روت کانال یا درمان ریشه دندان چیست؟

روت کانال یا درمان ریشه دندان چیست؟

روت کانال یکی از روش های درمانی دندانپزشکی است که با نام درمان ریشه دندان هم شناخته می شود. این روش درمانی می باشد که به منظور ترمیم و حفظ کردن دندانی که دچار عفونت شدید یا پوسیدگی شدید شده است، استفاده می گردد. در زمان انجام روت کانال پالپ یا همان مغز دندان و اعصاب از دندان خارج شده و سپس داخل دندان پاکسازی شده و با مواد پرکننده مناسب و بهداشتی دندانپزشکی پر می گردد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

مزایای انجام درمان روت کانال

انتخاب درمان ریشه فواید متعددی دارد. این درمان می تواند:

  • از سرایت خطر به دندان های دیگر جلوگیری کند.
  • علائم مرتبط با دندان عفونی را کاهش دهد.
  • خطر آسیب به استخوان فک را کاهش دهد.
  • نیاز به کشیدن دندان نخواهد بود.

چرا استفاده از روت کانال مهم است؟

زمانی که برای درمان دندان آسیب دیده اقدامی نشود، بافت های اطراف دندان آسیب دیده و امکان بروز آبسه دندانی بیشتر خواهد شد و در نتیجه مرگ دندان منجر می گردد، در این مواقع هم بهترین کار خارج کردن دندان مرده از دهان است تا دیگر دندان ها را درگیر خود نکند. در این مواقع به منظور نجات دندان بهترین روش درمانی که دندانپزشک توصیه می کند، درمان کانال ریشه می باشد.

آیا پس از درمان ریشه دندان درد وجود دارد؟

بسیاری از افراد از این هراس دارند که پس از درمان ریشه، باز هم دچار درد دندان شوند. ابتدا این را بگوییم که بیشتر افراد پس از انجام روت کانال سریع بهبود یافته و هیچ دردی نخواهند داشت. اما هستند افرادی که پس از درمان باز هم دچار درد دندان باشد که این می تواند کمی طبیعی باشد.دن انپزشم برای این مواقع مسکن هوایی را تجویز می نماید تا بیمار با مصرف آن بتواند درد خود را کاهش داده و باعث بهبود حال خود شود.

البته پس از درمان درد ضربانی شدید وجود داشته بهتر است سریعاً به دندانپزشک خود مراجعه کرده و مشکل را برای او بازگو نمایید.

 

برای درمان روت کانال به چه کسی باید مراجعه کرد؟

درمان ریشه توسط دندانپزشک عمومی یا اندودنتیست (متخصص کانال ریشه) انجام می شود. دندانپزشکان عمومی می توانند دندان های نزدیکی دهان را درمان کنند زیرا ریشه های کمتری دارند. اگر به درمان ریشه دندان نیاز دارید و مورد پیچیده است به یک متخصص ریشه ارجاع خواهید شد.

آیا کانال های ریشه ای ایمن هستند؟

کانال های ریشه ایمن در نظر گرفته می شوند. این روش دارای میزان موفقیت چشمگیر تا 98 درصد است.

علائم رایج شکست کانال ریشه چیست؟

در برخی از موارد امکان دارد تا دچار عوارض کانال ریشه شوید. این امر به خصوص در صورتی می تواند صدق نماید که دندان شما برای درمان بیش از حد دچار آسیب دیدگی شده باشد. از علائم شکست کانال ریشه می توان به این موارد اشاره کرد.

  • درد
  • لثه های متورم
  • چرک یا زهکشی
  • تغییر رنگ دندان
  • جوش یا جوش روی لثه
  • مشکلات سینوسی

اگر کانال ریشه از کار بیفتد چه باید کرد؟

اگر کانال ریشه از کار بیفتد، دندانپزشک ابتدا اقدام به انجام معایناتی می نماید. در برخی موارد، کانال درمان مجدد ممکن است وجود داشته باشد. یا اینکه ممکن است، پیشنهاد دهد تا روش درمانی دیگری را پیش بگیرید.

جایگزین های درمان روت کانال چیست؟

تنها جایگزین درمان ریشه، برداشتن دندان است. اگر بهترین دندان های طبیعی را هم داشته باشید در صورت لزوم، گاهی کشیدن دندان برای حفظ سلامت دهان و دیگر دندان ها ضروری است.

اگر کاندیدای مناسبی برای درمان ریشه وجود ندارد، می توان دندان را کشید و با ایمپلنت دندان یا بریج دندان جایگزین کرد.

چرا برای روت کانال لازم است، مغز دندان خارج شود؟

زمانی که مغز دندان یا بافت عصبی دچار آسیب قرار می گیرد، دچار متلاشی شدن می‌ شود و در این زمان باکتری ها شروع به تکثیر شدن در درون محفظه پالپ یا مغز دندان می کنند.

پس از آن باکتری ها و بقایای ذرات غذا که در دندان جاگیر شده اند اقدام به ایجاد آبسه دندان می نمایند. در رابطه با آبسه هم باید بگوییم، یک حفره پر از چرک می باشد که در انتهای ریشه دندان ایجاد می گردد.

آبسه زمانی بوجود می آید که عفونت از انتهاهای ریشه های دندان گسترش پیدا خواهد کرد. همچنین آبسه یا همان عفونت روت کانال می تواند عوارضی را هم در پی داشته باشد. عوارضی همچون:

  • ایجاد تورم در دیگر نقاط صورت از جمله: صورت، سر و گردن تحلیل استخوان اطراف نوک ریشه دندان
  • ترشح چرک از کنار دندان و از داخل لثه ها و یا حتی ترشح چرک از داخل گونه روی پوست

 

کانال ریکاوری ریشه چقدر طول می کشد؟

به طور معمول، برای بهبود دندان کمتر از یک هفته زمان احتیاج است. ناراحتی خفیف برای چند روز وجود خواهد داشت اما می توان آن را با دارو کنترل نمود. اگر درد یا ناراحتی شدیدی دارید که بیشتر از یک هفته طول کشیده است، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا می توان بعد از کانال کشی دندان غذا خورد؟

غذا خوردن مشکلی ندارد ولی بهتر است صبر کنید تا بی حسی از بین برود. بیهوشی معمولاً چند ساعت طول می کشد.

در چند روز اول از غذاهای نرم مانند: پاستا، پوره سیب زمینی و ماست استفاده کنید.

همچنین باید از گاز گرفتن یا جویدن با دندان درمان شده خودداری کنید. سعی کنید از طرف دیگر دهان بهره بگیرید تا زمانی که ترمیم دائمی دندان شما انجام شود.

آیا می توانید بعد از پر کردن کانال دندان رانندگی کنید؟

اگر با عمل بیهوشی موضعی درمان انجام داده اید، می‌توانید خود رانندگی کنید. اما افرادی که آرام بخش خوراکی یا آرام بخش IV را انتخاب می کنند، به یک دوست یا اعضای خانواده برای رانندگی نیاز خواهند داشت.

آیا می توانید بعد از پر کردن کانال سیگار بکشید؟

استعمال سیگار توصیه نمی شود و ممکن است در درمان، اختلال ایجاد کند و این احتمال را افزایش دهد که در آینده به کارهای دندانپزشکی بیشتر نیاز داشته باشید.

چه زمانی می توانم به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردم؟

در مواردی که درمان ریشه انجام داده اید، می توانید روز بعد می توانید به کارهای روزمره خود بازگردید. با این حال، اگر در طول عمل دندانپزشکی مشکلی نبود، ممکن است برای بهبودی کامل به یک یا دو روز دیگر نیاز داشته باشید.

چند نکته برای مراقبت بعد از کانال ریشه چیست؟

پس از درمان، تمیز نگه داشتن ناحیه بسیار مهم می باشد. به طور معمول مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه باکتریال برای دور نگه داشتن میکروب ها استفاده می شود. اگر هنوز یک پرکردگی موقت دارید و روکش دائمی نکرده اید، تا زمانی که در جای خود قرار نگرفته اند از جویدن خودداری کنید.

ماندگاری نتایج کانال ریشه چقدر است؟

همچون دیگر تمام روش های دندانپزشکی، نمی توان نتایج را تضمین نمود. اما با این همه گفته می شود در صورتی که به درستی از دندان مراقبت شود می تواند تا سالها مورد استفاده قرار بگیرد.

چه زمانی باید به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

اگر متوجه علائم کانال ریشه، دندان درد، تورم، طعم بد یا دیگر علائم هشدار دهنده شدید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که هر چه زودتر دندان عفونی را درمان کنید، شانس بیشتری برای نجات آن خواهید داشت.

معاینات روتین دندانپزشکی نیز نقش بسیاری در کاهش خطر ایفا می کند. در طول این بازدیدها، دندانپزشک شما می تواند مشکلات را زودتر انجام دهد، قبل از اینکه آنها را تشخیص دهند.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس