عفونت لثه-نعمت اللهی

عفونت لثه و روش های درمانی

عفونت لثه بر اثر عفونت باکتریایی به وجود می‌آید که در صورت عدم درمان به عفونت جدی‌تر تبدیل می‌شود. طبق مشاهدات انجام شده، التهاب لثه یکی از اصلی‌ترین دلایل از دست دادن دندان در سنین بزرگسالی است که هنگام افزایش درصد آن سلامتی و کیفیت دندان را به خطر می‌اندازد و نیاز به جراحی لثه دارد.

معمولاً این عارضه به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در طول زمان به وجود می‌آید و این امکان شکل می‌گیرد باکتری‌ها بین لثه و دندان به راحتی زیست کنند و آزادانه به رشد خود ادامه دهند. البته عوامل دیگری در ایجاد عفونت و بیماری لثه وجود دارد که در صورت مشاهده آن باید برای پیشگیری و درمان مانند درمان ریشه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا از عوارض ناگوار آن به خوبی جلوگیری شود.

علت عفونت لثه

درست همانجایی که لبه‌های لثه به دندان‌ها می‌چسبد، فضاهای کوچکی به نام شیار وجود دارد. همیشه در میان شیارها غذا و پلاک‌ها به دام می‌افتند و عاملی برای بروز عفونت شکل می‌گیرد. پلاک لایه نازیک از باکتری است که به طور مداوم روی سطح دندان شکل می‌گیرد که با پیشروی بیشتر به لایه بزرگتر تبدیل می‌شود.از پروتز دندان چه میدانید؟

هنگامی که زیر خط لثه گسترش یابد، عفونت ایجاد خواهد شد که در صورت عدم کنترل احتمال جابجا شدن لثه در روی دندان‌ها هم وجود دارد و در آخر با عوارضی چون آسیب بافت نرم و استخوان حمایت کننده دندان روبرو خواهید شد. اگر عفونت بدون درمان ادامه دار باشد، فاجعه بزرگ‌تر یعنی از دست دادن دندان رخ می‌دهد که مجبور می‌شوید  برای برداشتن آن به دندانپزشک مراجعه کنید و یا جراحی فک انجام دهید.

عوامل خطرساز عفونت لثه

• جویدن تنباکو
  • دیابت مصرف
  • برخی داروها مانند داروهای ضدبارداری
  • خوراکی استروئیدها و داروهای ضد تشنج
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • شیمی درمانی
  • دندان‌های کج
  • استفاده از وسایل نامناسب دندانپزشکی

علت عفونت لثه-نعمت اللهی

علائم عفونت لثه

بیشتر اوقات فرد مبتلا به این مشکل ناآگاه است. چراکه در اوایل ابتلا به این بیماری هیچ علائمی مشاهده نمی‌شود. با این حال موارد زیر می‌تواند علائم بیماری لثه باشد:

• لثه‌های قرمز، حساس و متورم شده
  • لثه‌هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن با خونریزی همراه است.
  • لثه‌هایی که از دندان ها جدا شده است.
  • لق ‌شدن دندان‌ها
  • تغییر در نحوه قرارگیری دندان‌ها هنگام گاز گرفتن
  • دندان‌های حساس و دردناک هنگام جویدن
  • چرک بین دندان و لثه
  • تنفس بدبو که بعد از مسواک زدن هم از بین نمی‌رود.

عوامل اصلی ایجادکننده التهاب و عفونت لثه

حضور پلاک، اصلی‌ترین عامل این بیماری است. با این حال، با عوامل دیگری که در ایجاد این بیماری دخیل هستند، آشنا می‌شوید:

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی لثه‌ها را بسیار حساس‌تر می‌کند؛ مانند دوران بارداری، بلوغ، یائسگی و قاعدگی ماهانه. در چنین مواقعی التهاب لحظه سریع تر و راحت تر ایجاد می‌شود.

برخی بیماری‌ها: حضور برخی بیماری‌ها می تواند وضعیت لثه را تغییر دهد. بیماری‌هایی مانند سرطان و HIV که سیستم ایمنی بدن را با مشکل روبرو می‌کنند. همچنین دیابت هم بر توانایی بدن برای استفاده از قند خون اثر گذار است و بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگر افراد برای ابتلا به عفونت لثه قرار دارند.

مصرف برخی داروها: داروها می‌تواند روی سلامت دهان و دندان تاثیر گذار باشند. چرا که مصرف برخی از آنها جریان بزاق را به شدت کاهش می‌دهد و اثر محافظتی بدن روی دندان‌ها و لثه‌ها را با اختلال روبرو می‌کند. داروهایی مانند داروهای ضد تشنج و داروهایی که موجب رشد غیر طبیعی بافت لثه‌ها می‌شود.

رفتار نامناسب: رفتار نامناسب مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک نزدن، نخ دندان نکشیدن به صورت روزانه التهاب را به شدت افزایش می‌دهد.

سابقه خانوادگی: برخی بیماران به دلیل داشتن سابقه خانوادگی التهاب و ورم لثه با این مشکل روبرو می‎شوند.

عوامل عفونت لثه-نعمت اللهی

درمان

اولین قدم برای درمان عفونت رعایت بهداشت دهان و دندان است. همچنین اگر به سیگار کشیدن عادت دارید، توصیه می‌کنیم از مصرف آن خودداری کنید. اگر هم به بیماری دیابت مبتلا شده‌اید، زیر نظر پزشک بیماری خود را مدیریت کنید. دیگر روش‌های درمان این بیماری شامل موارد زیر است:

• مصرف داروهای آنتی بیوتیک
  • انجام عمل جراحی
  • روش های مختلف تمیز کردن دندان

1.نحوه تمیز کردن با هدف پیشگیری و درمان عفونت

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن عمیق دندان‌ها بدون نیاز به جراحی وجود دارد که تمام این روش‌ها بر تحریک لثه‌ها و پلاک روی دندان‌ها تاثیرگذار است.

• جرم گیری دندان ها از بالا به پایین به از بین بردن خط لثه بسیار کمک می کند.
  • root planning : این روش باعث از بین بردن لکه‌های زبر می‌شود و پلاک و جرم را از سطح دندان به خوبی پاک می‌کند.
  • لیزر: با کمک این روش دیگر لازم نیست درد و خونریزی روش‌های جرم گیری تحمل کنید.

2.درمان با کمک داروها

برای درمان این بیماری می‌توان از داروهای گفته شده در زیر استفاده کرد:

• استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده حاوی کلرهگزیدین که به خوبی می‌تواند دهان و دندان را ضدعفونی کند.
  • آنتی بیوتیک‌های خوراکی که برای درمان نواحی به طور مداوم التهاب شده بهترین گزینه است.
  • داکسی سایکلین آنتی بیوتیک مناسب برای پیشگیری از آسیب رساندن آنزیم ها دندان بسیار موثر است.
  • پیوند استخوان و بافت در مواقعی که دندان‌ها و فک بیش از حد آسیب دیدن و انجام موثر نخواهد بود، تنها راهکار است.

درمان عفونت لثه-نعمت اللهی

نتیجه گیری

بیماری لثه یکی از مشکل‌سازترین بیماری‌های مربوط به دهان و دندان است که در صورت پیشگیری و عدم درمان آن با مشکلات مختلفی همراه است و حتی ممکن است دندان‌های سالم تحت تاثیر قرار دهید. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای عدم مواجه شدن با این مشکل اقدامات پیشگیری مانند مراجعه منظم به دندانپزشک، مسواک زدن مرتب، نخ دندان کشیدن روزانه و رعایت رژیم غذایی متعادل را برنامه روزانه خود داشته باشید. انجام موارد نام برده شده نه تنها باعث پیشگیری این بیماری می شود، بلکه به شما در دستیابی و حفظ سلامت دندان بسیار کمک می‌کند.