زیبایی و سلامت دندان ها با دندانپزشک ترمیمی-نعمت الهی

زیبایی و سلامت دندان ها با دندانپزشک ترمیمی

دندان ها باید در هر دوره 6 ماهه مورد چکاپ و معاینه قرار بگیرند و مشکلات آنها برطرف گردد. مسئولیت دندانپزشک ترمیمی تشخیص و درمان پوسیدگی، جراحی لثه شکستگی، ترک خوردگی، دندان از دست رفته، عصب کشی دندان و… می باشد. پزشک پس از تشخیص مشکل دندان آن را تحت درمان قرار می دهد به مجموعه اصلاحاتی که به منظور زیبایی در هنگام لبخند زدن بر روی دندان ها انجام می شود، دندانپزشکی ترمیمی گفته می شود.

در علوم دندانپزشکی ترمیمی روش های زیادی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و اصلاح و ترمیم آنها وجود دارد. حال دندانپزشک ترمیمی برای حفظ دندان های طبیعی فرد از هر راهکاری استفاده می کند و در صورت حاد بودن وضعیت دندان از بریج دندان پزشکی، ایمپلنت دندان و گذاشتن دندان مصنوعی به صورت جزئی یا به شکل کامل برای بازگشت زیبایی و سلامت دهان فرد  استفاده می کند.

بیشتر از زیبایی باید به سلامت دندان ها توجه کرد بنابراین مراجعه دوره ای به دندانپزشک ترمیمی در حفظ سلامتی و در نهایت زیبایی دندان ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. قطعا متخصصی که در دندانپزشکی ترمیمی فعالیت می کند باید در این حوزه تجربه کافی را داشته باشد و خدماتی با کیفیت و به روز به شما عرضه نماید. پس انتخاب یک  کلینیک دندان پزشکی در غرب تهران  حاذق که از جدیدترین متد روز دنیا برای ترمیم دندان های شما استفاده می کند، اهمیت بسزایی خواهد داشت.

درمان ترمیمی دندان ها

با مراجعه به دندانپزشک ترمیمی، به منظور آنالیز وضعیت دندان ها معاینات مکانیکی و آزمایشات لازم مانند رادیو گرافی انجام می گیرد. سپس پزشک تشخیص خود را بیان می کند و روش رفع مشکل را مانند کامپوزیت دندان قسطی برای شما بازگو می کند و در صورت موافقت شما درصدد درمان بر می آید. بسته به نوع درمان پزشک ممکن است از بی حسی استفاده نماید تا از درد شما در حین کار  مانند پروتز دندان ارزان کاسته شود و چنانچه درمان دندان پیچیدگی نداشته باشد می تواند آن را در یک جلسه کوتاه مدت به سرانجام برساند. اما در صورت تهاجمی بودن وضعیت دندان ممکن است کار به بیشتر از 2 جلسه بینجامد. حتی در برخی موارد این احتمال وجود دارد که پزشک برای رسیدگی های ضروری تر شما را به متخصصین پروتز، جراح فک و صورت و یا اندودنتیست و سپسپ لمینت سرامیکی نیز ارجاع دهد.

برای اینکه از سطح تخصص پزشک اطمینان حاصل کنید و با اعتماد درمان دندان هایتان را به او بسپارید باید زیرکانه دقت کنید که پزشک تخصص خود را از کدام مرجع دندانپزشکی کسب نموده است و یا میزان رضایت بیماران مراجعه کننده را پرس و جو نمایید. اگر به دندان های خود اهمیت می دهید بنابراین باید با دقت پزشک خود را انتخاب نمایید.

درمان ترمیمی دندان ها-نعمت الهی

روش های ترمیم دندان دندانپزشک ترمیمی

در حال حاضر روش های متعددی برای ترمیم دندان های آسیب دیده وجود دارد. دندانپزشک ترمیمی و زیبایی بسته به نوع مشکل دندان دو شیوه را برای درمان دندان در نظر می گیرد. این دو نوع به شرح زیر می باشد:

ترمیم مستقیم

در روش مستقیم حفره ایجاد شده در دندان در یک جلسه به راحتی پر و ترمیم می شود. پزشک بر اساس محل و نوع آسیب دیدگی دندان از مواد رزینی کامپوزیت و یا طلا استفاده می کند. کامپوزیت شامل ترکیباتی چون سرامیک یا پلاستیک بوده که همراه با مواد دیگری مانند یونومر شیشه یا به اصطلاح گلاس آینومر ترکیب و در داخل جاهای خالی استفاده می شود.

ترمیم غیر مستقیم

روش غیر مستقیم شامل دو روش آنله یا اینله می شود. اینله روشی است برای ترمیم شکافی که در داخل دندان ایجاد شده است و آنله به منظور ترمیم بخش بالایی دندان و سطح دندان ها استفاده می شود. روش غیر مستقیم با یک جلسه حل نخواهد شد و به بیش از یک جلسه حضوری نیاز دارد چرا که روکش و لایه باید در داخل آزمایشگاه تولید شود. برای ترمیم قسمتهای آسیب دیده در این روش پزشکان ترجیح می دهند از رزین های کامپوزیت و پرسلان استفاده کنند اما امکان استفاده از طلا نیز برای ترمیم وجود دارد.

مواد ترمیمی دندانپزشکی ترمیمی

به طور کلی مواد ترمیمی در سه دسته بندی مواد فلزی، مواد همرنگ و مواد ترمیمی موقت قرار می گیرد. مواد فلزی شامل طلا، آمالگام، اینله فلزی و … می شود. مواد همرنگ از نوع گلاس آینومر، کامپوزیت و… می باشد و مواد پرکردنی موقتی که به شکل پانسمان و زونالین و… بر روی دندان به شکل موقت قرار می گیرد. غالبا برای ترمیم دندان ها از چهار ماده استفاده می شود. این چهار ماده شامل کامپوزیت، پورسلین یا سرامیک، طلا و آمالگام می باشد. طلا یا سایر فلزات گرانبها را در صورتی که به آنها حساسیت نداشته باشید با مشورت پزشک برای ترمیم می توانید استفاده کنید. معمولا دندانپزشک ترمیمی ترجیح می دهد از کامپوزیت برای پر کردن و ترمیم دندان ها استفاده کند. پزشکی که برای ترمیم انتخاب می کنید باید از مواد با کیفیت برای سلامتی دندان های شما استفاده کند.

روکش

اگر دندان های شما دچار شکستگی، ترک خوردگی، لب پرشدگی و یا حتی اگر ساختار آنها تضعیف شده باشد پزشک از روکش استفاده می کند. در این روش ترمیمی دندانپزشک ترمیمی از روکش یا تاج مصنوعی برای پوشاندن تاج دندان ها استفاده می کند. روکش از فشارهایی که بر روی دندان وارد می شود محافظت می کند. معمولا روکش هایی که برای پوشش دندان ها استفاده می شود از پورسلین، طلا، مواد سرامیکی و یا سایر فلزات ساخته شده اند.

لمینت

ونیر یا همان لمینت برای پوشش دهی دندان های جلویی پایین و بالا استفاده می شود. در این روش ترمیم از پوسته ای نازک هم رنگ دندان ها که از جنس پورسلین و کامپوزیت می باشد برای کاور کردن لب پر شدگی و ترک خوردگی استفاده می شود و از چسب مخصوص برای چسباندن لمینت استفاده می کنند و ونیر را بر سطح دندان می چسبانند.

مواد ترمیمی دندانپزشکی ترمیمی-نعمت الهی

ایمپلنت

در روش ایمپلنت از یک پیچ تیتانیومی به عنوان ریشه تاج دندان استفاده می شود. این روش از لحاظ ساختاری و ظاهری به دندان های طبیعی بسیار شباهت دارند.

بریج

بریج نوعی دندان مصنوعی ثابت بوده که بیمار امکان خارج کردن آن را از دهان نخواهد داشت. در این روش ترمیم پزشک بریج را که پروتز دندان مصنوعی می باشد را به دندان های طبیعی یا ایمپلنتی می چسباند تا دندان مصنوعی را نگه دارند. در ساختار بریج از دو روکش استفاده می شود و می تواند جایگزین یک و حتی چند دندان شود.

دندان مصنوعی

پروتز دندان که با نام دندان مصنوعی شناخته می شود به شکل یک دست کامل یا جزئی برای دندان ها طراحی و ساخته می شود. نوع دندان قابلیت تحرک دارد و به راحتی شستشو می شود.

پر کردن دندان ها

نوع ماده ای که برای پر کردن دندان به کار برده می شود بسیار حائز اهمیت بوده و از این رو باید به آن دسته از دندانپزشکی ترمیمی مراجعه کرد که از مواد درجه یک با مقاومت بالا برای دندان ها استفاده می کنند. معمولا پزشک برای پر نمودن سطح دندان های آسیب دیده به ویژه دندان های انتهایی که در معرض دید قرار ندارند و تاثیر چندانی در زیبایی ایجاد نمی کنند از آمالگام استفاده می کند.

این ماده که مقاومت ترمیمی بالایی نیز دارد، آلیاژی است که از چند فلز مانند جیوه و مشابه آن تولید می شود. رزین کامپوزیت، رزینی است که به رنگ دندان ساخته می شود و در قسمت های جلویی دندان ها که تاثیر زیادی در زیبایی داشته و در معرض دید قرار دارد، استفاده می شود. از این ماده برای دندان های عقبی نیز استفاده می کنند تا اثری از ترمیم دندان ها در هنگام باز کردن دندان نباشد. این که چه ماده ای به دندان های شما زیبایی می بخشد بستگی به پزشک دارد. بنابراین در انتخاب پزشک خود با دقت و ریزبینانه عمل کنید.

پر کردن دندان ها-نعمت الهی

فرایند پر کردن دندان با مواد ترمیمی غیر همرنگ

پیش از پر کردن و ترمیم نمودن، دندان پزشک دندان ها را از لحاظ موقعیت، جنس، شدت پوسیدگی و رنگ مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد. اگر دندان انتهایی آسیب دیده و خراب باشد پزشک سعی می کند از مواد مقاوم و با دوام تری برای پر کردن استفاده کند. ماده غیر همرنگ دندان مانند آمالگام از گذشته تا به امروز جز بهترین گزینه ها برای ترمیم این نوع از دندان ها می باشد. این ماده نقره ای رنگ مقاومت بالایی دارد اما زیبایی را تحت پوشش قرار نمی دهد و به همین دلیل در قسمت تحتانی دهان کاربرد بیشتری دارد.

این ماده ترمیمی پر مصرف از ترکیب جیوه با آلیاژ فلزاتی چون قلع، نقره و مس به دست می آید. آمالگام 10 الی 15 سال عمر می کند و مقاومت آن نسبت به ماده ترمیمی کامپوزیت بیشتر می باشد و از حیث هزینه مقرون به صرفه تر از سایر مواد ترمیمی می باشد. اما در کنار مزایای گفته شده این ماده نیز معایبی دارد. به عنوان مثال این ماده ممکن است باعث تغییر رنگ دندان هایی که اطرافش را احاطه کرده است، شود و یا احتمال دارد در برابر نوسانات دما دچار ترک خوردگی و شکستگی شود.

طلا از دیگر مواد غیر همرنگی است که دندانپزشک ترمیمی در کار خود می تواند از آن استفاده کند. این فلز گرانبها 10 تا 15 سال دوام داشته و در برابر خوردگی و رنگ مقاوم می باشد و اجازه نمی دهد ذرات غذا و باکتری به داخل پوسیدگی نفوذ کند. این روش هزینه بالایی داشته و قیمت آن حدود ده برابر آمالگام می باشد. به طور کلی نوع روش و ماده ای که برای ترمیم استفاده می شود چندان اهمیت ندارد. بلکه بررسی و رسیدگی سریع و دائمی بیشتر حائز اهمیت می باشد.

پر کردن دندان با مواد ترمیمی غیر همرنگ-نعمت الهی

فرایند پر کردن دندان با مواد ترمیمی همرنگ

پس از تراش اطراف دندان و برداشتن قسمت آسیب دیده و پوسیده با استفاده از هندپیس یا لیزر پزشک دندان را برای پر کردن آماده می کند. او توسط ماده ای به نام اسید اچ حفره ای در حد میکرون در دندان ایجاد می کند. در این مرحله پزشک درصدد ایزوله کردن و شستشوی دندان بر می آید تا رطوبت سبب اختلال درمان باندینگ نشود. دندانپزشک ترمیمی در باندینگ لایه های چسب را می زند و بعد ماده ترمیمی کامپوزیت را داخل دندان قرار می دهد. سپس برای خشک و سفت کردن ماده باندینگ، نور مخصوصی را می تاباند که اصطلاحا عمل curing می گویند.
ترمیم یا پر کردن موقتی دندان
پس از اینکه دندانپزشک ترمیمی درمان ریشه یا عصب کشی دندان را به اتمام رساند. در فاصله زمانی که درد دندان کاهش یابد و ماده ترمیمی آماده شود به منظور محافظت از دندان از پانسمان استفاده می کند. این پانسمان به شکل ترمیم موقتی بر روی دندان قرار می گیرد.

فرایند پر کردن دندان با مواد ترمیمی همرنگ-نعمت الهی

مراقبت های پس از ترمیم دندان

اگر پزشک از مواد همرنگ برای دندان شما استفاده کرده است، به منظور پیشگیری از رنگ پذیری دندان به مدت 4 روز از خوراکی های رنگی مانند نوشابه، چای و… استفاده نکنید.

• از مواد جویدنی تا 2 ساعت پس از درمان استفاده نکنید.

• از خوردن مواد سفت و چسبنده مانند آجیل، آدامس، گز، پنیر پیتزا و… تا مدت 4 روز پرهیز نمایید.

• درد پس از ترمیم دندان به ویژه در هنگام جویدن طبیعی بوده و ممکن است تا یک ماه به طول انجامد. در صورت تداوم و شدت یافتن درد حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

• پس از اتمام کار ممکن است احساس کنید که دندان بلند است که این حالت ناشی از بی حسی می باشد. در صورتی که بی حسی برطرف شد و همچنان احساس کردید دندان بلند می باشد در جهت رفع این مشکل مجدد به دندانپزشک خود مراجعه نمایید و موضوع را بازگو کنید.

• پس از پایان جلسه درمان از داروهای ضد درد استفاده نمایید.

ویژگی های یک دندانپزشکی ترمیمی

انتخاب و رجوع به دندانپزشکی ترمیمی باید براساس کیفیت مواد ترمیمی و خدمات پس از آن باشد تا در صورت رخ دادن هرگونه عیب و کم کاری در صدد رفع مشکل برآیند. دندانپزشکی ترمیمی نعمت الهی یک دندانپزشکی قابل اعتماد است که از مواد درجه یک استفاده می کند و رضایت مشتری را در اولویت کار خود قرار می دهد. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با این مجموعه و خدماتی که عرضه می کند می توانید به سایت این مجموعه

برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید.

مراجعه و با اطمینان کامل از خدماتی که به شکل حضوری ارائه می دهند استفاده نمایید. بهترین متخصصین و پزشکان ترمیم دندان در این مجموعه وجود دارند که روشی بدون نقص و با مشاورت به شما عرضه می دارند.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس