درمان پریودنتیت

درمان پریودنتیت چیست؟

مشکل پریودنتیت یا بیماری لثه، عفونتی متداول در بافت نرم و استخوانی نگهدارنده دندان است که به دهان آسیب می رساند. با درمان نشدن بیماری پریودنتیت ممکن است استخوان آلوئول اطراف دندان فاسد شود. پریودنتیت به معنی ورم ساختارهای نگهدارنده اطراف دندان است. باکتری ها به سایر میکروارگانیسم ها دندان و پاکت های اطراف دندان می چسبند. با تکثیر شدن، سیستم ایمنی دچار واکنش شده و باعث ورم می شوند. با ما همراه شوید تا با درمان پریودنتیت آشنا گردیم.

اگر عفونت لثه درمان نگردد، باعث از دست رفتن دندان شده و با افزایش مشکل، خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات سلامتی نیز اتفاق خواهد افتاد.

عفونت لثه، بیماری التهابی مزمن است که اقدامات بهداشت دهان و دندان مناسب، به پیشگیری آن کمک می کند.

در اینجا متوجه خواهید شد که علت پریودنتیت چیست و چه کسانی در معرض خطرهستند و چگونه می توان به درمان پریودنتیت پرداخت.

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت یا بیماری لثه یک عفونت شایع می باشد که به بافت نرم و استخوان نگهدارنده دندان می تواند آسیب برساند. در صورتی که این بیماری درمان نگردد، استخوان آلوئول اطراف دندان به تدریج فرسایش می یابد.

علائم پریودنتیت

از علائم و نشانه های پریودنتیت می توان به این موارد اشاره داشت:

• لثه های ملتهب یا متورم
  • تغییر رنگ پلاک یا تارتار روی دندان ها
  • خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • درد هنگام غذا خوردن یا جویدن
  • دندان های حساس
  • عقب رفتن لثه که بلندتر شدن دندان ها را نشان می دهد.
  • فضای اضافی بین دندان ها
  • چرک بین دندان و لثه
  • طعم فلزی در دهان

اگر دندان لق تغییر کند، هنگام گاز گرفتن غذا یا تغییر تناسب پروتزها علائم تغییر می کند و تا وقتی که فرد 40 یا 50 ساله نباشد علامتی ظاهر نمی شود. در این سن دیگر عفونت لثه پیشرفته کرده و به فرد آسیب های جبران ناپذیری خواهد رسید.

علت اصلی بیماری پریودنتال چیست؟

هر فردی در دهان خود صدها نوع مختلف از باکتری ها را دارا می باشد. برخی از این باکتری ها بی ضرر هستند اما خوب برخی دیگر خطرناک بوده و در صورتی که بهداشت دهان و دندان انجام نپذیرد می توانند سریعا رشد و نمو کرده و در دندان های شما تجمع نمایند.

بیماری پریودنتیت غالبا به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می گردد. زمانی که دندان‌های خود را مسواک نزنید و مکان‌های دور از دسترس دهان را تمیز نکنید، موارد زیر رخ خواهد داد:

1. باکتری های در دهان شما تکثیر شده و ماده ای به نام پلاک دندانی را ایجاد می نماید.
  2. در صورتی که پلاک ایجاد شده را با مسواک زدن پاک نکنید، باکتری ها مواد معدنی را در طول زمان در پلاک رسوب می کند.
  3. این رسوب معدنی به نام تارتار معروف است که می تواند باعث رشد بیشتر باکتری ها شده و به سمت ریشه دندان سوق دهد.
  4. بدن پاسخ نشان داده و باعث ایجاد التهاب در لثه می گردد.
  5. اتصال لثه به ریشه دندان با گذشت زمان مختل می شود و ممکن است یک پاکت پریودنتال (شکاف) بین لثه و ریشه ایجاد کند.
  6. باکتری های بی هوازی مضر در پاکت ایجاد شده و تکثیر می گردند و سمومی را آزاد می کنند که می تواند به دندان ها، لثه ها و ساختارهای استخوانی آسیب برساند.

همچنین ممکن است عوامل خاصی شما را در معرض خطر پریودنتیت قرار می دهند، این عوامل عبارتند از:

• دیابت نوع 2
  • تغییرات هورمونی در زنان (مانند قاعدگی، بارداری یا یائسگی) که می تواند لثه ها را حساس تر کند.
  • شرایطی که بر روی سیستم ایمنی تأثیر می گذارد، همچون: HIV یا لوسمی
  • داروهایی که منجر به کاهش جریان بزاق در دهان می شوند.
  • ژنتیک
  • تغذیه نامناسب، همچون کمبود ویتامین C

درمان پریودنتیت

پیشگیری و درمان پریودنتیت

هدف درمان، پاکسازی باکتری ها از پاکت های اطراف دندان و جلوگیری از تخریب بیشتر استخوان و بافت می باشد. بهداشت دهان و دندان می تواند به کاهش خطر پریودنتیت کمک کند.

• دو بار مسواک زدن در روز
  • نخ دندان کشیدن و استفاده از مسواک بین دندانی یا پین های نرم یک بار در روز
  • مراجعه یکبار در سال به دندانپزشک
  • منع مصرف دخانیات
  • کم کردن مصارف الکلی و غذاهای حاوی قند
  • انجام مشاوره دندانپزشکی یا رفع خشکی دهان، رفع بو و سایر مشکلات دهان
  • جرم گیری و تمیز کردن دندان ها
  • حذف پلاک و جرم
  • دهانشویه های ضد عفونی کننده

در چه زمانی پریودنتیت احتیاج به جراحي دارد؟

اگر درمان های توصیه شده توسط دندانپزشک نتیجه نداد، دندانپزشک جراحی فلپ را توصیه می کند. این روش به تمیز نمودن رسوبات زیر لثه کمک می نماید.

در این روش ابتدا بیهوشی انجام می پذیرد و پس از آن لثه ها را بلند نموده و ریشه دندان ها را تمیز می نماید، پس از آن با کمک بخیه لثه ها را به جای خود باز می گرداند.

در صورتی که استخوان از دست رفت می توانید از روش پیوند استخوان به طور همزمان با انجام جراحی فلپ به بازسازی دندان های خود کمک نمایید.

با کمک جراحی می توان:

• باکتری های پلاک موجود در جیب ها را از بین ببرید.
  • باکتری های روی ریشه و محل تقسیم ریشه دندان ها را از بین می برید.
  • از درمان های ترمیمی برای بازیابی بافت لثه و استخوان از دست رفته استفاده کنید.

دندانپزشک امکان دارد یک یا همه این روش ها را تحت بی حسی موضعی صورت بخشد. پس از انجام جراحی لثه بخیه زده می شود.

عوارض پریودنتیت

در ادامه درمان پریودنتیت بد نیست به این مورد هم اشاره کنم که، در صورتی درمان پریونتیت انجام نپذیرد، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. در این مواقع ساختارهای نگهدارنده دندان همچون استخوان فک به مرور ازبین رفته و از این طریق باعث شل شدن دندان ها می شود. و در نتیجه دندان افتاده و یا احتیاج به کشیدن پیدا می کند. از عوارض درمان نکردن پریودنتیت می توان به این موارد اشاره نمود.

• ایجاد آبسه های دردناک
  • حرکت دندان ها، که امکان دارد در غذا خوردن باعث ایجاد اختلال کند.
  • قرار گرفتن در معرض ریشه دندان ها و عقب رفتن لثه ها
  • افزایش خطر عوارض در دوران بارداری، همچون: وزن کم هنگام تولد و پره اکلامپسی
  • وجود خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های تنفسی

جمع بندی

فردی که از روش های بهداشتی منظم، مسواک روزانه و نخ دندان پیروی نکند، در مراحل اولیه، آسیب های جبران ناپذیری برایش ایجاد خواهد شد.

پریودنتیت ممکن است منجر به از دست دادن دندان، عفونت لثه و بوی بد دهان شود و خطر بیماری قلبی و سایر عوارض را نیز افزایش دهد.

در نتیجه برای جلوگیری از پریودنتیت، افراد باید دو بار در روز مسواک بزنند، نخ دندان بکشند و حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند. تبعیت از یک برنامه  غذایی کامل و میوه ها و سبزیجات تازه  واجب است و کربوهیدرات های فرآوری شده را کنار بگذارند.

برای جراحی لثه، جراحی دندان و یا جراحی فک کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی قطعا جزو بهترین ها است. با ما تماس بگیرید و از خدمات ما بهره ببرید.