ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک چیست؟

دستگاه ارتودنسی متحرک جزو آن دسته ای می باشند که می توان آنها را از دهان خارج نمود، چرا که به دندانها نمی چسبند. آنها به منظور کمک به درمان دندان نامتقارن قابل استفاده می باشند.

به صورت کلی ارتودنسی به دو صورت تقسیم می گردند که گروه اول به منظور حرکات ساده دندان قابل استفاده هستند و گروه دوم دستگاه ارتودنسی متحرک می باشد که برای حرکت دادن فک (فک بالا و فک پایین) مناسب می باشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

سطوح ارتودنسی متحرک

آنها به منظور اعمال نیرو به دندان ها توسط پیچ های فنری و دیگر اجزای مکانیکی طراحی گردیده اند.

توجه

دستگاه های ارتودنسی متحرک می توانند فقط یک حرکت نوک را ایجاد نمایند. همچنین آنها می توانند به عنوان مکملی به منظور درمان های پیچیده تر برای افزایش دادن اثر دستگاه های ارتودنسی ثابت مورد استفاده قرار بگیرند.

مزایای دستگاه های  ارتودنسی متحرک

استفاده نمودن از وسایل متحرک به طور قابل توجهی محدودتر از گذشته می باشد، اما خوب مزایایی دارد که به شرح زیر خواهد بود:

می توانید آنها را به منظور تمیز نمودن خارج نمایید.

زمانی که به حرکت نوک احتیاج دارید،می تواند راحت تر از دستگاه های ارتودنسی ثابت باشد.

در صورت قرار گرفتن در موقعیت غیر قابل تحمل یا درد، می توانید آنها را به طور موقت حذف نمایید.

در مواردی که مایل نیستید روی دندان های شما نمایان باشد، می توانید آنها را خارج سازید.

این نوع ارتودنسی کمتر به چشم خواهند آمد.

استفاده از آنها بسیار ساده و آسان است و یک پزشک عمومی با آموزش کافی هم می تواند آنها را به شما آموزش داده یا برای شما آن را نصب کند.

ارتودنسی متحرک در آزمایشگاه تولید می گردند پس زمان کنار صندلی شما کوتاه تر خواهد بود.

نسبت به دیگر انواع ارتودنسی گران نیست.

ارتودنسی متحرک چیست؟

محدودیت های استفاده از دستگاه های ارتودنسی متحرک

حال که با مزایای ارتودنسی متحرک آشنا شدیم نوبت آن است با محدودیت هایی که دارند هم آشنا کردیم. پس همچنان با ما همراه باشید‌.

متخصص ارتودنسی با نظر به بدشکل بودن دندان ها و همچنین فک ها بهترین دستگاه را برای بیمار خود ترجیح خواهند داد. بعضی از مال اکلوژن ها به علت جابجایی درمان می گردند و دیگر ناهماهنگی ها احتیاج به دستگاه های ثابت خواهند داشت.

اما خوب در استفاده نمودن از دستگاه های متحرک ارتودنسی محدودیت هایی وجود خواهد داشت.

آنها می توانند برای مال اکلوژن های ساده قابل استفاده باشند.

دستگاه های ارتودنسی متحرک این توانایی را دارند تا چرخش های متعدد را اصلاح نمایند.

بیمارانی که همکاری نمی کنند امکان دارد طول درمان طولانی تری داشته و مدت بیشتری دستگاه را استفاده نمایند.

دستگاه پایین به خوبی تحمل نمی گردد و راحت نخواهد بود.

حرکت دندان با دستگاه متحرک

3 دسته اصلی به منظور حرکت دندان با وسایل متحرک وجود خواهد داشت. این 3 دسته به این شرح می باشد:

دسته اول: افزایش دور قوس یا گسترش قوس

قسمت اکریلیک دستگاه متحرک دیگر قسمت های صفحه اکریلیک را در کنار هم نگاه خواهد داشت و یک پیچ جک در صفحه اکریلیک نصب می گردد. جک پیچ یک عامل فعال در صفحه انبساط می باشد. نیروی سنگینی که پیچیدگی می نماید به سرعت پوسیده می گردد. هنگامی که پیچ جک ¼ دور باز می گردد، 0.25 میلی متر حرکت دندان ایجاد می نماید.

دسته دوم: جابجایی تک تک دندان ها در داخل قوس

در این دسته، فنر طراحی گردیده برای تک تک دندان ها، گیره ها اجزای نگهدارنده می باشند. گیره اکستنشن، گیره آدامز و گیره محیطی نمونه هایی از گیره های نگهدارنده می باشند که در کلینیک می توان آنها را تنظیم نمود.

دسته سوم: اینتروژن یا اکستروژن دندان

در دسته سوم، بر اساس تشخیصی که متخصص ارتودنسی می دهد، برای اینتروژن، دستگاه های متحرک ارتودنسی درخواست می گردد. پلاک های بایت خلفی یا قدامی به عنوان یک عامل فعال عمل می نمایند و می توانند به عنوان مکانیک نفوذی در دستگاه های متحرک ارتودنسی استفاده گردند.

برای نوع درمان ارتودنسی بیمار حق انتخاب دارد؟

با نظر به نوع مال اکلوژن، متخصص تصمیم خواهد گرفت که چه وسیله ای برای بیمار مناسب بوده و پیشنهاد می نماید.

مدت زمان درمان ارتودنسی متحرک چقدر می باشد؟

در رابطه با طول درمان به نوع مال اکلوژن، شلوغی دندان ها، شدت آن، تراز فک و … مربوط خواهد بود. در بعضی از موارد از بریس های ثابت و متحرک با یکدیگر استفاده می گردد. متخصص ارتودنسی زمان تقریبی درمان را در همان ویزیت اول تخمین خواهد زد.

چه زمانی بایستی از این نوع ارتودنسی استفاده نمود؟

ارتودنسی متحرک در 2 مورد استفاده می گردد. مورد اول به منظور اصلاح فک و مورد دوم به عنوان نگهدارنده در آخر درمان ارتودنسی ثابت می گردد.

ارتودنسی ثابت بهتر است یا ارتودنسی متحرک؟

در صورتی که قرار باشد فک های نادرست اصلاح گردند، بایستی از ارتودنسی متحرک استفاده گردد، اما خوب در صورتی که برای حرکت دادن دندان ها، از ارتودنسی ثابت می گردد.

آیا امکان غذا خوردن با ارتودنسی متحرک وجود دارد؟

توصیه می گردد در زمان غذا خوردن ابتدا ارتودنسی از دهان خارج گردد و پس از خوردن غذا یا مسواک کردن دوباره از ارتودنسی استفاده گردد. برای حفظ دندان های تمیز تر و سالم تر به یک رژیم غذایی سالم احتیاج می باشد. غذاهایی که سرشار از ویتامین و مواد معدنی می باشند را بخورید. از خوردن غذاهایی که چسبناک، سفت و از مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین برخوردار می باشند، پرهیز نمایید.

در آخر

با کمک ارتودنسی متحرک می توان در زمان غذا خوردن، دستگاه ارتودنسی را برداشت و پس از آن دوباره در جای خود قرار داد. پس وجود ارتودنسی متحرک می تواند برای بیمار پر فایده و مثمر ثمر باشد.

این دستگاه به طور معمول به منظور اصلاح نمودن فک و همچنین دندان های جزئی استفاده می گردد. یا پس از درمان ارتودنسی به منظور حفظ لبخند صاف و زیبای خود می توان از آن استفاده نمود. البته وسایل کاربردی ارتوپدی قابل جابجایی وجود داشته که به اصلاح ناهماهنگی های رشدی هم کمک بسزایی می نماید.

دندانپزشکان بر اساس احتیاجات خاصی که فرد دارد، دستگاه متحرک ارتودنسی را در زمان درمان ارتودنسی به منظور بهبود کارایی درمان صاف نمودن دندان های بیمار توصیه می نمایند. پس از برداشتن بریس ها، دندان ها این توانایی را دارند تا دوباره به اولویت خود بازگردند. نگهدارنده های متحرک به منظور حفظ دندان های تمیز قابل استفاده می باشند. هم چنین الاینرهای ارتودنسی متحرکی هم وجود داشته که به طور معمول برای بیمارانی که دندان های شلوغ خفیف یا متوسطی داشته یا مشکلات جزئی داشته اند، استفاده می نمایند.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان