پیوند لثه-نعمت الهی

پیوند لثه چیست

پیوند لثه آخرین راهی است که در مقابل متخصص قرار می‌گیرد تا لثه‌هایی که دچار بیماری هستند و به شدت آسیب دیده‌اند را درمان کند. پیوند لثه در صورتی انجام می‌شود که بیماری‌های موجود در لثه با جرمگیری کردن یا کورتاژ بهبود نیابند؛ بدین ترتیب، با جراحی لثه مشکل و بیماری به وجود آمده در لثه برطرف خواهد شد. با ما همراه باشید تا بیشتر با پیوند و جراحی لثه آشنا شوید.

پیوند لثه چیست

زمانی که لثه دچار عفونت باشد یا شخص به بیماری پریودنتیت مبتلا باشد، دندانپزشک یا متخصص به جراحی و پیوند لثه و جراحی دندان اقدام می‌کند. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می‌دهد که بیماری لثه قابلیت درمان با سایر روش های دندانپزشکی را نداشته باشد و با آن نشود بیمار سلامتی لثه خود را به دست آورد. یکی از دغدغه‌های اصلی بیمارانی که به پیوند زدن لثه نیازمند هستند درد ناشی از آن است. در این جراحی دلایل اصلی می‌تواند زیبایی بیشتر لثه باشد یا درمان بیماری‌های لثه مانند عفونت لثه و سایر بیماری‌هایی که ممکن است لثه را تحت تاثیر قرار دهند.

پیوند لثه چیست-نعمت الهی

پیوند لثه چگونه انجام میشود؟

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، پیوند زدن لثه با اهداف مختلفی انجام می‌شود برخی از افراد از خاصیت درمانی آن استفاده می‌کنند و برخی دیگر برای زیبایی از این جراحی بهره می‌برند. لازم به ذکر است هر مورد با روش خاص خود جراحی می‌شود و تمام پیوندها با صرفا یک روش جراحی نخواهند شد و به میزان تحلیل رفتگی لثه وابسته است. در گذشته اکثر روش‌های پیوند زدن با کمک بخیه و تیغ و به صورت تهاجمی صورت می‌گرفت که امروزه به لطف پیشرفت فناوری در دندانپزشکی روش‌های دیگری همچون پیوند و جراحی با لیزر نیز شدنی شده است. از علت های خونریزی لثه چه میدانید

پیوند لثه چگونه انجام میشود-نعمت الهی

پیوند لثه با لیزر

پیوند لثه با لیزر  و دندانپزشکی بدون درد در مقایسه با روش‌های قدیمی مزیت‌های زیادی دارد که می‌توان به دوره ریکاوری کوتاهتر، خونریزی کمتر لثه، ورم کمتر اشاره کرد. بنابراین، این روش برای کسانی که با طول درمان طولانی مدت روش‌های قدیمی و درد ناشی از آن تن نمی‌دهند کاملا مناسب می‌باشد. جای خرسندی است که در پیوند به وسیله‌ی لیزر خبری از تیغ و بخیه نیست و از کمترین درد و سطح تهاجم برخوردار می‌باشد. طول موج‌های متفاوتی به بافت‌های سالم و آسیب دیده تابانده می‌شود و جای هیچ نگرانی را در هنگام جراحی لثه برای زیباسازی لثه باقی نمی‌گذارد.

پیوند لثه با لیزر-نعمت الهی

پیوند لثه برای ایمپلنت

داشتن لثه سالم ارتباط مستقیمی با ایمپلنت کردن دندان دارد و ایمن بودن آن تاثیر بسزایی در موفقیت ایمپلنت به دنبال دارد. در صورتی که لثه دچار بیماری باشد، متورم بوده و یا عفونت کرده باشد باعث می‌شود پست‌های ایمپلنتی با خطر شکسته شدن مواجه باشند. بنابراین، چنانچه قصد دارید به ایمپلنت دندان بپردازید حتما قبل از این کار از سلامت لثه خود مطمئن شوید.

پیوند لثه برای ایمپلنت-رسادید

پیوند لثه از کام

برای پیوند زدن لثه روش‌های مختلفی وجود دارد و در اکثر آن‌ها از سقف دهان یا کان برای عمل جراحی و پیوند زدن در لثه‌ی آسیب دیده استفاده می‌شود، در دیگر موارد از لثه‌ی نزدیک دندان آسیب دیده استفاده می‌شود که مشروط به بزرگ بودن لثه می‌باشد. بافت‌های کام دارای بیشترین سازگاری برای پیوند زدن هستند، از این رو دندان پزشکان از بافت‌های این نواحی برای جراحی و پیوند بهره می‌برند. بدین صورت که مقداری از بافت‌های موجود در نواحی سقف دهان بریده و به لثه بخیه زده می‌شوند.

پیوند لثه از کام-نعمت الهی

پیوند لثه درد دارد

روش‌های قدیمی پیوند زدن دندان چون با تیغ و بخیه همراه بودند با درد همراه هستند اما در این موارد نیز از بیهوشی موضعی و در شرایط وخیم تر از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود که باعث می‌شود شخص دردی در حین جراحی احساس نکند، پس از بیهوشی نیز درد خفیفی حس می‌شود که با مسکن‌ها برطرف خواهد شد. روش پیوند جدید یعنی پیوند زدن لثه با لیزر درد ناشی از جراحی را به حداقل می‌رساند چرا که از تیغ و نخ‌های بخیه خبری نیست. به علاوه، طول درمان در این روش کوتاه و خونریزی بسیار کمتر از روش قدیمی می‌باشد.

پیوند لثه درد دارد-نعمت العی

پیوند لثه تحلیل رفته

از دیگر عواملی که به پیوند لثه نیاز دارد می‌توان به تحلیل رفتن لثه اشاره کرد که با درد زیادی برای فرد همراه است. اگر بخواهیم بیشتر در مورد تحلیل رفتن لثه صحبت کنیم باید بگوییم در این عارضه ریشه‌های دندان به دلیل از بین رفتن لثه قابل مشاهده هستند؛ در اینصورت پیوند لثه روش مناسبی به حساب می‌آید. چرا که اگر این کار انجام نشود ممکن است شخص دندان‌های خود را از دست بدهد. در صورتی که تحلیل رفتگی لثه خفیف باشد متخصص ناحیه آسیب دیده را به طور عمقی تمیز می‌کند و اقدام به جرم گیری آن می‌کند اما در موارد شدیدتر از جراحی لثه استفاده می‌شود.

پیوند لثه تحلیل رفته-نعمت الهی

انواع پیوند لثه

پیوند زدن لثه روش‌های مختلفی دارد که برحسب بیمار و نوع بیماری ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به برخی از روش‌های پیوند لثه خواهیم پرداخت:

•       پیوند زدن لثه به صورت آزاد: در این روش که شباهت بسیار زیادی به بافت همبند دارد، از بافت سقف دهان برای پیوند زدن استفاده می‌شود و در آن مقداری از سقف دهان به طور کامل برداشته می‌شود. روش پیوند زدن لثه به صورت آزاد بیشتر برای افرادی که لثه نازکی دارند کاربرد دارد.
  •       پیوند زدن به صورت بافت همبند: بافت همبند که به وسیله‌ی برداشتن زبانه پوستی از سقف دهان و سپس استفاده از بافت زیر بافت زبانه پوستی صورت می‌گیرد، متداول ترین روش مورد استفاده برای کسانی است که دچار بیرون زدگی ریشه دندان شده‌اند.
  •       پیوند زدن به صورت پدیکِل: در این روش از بافت اطراف لثه یا نزدیکی دندانی که باید ترمیم شود به جای بافت سقف دهان استفاده می‌شود. پدیکل برای افرادی که بافت لثه بزرگی دارند مناسب است، چرا که در آن یک طرف از لثه بریده می‌شود و روی محل آسیب دیده کشیده می‌شود و در همانجا بخیه زده می‌شود.

انواع پیوند لثه-نعمت الهی

عوارض پیوند لثه

عوارض پیوند زدن لثه در صورتی که زیر نظر متخصص انجام گیرد بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است اما این امکان وجود دارد که فرد پس از انجام چند جراحی عوارضی را مشاهده کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•       مشاهده کردن خونریزی از لثه
  •       متورم شدن و التهاب لثه
  •       لق شدگی دندان در روزهای ابتدایی جراحی
  •       حساس شدن دندان‌ها پس از پیوند زدن دندان
  •       فاصله افتادن بین دندان‌هایی که لثه آن‌ها پیوند خورده است
  •       عفونت‌های ناشی از جراحی در صورتی که نکات ایمنی در بهداشت دهان و دندان رعایت نشود.

برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید