میزان آسیب دندان و هزینه عصب کشی ریشه دندان را برای شما مشخص نماید.

یک دندانپزشک حاذق و متخصص می‌تواند با هزینه‌ای معقول، دندان‌های آسیب دیده شما را به بهترین شکل و با ماندگاری بالا درمان نماید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس