مراحل پوسیدگی دندان

مراحل ایجاد پوسیدگی دندان و درمان آن

علت های مختلفی برای پوسیدگی دندان وجود دارد. اما خوب در صورتی که سریع به فکر درمان پوسیدگی دندان نباشیم ممکن است کار به خارج نمودن دندان آسیب دیده برسد. ما در این مقاله می خواهیم با مراحل پوسیدگی دندان ، نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان آشنا شویم و همچنین ببینیم چگونه می توان به درمان پوسیدگی دندان پرداخت. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به آسیبی گفته می شود که به دندان های شما وارد می گردد و به طور بالقوه می تواند باعث: حفره، آبسه دندان یا حتی از دست رفتن دندان گردد. این موضوع هم به دلیل فعالیت گونه های خاصی از باکتری هایی است که می توانند در پلاک دندان زندگی نمایند. باکتری ها قندهای موجود در غذا را که در پلاک و لای دندان ها چسبیده اند را به اسید تبدیل می نمایند. در صورتی که اجازه بوجود آمدن پلاک در دندانها داده شود ایجاد اسید به وسیله باکتری ها می تواند باعث تخریب دندان های ما شوند.

همین موضوع باعث می شود تا دندانپزشکان توصیه نمایند تا افراد از بهداشت دهان و دندان خود غافل نشوند. چرا که توجه به بهداشت دهان و دندان به عنوان یکی از عوامل مهم در پیدایش باکتری ها و سلامت دندانها می باشند.

مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در چند مرحله صورت می پذیرد که اگر در هر کدام از مراحل به فکر درمان پوسیدگی دندان بربیاییم می توان کمک شایانی به سلامت دندان های خود کنیم. در فرایند پوسیدگی پلاک دندان بسیار تاثیر گذار می باشد. پلاک یک لایه چسبنده و بی رنگ است که می تواند سطوح دندان را به طور کامل بپوشاند. تشکیل شده از: ذرات غذا، بزاق و باکتری ها می باشد.

در صورتی که دندان ها به طور صحیح و منظم تمیز نگردند پلاک اقدام به ایجاد پلاک می نماید. به مرور سخت شده و چیزی شبیه به تارتار ایجاد می کند. تارتار باعث می شود تا باکتری ها بر روی دندان حفظ گردند و پاکسازی آن ها دشوار گردد.

در ادامه به مراحل پوسیدگی دندان اشاره خواهیم نمود.

معدنی زدایی اولیه

لایه بیرونی دندان از نوعی بافت با نام مینا تشکیل گردیده. مینای دندان جزو سخت ترین بافت در بدن بوده که از مواد معدنی تشکیل شده است. زمانی که دندان در معرض اسیدهایی که از طریق باکتری تولید گردیده قرار می گیرد، مینای دندان مواد معدنی خود را به مرور از دست خواهد داد.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد، امکان دارد یک لکه سفید روی یکی از دندان ها ظاهر گردد. این نشانه اولیه پوسیدگی دندان می باشد.

پوسیدگی مینا

دومین مرحله پوسیدگی دندان پوسیدگی مینا می باشد. در صورتی که روند پوسیدگی دندان ادامه داشته باشد، مینای دندان بیشتر از بین خواهد رفت. اگر توجه کنید در این مرحله یک لکه سفید روی دندان به قهوه ایی تیره می شود.

زمانی که مینای دندان ضعیف می گردد، سوراخ هایی کوچک در دندان بوجود می آید که برای جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان دندانپزشک اقدام به پرنمودن دندان می نماید.

پوسیدگی عاج، مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی عاج از دیگر مراحل پوسیدگی دندان می باشد. عاج یک بافت در زیر مینای دندان است. عاج نرم تر از مینای دندان بوده و در برابر اسید حساس تر می باشد. به همین خاطر زمانی که پوسیدگی به مرحله عاج می رسد با سرعت بیشتری جلو می رود.

همچنین عاج دارای لوله هایی می باشد که منتهی به اعصاب دندان است. به همین خاطر زمانی که عاج دندان دچار پوسیدگی می گردد احساس حساسیت را در فرد به خصوص در زمان نوشیدن و یا خوردن غذاهای سرد و گرم ایجاد می کند.

آسیب پالپ

مرحله چهارم از پوسیدگی دندان مربوط به پالپ که داخلی ترین لایه دندان است، می شود. دارای عروق خونی و اعصاب است که به سلامت دندان کمک بسزایی می نماید. زمانی که پالپ دچار آسیب می گردد تحریک شده و متورم می گردد.

آبسه، مراحل پوسیدگی دندان

زمانی که پوسیدگی به سمت پالپ کشیده می شود باکتری ها نفوذ پیدا کرده و عفونت ایجاد می شود. زمانی که عفونت افزایش پیدا نمود و هیچ کاری برای درمان پوسیدگی دندان صورت نگرفت التهاب افزایش پیدا کرده و منجربه تشکیل پاکت چرک در انتهای دندان می گردد. آبسه دندان منجربه درد شدید شده و امکان دارد فک هم سرایت پیدا کند.

در صورتی که آبسه دندان تشکیل شد، بایستی سریعا به فکر درمان آن بود.

پوسیدگی دندان در کودکان

کودکان نیز همچون بزرگسالان مستعد پوسیدگی دندان هستند حتی طبق آمار بدست آماده بیشتر از بزرگسالان به این عارضه دچار می شوند. چرا که مینای دندان های شیری کودکان حساس تر و نازک تر از مینای دندان بزرگسالان است. همچنین طبق اطلاعات موجود پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کودکان می باشد. در این زمان بهترین کار این است تا کودک دلبند خود را به دندانپزشکی ببرید و فکری به حال دندان های پوسیده او نمایید.

درمان پوسیدگی دندان

برای درمان پوسیدگی دندان بایستی ابتدا بیمار توسط دندانپزشک معاینه شود و معلوم گردد پوسیدگی دندان در کدام مرحله قرار دارد و بسته به مرحله پوسیدگی یک درمان مناسب را پیشنهاد نماید. حال به گزینه های درمانی بسته به مرحله پوسیدگی دندان می پردازیم با ما همچنان همراه باشید.

معدنی زدایی اولیه

این مرحله اولیه پوسیدگی دندان است و به دلیل اینکه آسیب آنچنانی روی دندان صورت نگرفته درمان راحتی را دربر می گیرد. شما می توانید با کمک فلوراید تراپی به درمان ابتدایی پوسیدگی دندان خود بپردازید. فلوراید تراپی باعث تقویت مینای دندان شده و در برابر اسیدهای تولید شده توسط باکتری های پلاک از دندان ها محافظت می نماید.

درمان پوسیدگی مینای دندان

زمانی که پوسیدگی به مینا رسید باعث ایجاد حفره در دندان می شود. برای درمان حفره پر کردن پیشنهاد می گردد. برای پر نمودن پس از آنکه ناحیه آسیب دیده پاکسازی شد سوراخ ایجاد شده توسط موادی همچون: سرامیک، آمالگام و یا رزین پر می گردد. این مواد همرنگ دندان بوده و هیچ تفاوتی را ایجاد نخواهد کرد.

پوسیدگی عاج

همانطور که در بالا هم اشاره داشتیم عاج قسمت نرم دندان می باشد و در صورتی که پوسیدگی به این قسمت برسد سریعتر پیش می رود. در صورتی که سریع تشخیص داده شود با پر نمودن می توان آن را درمان نمود. اما در صورتی که پیشرفته تر باشد استفاده از تاج برای این عارضه پیشنهاد می گردد.

آسیب پالپ

زمانی که آسیب به پالپ رسید، احتیاج به یک کانال ریشه خواهد بود. در اینجا پالپ آسیب دیده برداشته شده و سپس دندانپزشک اقدام به تمیز نمودن حفره و پر نمودن آن خواهد نمود. پس از پر نمودن روکش روی دندان آسیب دیده قرار خواهد گرفت.

آبسه

در صورتی که پوسیدگی به آبسه رسید، بایستی سریعا به فکر درمان پوسیدگی بر بیاییم تا آبسه عفونت شدید نکرده و سایر دندان ها و اعضای بدن را درگیر نکرده است.  بسته به نظر دندانپزشک احتمالا یک کانال ریشه به منظور برداشتن عفونت و مهر و موم کردن دندان انجام خواهد داد. البته در صورتی که این مرحله به شدت عود پیدا کرده باشد کاری از دندانپزشک برای ترمیم و درمان بر نخواهد آمد و فقط تنها راه تخلیه دندان آسیب دیده خواهد بود.

در آخر، مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یک عارضه جدی است که اگر به فکر درمان سریع آن نباشیم ممکن است کار از کار گذشته و به دلیل فعالیت باکتری ها دندان یا دندان ها را از دست بدهیم. بهتر است در هر مرحله از آسیب دندان ما قرار دارد به دندانپزشک مراجعه و فکری به حال درمان پوسیدگی دن ان خود کنیم.

جلوگیری بهتر از درمان پوسیدگی دندان است. شما برای جلوگیری کاف است به بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، اجتناب از غذاها و نوشیدنی های شیرین و … اهمیئت دهید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس