خونریزی لثه-نعمت الهی

دلایل و عوارض خونریزی لثه

شاید شما هم در طول زندگی حداقل یک بار دچار خونریزی لثه شده باشید. اگر این خونریزی بدون انواع جراحی لثه با علت خاصی چندین بار تکرار می‌شود توصیه می‌کنیم آن را جدی بگیرید. خونریزی لثه دلایل مختلفی دارد اما یکی از نشانه‌های متداول دلایل بیماری لثه محسوب می‌شود که به پیگیری نیاز دارد. همچنین، تجمع پلاک در لثه خونریزی یا التهاب لثه را به همراه دارد که منجر به قرمزی و متورم شدن لثه خواهد شد.از درمان ریشه دندان چه میدانید؟

خونریزی لثه نشانه چیست؟

همانطور که گفتیم خونریزی لثه از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد مانند جراحی دندان شکسته. گاهی اوقات جای هیچ نگرانی ندارد و به راحتی قابل برطرف کردن است. مانند: سفت و محکم مسواک زدن یا استفاده از مسواکی که موهای سفتی دارد یا نخ دندان کشیدن، اگر تجربه و عادت نخ دندان کشیدن ندارید.

اما برخی عوامل دیگر نیز در خونریزی لثه موثر هستند که باید آن‌ها را جدی تر گرفت و عبارتند از:

  •       لوسمی: لوسمی که با نام لوکومی نیز شناخته می‌شود نوعی سرطان است که به دلیل کمبود پلاکت‌های خون ایجاد می‌شود. این پلاکت‌ها هستند که جلوی   خونریزی را می‌گیرند؛ بنابراین، اگر شما آن‌ها کم باشد دچار خونریزی خواهید شد.
  •       دیابت: اگر لثه دچار خونریزی شود می‌تواند به دلیل وجود بیماری‌های دیابت نوع یک و نوع دو باشد، زیرا قدرت کافی برای جلوگیری از میکرئب‌ها در دهان وجود ندارد و احتمال عفونت در این ناحیه بیشتر می‌شود.
  •       کمبود ویتامین کا: از آنجایی که این ویتامین به منعقد شدن خون کمک می‌کند اگر به طور مکرر خونریزی دارید می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین کا باشد.
  •       کمبود ویتامین ث: نقش ویتامین ث این است که به ترمیم بافت‌ها و التیام زخم کمک کند. در صورتی که این ویتامین در بدن شما کم باشد لثه متورم می‌شود و بسیار مستعد خونریزی خواهد بود.

 

خونریزی لثه نشانه چیست-نعمت الهی

خونریزی لثه و سرطان خون

قبلا اشاره کردیم که خونریزی لثه می‌تواند ارتباط مستقیمی با سرطان خون داشته باشد. اگر خون مشکلی داشته باشد و با کمبود پلاکت مواجه باشد، انعقاد خون به درستی صورت نمی‌پذیرد؛ در نتیجه، قابلیت جلوگیری از خونریزی‌ها وجود ندارد و شخص دچار خونریزی‌های گاه و بیگاه می‌شود. این خونریزی‌ها می‌تواند در لثه نیز اتفاق بیفتد که با تورم و قرمزی نیز همراه است.

ممکن است از لحاظ دندان و دهان کاملا سالم باشید اما در حین مسواک زدن عادی، لثه دچار خونریزی شود که می‌تواند به دلیل سرطان خون باشد. اما دیدن خون از ناحیه‌ی لثه همیشه گواه سرطان نخواهد بود. با نحوی پر کردن دندان آشنا شوید.

خونریزی لثه و سرطان خون-نعمت الهی

خونریزی لثه هنگام دندان درآوردن

دندان درآوردن نوزادان هم ممکن است با خونریزی یا متورم شدن لثه همراه باشد. برخی از دندان‌ها فقط با تورم همراه هستند اما برخی دیگر از دندان‌های بزرگ مثل دندان‌های آسیاب با خونریزی همراه هستند، چرا که سطح بزرگتری را به خود اختصاص می‌دهند و با پارگی و سوراخ شدن لثه همراه هستند و هنگام درآمدن دندان نوزاد احساس درد می‌کند. شما می‌توانید برای کاهش درد از وسایلی همچون پارچه‌ی خنک یا پستانک سرد برای کاهش درد استفاده کنید.

 

خونریزی لثه هنگام دندان درآوردن-نعمت الهی

خونریزی لثه بعد از جراحی

اگر اقدام به کشیدن دندان کرده باشید و برای کشیدن به جراحی نیاز برای عفونت دندان بوده است حتما خونریزی از لثه را تجربه کرده‌اید. برخی از افراد زمانی که خون ناشی از جراحی با بزاق دهان ترکیب می‌شود، تصور می‌کنند شدت خونریزی زیاد شده است. پس از گذر دقایقی از جراحی لخته‌ای خون روی زخم را می‌پوشاند و باید مراعات کنید تا زخم لثه‌ی شما بهبود یابد و خونریزی قطع شود.

دندانپزشک برای جلوگیری از عفونت و کاهش خونریزی در آبسه دندان ، پس از جراحی یک باند گاز را روی زخم قرار می‌دهد بهتر است تا یک ساعت آن را روی لثه خود بفشارید تا خونریزی زودتر متوقف شود.

خونریزی لثه در کودکان

حساسیت لثه در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. بنابراین، باید بیشتر مراقب آن باشند تا خونریزی در لثه اتفاق نیفتد. اما عواملی وجود دارد که با رعایت نکردن آن‌ها لثه دچار خونریزی می‌شود.

گاهی اوقات با مسواک زدن نادرست لثه کودک خونریزی می‌کند که والدین باید آموزش‌ها لازم در این خصوص را به کودکان خود بدهند. از دیگر عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       رژیم غذایی و تغذیه نامناسب: با توجه به استقبال زیادی که کودکان نسبت به مواد غذایی شیرین نشان می‌دهند، پوسیدگی دندان، خونریزی و تورم لثه در صورت مسواک نزدن رخ می‌دهد.
  •       عدم استفاده مناسب از نخ دندان: در صورتی که نخ دندان به آرامی و با احتیاط صورت نگیرد لثه حساس کودکان دچار خونریزی می‌شود.
  •       بیماری‌های مربوط به لثه: از متداول ترین بیماری‌های لثه کودکان می‌توان به التهاب مزمن لثه و پریودنتیت اشاره کرد که با رعایت بهداشت قابل پیشگیری هستند.
  •       خشک بودن لثه: برخی از کودکان با دهان نفس می‌کشند که باعث خشک شدن لثه می‌شود. چنانچه این اتفاق به صورت مکرر انجام شود لثه دچار خونریزی می‌شود.

خونریزی لثه در کودکان-نعمت الهی

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

دندان پزشکان برای رعایت بهداشت دهان و دندان توصیه می‌کنند پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید. همچنین، روی مسواک زدن قبل از خواب تاکید دارند. چنانچه دیدید هنگام مسواک زدن از لثه خون جاری می‌شود آن را جدی بگیرید و به دندانپزشک مراجعه کنید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید استفاده از مسواک جدیدی که برس سفتی دارد نیز می‌تواند باعث خونریزی شود.

به طور معمول اگر لثه دچار التهاب شده باشد شروع به خونریزی می‌کند. بهتر است باید بدانید که التهاب لثه گویای وجود بیماری‌های گاها خطرناک است که با مسواک زدن عادی، لثه به خونریزی می‌افتد. خونریزی‌ها ممکن است سریعا متوقف شوند یا دهان شما پر از خون شود در هر دو صورت پیشنهاد می‌کنیم به دندانپزشک مراجعه کنید.

وجود پلاک یا جرم روی دندان به مراتب می‌تواند خونریزی از دندان را در پی داشته باشد که در اینصورت می‌توانید از خمیردندان‌های مخصوص که از فلوراید و سدیم بی کربنات بیشتری برخوردار است، استفاده کنید..برای رزرو وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن-نعمت الهی

خونریزی لثه در خواب

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید کمی خون را پای دندان‌های خود ببینید. این خون‌ها ناشی از خونریزی‌های شبانه در لثه شما بوده است که می‌تواند گواه بیماری های لثه باشد.

گاهی اوقات ممکن است قبل از خواب به گونه‌ای مسواک زده باشید که لثه در خواب دچار خونریزی شده باشد. بهتر است بدانید خونریزی‌های شبانه لثه هم می‌تواند به پریودنتیت مربوط باشد. این بیماری دهان و دندان و لثه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.به علاوه، وجود عفونت در محل اتصال ریشه به تاج دندان و دندان قروچه را می‌توان از دیگر عوامل خونریزی شب هنگام یا در خواب لثه دانست.

خونریزی لثه در خواب-نعمت الهی

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان