لق شدن دندان

لق شدن دندان چرا اتفاق می افتد؟

احساس می کنید دندان های شما لق شده و امکان دارد از از لثه جدا شود؟ در این مواقع بهترین کار این است که دندان های خود را به یک دندانپزشک نشان دهید تا علت لق شدن دندان ها نمایان گردد.

لق شدن و جابجایی دندان اینها علائم شایع وجود بیماری پیشرفته لثه، به نام پریودنت می باشد. به منظور معاینه و تشخیص بهتر است هر چه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه نمایید و درمان را هر چه زودتر شروع نمایید.

تنها دندانپزشک می تواند به شما بگوید که آیا به راستی دچار پریودنتیت شده اید یا خیر.

لق شدن دندان

شل شدن دندان در مکان خود را، جدی بگیرید چرا که علائم از دست رفتن استخوان اطراف دهان می باشد و می تواند یک بیماری جدی به حساب بیاید. در نتیجه ممکن است به از دست رفتن دندان ختم گردد. پس به این علایم توجه کنید و آن را نادیده نگیرید، در صورت وجود مشکل هم سریعا به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

علل لق شدن دندان ها

لق شدن  امکان دارد به دلایل گوناگون رخ دهد. در ادامه شما را با شایعترین علل لق شدن دندان آشنا می سازیم.

بیماری لثه

از مهمترین عللی که باعث ایجاد دندان لق می شود وجود بیماری لثه با نام پریودنتیت می باشد. در صورتی که این مورد درمان نگردد می توان باعث ازدست رفتن دندان شود.

جراحت یا تروما

در صورتی که ضربه ای به صورت وارد شود و شدت آن به سمت دندان ها بیشتر باشد ممکن است باعث آسیب به دندان ها شود. در این مواقع کم کاری نکرده و سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید از از مرگ دندان های خود جلوگیری کنید. شاید همان لحظه هیچ درد یا علایمی را حس نکنید، اما به مرور زمان ممکن برای شما مشکل ساز شود. پس حتما این مورد را جدی بگیرید.

انجام دندان قروچه

در زمان خواب ما ما آگاه ممکن است دندان های خود را به هم بسابیم و به عبارتی دندان قروچه نماییم. در این زمان فشار مضاعفی که در زمان دندان قروچه به فک وارد می شود می تواند باعث لقی دندان ها گردد.

حاملگی

البته لق شدن دندان در زمان حاملگی هم می تواند رخ دهد که بسیار جدی نبوده و پس از بدنیا آمدن نوزاد به مرور محکم شده و ثابت باقی می ماند. اما در بعضی موارد دندان ها ممکن است بر اثر ضربه ای که به آنها وارد می شود لق گردند که در این حالت بهتر است برای حفظ دندان به دندانپزشکی مراجعه نمود.

 کمبود ویتامین هم می تواند باعث لق شدن دندان ها گردد.

بهترین روش برای اینکه تعیین شود علت لق شدن دندان ها چیست، این است که یک وقت ویزیت از دندانپزشک خود بخواهید و اجازه دهید دندانپزشک با معایناتی که روی دندان های شما انجام می دهد علت را تشخیص داده و یک راه حل درمانی مناسب را پیشنهاد نماید.

لق شدن دندان

درمان دندان لق شده

شاید فکر کنید که دندانی که لق شده را نمی توان درمان نمود و آن را بازیابی کرد. اما این تفکر غلطی است و بهتر است اجازه دهیم دندانپزشک پس معاینه تصمیم بگیرد می شود برای سلامت دندانی که لق گردیده می توان کاری کرد یا خیر.

در صورتی که دندان لق شده شما حاصل بیماری پریودنتیت باشد، دندانپزشک ابتدا وضعیت پزشکی و دندانی شما را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد و پس از آنکه مطمئن شد شما را به متخصص پریودنتیست ارجاع داده و یا خود اقدام به درمان دندان لق شده شما می کند.

در صورتی که نتوان دندان را درمان نمود، دندانپزشک یا پریودنتیست اقدام به برداشتن دندان نموده و روش های جایگزین دندان را برای بیمار خود پیشنهاد می نمایند.

 پس شما باید چه کاری انجام دهید؟

شما باید در کمترین زمان ممکن یک وقت معاینه دندانپزشکی بگیرید و خود را آماده سازید تا در صورت بروز مشکل در دندان، درمان بلافاصله انجام گردد.

چگونه از لق شدن دندان خود جلوگیری کنیم؟

سلامت دندان ها برای حفظ سلامت کلی و البته برای حفظ زیبایی چهره بسیار مهم می باشد. در صورتی که دندان لق شده درمان نگردد، به مرور دندان مورد نظر نابود شده و تنها راه خارج کردن آن از دهان می باشد. اما در صورتی که به نکات بهداشتی و مراقبتی توجه شود این مشکل هم نهایت به هیچ عنوان رخ نخواهد داد.

پس معطل نكنيد و به بهداشت دهان و دندان روزانه خود کمک کنید. شما می توانید با چند عمل ساده به حفظ سلامت دندان های خود کمک کنید. در ادامه شما را با چند نکته مراقبتی آشنا می سازیم.

  • مسواک کردن به صورت روزانه و حداقل ۲ بار در روز
  • نخ دندان کشیدن به صورت روزانه حداقل یک بار
  • استفاده از دهان شویه برای پاکسازی کل دهان و در زمان های که مسواک و نخ دندان در دسترس نبود.
  • معاینه سالیانه حداقل ۲ بار در سال توسط دندانپزشک
  • پرهیز از کشیدن سیگار
  • داشتن رژیم غذایی مناسب
  • در زمان ورزش هایی که ممکن است به ضربات به صورت انجام پذیرد همچون کاراته، بوکس و … استفاده از محافظ دندان الزامی و مهم می باشد.

با رعایت نمودن این موارد و داشتن یک برنامه روتین سلامتی شما می توانید به سلامت دهان و دندان خود کمک کرده و از لق شدن دندان های خود جلوگیری نمایید.

این مشکل ممکن است به هر دلیلی: ضربه، بیماری، دندان قروچه و … برای شما ایجاد شود. پس ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و با دندانپزشک خود تماس گرفته و این مشکل را با او درمیان بگذارید.

آیا دندانپزشک می تواند دندان لق شده را درمان کند؟

بله دندانپزشکان عمومی این توانایی را دارند تا در صورتی که دندان شما لق شده آن را درمان نمایند. در صورتی که مشکل پیچیده ای وجود داشته باشد، دندانپزشک، بیمار را به متخصص پریودنتیست ارجاع می دهد.

در آخر

دندان ها در مواقعی لق می شوند که باکتری های موجود در پلاک های دندانی روی لثه اثر گذاشته و با واکنش بدن به استخوان، استخوان و دیگر بافت های نگهدارنده دندانها در فک ازبین می روند.

دندان های شل شده هم می توانند جا به جا شوند یا حتی حرکت نمایند، چرا که استخوانی که به منظور محکم نگاه داشتن آنها در جای خود وجود داشت دیگر نبوده و از بین رفته است. این مورد بین دو دندان جلویی شکل می دهد و شکافی بین آن‌ها ایجاد می گردد و به مرور به فاصله پیدا کردن از یک دیگر ادامه می دهند، بیشتر قابل توجه می باشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس