پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یک بیماری شایع است که بر اثر فعالیت باکتری های موجود در دهان ایجاد می شود. باکتری ها با تغذیه از بقایای غذایی و قند موجود در دهان، اسید را تولید می کنند و به این ترتیب، لایه های بیرونی دندان به صورت تدریجی تخریب می شوند. علائم پوسیدگی دندان شامل درد و حساسیت به سرما و گرما در دندان، تشدید درد در هنگام خوردن غذا و نوشیدنی های شیرین، تغییر رنگ دندان و حساسیت لثه ها به دندان هستند. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، تمیز کردن دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. همچنین، مصرف قند و شیرینی هایی که باعث تولید اسید در دهان می شوند، به حداقل رسانده شوند. در صورت ابتلا به پوسیدگی دندان، بهتر است در اولین وقت به دندانپزشک مراجعه شود تا درمان مناسب صورت گیرد و از تخریب بیشتر دندان جلوگیری شود.

راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان

راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان شامل موارد زیر است:

1. تمیز کردن دندان‌ها: برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، باید به شیوه درست و منظم دندان های خود را تمیز کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید می‌تواند به شما کمک کند.

2. رژیم غذایی سالم: مصرف مقدار قابل توجهی از قند و شیرینی ها می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان شود. بنابراین، باید از مصرف زیاد این مواد خودداری کنید و در عوض، غذاهای سالم و کم قند مصرف کنید.

3. استفاده از نوشیدنی‌های حاوی فلوراید: مصرف آب‌های حاوی فلوراید و نوشیدنی‌هایی مانند چای سبز و شربت‌های دندان‌پزشکی باعث تقویت دندان شما می‌شود.

4. جلوگیری از تجمع پلاک: برای جلوگیری از تجمع پلاک و افزایش رفتار باکتری‌های دهانی، از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های چسبنده و شیرین که به دندان چسبیده و سخت به دندان ها جدا می شوند، خودداری کنید.

5. مراجعه منظم به دندانپزشک: مراجعات منظم به دندانپزشک برای چکاپ دندان‌ها و درمان مشکلات دندانی می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک کند.

6. استفاده از نخ دندان: استفاده از نخ دندان در میان وعده‌های غذایی، باعث تمیز کردن پلاک دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود.

7. داروهای پوکی دندان را مصرف نکنید: برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باعث پوکی دندان شوند. در صورت مصرف این نوع داروها، بهتر است برای حفظ سلامت دندان خود با دندانپزشک خود مشاوره کنید.

با رعایت این موارد، می‌توانید از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید و سلامت دندان‌های خود را حفظ کنید.

 علائم

پوسیدگی دندان به علت تولید اسید توسط باکتری‌های موجود در دهان است که شروع فرایند تخریب دندان را به همراه دارد. این باکتری‌ها باقیمانده غذا و قند را به اسید تبدیل می‌کنند و این اسید باعث حل شدن مینای دندان می‌شود.

علائم پوسیدگی دندان شامل درد، حساسیت به خوردن غذاهای گرم یا سرد، شکاف در دندان، تغییررنگ دندان و بوی نامطبوع است. اگر پوسیدگی دندان در دوران کودکی شروع شود و درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد عفونت در دندان شود.

علل پوسیدگی دندان

عوامل پوسیدگی شامل چندین عامل می‌شود که عبارتند از:

1- نادرستی در بهداشت دهان: عدم تمیزی دهان و نداشتن بهداشت دهانی مناسب باعث تجمع باکتری‌های پوسیدگی در دندان‌ها و زائده های سخت دهان می‌شود.

2- باقی ماند غذاها در رو و بین دندان‌ها: اگر غذاها به خوبی از دندان‌ها پاک نشوند، باعث جمع شدن باکتری‌ها و اسید سازی در دندان‌ها می شود.

3- مصرف فراوان غذاهای شیرین: خوردن غذاهای شیرین و نوشیدن نوشابه‌های گازدار باعث افزایش تولید اسید در دهان می‌شود که باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

4- کمبود فلوراید: فلوراید، موادی است که به رشد و قوی شدن مینای دندان کمک می‌کند. کمبود فلوراید باعث ضعف مینای دندان و افزایش حساسیت دندان می‌شود.

5- ترکیدگی یا شکستگی دندان: ترکیدگی یا شکستگی در دندان باعث ورود باکتری‌ها به داخل دندان می‌شود و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

6- دود و سیگار: مصرف دخانیات و تنباکو سبب ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود.

7- بیماری‌های دهان و لثه: بیماری‌های دهان و لثه مانند التهاب لثه و عفونت دهان باعث پوسیدگی دندان می شوند.

درمان پزشکی

برای درمان پوسیدگی دندان، بستگی به میزان تخریب دندان و عمق پوسیدگی دارد. در صورتی که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه باشد، ممکن است کافی باشد که دندانپزشک پر کردن آن با ماده روکش دهانی (کامپوزیت)، دندان را ترمیم کند.

در صورتی که پوسیدگی دندان در مراحل پیشرفته‌تری باشد و اسید باعث تخریب عمیق ترین قسمت دندان شده باشد، ممکن است لازم باشد که دندانپزشک عصب دندان را درمان کند یا اگر پوسیدگی روی سطح عمیق دندان زیاد باشد، احتمالاً نیاز به جراحی و عصب کشی دندان داشته باشید.

به طور کلی، هدف درمان پوسیدگی دندان از دست دادن باکتری‌های موجود در دهان و تعمیر دندان به طور کامل است. همچنین، بستگی به شدت پوسیدگی دارد که احتمالاً نیاز به پایداری دندان با استفاده از پروتزهای دندانی دارید. در هر صورت، دندانپزشک شما با بررسی حالت دندان و پیشنهاد بهترین راه‌های درمان، به شما کمک خواهد کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس