بلیچینگ دندان چیست

بلیچینگ دندان چیست؟سفید کردن دندان ها چه مزایا و معایبی دارد؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان چیست؟ شاید تا به حال این روش درمانی برای دندان را شنیده باشید، این روش تخصصی به شما کمک می‌کند تا دندان‌های زیباتری داشته باشید و لبخندی زیبا را به دیگران هدیه دهید.  این فرایند زیباسازی دندان می‌تواند هم در مطب توسط پزشک و هم در خانه توسط خود فرد انجام گیرد. می‌دانیم که زیبایی ظاهری روی اعتماد به نفس هر فرد تاثیر بسزایی دارد و همچنین سفیدی دندان‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود، بدین ترتیب امروزه بلیچینگ کردن دندان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. مینا و عاج دو بخش اصلی از دندان به حساب می‌آیند، قسمت مینای دندان بر روی قسمت عاج قرار می‌گیرد و باعث شفاف شدن و سفیدی دندان می‌شود. اما مینای دندان تا ابد سالم نخواهد ماند و ممکن است آسیب ببیند و گذشت زمان منجر می‌شود تا ضخامت مینای دندان کم شده و رنگ عاج نمایان خواهد شد. عادات بد غذایی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های قندی موارد مختلفی هستند که باعث می‌شوند رنگ دندان‌ها زودتر زرد شود. برخی از افراد با اینکه به طور مکرر مسواک می‌زنند اما باز هم از رنگ ناخوشایند دندان‌هایشان احساس نارضایتی می‌کنند، عوامل محیطی و مواد غذایی نیز می‌توانند منجر به زردی دندان شوند. در صورت مواجه با این مشکل بهتر است به پزشک مراجعه شود و از بلیچینگ دندان به عنوان یکی از روش‌های اصلاح طرح لبخند بهره برد. در ادامه همین مطلب به عوارض بلیچینگ دندان نیز می‌پردازیم تا با دید بازتری نسبت به بلینچ کردن دندان اقدام کنید.

مراحل بلیچینگ دندان

در بلیچینگ دندان از ماده‌ای به نام هیدروژن پراکسید با غلظت بالا استفاده می‌شود. توجه کنید که بهتر است مراحل بلیچینگ حتما توسط دندانپزشک متخصص و در مطب صورت گیرد. بلیچینگ دندان در ۲ تا ۳ جلسه انجام می‌شود و هر جلسه حدود یک ساعت زمان می‌برد. در ادامه مراحل بلیچینگ دندان را برای شما شرح می‌دهیم، پس با ما همراه باشید. با لمینت دندان متحرک آشنا شوید.

  • اگر دندان‌ها جرم داشته باشید باید ابتدا جرم گیری صورت گیرد و دندان‌ها به صورت کامل تمیز شوند.
  • استفاده از وسایل دندانپزشکی برای باز نگه داشتن دهان و دسترسی به تمام قسمت‌های دندان‌ها.
  • ایجاد یک پوشش با استفاده از مواد مخصوص برای جلوگیری از آسیب مواد بلیچینگ به بافت لثه.
  • استفاده از ژل سفید کننده بر روی سطح دندان‌ها، حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه.
  • بعد از گذاشتن ژل بر روی دندان‌ها با استفاده از دستگاه لایت کیور یا لیزر، مواد سفید کننده را فعال می‌کنند تا عمل سفید شدن دندان‌ها آغاز شود. 
  • احتمال اینکه نیاز به تکرار چند باره این مراحل باشد، زیاد است که بعد از هر بار استفاده از ژل می‌توان با استفاده از دستگاه ساکشن میزان سفیدی دندان‌ها را بررسی کرد.

بعد از تمام شدن مراحل، به بیمار یک کیت بلیچینگ داده می‌شود تا بتواند در منطل نیز این کار را انجام داده و سرعت زرد شدن مجدد دندان‌ها را کم‌تر کند. برای رزور وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید.

مزایای بلیچینگ دندان

  • بلیچینگ را می‌توان یکی از روش‌های راحت برای سفید کردن دندان‌ها به شمار آورد.
  • خطرات ناشی از به کارگیری این روش کم خواهد بود.
  • بلیچ کردن دندان را می‌توان یکی از بهترین و سریع ترین روش‌ها برای سفید کردن دندان‌ها دانست. البته باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد و در صورتی که از روش خانگی آن استفاده می‌شود باید نکات بهداشتی به طور کامل رعایت گردد. در صورت عدم رعایت نکات و توصیه‌های دندانپزشک خطرناک باشد، اما روش مطبی آن کاملا ایمن و کارساز است.
  • هزینه بلیچینگ دندان در مقایسه با سایر روش‌ها مقرون به صرفه است. از آنجایی که این روش صرفا یکبار انجام می‌گیرد، هزینه نسبتا کمی دارد و تا مدت‌های طولانی نیازی به صرف هزینه برای روش‌های دیگر نیست.
  • می‌توان در مدت زمان کوتاهی دندان‌ها را سفید کرد و ظرف مدت کوتاهی به دندان‌ها و لبخندی بسیار زیبا دست پیدا کرد.

معایب بلیچینگ دندان

می‌دانیم که هر روش درمانی در عین داشتن مزایای بسیار با عواقبی نیز همراه است؛ بنابراین، با وجود مزایای بسیاری که سفید کردن دندان دارد، عوارضی را هم در پی خواهد داشت. در صورتی که کار سفید کردن دندان خود را به یک دندانپزشک متخصص و خبره با مهارت بسپارید هیچ مشکلی نخواهید داشت اما با این حال نمی‌توان عوارض احتمالی این فرایند زیباسازی دندان را نادیده گرفت. قصد داریم در این بخش به عوارض سفید کردن دندان بپردازیم، این عوارض عبارتند از:

  1. ممکن است با قرارگیری مواد سفید کننده بر روی دندان، با مقداری سوزش همراه باشد که با توجه به آستانه تحمل درد فرد، روند درمان پیش می‌رود. البته با قرار دادن محافظ لثه و دهان توسط دندانپزشک متخصص حساسیت و سوزش به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.
  2. یکی دیگر از رایج ترین مشکلاتی که بعد از انجام بلیچینگ به چشم می‌خورد، حساسیت دندان می‌باشد. اتفاقی که ممکن است به صورت موقتی رخ دهد این است که بعد از انجام سفید کردن دندان، دندان‌های فرد به خوراکی ‌های سرد و گرم حساس ‌شود.
  3. نباید انتظار لمینت و روکش لمینت دندان را از بلیچینگ داشته باشید، چرا که بلیچینگ دندان نمی‌تواند دندان‌ها به میزان بسیار زیادی سفید و درخشان کند.

تفاوت بلیچینگ دندان و لمینت دندان

خیلی از افراد به دنبال یافتن این جواب هستند که بلیچینگ دندان چیست؟ و چه فرقی با لمینت کردن دندان دارد؟ در این خصوص باید این گونه به آن‌ها پاسخ داد که لمینت و بلیچینگ، هردو روش‌های سفیدکردن دندان به شمار می‌روند که البته عملکرد هریک از آنها با یکدیگر متفاوت است. لمینت دندان روش سفید کردن دندان است که با جراحی همراه خواهد بود؛ بدین ترتیب که برای انجام دادن آن، در ابتدا دندان باید تراشیده شود و سپس ماده کامپوزیتی یا سرامیکی بر روی آن قالب گیری می‌شود. در مقابل فرایند بلیچینگ کردن دندان به هیچگونه عمل جراحی نیاز نخواهد داشت و می‌توان به سرعت و به راحتی از مواد شیمیایی سفید کننده برای سفید کردن دندان بهره برد. مواد سفید کننده می‌توانند هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکساید باشند و شما را قادر می‌سازند که به دندان‌هایی سفید دست پیدا کنید. باید این نکته را هم در نظر داشت که انتخاب لمینت یا بلیچینگ باید بر اساس تشخیص دندانپزشک متخصص باشد، چرا که تفاوت لمینت و بلیچینگ تنها در نحوه انجام آن خلاصه نمی‌شود بلکه این دو روش از تفاوت‌های دیگری نیز برخوردار هستند. در روش لمینت فرد می‌تواند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کند اما با استفاده از بلیچینگ تنها امکان انتخاب رنگ طبیعی برای دندان‌ها وجود خواهد داشت. برخی از افراد روکش کردن دندان را به این روش‌ها ترجیح می‌دهند.

تفاوت بلیچینگ دندان با لمینت دندان

اقدامات قبل از انجام بلیچینگ دندان

  • اولین مرحله در بلیچینگ دندان تهیه یک تری از دندان‌ها و لثه می‌باشد و دندانپزشک متخصص قالبی دقیق از دندان‌های شما تهیه می‌کند این تری‌ها شفاف هستند و به الاینر‌های ارتودنسی  شباهت دارند.
  • متخصص می‌داند پیش از اینکه به سفید کردن دندان اقدام کند باید پوسیدگی‌های دندان‌ها را ترمیم کند. گفتنی است که رنگ مواد پر کننده دندان و روکش‌ها با بلیچینگ تاثیر نمی‌پذیرند.
  • پس از اینکه پوسیدگی دندان‌ها برطرف شد می‌بایست دندان‌ها جرمگیری شوند، جرم گیری خود به تنهایی تا حدودی می‌تواند بدرنگی دندان‌ها را برطرف سازد.
  • مرحله‌ای که در امتداد بلیچینگ باید طی شود، این است که دندانپزشک سطح دندان‌های شما را با پودر پامیس تمیز و پولیش می‌کند. پس از آن می‌بایست برای جلوگیری از ایجاد حساسیت از یک ژل بلیچینگ استفاده شود و روی دندان‌ها قرار گیرد.
  • اینک مینای دندان‌ها در برابر هیدروژن پراکسید، نفوذ پذیر شده‌اند. پس از آن تری مخصوص دندان‌ها با ژل مخصوص بلیچینگ پر می‌شوند تا روی دندان‌ها قرار گیرند.
  • در مرحله‌ی آخر نیز باید جانب احتیاط رعایت گردد و برای پیشگیری از بروز حساسیت، مواد ضد حساسیت به دندان‌ها زده می‌شود. پس از تری اختصاصی کیت بلیچینگ به شما داده می‌شود که این کیت حاوی ژل مخصوص با غلظتی بین 9 تا 27 درصد می‌باشد.
  • اکنون که فرآیند بلینچ کردن دندان‌ها به پایان رسیده است باید از دندان‌ها مراقبت به عمل آید. مراحل بعدی باید در خانه و طبق دستور متخصص دندان پزشک انجام گیرند. این امکان نیز وجود دارد که دندانپزشک متخصص از شما بخواهد که برای تاثیر بهتر درمان، باز هم یک یا چند جلسه بلیچینگ در مطب داشته باشید.

مدت زمان انجام بلیچینگ دندان

به احتمال زیاد تا اینجای مطلب با سوالی که در ذهن داشتید آشنا شده‌اید. اکنون به مدت زمان انجام بلیچینگ دندان خواهیم پرداخت و خواهیم دید که انجام این فرایند به سرعت و راحت در یک جلسه یک ساعته انجام می‌گیرد. اما در برخی از مواقع با توجه به بررسی دندانپزشک متخصص شاید لازم باشد که شخص برای به دست آوردن نتیجه درمانی ایده آل، 2 و یا 3 جلسه به انجام بلیچینگ دندان بپردازد.

نحوه سفید شدن دندان با روش بلیچینگ دندان

  1. تمیز بودن دندان‌ها بسیار مهم است. پس در ابتدا باید جرم‌های دندان گرفته شوند؛ بنابراین، لازم است که جرمگیری دندان‌ها و تمیز کردنشان صورت گیرد.
  2. لازم است که دندانپزشک متخصص به تمامی سطوح دندان دسترسی داشته باشد. او این کار را با گذاشتن یک وسیله دندانپزشکی برای باز کردن دهان به منظور ایجاد دسترسی به تمام سطوح دندانی انجام می‌دهد.
  3. باید از لثه در برابر مواد سفید کننده محافظت شود. برای این کار از یک وسیله دندانپزشکی استفاده می‌شود که مواد سفید کننده دندان به لثه آسیب نزنند.
  4. یک ژل سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن به مدت 15 تا 30 دقیقه بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود.
  5. برای فعال کردن مواد سفید کننده از دستگاه لایت کیور یا لیزر استفاده می‌شود. بدین ترتیب که در طی مدت زمانی که ژل سفید کننده بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد نور را به ژل می تاباند و نور نیز باعث فعال شدن هیدروژن پراکسید می‌شود.
  6. در صورتی که نیاز باشد چند بار روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، این کار در هر بار 15 تا 30 دقیقه زمان میبرد.
  7. گاهی اوقات ممکن است که بدرنگی و زردی دندان به گونه‌ای باشد که دندان‌ها با یک جلسه بلیچینگ سفید نشوند، پس نیاز است که این کار طی یک یا دو جلسه دیگر نیز تکرار شود. در این صورت شما یک روز دیگر برای سفید کردن دندان‌ها باید مراجعه کنید.
  8. در پایان کار و آخرین مرحله، برای بیشتر شدن مدت زمان سفید بودن دندان‌ها یک کیت بلیچینگ برای استفاده در منزل به بیمار داده می‌شود.

روش سفید کردن دندان با بلیچینگ دندان

در بلیچینگ دندان از چه موادی استفاده می‌شود؟

دو ماده هیدروژن پراکسید و کارباماید پراکساید به طور علمی برای بلیچ کردن دندان به کار می‌روند. از این ماده‌ها برای برای اکسید کردن رنگ دانه‌های غیر طبیعی که روی سطح دندان‌ها چسپیده‌اند، استفاده می‌شود. هیدروژن پراکسید در جهت سفید کردن دندان در مطب و زیر نظر پزشک استفاده می‌شود و از ماده کارباماید پراکساید برای انجام بلیچینگ دندان در خانه استفاده می‌شود. شایان ذکر است که هر دو روش باید زیر نظر متخصص انجام گیرند تا فرد دچار آسیب نشود.

چه زمانی دندان‌ها نیاز به بلیچینگ دارند؟

هر کسی که خواهان لبخند زیباتری است می‌تواند از بلیچینگ بهره ببرد؛ بنابراین، هر کسی می‌تواند دندان‌های خود را به روش بلیچینگ سفید کند. اما در برخی از مواقع نظر پزشک برای این کار کارساز و مفید خواهد بود، چرا که ممکن است دندان با بلیچ کردن سفید نشود یا اصلا دندان به بلیچینگ نیاز نداشته باشد یا قیمت کامپوزیت دندان در مقایسه با بلیچ پایین تر باشد. به طور کلی این روش برای افرادی می‌تواند مناسب باشد که دندان‌های سالمی دارند و می‌خواهند خط لبخند خود را زیباتر و دندان‌های خود را سفید و درخشان کنند، چرا که در غیر اینصورت قیمت جرم گیری دندان نیز به هزینه کلی اضافه خواهد شد. در این میان هستند افرادی که نباید از بلیچینگ استفاده کنند و ممکن است با این کار دچار صدمه شوند. از جمله افرادی که توصیه می‌شود از بلیچینگ دندان استفاده نکنند عبارتند از:

  •       افرادی که به پراکسید یا دیگر مواد شیمیایی بکار رفته در سفید کردن دندان‌ها حساسیت دارند
  •       بیمارانی که دندان‌ها و لثه‌هایشان خیلی حساس می‌باشد.
  •       افرادی که دندان‌های آنها بیش از حد پوسیده شده است؛
  •       افرادی که دچار سایش‌های دندانی شده‌اند؛
  •       افرادی که از بیماری‌های قلبی حاد رنج می‌برند؛
  •       افرادی که دچار بیماری‌های لثه هستند؛
  •       خانم‌های باردار.

برندهای بلیچینگ دندان

از جمله برندهای بسیار معتبر در زمینه سفید کردن با روش بلیچینگ می‌توان به برندهای وایت اسمایل و بوست اشاره کرد که از بهترین برند‌های بلیچینگ دندان محسوب می‌شوند. این برندها در زمینه‌ی تولید مدل‌های مختلف بلیچینگ خانگی و بلیچینگ‌های مخصوص کلینیک دندانپزشکی در کیت‌های مختلف فعالیت دارند و محصولاتی را با درصد‌های مختلف به مخاطبان خود عرضه می‌کنند. در هنگام استفاده از برندهای متفرقه و یا پروتز دندان ارزان باید مراقب بود که مواد حاوی آن‌ها ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند و یا اثر کوتاه مدتی داشته باشند.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس