آیا بین سکته مغزی و سلامت دندان ارتباطی وجود دارد؟

آیا بین سکته مغزی و سلامت دندان ارتباطی وجود دارد؟

اجزای بدن انسان دارای ساختاری است که در زمان بیماری بخشی از اعضا، ممکن است دیگر نقاط بدن را نیز تحت تاثیر خود قرار ­دهد. سلامت دهان و دندان و بهداشت آن در ارتباط مستقیم با جلوگیری از ایجاد بیماری در اجزای دیگر بدن ماست. شواهد جدید درباره رابطه بین سکته مغزی و سلامت دهان نشان داده افرادی که کمتر به سلامت دهان و دندان اهمیت می­دهند، بیشتر دچار سکته مغزی می­شوند. ادامه دار شدن این بی توجهی نسبت به سلامتی دهان و بهداشت آن سبب بروز بیماری­های مرتبط با لثه می­شود. در ادامه به توضیحات بیشتر درباره رابطه بین سکته مغزی و سلامت دهان و راهکارهای پیشگیری از بیماری می­پردازیم.

درباره سکته مغزی بیشتر بدانیم

در ابتدا باید بدانیم سکته مغزی چیست و چه زمانی رخ می­دهد؟ سکته مغزی زمانی اتفاق می­افتد که خون رسانی به بخشی از مغز دچار اختلال می­شود. در این زمان مغز از عملکرد درست باز می­ماند و سکته مغزی رخ می‌دهد. از دلایل سکته مغزی می­تواند مسدود شدن یا پارگی یکی از رگ­هایی باشد که نقش خون رسانی به مغز را بر عهده دارد. سکته مغزی دو نوع دارد: سکته مغزی ایسکمیک و سکته مغزی هموراژیک.
سکته ایسکمیک هنگامی اتفاق می­افتد که خون در عروق داخلی مغز لخته شده یا پلاک چربی در جداره رگ­های مغز تشکیل می‌شود و خون رسانی را با مشکل مواجه می‌سازد. طبق تحقیقات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ارتباط مستقیمی با احتمال بروز سکته مغزی از همین نوع دارد.

درباره سکته مغزی بیشتر بدانیم

 

بیماری لثه عامل بروز فشار خون، دیابت و سکته

از اولین علامت‌های بیماری لثه، قرمزی و خونریزی هنگام مسواک زدن است. علایم دیگر مثل بوی بد دهان، لق بودن برخی از دندان­ها، تحلیل رفتن لثه­ها و فاصله تدریجی که بین دندان ها پیش می­آیند. این شرایط باید جدی گرفته و توسط پزشک بررسی شوند. بیماری التهاب لثه خفیف به عنوان ژنژیویت شناخته می­شود؛ که با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و همچنین جرم­گیری دندان ها می‌تواند درمان شود. اما نوع جدی­تر و پیشرفته­تر آن پریودنتیت نام دارد که در طی آن، بیماری به عمق لثه نفوذ کرده و استحوان های اطراف دندان را تحت تاثیر قرار می­دهند. در این مرحله به علت تحلیل استخوان­ها و نابودی لثه، دندان­ها لق می­شوند. همچنین گفته می‌شود که هرچه پریودنتیت شدیدتر باشد، خطر فشار خون بالا می رود.

طبق یافته های پژوهشی درباره رابطه بین سکته مغزی و سلامت دهان، بیماری لثه و ازبین رفتن دندانها می­تواند عامل بروز سکته مغزی باشد و با از دست دادن دندان­های بیشتر، احتمال سکته­ی مغزی به شدت بالا می­رود. با اینکه ارتباط این دو بیماری هنوز به صورت قطعی معلوم نیست، اما گفته شده که افراد مبتلا به بیماری‌های لثه، جداره رگ‌های مغزی متفاوت و سفت تری دارند که موجب کند شدن مرحله خون رسانی و لخته شدن خون در رگ­ها می­شود.

همچنین محققان دریافتند که بیماری‌های مربوط به دهان و دندان با بیماری دیابت نیز مرتبط است و افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری­های لثه هستند. بیماری لثه نیز سبب اختلال در میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت می­شود و این امر اهمیت سلامت دندان­ها را خاطر نشان میکند؛ چرا که پس از درمان بیماری لثه کنترل دیابت راحت­تر می­شود.

بیماری لثه عامل بروز فشار خون دیابت و سکته

 

برای پیشگیری از بیماری لثه چه کنیم؟

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مهم است. تمیزی تمامی نقاط مخصوصا پشت دندان ها حائز اهمیت است؛ چرا که این قسمت ها محل تجمع آلودگی­ها و باکتری­هاست.
تعویض مسواک در دوره‌های سه ماهه اهمیت ویژه‌ای دارد.
مراجعه به دندانپزشکی در ایام تعطیل و مشاوره بهداشت دهان و دندان به صورت منظم در پیشگیری به ابتلا این بیماری موثر است. همچنین اگر بیماری دیابت دارید یا شخص باردار هستید حتما با دندان­پزشک خود در میان بگذارید.
ترک سیگار هم به سالم ماندن دندان­ها و هم به سلامت کلی بدن کمک میکند.برای پیشگیری از بیماری لثه چه کنیم؟

 

اهمیت مراقبت از دندان پس از سکته مغزی

سکته مغزی میتواند اعصاب مغزی که باعث ایجاد حرکت و ترشح بزاق می‌شوند را فلج کند. اختلال در این اعصاب موجب کم شدن بزاق دهانی و پوسیدگی دندان میشود. همچنین افراد پس از سکته مغزی به راحتی قبل توانایی بلعیدن غذا را ندارند. در طی این مرحله مواد غذایی در بین دندانها باقی می­ماند که بستر مناسبی برای رشد میکروب و باکتری هاست. طبق مطالب ذکر شده درباره رابطه بین سکته مغزی و سلامت دهان، مسواک زدن برای این افراد بیشتر از قبل اهمیت دارد.

اهمیت مراقبت از دندان پس از سکته مغزی

 

کلام آخر

جدی گرفتن بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از سکته مغزی و سایر بیماری‌های دهانی موثر است. در صورت بروز هر کدام از بیماری‌ها، تیم متخصص ما در کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی علاوه بر ارائه خدمات درمان ریشه و پرکردن دندان، با مشاوره سلامت دهان و دندان شما را همراهی می‌کند.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس