لق شدن دندان در ارتودنسی

لق شدن دندان در ارتودنسی خطرناک است؟

بسیاری از مردم دوست دارند تا همیشه بهترین ها را برای سلامت و البته زیبایی خود انتخاب و استفاده نمایند. در رابطه با دندانپزشکی هم این مورد صدق می کند. اما باید بگوییم که همانطور که روش های دندانپزشکی می توانند دارای مزایا باشند ممکن است معایبی را هم به همراه داشته باشند. ارتودنسی جزو این موارد بوده و ممکن است بعضی مواقع مشکلاتی با آن همراه گردد. یکی از این مشکلاتی که اینبار می خواهیم در رابطه با آن صحبت نماییم لق شدن دندان در ارتودنسی می باشد.

با ما همراه باشید تا ببینیم آیا راه حلی برای درمان این مشکل وجود دارد یا خیر.

بهتر است بدانید که روش درمان ارتودنسی نمی تواند تنها علت لق شدن دندان ها باشد و بعضی از دندان ها بر اساس بعضی از ویژگی های فیزیولوژیکی ممکن است سست شده و لق گردند. پس نمی توان گفت که تنها علت لق گردیدن دندان ها، روش ارتودنسی می باشد.

محل لق گردیدن دندان در روش ارتودنسی

داشتن دندان های ناهموار و کج و معوج چالش های جدی را می تواند برای ما ایجاد نمایند. به همین جهت با انجام عمل ارتودنسی می توان این مشکل را حل و درمان کرد.

اول باید یک اصل را درک نمایید: در مراحل ارتودنسی، از براکت ها به همراه سیم های خاصی استفاده خواهد شد که با فشار دندان ها را به جلو می برند و باعث یکدست شدن آنها می شوند.

در این فرآیند دندان ها برای مدتی می توانند کوتاه شوند که این امر فیزیولوژیکی هم می باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته و در نظر بگیریم، این می باشد که این لق گردیدن دندان منجر به جدا شدن و یا افتادن دندان ها نخواهد شد.

در صورتی که روش ارتودنسی به درستی انجام پذیرد، امکان دارد مشکلاتی در ریشه دندان ایجاد گردد. از طرفی هم کوتاهی ریشه دندان ها ممکن است علت لق گردیدن دندان ها باشد.

باید توجه داشته باشید که متخصص ارتودنسی ممکن است علت لق گردیدن دندان ها را پاتولوژیک و یا فیزیولوژیکی بداند.

تاثیر بیماری لثه

بیماری های لثه جزو مهمترین مسائل و عواملی می باشد که می تواند تأثیر بسیاری بر روی دندان در روش ارتودنسی به همراه داشته باشد.

بیماری لثه منجر قه حساس گردیدن لثه شده و با کوچکترین فشار امکان دارد باعث لق شدن دندان گردد. در صورتی که از چنین بیماریی رنج می برید بهتر است به متخصص ارتودنسی خود مراجعه و این موضوع را با او درمیان بگذارید.

بهتر است بدانید که بیماری لثه ممکن است علائم قابل مشاهده همچون بوی بد دهان،  تورم لثه، حرکت لثه ها به سمت عقب و آلرژی را هم به همراه داشته باشد.

این موارد می تواند به عنوان پریودنتال هم شناخته شود و در صورتی که متخصص فوراً مشکل را شناسایی و تشخیص دهد، می توان راه‌ حل هایی را برای آن و روش های درمان آن به منظور درمان لقی دندان‌ ها و مشکلات بعدی ارتودنسی ارائه نماید.

لق شدن دندان در ارتودنسی

لق گردیدن دندان بر اثر فشار ارتودنسی

آنچه که می تواند جزو یکی از مهمترین مسائلی باشد که در پس لق شدن دندان ها ایجاد می گردد، فشار و سیم هایی می باشد که توسط براکت ها در عمل ارتودنسی بوجود می آید. به محض این که متخصص متوجه گردید که به علت ارتودنسی فشار روی دندان های بیمار بالا است، این امکان وجود دارد، تا این فشار را کم نماید، اما به یاد داشته باشید که این کار می تواند باعث طولانی تر شدن روند درمان ارتودنسی شود.

پس اولین چیزی که احساس نمودید که دندان های شما در حال لق شدن است، باید هر چه سریعا تر با متخصصان ارتودنسی تماس بگیرید و مشاوره لازم را دریافت کنید. به این صورت می توانید متوجه گردید که شل شدن دندان شما فیزیولوژیکی می‌ باشد یا پاتولوژیک.

در هر حال متخصص ارتودنسی می تواند وضعیت دندان های شما و همچنین علت این موضوع را بررسی کرده و راه‌ حل های مناسبی را تجویز نماید.

آیا راهی برای پیشگیری از لق شدن دندان در روش ارتودنسی وجود دارد؟

زمانی که در مورد لق گردیدن دندان در روش ارتودنسی صحبت می گردد اکثر افراد به دنبال یافتن راه هایی هستند تا این مشکل را برطرف نمایند.

بهتر است بدانید که فشاری که در زمان استفاده از ارتودنسی به دندان وارد می گردد، تاثیر کمی می تواند بر لق شدن دندان ها داشته باشد. با این همه، شما می توانید با مصرف نمود بعضی از مواد غذایی از ایجاد آن جلوگیری نمایید و همچنین وضعیت بهتری را به دندان های خود بدهید.

شما می توانید برای بهبود روند دندان های خود از سبزیجات، میوه جات استفاده کرده و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید تا از لق شدن، پوسیدگی دندان و … در زمان استفاده از ارتودنسی جلوگیری نمایید.

آیا براکت های ارتودنسی علت لق شدن می باشند؟

بهتر است بدانید، که ارتودنسی دلیل لق شدن دندان نیست و این روش توسط متخصص پس از انجام معاینات لازم صورت می پذیرد.

آیا می توان با وجود لق گردیدن دندان، اقدام به درمان ارتودنسی نمود؟

شاید فکر کنید در زمانی که دندان لق است می توان از روش ارتودنسی استفاده نمود. اما در ابتدا متخصص ارتودنسی پس از معاینات لازم و در صورتی که مشاهده کند دندان بیمار لق می باشد، ابتدا اقدام به درمان لقی دندان نموده و پس از آن روش ارتودنسی را اعمال می دارد.

آیا حس لقی دندان در زمان انجام ارتودنسی طبیعی می باشد؟

دندان ها امکان دارد بر اثر درمان ارتودنسی دچار لقی گردند که در این زمان بسیار طبیعی و رایج است. اتفاقا در بعضی از موارد که درمان ارتودنسی به علت فشار بیش از حد آنگونه که باید به درستی انجام نگردد می تواند منجر به لق گردیدن دندان ها گردد.

در آخر

ارتودنسی یکی از روش های رایج در دندانپزشکی می باشد که می تواند به اصلاح دندان ها کمک کرده و طرح لبخند زیبایی را برای فرد به ارمغان بی آورد. برای آنکه بدانیم احتیاج به روش ارتودنسی داریم یا خیر بهترین گزینه این است که با دندانپزشک حاذق و یا متخصص ارتودنسی در این باره صحبت و مشورت انجام شود. آنها می توانند پس از معاینات به شما در انتخاب و انجام روش ارتودنسی کمک نمایند.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.