آبسه دندان- نعمت الهی

آبسه دندان و عوارض و پیشگیری ها

یکی از بیماری‌های رایج مربوط به لثه و ریشه آن آبسه دندان است. آبسه مانند یک برآمدگی در قسمت لثه  برای درمان عفونت ریشه دندان ایجاد می‌شود که علت آن تجمع عفونت می‌باشد. نسبت به میزان چرکی که داخل آبسه وجود دارد، این برآمدگی در اندازه‌های متغیر بزرگ و کوچک ایجاد می‌شود. راه‌های درمان زیادی برای آن وجود دارد، از درمان‌های خانگی تا مراجعه به متخصص دندان‌‌پزشک و خارج کردن عفونت از آن. پیشنهاد ما به شما این است که به محض مشاهده آبسه دندان و عفونت لثه حتما برای ویزیت نزد پزشک متخصص بروید تا از احتمال مشکلات جدی و عفونت بیشتر جلوگیری شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آبسه، عوارض و راه‌های درمان آن همراه ما باشید.

آبسه دندان چیست

زمانی که یک فرد به بهداشت دهان خود و پوسیدگی دندان‌ها رسیدگی نکند، ریشه ملتهب شده و عفونت آفت دهان در قالب یک برآمدگی به نام آبسه نمایان می‌شود. آبسه مانند یک توده عفونت و چرکی درست در ریشه دندان پوسیده به وجود می‌آید. بهتر است بدانید که آبسه باید تحت نظر یک پزشک متخصص ریشه دندان یا همان اندودنتیست درمان شود زیرا اگر خارج کردن عفونت از ریشه به تعویق بی‌افتد ممکن است به دیگر دندان‌ها سرایت کند و یا عفونت بیشتر باعث درد گردن و صورت شود. پس اگر لثه شما دچار برآمدگی شد و احساس درد در ریشه داشتید حتما با یک دندان‌پزشک برای جراحی دندان مشورت کنید. در بسیاری از موارد فرد با مصرف چرک خشک کن سعی بر از بین بردن آبسه را دارد که اصلا توصیه نمی‌شود.

استفاده از قرص چرک خشک کن جزئی از روند درمان در موارد خفیف است اما نباید بدون تجویز دکتر استفاده شود. ساختار دندان بسیار محکم و مقاوم است اما در لثه رگ‌های عصبی بی‌شماری وجود دارد که بافت آن را نیز نرم و حساس کرده پس زمانی که پوسیدگی و عفونت به ریشه دندان سرایت کند حتما باید درمان جدی زیر نظر دکتر انجام شود. هر برآمدگی ایجاد شده در جراحی لثه برای روکش نشان از عفونت و چرک دارد و اگر به موقع درمان نشود ممکن است دیگر دندان‌ها، صورت و گردن را نیز درگیر کند پس آبسه را جدی بگیرید!

آبسه دندان چیست- نعمت اللهی

آبسه دندان عقل

در برخی شرایط که تشخیص آن بر عهده پزشک متخصص است، برای از بین بردن آبسه دندان عقل و یا دیگر مشکلات مرتبط با فک و لثه آن را از ریشه درمی‌آورند و به اصطلاح دندان عقل را می‌کشند. حتی زمانی که تجویز پزشک، کشیدن دندان عقل باشد باز هم باید ابتدا ریشه را از عفونت و چرک پاکسازی کرد. برای این کار ممکن است از قرص‌های آنتی بیوتیک استفاده شود و یا در موارد خاص، لثه و دندان عقل جراحی می‌شود. آبسه دندان عقل علت‌های گوناگونی دارد که بیشتر آن به سبب رعایت نکردن بهداشت دهان و لثه و عدم رسیدگی به پوسیدگی‌ها به شمار می‌رود.

اگر این برآمدگی چرکی در مدت زمان کوتاهی درمان نشود ممکن است عوارض بسیار سخت‌تر و جبران ناپذیری را داشته باشد. معالجه نکردن به موقع آبسه دندان باعث درگیر شدن بخش زیادی از لثه و ایجاد درد بسیار شدید در فک و دندان می‌شود. درد ناشی از چرک و عفونت لثه بسیار دردناک بوده و فرد ممکن است بی خواب و ناتوان شود پس به محض مشاهده ورم در اطراف دندان و ریشه آن به یک دندان‌پزشک مجرب مراجعه نمایید تا میزان عفونت بیشتر نشود.

آبسه دندان عقل-نعمت الهی

آبسه دندان بدون درد

آبسه دندان برای دندانپزشکی بدون درد زمانی درد ندارد که به محض متوجه شدن توسط دکتر متخصص لثه، درمان شود، در غیر این صورت با اهمیت ندادن و مصرف آنتی بیوتیک و به تعویق انداختن درمان قطعا دچار دردهای شدید و عفونت بیشتر خواهید شد. در کنار مصرف قرص‌های مخصوص و از بین رفتن چرک داخل لثه، دندان آسیب دیده و پوسیده به کمک دندان‌پزشک پر و یا عصب کشی می‌شود. با درمان اصولی ریشه دیگر خبری از آبسه نبوده و با رعایت بهداشت دهان می‌توان به خوبی از آن جلوگیری کرد. در برخی شرایط ممکن است حتی با رعایت تمامی موارد باز هم لثه و یا ریشه دندان دچار آبسه‌های مکرر شود که در این صورت باید برای از بین بردن عفونت، جراحی انجام شود.

آبسه دندان بدون درد-نعمت الهی

عوارض

متاسفانه بسیاری از افراد آبسه را جدی نگرفته و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دیگر کار از کار گذشته و عفونت پخش شده است. این موضوع تا حدی پیش می‌رود که فقط زمانی که درد زیاد و غیر قابل تحمل می‌شود، تازه به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. بهتر است بدانید که این کار تنها باعث پیشرفته شدن آبسه و چرک و عفونت زیاد می‌شود که در پی آن باید هزینه زیادی بابت از بین بردن آن خرج شود. چرک موجود در لثه و نادیده گرفتن آن باعث درد شدید در صورت و گردن، همچنین درگیر شدن غدد لنفاوی  می‌شود.برای رزرو وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

در دیگر شرایط باعث جراحی‌های دردناک لثه و مصرف قرص‌های چرک خشک کن می‌شود. به طور کلی عفونت چرک در هر جای بدن باعث پایین امدن سیستم ایمنی و تب می‌شود. بهتر است بلافاصله پس از ایجاد آبسه برای درمان آن اقدام کنید. از دیگر عوارض آبسه دندان می‌توان به از دست دادن دندان، آسیب جدی به سینوس‌ها و در موارد حاد، نفوذ عفونت به قلب و مشکلا آن اشاره کرد. وجود مزه بد دهان، تب بالا، درد شدید، سیاه شدن رنگ دندان، ورم لثه، بی‌خوابی و ترشح عفونت از عوارض شایع در این بیماری محسوب می‌شود. برای درمان هر یک از این موارد ذکر شده، راه حل‌های مفیدی وجود دارد که با ویزیت شدن توسط دندان‌پزشک می‌توان به خوبی تشخیص داد و آن را از بین برد.

عوارض آبسه دندان-نعمت الهی

آبسه دندان عصب کشی شده

ایجاد آبسه پس از درمان ریشه دندان و عصب کشی آن بسیار رایج است زیرا ریشه و عصب‌ها به میزان زیادی درگیر شده و ممکن است دندان با مواد جدید مقاومت کند. در بسیاری از موارد آبسه پس از عصب کشی با مصرف چند قرص آنتی بیوتیک برطرف می‌شود مگر آن‌که دندان به خوبی پر و یا معالجه نشده باشد. عموما نفوذ باکتری به ریشه و لثه باعث ایجاد آبسه پس از عصب کشی می‌شود که امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود. از دیگر دلایل می‌توان وجود ضایعه و عفونت در استخوان لثه را نام برد.

این عفونت‌ها و چرک‌ها به دنبال راهی برای بیرون آمدن از ریشه هستند که در صورت عدم نفوذ به سطح خارجی مانند یک برآمدگی چرکی بر روی لثه ایجاد می‌شوند. درمان آبسه‌ی دندانی که عصب کشی شده به راحتی زیر نظر دندان‌پزشک انجام می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای از بین بردن این مشکل نزد پزشکی بروید که دندان شما را عصب کشی کرده و به طور کلی کسی که کارهای درمان دندان و لثه شما را انجام می‌دهد.

آبسه دندان عصب کشی شده-نعمت الهی

درمان آبسه دندان

درمان آبسه دندان زمانی که به موقع انجام شود قطعا هیچ مشکلی ایجاد نکرده و فرد دچار درد و عفونت شدیدی نخواهد شد. درمان آبسه با تشخیص پزشک انجام می‌شود که ابتدا از قرص‌های آنتی بیوتیک برای کم شدن چرک داخل آبسه استفاده می‌شود و سپس دندان پوسیده ترمیم می‌شود. در برخی موارد هم نیاز به جراحی لثه است که به طور ریشه‌ای این موضوع حل شود. تمامی موارد ذکر شده تحت نظر و تشخیص دکتر انجام می‌شود و توصیه می‌کنیم که از درمان‌های خانگی استفاده نشود.

لازم به ذکر است که ایجاد شدن هرگونه چرک و عفونت در دهان و دندان دارای علت‌های گوناگونی است که تنها دندان‌پزشک قادر به تشخیص و درمان اساسی آن است. درمان‌های خانگی قطعا برای تسکین درد بسیار موثر هستند اما مشکل لثه شما با این روش‌ها حل نخواهد شد. در آخر هم بهتر است بدانید که درمان لثه به میزان پوسیدگی دندان، مقدار عفونت و چرک، درصد درگیر شدن بافت حساس لثه و زمان مراجعه به دندان‌پزشک دارد.

درمان آبسه دندان-نعمت الهی