پروفیلاکسی دندان

آنچه باید در مورد پروفیلاکسی دندان بدانید.

پروفلاکسی دندان چیست؟ آیا برای سلامت دندان مهم می باشد؟ برای چه کسانی مناسب می باشد؟ با ما در دندانپزشکی نعمت الهی همراه باشید تا شما را با پروفیلاکسی دندان آشنا سازیم.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

پروفیلاکسی دندان چیست؟

پروفیلاکسی دندان یک روش مراقبت پزشکی به منظور جلوگیری از ایجاد بیماری لثه و عوارض آن می باشد. مراقبت از سلامت دهان و دندان به منظور نگهداری از دندان است. با جرم گیر های اولتراسونیک، جرم حذف می گردد و از سطوح دندان ها در  زیر لثه ها محافظت می کند.

در فرآیند معاینه دهان، دندانپزشک با مسائلی همچون پوسیدگی، حفره و … برخورد می کند و درمان‌ کانال ریشه را انجام می دهد. دندانپزشک همچنین در صورت تهدید به مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان، از روش هایی مانند اشعه ایکس برای معاینه دقیق تر استفاده می کند.

در صورت انجام پروفیلاکسی توسط دندانپزشکی چه انتظاری باید داشت؟

برخی از مواردی که در طول بازدید توسط دندانپزشک ارائه می گردد عبارتنداز:

  • تمیز کردن
  • پوسته پوسته شدن یا ریشه زنی
  • نخ دندان کشیدن
  • جلا دادن
  • درمان های فلوراید یا درزگیرها
  • اشعه ایکس برای بررسی حفره ها و مشکلات دیگر
  • پروب پریودنتال
  • شرایط کار ترمیم مانند پر کردن، تاج و …
  • غربالگری پوسیدگی دندان و دیگر بیماری ها
  • توصیه های مراقبت از دهان

فواید پروفیلاکسی دندان

می دانیم که پروفیلاکسی یک مراقبت دندانپزشکی می باشد که توسط دندانپزشک انجام می پذیرد. این روش مزایایی را هم با خود به همراه دارد که باعث می شود بیماران پس از مراجعه به دندانپزشکی از این روش استقبال نمایند. در ادامه شما را با مزایای انجام پروفیلاکسی دندان آشنا می سازیم. همچنان با ما در دندانپزشکی نعمت الهی همراه باشید.

پروفیلاکسی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

اولین مزایای پروفیلاکسی مربوط به پیشگیری از پوسیدگی دندان است. ایجاد پلاک در طول تمیز کردن دندان می تواند علت پوسیدگی دندان باشد. پلاک یک ماده اسیدی می باشد که مینای دندان را از بین می برد. هرچه پلاک بیشتر باشد، خطر ایجاد حفره دندانی بیشتر است.

جلوگیری از بیماری های لثه

پریودنتیت به عنوان بیماری لثه باعث آسیب شدید در دندان ها و یا اعضای دیگر می شود. با آسیب بافت نرم و عدم درمان، استخوانی که دندان را حمایت می کند هم می تواند پوسیده و از بین برود و در نهایت باعث از دست رفتن دندان شود.

بیماری لثه، توسط باکتری ها ایجاد می شود و اجازه می دهد روی دندان ها و لثه ها باکتری ها جمع شوند. البته این بیماری نسبتاً قابل درمان بوده و حتی با مراقبت مناسب از ایجاد پلاک و جرم و باکتری در دهان جلوگیری گردد شما با کمک پروفیلاکسی دندان از ایجاد این مشکل جلوگیری نمایید.

خطرات بیماری های دهان

مانند هر عضو دیگری از بدن، تمیز و سالم نگه داشتن لثه ها می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری ها کمک بسزایی کند. داشتن بهداشت دهان و دندان مناسب و تمیز نمودن منظم دندان ها می تواند به جلوگیری از عوارض شدید کمک شایانی کند. طبق مطالعات انجام شده، معلوم گردیده که بیماری سیستمیک با سلامت دهان و دندان  در ارتباط می باشد.

تشخیص زود هنگام دیگر بیماری ها

از دیگر مزایای پروفیلاکسی دندان تشخیص سریع بیماری های دیگر است. سلامت دهان و دندان شما در مورد سلامت کلی بدن شما صحبت خواهد کرد. دندانپزشک شما می تواند یکی از اولین ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی باشد که علائم و نشانه های بسیاری از بیماری ها را در طول معاینه معمول و معاینه دهان متوجه شود. طبق گفته و نظر انجمن دندانپزشکی ویزیت های منظم بسیار مهم می باشند، چرا که برخی از بیماری ها علائمی دارند که در دهان ظاهر می شوند و با معاینه منظم می توان از بروز این بیماری سریع اطلاع پیدا کرده و برای درمان آنها قبل از پیشرفت اقدام نمود.

شرایط معمولی هم می تواند باعث خشکی دهان و محیط لثه شود، علائمی که دندانپزشک شما می تواند به آنها توجه کند. سرطان های دهان دارای علائم دهانی مانند توده ها هستند که به راحتی در طی یک معاینه معمول قابل تشخیص هستند. سایر بیماری ها مانند ایدز نیز می توانند علائمی مانند زخم های دهان را در دهان نشان دهند.

جلوگیری از دست دادن زودرس دندان از مزایای پروفیلاکسی دندان

در صورتی که پلاک از روی دندان ها پاک نشود، راحت می تواند جرم را تشکیل دهد. این یک رسوب سخت است که دندان های شما را می پوشاند. 68 درصد از بزرگسالان روی دندان های خود رسوب و جرم دارند.

این پلاک در صورتی که روی دندان ها باقی بماند می تواند به پوسیدگی تبدیل و باعث از دست رفتن دندان شود. اگر تارتار به زیر خط لثه برسد، می تواند به مشکل لثه و پریودنتیت تبدیل شود. اگر این تجمع تارتار شدید باشد، دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان را پیشنهاد کند.

جلوگیری از بوی بد دهان

یکی دیگر از مزایای پروفیلاکسی دندان جلوگیری از بوی بد دهان است. ایجاد پلاک بزرگترین عامل بوی بد دهان است زیرا باکتری های بدبو را در خود جای داده است.

پروفیلاکسی دندان ها و لثه ها، جایی است که آسانترین مکان برای ایجاد مشکلات دندان است.

بنابراین تمیز کردن و کامل کردن درمان برای حذف پلاک های سخت و همچنین مسواک کردن بسیار مهم می باشد.

از بین بردن لکه ها

دندان‌های لکه دار مشکل جدی‌ در سلامت فرد نیستند، اما دندان های لکه دار و زرد به طور چشمگیری در اعتماد به نفس و زیبایی لبخند فرد تاثیر می گذارد. یک پروفیلاکسی دندانی برای خلاص شدن از لکه های ناخوشایند ناشی از نوشیدنی های کافئین دار، سیگار و دیگر غذاهایی است که به طور منظم مصرف می شود.

کمک به درمان کانال ریشه

روش هایی مانند کانال ریشه به ترمیم و نجات دندان های آسیب دیده و عفونت شدید دندان کمک می کند. با اینکار از حذف دندان پیشگیری می شود.

پروفیلاکسی دندان به فرد کمک می‌ کند تا از شر غذای مخفی که با مسواک و نخ دندان خارج نشده اند، خلاص شوید. با مراقبت های منظم، شانس شما برای درمان کانال های ریشه و دیگر موارد افزایش می یابد.

هر چند وقت یکبار باید پروفیلاکسی دندان را انجام داد؟

گاهی اوقات اگر زبان خود را روی دندان های خود بگذارید، پلاک را حس می کنید. گاهی سطح دندان ناهموار به نظر می رسد اما با مسواک کردن کاملاً می توان آن را تمیز کرد و به خوبی از پلاک پاک نمود.

اما اگر پلاک به درستی برداشته نشود، می تواند به جرم تبدیل شود، که نیاز به انجام مراحل درمان توسط یک متخصص دندانپزشک دارد.

اگر بهداشت دهان و دندان را به نحو احسنت رعایت کنید، تنها یک یا دو بار در سال به دندانپزشک نیاز خواهید داشت. اما اگر بیماری لثه داشته باشید، شاید نیاز باشد که پروفیلاکسی دندان را هر چهار ماه یک بار انجام دهید. این مراقبت برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های شدید لثه و مسائلی مانند پوسیدگی و حذف دندان کمک می کند.

در آخر

مسواک کردن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشکی به احتمال زیاد به حفظ سلامت دهان کمک شایانی خواهد کرد. امیدواریم توانسته باشیم شما را با مزایای پروفیلاکسی دندان آشنا سازیم.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره وتعیین وقت:44284234-021