مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت

اگر به دلیل از دست دادن دندان، در خوردن و یا صحبت کردن عادی دچار مشکل هستید، می‌توانید برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در مواردی که نمی‌خواهید یا نمی‌توانید درمان‌های دیگری انجام دهید، مینی ایمپلنت گزینه‌ی مناسبی است. مینی ایمپلنت‌ها، تکنیک جدیدی هستند که برای حل کاستی‌ها و یا مشکلات ایمپلنت‌های معمولی طراحی شده‌اند. اگر دندان‌های شما آسیب دیده و یا از دست رفته است، برای جایگزینی، بسته به آسیب وارده به دهان، شکل، اندازه و نوع دندان‌های از دست رفته و موارد دیگر، انتخاب های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها مینی ایمپلنت است که ساختاری مشابه با ایمپلنت های معمولی دارند، اما اندازه آنها کوچکتر بوده و نصب آنها راحت‌تر است. در این مقاله قصد داریم تا معرفی و توضیح کامل مینی‌ایمپلنت‌ و مسائل پیرامون آن، بپردازیم.

مینی ایمپلنت چیست؟

مینی ایمپلنت‌ دندانی و یا مینی اسکرو، گزینه خوبی برای افرادی است که قصد جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود به روش‌های سنتی را دارند.
دلایل زیادی برای اجتناب از جراحی دندان برای ایمپلنت‌های معمولی وجود دارد. به عنوان مثال، بیمار ممکن است فاقد توده استخوانی در فک خود برای حمایت از ایمپلنت باشد. مینی ایمپلنت تقریباً نصف اندازه یک ایمپلنت دندان معمولی است. به همین دلیل، نصب آنها راحت‌تر و کمتر دردناک است و همچنین به همان مقدار توده استخوان فک که ایمپلنت‌های دندان معمولی نیاز دارند، نیاز ندارد. مینی ایمپلنت‌ها اغلب انتخاب بهتری نسبت به بریج‌ها، پروتز ثابت و یا پروتز متحرک هستند. چرا که نه‌تنها فرآیند نصب آنها راحت‌تر است، بلکه روشی سریع‌تر است که معمولاً فقط به یک جلسه درمان نیاز دارد. اکثر دندانپزشکان تمایل دارند از مینی ایمپلنت‌ها برای افرادی با دندان‌ها یا دهان‌ کوچک، جهت جایگزینی دندان‌های جلویی، دندان‌های پرمولر یا دندان‌هایی که در یک فضای کوچک قرار دارند، استفاده کنند. مینی ایمپلنت دندان مانند یک ایمپلنت دندان معمولی، در استخوان فک ثابت می‌شود، بنابراین می‌تواند به جلوگیری از افتادگی صورت نیز کمک کند. این ایمپلنت‌ها، نیازی به جاسازی کامل در استخوان فک ندارند و یک قطعه با قطر سه میلی‌متر یا کمتر هستند که مستقیماً به استخوان فک می‌پیچند. این نوع ایمپلنت‌های دندانی ساختار مشابهی با ایمپلنت‌های معمولی دارند، اما اندازه آنها کوچکتر است.
به‌طور کلی، مینی ایمپلنت‌ها دارای دو قسمت هستند، آنها از یک پایه از جنس آلیاژ تیتانیومی با یک جسم گرد در انتهای آن و یک سوکت با یک حلقه O که دندان را به پایه‌ای که در فک تعبیه شده است، متصل می‌کند، تشکیل می‌شوند.
حتی اگر مقدار زیادی توده استخوانی در فک خود از دست داده باشید، استخوان فک در حال عقب نشینی باشد، یا در اثر تصادف یا سایر مشکلات فک شما آسیب دیده باشد، ایمپلنت، اوردنچر دندان و مینی ایمپلنت می‌توانند روشی عالی برای جایگزینی دندان‌های شما باشند. Overdenture، نوعی دندان است که بر روی پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد.

تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی دندان

در صورت نیاز به جایگزینی دندان از دست رفته، گزینه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله بریج، دندان مصنوعی، اوردنچر متحرک، اوردنچر ثابت و یا ایمپلنت‌های دندانی. ساده‌ترین روش نیز مینی ایمپلنت‌های دندانی می‌باشد. در این بخش، قصد داریم تا به پاسخ سوال، ایمپلنت معمولی بهتر است یا مینی ایمپلنت، بپردازیم.

برخلاف ایمپلنت‌های دندانی معمولی، مینی ایمپلنت‌ها نیازی به جاسازی کامل در استخوان فک و پیوند استخوان ندارند. مینی ایمپلنت اغلب برای بیمارانی توصیه می‌شود که دچار تحلیل استخوان فک هستند. اگر به هر دلیلی جایگزینی دندان از دست رفته را به تعویق بیندازید، ممکن است دچار از دست دادن بافت استخوانی، تحلیل استخوان فک و یا عقب‌رفتگی استخوان فک شوید. در کاشت مینی ایمپلنت، نیازی به جراحی فک و دندان که زمان نقاهت طولانی و دردناکی داشته باشد، ندارید. پس از عمل، ناراحتی ناشی از مینی ایمپلنت دندان معمولاً با داروهای مسکن تجویزی قابل کنترل است و کل فرآیند به طور کلی مقرون به صرفه‌تر است. در حالی که ایمپلنت‌های معمولی بادوام‌تر و ماندگارتر هستند، مینی ایمپلنت‌ها مدت زمان کمتری دوام می‌آورند. مینی ایمپلنت‌ها شبیه ایمپلنت‌های معمولی و دندان‌های طبیعی شما هستند. در صورت کهولت سن و یا داشتن سابقه‌ی تحلیل استخوان، مینی ایمپلنت‌ها گزینه بهتری نسبت به ایمپلنت‌های دندان معمولی هستند.
مینی ایمپلنت‌ها، جایگذاری راحت‌تری نسبت به نوع معمولی دارند، زیرا احتمال کمتری وجود دارد که دندان‌های جدید، خیلی نزدیک به عصب یا سینوس قرار بگیرند، زیرا کوچک‌تر هستند. این به این معنی است که اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید، ترمیم آن‌ها آسان‌تر است.
کاشت مینی‌ایمپلنت سریع‌تر انجام می‌شود و دندانپزشک معمولاً می‌تواند مینی ایمپلنت‌های دندانی جدید را در یک جلسه با استفاده از بی‌حسی موضعی و بدون استفاده از بخیه نصب کند، در حالی که ایمپلنت‌های معمولی نیاز به جلسات و جراحی‌های بیشتری دارند.

تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی

مزایا و معایب مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت‌ها در مقایسه با ایمپلنت‌های معمولی، مزایای زیادی دارند مانند:

مزایا و معایب مینی ایمپلنت

مزایای ایمپلنت دندان

قرار‌گیری آسان‌تر و سریع‌تر: کاشت مینی ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت‌های معمولی سریعتر و راحت‌تر است. این روش می‌تواند به سرعت در ۳۰ دقیقه زمان و بدون نیاز به برش و جراحی لثه و یا بخیه، انجام شود.

ناراحتی کمتر: مینی ایمپلنت‌ها زمان بهبودی حداقلی داشته و کمتر دردناک هستند. تجربه پس از جراحی ایمپلنت‌های دندانی معمولی می‌تواند برای چند روز تا یک هفته ناراحت‌کننده و دردناک باشد. این در حالی است که مینی ایمپلنت‌های دندانی با حداقل ناراحتی همراه هستند که معمولاً به چند روز محدود می‌شود.

مقرون به صرفه تر: مینی ایمپلنت‌ها به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از ایمپلنت‌های معمولی هستند، زیرا کوچک‌تر بوده، از مواد کمتری استفاده می‌شود و روش درمانی ساده‌تر و سریع‌تری دارند.

زیبایی ظاهری: مینی ایمپلنت‌های دندانی همان نتایج کاشت سنتی را ارائه می‌دهند، اما اغلب زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به ایمپلنت‌های معمولی دارند.

بدون نیاز به پیوند استخوان: معمولاً در مینی ایمپلنت، نیازی به پیوند استخوان نیست زیرا مینی ایمپلنت‌ها از نظر اندازه بسیار کوچک‌تر هستند و می‌توانند در استخوان فک‌هایی قرار بگیرند که به اندازه‌‌ی ایمپلنت‌های معمولی، استخوان نداشته باشند.

معایب مینی ایمپلنت های دندانی

مانند هر درمان دیگری، مینی ایمپلنت نیز دارای مشکلات و ‌معایبی است.

برخی از معایب مینی ایمپلنت عبارتند از:

پایداری کمتر: مینی ایمپلنت‌ها معمولاً پایداری کمتری نسبت به ایمپلنت‌های معمولی دارند و به همین دلیل، در مقایسه با یک ایمپلنت معمولی، اغلب به چندین مینی ایمپلنت برای تثبیت مجموعه‌ای از پروتزهای متکی به ایمپلنت یا یک پل دندانی نیاز است.

برای کسانی که دندان قروچه می کنند گزینه خوبی نیست: مینی ایمپلنت‌ها نسبت به ایمپلنت‌های معمولی، در افرادی که دندان قروچه می‌کنند، خیلی سریع‌تر آسیب دیده و فرسوده می‌شوند. اما با استفاده از محافظ شب می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

سایر کاستی‌های مینی ایمپلنت‌ها: آسیب مینی ایمپلنت، به معنای برداشتن کل آن و کاشت مجدد است. این موضوع می‌تواند روند درمان را برای بیمار طولانی‌تر و آسیب‌زاتر کند.

مینی ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است؟

مینی ایمپلنت‌ها در اغلب بیماران، قابل اجرا هستند. البته مواردی وجود دارند که نمی‌توان از مینی ایمپلنت و حتی ایمپلنت استفاده کرد. برای مثال می‌توان به دندان‌های به شدت آسیب‌دیده‌ای که برای درمان نیاز به درمان ریشه، جراحی و غیره دارند، اشاره کرد. در این بخش، به افرادی که مستعد استفاده از مینی ایمپلنت هستند، می‌پردازیم.

بیمارانی که واجد شرایط ایمپلنت استاندارد نیستند: تراکم کم استخوان فک ممکن است به دلیل ضربه، شرایط مادرزادی و یا از دست دادن دندان رخ دهد. اگر به هر دلیلی استخوان فک کافی نباشد، ممکن است واجد شرایط کاشت ایمپلنت معمولی نباشید. چرا که ایمپلنت دندان، باید کاملاً توسط استخوان احاطه شود.

مینی ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است؟

بیمارانی که طولانی مدت از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند: هنگامی که دندان‌ها برای تعبیه‌ی دندان مصنوعی کشیده می‌شوند، برجستگی استخوانی زیر بافت لثه به کوچک و آتروفی شدن ادامه می‌دهد. به همین دلیل است که اکثر افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند هر ساله نیاز به ترمیم دارند. ساختار استخوان همیشه در حال تغییر است. به همین دلیل، بسیاری از بیماران در زمان خوردن و یا صحبت کردن، جابجایی دندان‌ها را احساس می‌کنند. مینی ایمپلنت‌ها می‌توانند تثبیت دندان‌های مصنوعی را فراهم کنند.

بیمارانی که به دنبال درمان سریع هستند: قرار دادن مینی ایمپلنت‌های دندانی نسبت به نمونه‌های معمولی، آسان‌تر است. افرادی که مینی ایمپلنت را انتخاب می‌کنند، زمان بهبودی سریع‌تری دارند.

بیمارانی که از سلامت کلی دهان و دندان برخوردار هستند: اگر به کاشت ایمپلنت دندان – مینی یا معمولی – فکر می‌کنید، باید از سلامت دهان، دندان و سلامت جسمی برخوردار باشید. بیمارانی که دیابت غیرقابل کنترل دارند، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و یا سابقه پرتودرمانی در فک دارند، ممکن است ایمپلنت روش مناسبی برای آن‌ها نباشد. مینی ایمپلنت‌های دندانی یک گزینه عالی برای بیمارانی است که واجد شرایط کاشت معمولی نیستند.

روش کاشت مینی ایمپلنت

در کاشت مینی ایمپلنت، ابتدا، دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا بیمار می‌تواند از مینی ایمپلنت استفاده کند یا خیر. این بررسی، شامل مشاوره، استفاده از اشعه ایکس و معاینه می‌باشد. اگر مراجعه‌کننده، واجد شرایط باشد، جلسات کاشت مینی ایمپلنت شروع می‌شود. در روز عمل، ابتدا یک متخصص بهداشت دندان‌های بیمار را تمیز می‌کند. سپس پس از اعمال بی‌حسی، دندانپزشک یک قطب تیتانیوم را به استخوان فک می‌پیچد. برخلاف ایمپلنت های معمولی، در نوع مینی، نیازی به برش و یا جراحی وجود ندارد. در انتهای میله یک توپ گرد قرار دارد. زمانی که میله محکم شد، دندان مصنوعی جایگذاری می‌شود. کل این فرآیند معمولا فقط ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. سپس، دندانپزشک یک O-ring کوچک به دندان مصنوعی بیمار متصل می‌کند.
پس از جایگذاری، تاج دندان که قابل مشاهده است، به وسیله اباتمنت که یک اتصال دهنده است، به ایمپلنت متصل می‌شود. در پایان نیز، روکش دندان، که شبیه‌ساز قالب دهان بیمار است، بر روی دندان بیمار قرار می‌گیرد. به طور معمول، دندانپزشک توصیه می‌کند که بیمار برای یک یا دو روز مایعات مصرف کند و در صورت بروز هر نوع مشکل و ناراحتی، داروی مسکن استفاده کند. به طور کلی، فرایند کاشت مینی ایمپلنت سریع و تقریبا بدون درد است. در کلینیک دندان پزشکی نعمت‌اللهی که یکی از تخصصی‌ترین کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران می‌باشد، خدمات کاشت ایمپلنت و مشاوره‌های پیش از آن، به صورت کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود. این کلینیک همه‌روزه دایر بوده و مراجعه‌کنندگان می‌توانند برای دریافت خدمات مختلف دندانپزشکی در ایام تعطیل نیز، به این کلینیک مراجعه کنند.

روش کاشت مینی ایمپلنت

عمر مینی ایمپلنت

تا با امروز، هیچ پاسخ قطعی برای مدت زمان ماندگاری مینی ایمپلنت وجود ندارد. با این حال، شرایطی وجود دارد که ممکن است به افزایش طول عمر آنها کمک کند.

مینی ایمپلنت‌ها، با مراقبت کافی می‌توانند به اندازه ایمپلنت‌های معمولی طول عمر بالایی داشته و دوام بیاورند.

برای مثال، یکی از عوامل کلیدی که می‌تواند طول عمر مینی ایمپلنت‌ها را افزایش دهد، بهداشت دهان و رفتار صحیح پس از کاشت مینی ایمپلنت است. اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود، ایمپلنت‌های معمولی یا مینی ایمپلنت‌ها می‌توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند. رعایت منظم بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت، توسط باکتری ها آسیب نمی‌بیند و در نتیجه طول عمر آنها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، پس از کاشت مینی ایمپلنت، باید از جویدن ناخن یا استفاده از دندان برای باز کردن بطری‌ها خودداری کرد، چرا که این عادات می‌تواند به مینی ایمپلنت‌ها آسیب برساند. اگرچه مینی ایمپلنت‌ها مانند سایر تجهیزات دندان‌پزشکی قوی و بادوام هستند، اما در صورت عدم مراقبت مناسب، ممکن است آسیب دیده و فرسوده شوند.
به طور کلی، مینی ایمپلنت‌ها معمولاً در مقایسه با ایمپلنت‌های معمولی که در صورت نگهداری صحیح، طول عمر بیش از ۱۵ سال یا بیشتر دارند، طول عمر کمتری، بین ۶ تا ۹ سال، دارند.

نحوه مراقبت از مینی ایمپلنت

یکی از دلایلی که افراد کاشت مینی ایمپلنت دندان را به ایمپلنت‌های معمولی ترجیح می‌دهند، این واقعیت است که زمان بهبودی آن، طولانی نیست. اگرچه مینی ایمپلنت های دندانی بسیار محکم هستند، اما به اندازه ایمپلنت های معمولی بادوام نیستند و پس از کاشت، باید مراقبت‌هایی توسط بیمار انجام شود تا از آسیب به مینی ایمپلنت‌ها جلوگیری شود. برای مثال: بیماران باید از مصرف غذاهای سفت و سخت مانند آب نبات و غیره، اجتناب کنند. بیمار باید به بهداشت دهان و دندان خود، بسیار بیشتر از قبل توجه کند و حداقل باید دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشد. علاوه بر موارد گفته شده، در سال باید حداقل دو بار به دندانپزشک مراجعه کند تا ایمپلنت‌ها و همچنین سایر دندان‌ها، توسط دندانپزشک معاینه و بررسی شوند.

نحوه مراقبت از مینی ایمپلنت

قیمت مینی ایمپلنت

معمولاً برای درمان‌های مربوط به دندان، نمی‌توان قیمت مشخصی را بیان کرد. چرا که درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این امر درمورد مینی ایمپلنت‌ها نیز صدق می‌کند. به همین منظور برای کسب اطلاعات بیشتر در‌باره‌ی هزینه‌ی مینی ایمپلنت، به سایت کلینیک دندانپزشکی نعمت‌اللهی مراجعه کرده و از طریق پشتیبانی و تماس با شماره تماس‌های موجود در سایت، از میزان هزینه‌ها آگاه شوید.

قیمت مینی ایمپلنت

کلام آخر

به طور کلی، ایمپلنت‌های معمولی، اثربخشی طولانی‌‌تری نسبت به مینی‌ ایمپلنت‌ها به بیماران ارائه می‌دهند.
مینی ایمپلنت‌های دندانی نیز معمولاً برای تثبیت دندان‌های مصنوعی مفیبد می‌باشند، بنابراین بیشتر برای بیمارانی با سن بالا مناسب هستند که در گذشته دندان‌های خود را از دست داده‌اند. مینی ایمپلنت‌ها را می‌توان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، مورد استفاده قرار داد.
برای انتخاب بین مینی ایمپلنت و ایمپلنت‌های معمولی، نظر دندانپزشک در الویت قرار دارد و حتما باید طبق گفته‌‌ی او عمل کرد. به همین منظور، کلینیک تخصصی دندانپزشکی نعمت‌اللهی، انواع خدمات تخصصی درمانی مختلف، از جمله کاشت ایمپلنت و مینی ایمپلنت را به صورت کاملا حرفه‌ای، به مراجعه‌کنندگان ارائه داده و آن‌ها را در زمینه‌‌های مختلف همراهی می‌کند. برای کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر با این کلینیک و خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌توانید به سایت این کلینیک مراجعه و از آن بازدید کند.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس