استفاده از دهانشویه-نعمت الهی

نحوه استفاده و کاربرد دهانشویه در طی شبانه روز

دهانشویه یا نام دیگر آن محلول شستشوی دهان، مایعی است برای ضد عفونی و تمیز کردن دندان و دهان شما که درون دهان قرار می دهند. این مایع تمیز کننده دهان را غرغره می کنند و مدتی کوتاه بین 1 تا 2 دقیقه نگه می دارند. این را باید دانست که دهانشویه، جایگزین مسواک و یا نخ دندان نیست. از کاربردهای دهانشویه می توان به خاصیت ضد پوسیدگی دندان، میکروب کشی و پیشگیری از پلاک شدن دندان ها (جرم روی دندان) و نیاز به قیمت بلیچیبنگ دندان اشاره کرد.

رایج ترین ضدعفونی کننده و شستشوی دهان، محلول دهانشویه است. یکی از دهانشویه های پر کاربرد، فلوراید ها هستند. از فواید دهانشویه فلوراید می توان به بدون الکل و ترکیبات طبیعی درون آن اشاره نمود. برخی از دهانشویه ها برای هدف خاص تولید می شوند مانند مراقبت دهان از زخم های لثه ای و نیاز به  انواع جراحی لثه . این نکته را به یاد داشته باشید که مسواک زدن فقط به 25 درصد مراقبت دهان شما کمک می کند.

نحوه استفاده از دهانشویه

استفاده از دهانشویه در طی شبانه روز باید کاری ساده باشد، اما اغلب این کار ساده را اشتباه انجام می دهند. چند نکته مهم در استفاده و فواید دهانشویه برای داشتن یک نتیجه مطلوب در پایین اشاره می شود.

رایج ترین ضدعفونی کننده دهان-نعمت الهی

  • 20 میلی لیتر (4 قاشق چایخوری) ضدعفونی کننده آنتی سپتیک را در یک لیوان برای شستشوی دهان بریزید.
  • محلول آنتی سپتیک را با آب رقیق نموده و درون دهان خود قرار دهید. (به برچسب روی محصول نگاه کنید.)
  • برای 30 ثانیه محلول شستشوی دهان را کامل بچرخانید (سعی کنید تا 30 را در ذهن خود بشمارید یا از کرنومتر استفاده کنید). اگر بار اول نمی توانید به 30 ثانیه برسید نگران نباشید. هر کاری با تمرین و تلاش به نتیجه می رسد.
  • در حین شستشو، محلول را در دهان خود غرغره کنید.
  • بعد از اتمام شستشو، محلول را از دهان خود خارج کنید.

فواید 

کاربرد دهانشویه بیشتر به خاطر خوشبو کردن دهان شما شناخته می شود، اما افزودن آن به برنامه روزانه مراقبت از دهان می تواند فواید دیگری نیز داشته باشد.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توضیح می ‌دهد که دهانشویه قسمت هایی را که با مسواک تمیز نمی شود، پوشش می دهد. از دیگر کاربرد دهانشویه کاهش عفونت های لثه و ایجاد حفره ها است. همانطور که آکادمی پریودنتولوژی آمریکا اشاره می کند، بیماری لثه درمان نشده می تواند منجر به عوارضی مانند تحلیل لثه و از دست دادن دندان شود؛ اما استفاده از دهانشویه در طی شبانه روز می تواند به افزایش طول عمر دندان های شما کمک کند.

دهانشویه با کمک به کنترل پلاک که یک لایه نازک باکتریایی است که روی دندان ‌های شما جمع می ‌شود، به سلامت دندان و دهان شما کمک می کند. هنگامی که پلاک برداشته نشود، در نهایت به جرم تبدیل می شود. ADA گزارش می دهد که دهانشویه در واقع می تواند به کاهش جرم روی دندان های شما کمک کند.

فواید دهانشویه-نعمت الهی

زمان استفاده از دهانشویه

برای افرادی که می خواهند برای اولین بار دهانشویه را به برنامه مراقبتی و بهداشتی خود اضافه کنند، آیا میدانند محلول دهانشویه را باید کی استفاده کنند؟ این یک سوال عالی محسوب می شود اما پاسخ درستی نمی توان داد. برای زمان استفاده آن قبل یا بعد از مسواک زدن، موسسات و سازمان های معتبر علمی دنیا به یک جواب ثابت نرسیده اند.

درمانگاه های تخصصی دندان پیشنهاد کرده اند بهترین زمان بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. با این توجه سازمان های معتبر جهانی به خصوص، سرویس بهداشت ملی (NHS)، پیشنهاد می کنند از استفاده دهانشویه بلافاصله بعد از مسواک زدن، جلوگیری کنید. یکی از دلایل آن شستن فلوراید موجود درون خمیر دندان ها که برای دندان مناسب است. سازمان بهداشت جهانی استفاده از آن در طی شبانه روز را به تمام افراد توصیه می کند.

ADA بیان می کند که می توانید بر اساس کاربرد دهانشویه قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید. گفته می شود، تولیدکنندگان دهانشویه سفارشی را بر اساس مواد تشکیل دهنده محصول خود توصیه می کنند؛ بنابراین برچسب روی محصول خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اثرات آن را به حداکثر می رسانید.برای رزور وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

سلامت دندان و دهان-نعمت الهی

راه های دیگر برای تقویت روتین مراقبت از دهان

دهانشویه می تواند روند مراقبت از دهان شما را بهبود بخشد، اما به یاد داشته باشید: این دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم نیست. دندان های خود را دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید تا ذرات غذا و پلاک از روی دندان هایتان پاک شود. یک بار در روز از نخ دندان بین دندان ها و در امتداد خط لثه تمیز کنید. جرمگیری دندان

اگر می‌خواهید پیشرفت‌ کاربرد دهانشویه در برنامه روزانه مراقبت از دهان خود ایجاد کنید، این نکات را از کلینیک تخصصی دندان و ADA در نظر بگیرید:

  • از یک برنامه غذایی متعادل و سالم برای دندان استفاده کنید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های با قند بالا مانند آب نبات و نوشابه را محدود کنید.
  • از خوردن تنقلات مکرر خودداری کنید.
  • آب حاوی فلوراید بنوشید.
  • مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار یا زودتر عوض کنید، اگر به نظر می رسد کهنه یا فرسوده شده است.
  • به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دهانشویه-نعمت الهی

اگرچه دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست، اما استفاده از دهانشویه در طی شبانه روز می تواند نقش مهمی در روتین بهداشت دهان و دندان شما داشته باشد. می تواند به خوشبو کردن دهان، حذف پلاک و کاهش خطر پوسیدگی، بیماری لثه و مراقبت از دهان کمک کند. برای کمک به تصمیم گیری در مورد استفاده از دهانشویه در طی شبانه روز قبل یا بعد از مسواک زدن، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

نکاتی که باید برای شستشوی دهان در نظر داشت

این نکات را در نظر داشته باشید تا بیشترین بهره را از دهانشویه یا محلول شستشوی دهان خود ببرید:

در صورت لزوم رقیق کنید

حتما برچسب روی هر برند محلول دهانشویه ای را که انتخاب می کنید بخوانید. برند های مختلف غلظت های متفاوتی دارند و برخی توصیه کنند که آنها را با آب رقیق کنید. به یاد داشته باشید، اگر برچسب به شما نگوید که رقیق کنید، اگر ترکیبات کشتن میکروب در سطح پایین تری باشند، از کاربرد دهانشویه بهره نمی برید.

استفاده از دهانشویه-نعمت الهی

دهانشویه جایگزین نیست

لازم به یادآوری است که هیچ محلول شستشوی دهان جایگزین مراقبت های معمول دهان و دندان یعنی مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه نیست؛ بنابراین، حتی اگر دندانپزشک شما دهانشویه را توصیه یا تجویز کند، همچنان باید از روتین مراقبت کامل دهان خود برای حفظ سلامت دندان پیروی کنید.

زمان نقش مهمی دارد

یکی از نکات قابل توجه برای استفاده درست از دهانشویه این است که چه مدت زمانی در دهان خود محلول را غرغره نمایید. نوشته های روی برچسب محصول را با دقت بخوانید. بهترین مدت زمان برای غرغره کردن محلول شستشوی دهان 30 الی یک دقیقه است. بعد از غرغره نمودن محلول را از دهان خود خارج کنید.

سخن پایانی

برای مراقبت بهتر از دهان و لثه های خود از محلول شستشوی دهان برای مراقبت استفاده کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا میکروب ها و پلاک های روی دندان و لثه از بین برود. از کاربرد دهانشویه برای خانواده بگویید و در روتین مراقبت و سلامت بدن خود قرار دهید. هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید و این نکته را فراموش نکنید که دهانشویه جایگزین نیست بلکه مکمل مراقبتی بهتر از دهان شما است.برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان