آبسه دندان در کودکان

آبسه دندان در کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

متاسفانه باید بگوییم طبق نظر دندانپزشکان آبسه دندان یکی از مشکلات بسیار شایع در سلامت دهان کودکان می باشد که در صورت بروز احتیاج به درمان فوری خواهد داشت تا از مرگ دندان کودک جلوگیری گردد. آبسه دندان در کودکان ممکن است به علت های مختلفی رخ دهد اما مهم است که سریع تشخیص داده و برای درمان آن کاری انجام داد.

به عبارتی آبسه می تواند به عنوان یک بیماری، همیشه جدی باشد و در صورتی که درمان به تعویق افتد، می تواند به دیگر نواحی بدن سرایت نماید و حتی می تواند در صورت عدم توجه برای زندگی تهدید کننده هم باشد.

ما این را می دانیم که شما به عنوان یک پدر و مادر حاضر هستید هر کاری را برای فرزند یا فرزندان خود انجام خواهید داد تا آنها را از هر گونه درد دور نگاه دارید، پس ما در این مقاله می خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه باید آبسه دندان را تشخیص داده و ببینیم آیا راه درمانی برای این مشکل وجود دارد یا خیر. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آبسه دندان چیست؟

آبسه کیسه ای از چرک می باشد که در اطراف دندان بوجود می آید. این مشکل توسط باکتری ایجاد می گردد. این چرک هنگامی بوجود می آید که بدن برای مقابله با عفونت در تلاش است. امکان دارد تعجب نمایید که چگونه باکتری می تواند در دندان نفوذ کرده باشد. باکتری ها منجر به ایجاد حفره در دندان می شوند و با پیشرفت حفره، پوسیدگی عمق بیشتری به دندان پیدا خواهد کرد و پس از آن می تواند به عصب دندان وارد گردد. زمانی که باکتری به عصب دندان کشیده می شود، می تواند منجر به مرگ دندان و پس از آن ایجاد آبسه دندان گردد. همچنین باکتری ها می توانند با کمک ترک های دندانی که بر اثر جراحت یا ضربه ایجاد گردیده اند به دندان نفوذ نمایند.

علائم آبسه دندان در کودکان

علایم آبسه می تواند در بزرگسالان و کودکان یکسان باشند. البته بگوییم که علائم آبسه می تواند در هر کودکی متفاوت باشد. در ادامه مواردی را که باید در رابطه با آن بدانید و مراقب باشید را فهرست نموده ایم. با ما همچنان همراه باشید.

درد یا ضربان

درد یا ضربان می تواند یکی از شایعترین علائم آبسه دندان باشد. باکتری ها گازهایی را از خود آزاد می سازند و با هر حرکت بیشتر می توانند به داخل دندان یا استخوان اطراف نفوذ کرده و باعث ایجاد ناحیه دردناک و حساس شوند.

ایجاد حباب بر روی لثه یا لکه سفید در کنار دندان

گاهی ممکن است همراه با درد، روی لثه ها لکه سفید یا حبابی هم نمایان و مشاهده گردد. این مورد را هم می توان یکی دیگر از علائم رایج آبسه دندان دانست. با این همه، توجه داشته باشید که همه حباب ها دارای لکه های سفید نخواهند بود و هر لکه سفیدی که بر روی لثه ایجاد می شود به معنای وجود عفونت نیست.

وجود حباب بر روی لثه می تواند نشانه عفونت باشد. در صورتی که کودک شما با وجود حباب درد نداشته باشد، سریعاً کودک خود را نزد دندانپزشک اطفال ببرید.

لثه های قرمز، متورم و یا فک یا گردن متورم شده

بهتر است این را بدانید لثه ها باید در سراسر دهان به شکل یکنواخت صورتی بوده باشند. در صورتی که متوجه تورم شدید یا قرمزی شدید، سریعاً به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

آبسه دندان در کودکان

تیرگی یک دندان نسبت به دیگر دندان های اطراف

بعضی اوقات یک دندان عفونی ممکن است در مقایسه با دیگر دندان های مجاور خود فرق کرده و دچار تغییر رنگ شده باشد. تغییر در رنگ دندان ممکن است به معنی مرگ و یا عفونت دندان بوده باشد و در این زمان بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

حساسیت به گرما یا سرما از علائم آبسه دندان در کودکان

دندان دچار آسیب امکان دارد به دماهای گوناگون حساس شده باشد و کودک همچنین می تواند دچار فشار یا درد ناشی از جویدن یا گاز گرفتن را احساس نماید.

بوی بد دهان یا طعم تلخ در دهان

بعضی مواقع طعم بد دهان یا بوی بد دهان می تواند نشانه عفونت دندانی باشد. بوی بد دهان در بیشتر افراد وجود داشته و شایع می باشد و می تواند به علل بسیار به غیر از عفونت ایجاد گردد، اما در صورتی که ماندگار باشد، بهتر است کودک خود را نزد دندانپزشک برده تا معاینه گردد.

تب یا بیماری

در صورتی که عفونت پیشرفته کرده باشد کودک امکان دارد از تب، استفراغ یا تهوع هم رنج ببرد.

از دست رفتن اشتها

در صورتی که فرزند شما سن کمی دارد، امکان دارد که نتواند دردی که احساس می کند را بیان نماید و والدین هم امکان دارد متوجه این مشکل نشده باشند. از راه هایی که کودک امکان دارد با آن احساس خود را بیان نماید و نشان دهد که حال خوبی ندارد این می باشد که مثل گذشته غذا نخورد. در این زمان شما متوجه می شوید که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، چرا که کودک شما همچون سابق میلی به غذا ندارد.

تمام علائم ذکر شده در بالا می تواند نشانه ای از ایجاد آبسه در کودک شما باشد. در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده در بالا را در کودک خود مشاهده نمودید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید.

درمان آبسه دندان در کودکان

درمان بیماری آبسه دندان می تواند بسته به سن بیمار و اینکه دندان دچار آبسه شده، دندان شیری است یا دندان دائمی درمان های متفاوتی را به همراه داشته باشد.

دندانپزشک ابتدا اوضاع دندان کودک را مورد ارزیابی قرار می دهد و پس از آن بر اساس شواهد موجود، درمان های مناسب را پیشنهاد می نماید و همچنین سفارش هایی را برای درمان کودک ارائه خواهد نمود.

گزینه های درمانی ممکن است شامل برداشتن دندان و یا کانال ریشه و تاج دندان بوده باشد. بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این می باشد که به محض مشاهده مشکلی در فرزند خود چه شدید و چه خفیف با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

اگر علائم کودک به خودی خود بهبود یافت چه کنیم؟

حتی در صورتی که به نظر رسید علائم در کودک در حال بهبود می باشد هم با، دندان آبسه احتیاج به درمان اورژانسی دندان خواهد داشت.

بعضی مواقع یک یا چند مورد از علائم آبسه دندان ممکن است به طور ناگهانی ناپدید گردند. اما این بدین معنی نخواهد بود که مشکل برطرف شده و احتیاجی به درمان پزشکی نیست. بهتر است بدانید آبسه دندان بدون درمان بهبود پیدا نخواهد کرد.

در آخر

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مناسب و مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. کودکان نوگلان زیبای زندگی شما هستند، به این جهت، مشکلاتی که برای کودک شما پیش می آید را آسان نگیرید و به موقع برای درمان مشکل بوجود آمده اقدام کنید. چرا که ممکن است آبسه دندان باعث از دست رفتن دندان شیری یا دندان دایمی کودک شما شود. یا بدتر از آن ممکن است عفونت به دیگر نقاط بدن سرایت کرده و باعث مرگ گردد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس