اینله و آنله چیست

اینله و آنله چیست؟مزایا و کاربرد اینله و آنله دندان

روش‌های بسیاری از جمله جراحی دندان برای بازگرد عملکرد دندان‌ها وجود دارد. اما پر کردن دندان جز روش‌های اولیه و بسیار موثر جهت ترمیم و دستیابی به عملکرد اولیه دندان است. در حقیقت پرکردن دندان باعث حفظ قدرت دندان هنگام جویدن می‌شود. همچنین پر نمودن دندان مانع تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شود. دقت داشته باشید که تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها ممکن است باعث نیاز به جراحی لثه شود.
به دلیل پیشرفت‌های صورت گرفته در دندانپزشکی

ترمیمی و زیبایی امروزه شاهد بکارگیری انواع مواد پرکننده هستیم. از مواد پرکننده غیر همرنگ با دندان گرفته تا مواد همرنگ دندان که حتی کسی پر شدن دندان‌ها با این مواد را تشخیص نخواهد داد. علاوه بر روش‌های رایج درمان ریشه دندان و پر کردن دندان‌های سوراخ، دو شیوه دیگر برای پر کردن و ترمیم دندان‌ها وجود دارد که با نام‌های اینله و آنله شناخته می‌شوند. در واقع روش Inlays and onlays بهترین شیوه برای پر نمودن حفره‌های بزرگتر است. در این صفحه، قصد داریم به طور مفصل شرح دهیم که اینله و آنله دندان چیست و چه کاربردی دارند. با کلینیک دندانپزشکی دکتر نعمت اللهی همراه باشید.

اینله و آنله دو نوع روش برای ترمیم دندان هستند که اغلب برای ترمیم دندان‌های عقبی استفاده می‌شوند. در حقیقت این دو نوع روش ترمیمی جهت ترمیم پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل استحکام و دوام بیشتر Inlays and onlays نسبت به سایر روکش‌ها در اغلب موارد دندانپزشک این روش را پیشنهاد می‌کند. همچنین در مواقعی که دندان دچار پوسیدگی است و نیاز به روکش نیست یا زمانی که دندان بشکند یا ترک بخورد از اینله و آنله استفاده می‌شود. این دو نوع روش ترمیمی دارای بازده و زیبایی بسیار بالایی هستند. به بیان دیگر در صورتی که آسیب‌های وارد شده به دندان آنقدر شدید نباشند، دندانپزشک این روش را ترجیح می‌دهد.همچنین اگر ساختار دندان مراجع کاملا سالم باشد اما پوسیدگی بسیار زیادی داشته باشد که مانع پر نمودن آن شود از Inlays and onlays جهت ترمیم استفاده می‌شود. بنابراین ساختار دندان کاملا باقی می‌ماند. اکثر دندانپزشکان بر اساس نظر بیمار از این روش برای پر نمودن دندان‌ها استفاده می‌کنند.

اینله چیست

خدمات مختلفی در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود که هر کدام از آن‌ها، با توجه به شرایط و نیاز‌های بیمار صورت می‌گیرند. به عنوان مثال، برای افرادی که دندان‌های تیره‌ای دارند، لمینیت دندان انجام می‌شود. یا افرادی که جای خالی دندان در فک خود دارند، عمل ایمپلنت را انجام می‌دهند.
اینله در واقع همان پر کردن سطحی دندان است که توسط خدمات دندانپزشکی ترمیمی انجام می‌شود. در صورتی که فرد، پوسیدگی سطحی بر روی‌ بخش میانی دندان خود مشاهده کرد، می‌تواند برای ترمیم آن به دندانپزشک مراجعه کرده و قبل از اینکه پوسیدگی به مراحل بالاتری برسد، آن را درمان کند.

آنله شکل وسیع‌تر اینله است و سطح بیشتری را پوشش می‌دهد. چنانچه آسیب تنها در دو برجستگی یک دندان دیده شود، از اینله استفاده می‌شود. اما در صورتی که بیش از دو برجستگی تاج درگیر پوسیدگی شده باشد، دندانپزشک آنله دندان را پیشنهاد می‌کند. بسیاری از افراد پس از آنله، از ناهمرنگ بودن دندان خود رضایت ندارند و به دنبال گزینه‌هایی مانند کامپوزیت هستند. قیمت کامپوزیت نسبت به درمان‌هایی نظیر ایمپلنت کمتر است و گزینه خوبی برای هماهنگ‌سازی دندان‌ها به شمار می‌رود.
در صورتی که پوسیدگی دندان به قدری زیاد باشد که نتوان دندان را حفظ نمود، دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند گزینه‌هایی مانند پروتز دندان ارزان را نیز بررسی نماید.
توجه داشته باشید در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی،به خصوص در تعطیلات، حتما به یک دندانپزشک با تجربه و یا یک دندانپزشکی شبانه روزی در ایام تعطیل مراجعه نمایید.

 

 

مزایای اینله و آنله دندان

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که مزایای ترمیم اینله و آنله چه هستند و چرا ما این روش‌ها را به روش پر کردن معمولی ترجیح می‌دهیم؟
برخی از مهم‌ترین مزایای این دو روش عبارتند از:

  • اینله و آنله از تاج دندان محافظت کرده و از انجام درمان‌های با هزینه بیشتر در آینده جلوگیری می‌کند.
  • طول عمر اینله و آنله دندان نسبت به روش‌های پر کردن معمولی که با کامپوزیت یا آمالگام انجام می‌شود بیشتر است. با مراقبت و مواظبت از دندان اینله یا آنله شده، می‌توان دوام آن را به 25 تا 30 سال افزایش داد.
  • ظاهر دندان اینله یا آنله شده نسبت به درمان‌های دیگر طبیعی‌تر است.
  • اینله و انله توسط فناوری‌های مدرن CAD-CAM ساخته می‌شوند و بسیار دقیق هستند.
  • مواد اولیه‌ای که در ساخت اینله و آنله استفاده می‌شود، ضد حساسیت بوده و مشکلی برای افراد مختلف ایجاد نمی‌کند.
  • یکی دیگر از فواید اینله و آنله دندان این است که معایب این دو روش، نسبت به روش‌های ترمیمی دیگر بسیار کمتر است.

______________________________________________________________________________________________

مطالعه بیشتر:مینی اسکرو چیست؟

_____________________________________________________________________________________________

کاربرد اینله و آنله دندان

برای جواب دادن به این سوال که اینله و آنله دندان چیست، باید قبل از هر چیزی، با کاربردهای این دو روش به خوبی آشنا شوید.
در واقع اینله و آنله، روشی برای ترمیم و بازسازی غیر مستقیم دندان‌های آسیاب کوچک و آسیاب بزرگ (پره مولر و مولر) است. همانطور که می‌دانید، دندان‌های آسیاب وزن و فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ در نتیجه، می‌بایست با روش‌های مقاوم و مناسبی ترمیم شوند.
در صورتی که دندان‌های آسیاب دچار پوسیدگی سطحی شده‌اند و نوع پوسیدگی به قدری زیاد نیست که فرد مجبور به استفاده از روکش دندان شود، از یکی از این دو روش استفاده می‌شود.

مراحل قرارگیری اینله و آنله دندان

در مراجعه اول، دندانپزشک وضعیت دندان و میزان پوسیدگی آن را بررسی کرده و به مراجعه‌کننده گزینه‌های پیش رو را یادآوری می‌کند. نصب اینله و آنله در مراجعه دوم و در صورت تایید بیمار انجام می‌شود.
از آنجایی که حذف پوسیدگی برای برخی از افراد، ممکن است همراه با درد و ناراحتی باشد، دندانپزشک محل را با استفاده از آمپول یا محلول بی‌حسی، به صورت موضعی بی‌حس کرده و کار را شروع می‌کند. در صورتی که عمق و ناحیه پوسیدگی زیاد باشد، دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند که از مواد مقاوم‌تر نظیر طلا یا سرامیک برای پر کردن استفاده شود. قرارگیری اینله و آنله بسته به روش نصب، به دو دسته تقسیم می‌شود که مراحل آن به شرح زیر است:

مراحل قرارگیری اینله و آنله دندان مستقیم

اینله و آنله مستقیم توسط دندانپزشک و در طول یک جلسه انجام می‌گیرد. نحوه ترمیم اینله و آنله دندان مستقیم به شرح زیر است:

  1.   قسمت‌هایی از دندان که دچار پوسیدگی شده‌اند به طور کامل تخلیه و محل مورد نظر تمییز می‌شود.
  2.   رزین کامپوزیت بر روی قسمت‌های خالی شده دندان قرار گرفته و پر می‌شود.
  3.   پس از سخت شدن رزین کامپوزیت، لایه‌ای از سیمان مخصوص بر روی دندان قرار می‌گیرد.

مراحل قرارگیری اینله و آنله  دندان غیر مستقیم

اینله و آنله غیر مستقیم توسط دندانپزشک و معمولا در طول دو جلسه انجام می‌گیرد. نحوه ترمیم اینله و آنله دندان غیر مستقیم به شرح زیر است:

  1.   قسمت‌هایی از دندان که دچار پوسیدگی شده‌اند به طور کامل تخلیه و محل مورد نظر تمییز می‌شود.
  2.   از دندان بیمار قالبی تهیه شده و قالب به لابراتوار ارسال می‌شود.
  3.   دندانپزشک دندان بیمار را با مواد پرکردنی موقتی می‌بندد تا اینله آماده شود.
  4.   پس از آماده شدن اینله، بیمار به کلینیک مراجعه نموده و قسمت آماده شده توسط سیمان مخصوص، به دندان متصل می‌شود.

مزایای اینله دندان

تفاوت اینله و آنله چیست؟

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها انجام داد، این است که در صورتی که دندان‌ها دچار جرم شده‌اند، از خدمات جرمگیری دندان که در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود، استفاده نمود. هزینه جرمگیری دندان به مراتب کمتر از ترمیم و روکش دندان است.
اینله و آنله هر دو برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده به کار می‌روند؛ اما از اینله برای ترمیم دندان‌هایی که‌ بخش میانی سطح جونده و حداکثر 2 برآمدگی‎شان آسیب دیده باشد، استفاده می‌شود. در صورتی که‌ بخش بزرگی از سطح جونده دندان دچار پوسیدگی شده باشد، از آنله دندان استفاده می‌شود.

تفاوت اینله و آنله با پر کردن معمولی چیست؟

تفاوت اینله با پر کردن معمولی در این است که در اینله، به جای پر کردن فضاهای توخالی، کل دندان به صورت یکدست پر می‌شود. همچنین، در پر کردن معمولی از مواد همرنگ دندان یا آمالگام استفاده می‌شود؛ اما در اینله، مواد پرکردنی معمولا از جنس طلا می‌باشد. برای انجام این کار، می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی زیبایی مراجعه نمایید.
هنگام پر کردن دندانپزشک با بکارگیری مواد خاصی به طور مستقیم داخل دندان را پر می‌نماید. این در حالیست که در انجام اینله و انله ابتدا لازم است در آزمایشگاه برای دندان بیمار قالب ساخته شود و سپس در محل خالی دندان‌ها قرار داده شوند.
همانطور که گفتیم دوام و طول عمر اینله و انله بسیار زیاد است.
در اکثر موارد پس از پر نمودن دندان با استفاده از مواد معمولی، میزان مقاومت دندان به طور چشمگیری کم می‌شود. اما در صورت ترمیم دندان با انله و یا اینله مقاومت دندان بسیار پایین خواهد بود.
استحکام انله و اینله آنچنان زیاد است که به راحتی در مقابل پوسیدگی مقاوم هستند. در نتیجه در صورت پر شدن دندان با این مواد از عمر بسیار طولانی برخوردار خواهد بود.
ظاهر دندان ترمیم شده با اینله یا انله در مقایسه با دندان پرشده با آلیاژهای فلزی بسیار بهتر و زیباتر است. حتی دندان‌های پر شده با پرسلین پس از گذشت مدت طولانی دچار تغییر رنگ می‌شوند. این درحالیست که ظاهر انله و اینله طبیعی است.
لازم به ذکر است که امکان تجمع پلاک‌های دندانی روی دندان ترمیم شده با اینله یا انله وجود نخواهد داشت طح جونده و حداکثر 2 برآمدگی‎شان آسیب دیده باشد، استفاده می‌شود. در صورتی که‌ بخش بزرگی از سطح جونده دندان دچار پوسیدگی شده باشد، از آنله دندان استفاده می‌شود.

تفاوت اینله و آنله با روکش دندان چیست؟

در صورتی که تغییر رنگ کل دندان به دلایلی غیر از پوسیدگی باشد، می‌توان با روش‌هایی نظیر بلیچینگ، آن را سفید نمود. برای استعلام قیمت سفید کردن دندان، می‌توانید با کادر متخصص و کارشناسان ما در تماس باشید.
اگر پوسیدگی تنها در قسمت تاج دندان باشد و قسمت میانی دندان سالم باشد، از اینله و آنله استفاده می‌شود. اما اگر پوسیدگی‌ بخش عظیمی از دندان را در بر گرفته باشد، برای حفظ و نگهداری دندان و همچنین حفظ ظاهر آن، از روکش دندان استفاده می‌شود.
هزینه روکش نسبت به قیمت ایمپلنت دندان بسیار کمتر است و در صورتی که بتوان پایه دندان را حفظ نمود، گزینه راحت‌تر و ارزان‎تری محسوب می‌شود.

 

 

مزایای آنله کردن دندان

 

جنس اینله و آنله دندان

در مجموع از دیرباز تا کنون مواد تشکیل دهنده اینله و انله از جنس طلا بوده‌اند. طلا در مقایسه با نقره و سایر مواد پر کننده دچار لکه نمی‌شود و از مقاومت بالایی برخوردار است. این در حالیست که خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفت‌های حاصل شده در علم پزشکی از مواد پرسلینی (سرامیک) و یا رزین (کامپوزیت) نیز جهت ترمیم دندان با انله و اینله استفاده می‌شود. اغلب از طلا به علت برخورداری از مقاومت بالا برای دندان‌های عقبی استفاده می‌شود. زیرا استفاده از طلا در دندان‌های عقب قابل مشاهده نیست و از زیبایی ظاهری نمی‌کاهد. مواد کامپوزیتی نیز به علت زیبایی برای ترمیم دندان‌های جلو مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این ترمیم دندان با استفاده از اینله و انله بسیار شبیه به دندان طبیعی است و نه تنها از زیبایی نمی‌کاهد بلکه باعث داشتن لبخندی زیبا و طبیعی نیز می‌شود.

اینله و انله کامپوزیتی

مزیت اینله و انله کامپوزیتی رنگ آنهاست که مشابه رنگ طبیعی دندان است. همچنین به دلیل ساخت این نوع مواد در لابراتوار، آنها گلیز می‌شوند که مانع جمع شدن پلاک‌ها روی دندان می‌شوند.

اینله و انله سرامیکی

علت محبوبیت انله و اینله سرامیکی شباهت زیاد آنها به دندان‌های طبیعی است. اینله و انله سرامیکی در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته و سپس به طور همیشگی در دندان قرار داده می‌شوند.
هنگام پوسیدگی‌های شدید از اینله سرامیکی جهت پر کردن استفاده می‌شود. اینله‌های سرامیکی به تاج دندان‌ها آسیب نمی‌رسانند زیرا هنگام نصب اینله ساختار کمی از دندان جدا می‌شود. اینله‌های سرامیکی دارای مزایایی همچون مقاومت، دوام و ماندگاری بسیار زیادی هستند و لبخندی زیبا و طبیعی را به شما هدیه می‌دهند.

درمان اینله و آنله دندان

میزان ماندگاری اینله و آنله دندان

میزان ماندگاری اینله و آنله تا حد زیادی به مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان فرد بستگی دارد. در صورتی که تمامی نکات و موارد بهداشتی را به طور کامل رعایت نمایید، می‌توانید آن را برای حداقل 15 الی 35 سال حفظ کنید.
در صورتی که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، احتمال اینکه حتی 1 سال پس از انجام اینله و آنله مجبور شوید دوباره به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید، وجود دارد.

عوامل دیگری که می‌توانند بر روی دوام و ماندگاری اینله و آنله تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • موقعیت و محل قرارگیری دندان؛
  • نوع مواد ترمیمی؛
  • فشار و نیرویی که به دندان وارد می‌شود.

اینله و آنله برای چه کسانی مناسب است؟

جالب است بدانید که همه افراد، کاندید مناسبی برای انجام اینله و آنله دندان نیستند!
به طور کلی، افرادی که پوسیدگی‌های متوسط تا شدیدی در سطح عاج دندان خود دارند، می‌توانند اینله و آنله را انجام دهند. در چنین مواردی، پر کردن دندان با مواد آمالگام یا کامپوزیتی، باعث بالا رفتن احتمال نیاز به ترمیم دوباره می‎شود و دندان نمی‌تواند فشارهای وارد شده در آینده را تحمل کند.
در صورتی که فرد دچار دندان قروچه می‌شود نیز می‌بایست برای ترمیم دندان‌های آسیاب خود، از روش اینله و آنله استفاده نماید.
در صورتی که کودک خردسال دچار پوسیدگی دندان شده است و می‌خواهید از گزینه‌های با دوام‌تر برای ترمیم دندان او استفاده کنید، بهتر است قبل از بررسی گزینه‌هایی مانند اینله و آنله، به دندان پزشکی کودکان مراجعه نموده و نظر دندانپزشک کودکان را جویا شوید.

چه دندانپزشکانی ترمیم اینله و آنله را انجام می‌دهند؟

ترمیم اینله و آنله، کاری تخصصی است و حتما می‌بایست تحت نظر دندانپزشک متخصص انجام شود. به طور کلی، برای انجام این نوع ترمیم، می‌توانید به متخصص ترمیمی-زیبایی یا دندانپزشک عمومی مراجعه کرده و از او بخواهید گزینه‌هایی که پیش رو دارید را به شما معرفی کند.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب دندانپزشک می‌بایست به آن دقت نمایید، بررسی کلینیک دندانپزشکی و اعتبار آن است. دلیل این امر این است که اعتبار یک کلینیک دندانپزشکی، تا حد زیادی به تبحر و مهارت کادر درمانی آن بستگی دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس