عفونت ایمپلنت دندان-نعمت الهی

عفونت ایمپلنت دندان؛ تشخیص، علائم و درمان آن

عفونت ایمپلنت دندان یکی از بیماری هایی است که در بیمارانی که جراحی ایمپلنت و جراحی لثه انجام داده اند، رخ می دهد. با اینکه این بیماری مانند عصب کشی دندان چندان شایع نمی باشد، اما در صورتی که مراقبت های لازم دهان و دندان انجام نشود، احتمال ابتلا به عفونت ایمپلنت دندان افزایش می یابد.

ایمپلنت های دندانی آلوده شده در صورت بی توجهی یا عدم مراقبت منظم، عفونت کرده و در صورت بی توجهی مکرر ممکن است از بین بروند. بنابراین لازم است اطلاعات کاملی از روند تشخیص عفونت و درمان عفونت ایمپلنت دندان داشته باشید. ما در این مقاله راهنمایی های لازم برای داشتن یک ایمپلنت دندانی سالم را خواهیم گفت تا به این بیماری دچار نشوید.

 عفونت ایمپلنت دندان

عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی نوعی بیماری التهابی لثه است که نام علمی آن پری ایمپلنتیت می باشد. این عفونت می تواند در نتیجه استعمال دخانیات، داشتن یک روال نامناسب مراقبت های بهداشت دهان و دندان، بیماری دیابت، نقص سیستم ایمنی بدن، نامناسب بودن نیش، عادات نادرست مانند دندان قروچه یا واکنش آلرژیک به خود ایمپلنت باشد. در صورت عدم توجه و درمان به موقع، امکان از دست دادن پیشرونده استخوان وجود دارد و در نتیجه عفونت می تواند باعث شکست و از بین رفتن کامل ایمپلنت شود.

علائم بیماری عفونت ایمپلنت دندان-نعمت الهی

ویژگی های عفونت ایمپلنت دندان کاملا مشابه با بیماری لثه است و می تواند شامل یک یا چند مورد از علائم زیر باشد:

شل یا متزلزل شدن ایمپلنت کاشته شده

 اگر در ایمپلنت کاشته شده خود احساس سستی و لرزش می کنید، می تواند به معنی عفونی بودن آن باشد.

لثه های قرمز و متورم

شما باید مراقب لثه های قرمز و متورم باشید زیرا آنها شاخص های اولیه عفونت هستند. پلاک و ایجاد تارتار از علل اصلی قرمزی هستند. تورم ممکن است حداقل باشد، اما ناحیه متورم و قرمز باشد نشان دهنده آن است که شما نیاز به مراقبت پزشکی دارید.

طعم نامناسب و بوی بد دهان

 اگر مسواک می زنید و بوی بد دهان از بین نمی رود، ممکن است دچار عفونت شده باشید. به علاوه، طعم وحشتناکی را تجربه خواهید کرد که به این معنی است باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای رزرو وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک

 موادی که در ایمپلنت استفاده می شوند می توانند تیتانیوم یا زیرکونیا باشند. بنابراین ممکن است شما واکنش های آلرژیک به این عناصر داشته باشید که منجر به عفونت شود.

مشکل در جویدن غذا

با ایمپلنت های دندانی می توانید تمام مواد غذایی را با سادگی کامل بجوید. اگر در خوردن غذا مشکل دارید، مشکلی وجود دارد که می تواند به معنی عفونت باشد.

تب و درد

عفونت های باکتریایی معمولا با دما و فشار بر ناحیه بیماری ایجاد می شوند. از این نظر حساسیت دندان ها افزایش می یابد و بدن شما هنگام مبارزه با باکتری ها دچار تب و درد می شود.

علائم بیماری عفونت ایمپلنت دندان-نعمت الهی

خونریزی و ترشح چرک اطراف ایمپلنت در هنگام مسواک زدن

اگر دندان های شما خونریزی یا ترشح چرک دارند، ایمپلنت های دندانی شما از عفونت رنج می برند. اگر هنگام مسواک زدن متوجه کمی خون شده اید و این روند روزانه ادامه یابد، شما در معرض خطر بالای عفونت باکتریایی هستید.

درد و ناراحتی در هنگام لمس

داشتن احساس درد یا ناراحتی ضربان دار از نواحی اطراف ایمپلنت می تواند از علائم عفونت ایمپلنت باشد.

دندانپزشک متخصص می تواند بیماری پری ایمپلنتیت را سریع و راحت با معاینه بالینی و استفاده از رادیوگرافی تشخیص دهد. هدف از تشخیص سریع و به موقع، جلوگیری از پیشرفت عفونت به داخل استخوان و لثه و همچنین حفظ ایمپلنت دندان است.

پری ایمپلنتیت می تواند مخرب و تهاجمی عمل کند. ایمپلنت آلوده توانایی آن را دارد که به بیماری سیستمیک منجر شود و به قلب و سایر اندام های داخلی بدن آسیب برساند. در صورت عدم درمان طولانی مدت، عفونت های باکتریایی با درجه پایین می توانند عواقب جدی داشته باشند و این پتانسیل را دارند که خیلی سریع اندام های داخلی را از بین ببرند.

تمامی متخصصان دندانپزشکی می خواهند که بیمار سلامتی خود را بازیابد. اگر مشکوک به عفونت ایمپلنت دندان هستید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا درمان به هنگام را به سرعت شروع کنید. زمانی که ایمپلنت شما دوباره سالم شد، مراقبت های بهداشتی جدید و مناسبی را آغاز کنید تا دوباره به عفونت ایمپلنت دندان دچار نشوید.

 تشخیص عفونت ایمپلنت دندان-نعمت الهی

درمان عفونت ایمپلنت

اگر دندانپزشک متخصص به بیماری پری ایمپلنتیت مشکوک شده باشد، برای اطمینان یافتن از تشخیص خود، اولین کاری که انجام خواهد داد، انجام عکس برداری رادیوگرافی دندانی از ایمپلنت دندان عفونت کرده می باشد تا میزان عمق عفونت را بررسی نموده و ببیند که این بیماری به استخوان فک رسیده است یا خیر. سپس معاینه بالینی را آغاز نموده و ناحیه اطراف ایمپلنت را بررسی می کند تا به طور دقیق میزان عفونت و التهاب را ارزیابی کند.

دندانپزشک با بررسی دقیق ناحیه اطراف ایمپلنت، در تلاش است تا از پیشرفت بیماری جلوگیری نموده و عفونت ایمپلنت دندان را به موقع تشخیص دهد. چرا که هر چه این بیماری سریعتر تشخیص داده شود، شانس نجات ایمپلنت و از بین نرفتن استخوان بیشتر است.

دندانپزشک متخصص بسته به میزان عفونت ایجاد شده، ممکن است دهانشویه های خاصی را توصیه نماید یا ترکیبی از گزینه های دیگر را برای نجات ایمپلنت و سلامتی آن ارائه دهد. گزینه های درمانی ممکن است شامل مصرف آنتی بیوتیک، جراحی دوباره، لیزر درمانی برای پاک کردن آلودگی سطحی، دبریدمان مکانیکی یا درمان ضد میکروبی باشد.

از آنجایی که این بیماری تشابه بسیار زیادی با عفونت لثه و دندان دارد، اغلب اوقات بیمار هیچ دردی احساس نمی کند و در نتیجه بیمار از بیماری عفونت ایمپلنت دندان بی خبر است. ایجاد بیماری پری ایمپلنت عوامل بسیار زیادی دارد که نیاز است یک دندانپزشک متخصص منبع ایجاد آن را پیدا کند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

عفونت ایمپلنت دندان-نعمت الهی

عفونت می تواند بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت یا چند ماه پس از انجام عمل جراحی رخ دهد. اگر سابقه بیماری لثه دارید، پری ایمپلنتیت می تواند به راحتی شما را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، شرایط پزشکی قبلی مانند دیابت و پوکی استخوان می تواند شما را در معرض ابتلا به این خطر قرار دهد. عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان نیز منجر به عفونت ایمپلنت دندان می شود.

در اصل سیگار کشیدن عامل اصلی ایجاد این بیماری است. اگر سیگار می کشید، عروق خونی باریک می شود به طوری که لثه ها نمی توانند مواد مغذی کافی را دریافت کنند. به این ترتیب، لثه های شما نمی توانند با هیچ عفونتی مبارزه نمی کنند.

اگر ایمپلنتی دارید و بهداشت را رعایت نمی کنید، مستعد عفونت ایمپلنت دندان هستید. علاوه بر این، اگر دندانپزشک نتواند ایمپلنت را با استخوان فک تراز کند، مشکلی ایجاد می شود. نگران نباشید زیرا در بهترین کلینیک دندانپزشکی غرب تهران ما از تیتانیوم با کیفیت بالا استفاده می کنیم، در نتیجه احتمال ایجاد بیماری بسیار پایین خواهد بود.

برای درمان عفونت، پس از طی شدن روند تشخیص عفونت، دندانپزشک متخصص برای از بین بردن باکتری ها آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر ایمپلنت شل شده باشد، بیمار برای قرار دادن صحیح آن تحت عمل جراحی دوباره قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از گزینه های درمان عفونت استفاده از لیزر درمانی است که دارای ویژگی ضد عفونی سطح است. در این روش نیز متناوبا متخصص ایمپلنت را برداشته و ایمپلنت جدید را جایگزین می کند. در صورتی که ایمپلنت با کیفیت پایین در محل خود داشته باشید، این روش کاربرد دارد. یک متخصص پریودنتال ناحیه را تمیز می کند تا از هرگونه پوسیدگی جلوگیری کند و راه را برای یک ایمپلنت جدید سالم میکند.

کلینیک دندانپزشکی نعمت اللهی انواع خدمات دندانپزشکی در غرب تهران از جمله کاشت ایمپلنت در غرب تهران را توسط دندانپزشکان متخصص همراه با دستگاه های مجهز ارائه می دهد تا از بروز بیماری های مربوط به ایمپلنت دندان جلوگیری شود. شما می توانید جهت تعیین نوبت قبلی با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

دسته بندی: ایمپلنت دندان

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس