مراحل درمان روت کانال

مراحل درمان روت کانال چیست؟

آیا مراحل درمان روت کانال دندانک است؟ این روش درمانی چگونه انجام می پذیرد؟ دوره نقاهت درمان کانال ریشه چند روز است؟ اگر دندانپزشک شما توصیه دارد تا برای حفظ دندان طبیعی خود از روش درمانی روت کانال استفاده نمایید و شما به علت ترس آن را به تعویق می اندازید. ما به شما کمک کرده و مراحل درمان روت کانال را بیان خواهیم نمود. شما با دانستن مراحل درمان می توانید استرس و ترس ناشی از انجام درمان کانال ریشه را در خود کاهش داده و یا برطرف نمایید.

پس با ما همراه باشید تا شما را با مراحل درمان روت کانال آشنا سازیم.

روت کانال چیست؟

به منظور درمان دندانی که دچار آسیب یا دچار عفونت شده روش درمانی کانال ریشه می تواند بسیار کمک کننده باشد. در داخل دندان و در پایین مینای سفید و لایه سختی که با نام عاج شناخته می شود، بافت نرمی وجود دارد به نام پالپ که به عنوان مرکز دندان هم شناخته می شود. پالپ دارای رگ‌های خونی، اعصاب و هنین بافت همبند می باشد و بافت های سخت اطراف دندان را در طول رشد می نماید.

پالپ از نوک ریشه ها تا تاج دندان گسترش دارد و در آنجا به بافت های اطراف پیوند می گردد. در رابطه با طول رشد و نمو دندان، پالپ بسیار مهم می باشد.

درمان روت کانال

درمان ریشه زمانی احتیاج می باشد که پالپ، بافت داخل کانال ریشه، دچار التهاب و عفونت شده باشد. در صورتی هم ممکن است به علت پوسیدگی، تکرار عمل‌های دندانپزشکی روی دندان و بریدگی یا ترک در دندان این روش درمانی توسط دندانپزشک توصیه گردد. به غیر از این، آسیب به دندان امکان دارد منجر آسیب به پالپ گردد، حتی در صورتی که دندان هیچ تراشه یا ترک قابل مشاهده ای هم نداشته باشد.

در صورتی که پالپ درمان نگردد، می تواند باعث ایجاد درد یا حتی ایجاد آبسه گردد.

از علائمی که نشان می دهد به درمان روت کانال احتیاج است می توان به این موارد اشاره نمود:

  • درد شدید در زمان جویدن یا گرفتن
  • جوش بر روی لثه
  • دندان شکسته یا ترک خورده
  • حساسیت به گرما یا سرما، حتی پس از رفع حساسیت
  • ایجاد لثه های متورم یا حساس
  • پوسیدگی یا تیره شدن لثه

آیا در طول یا پس از انجام درمان احساس درد طبیعی است؟

بسیاری از روش های درمانی ریشه به منظور تسکین درد دندان ناشی از آسیب پالپ انجام می گردد. اما با تکنیک های مدرن و بی‌حس کننده ها، احساس درد در زمان انجام عمل کاهش پیدا کرده و پس از آن هم با تجویز مسکن از بروز درد شدید جلوگیری می شود.

البته در چند روز اول پس از درمان، دندان بیمار امکان دارد کمی حساس شده باشد، به خصوص پس از انجام عمل، درد می تواند وجود داشته باشد.

امکان دارد تا مدتی پس از درمان، دندان درمان شده کمی متفاوت از دیگر دندان ها باشد. با این همه، در صورتی که درد شدید یا فشار وجود داشت که بیشتر از چند روز طول کشیده بهتر است با دندانپزشک خود تماس گرفته شود.

به طور کلی، درمان ریشه دندان و ترمیم نمودن دندان طبیعی نسبت به کشیدن دندان درد کمتری خواهد داشت. همچنین این درمان می تواند از جابجا شدن دندانهای کناری به علت کشیدن دندان هم جلوگیری کند.

مراحل درمان روت کانال

مراحل درمان روت کانال

درمان کانال ریشه می تواند در یک یا دو ویزیت توسط دنداپزشک انجام گردد. با ما همچنان همراه باشید تا شما را با مراحل درمان روت کانال آشنا سازیم.

دندانپزشک در ابتدا با کمک گرفتن از اشعه ایکس اقدام به معاینه و رادیوگرافی دندان آسیب دیده می کند. پس از تشخیص و تایید درمان برای مشکل دندان، دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده کرده و باعث بی حسی دندان می شود.

پس از بی حس شدن دندان، دندانپزشک یک ورقه محافظ کوچک با نام بند دندانی را بر روی ناحیه دندانی قرار می دهد تا دندان ایزوله شده و همچنین دیگر دندان های سالم پوشانده شده و در طول عمر عاری از بزاق باشد.

دندانپزشک در تاج دندان سوراخ ایجاد می نماید. از ابزارهای بسیار کوچک به منظور تمیز نمودن پالپ از محفظه و کانال های ریشه و همچنین شکل دادن به فضا استفاده خواهد کرد.

پس از تمیز نمودن و شکل دادن به فضا، دنداپزشک کانال های ریشه را با کمک یک ماده زیست سازگار پر می نماید که به طور معمول یک ماده لاستیکی شکل به نام گوتاپرکا می باشد. گوتاپرکا با یک سیمان چسبنده به منظور اطمینان از آب بندی کامل کانال های ریشه بر روی محل قرار خواهد گرفت.

پس از ویزیت اخر باید به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا روکش یا ترمیم دیگری بر روی دندان عمل شده قرار که گیرد تا از دندان محافظت گردد و به عملکرد کامل خود باز گردد.

در صورتی که دندان غیر ضروری به منظور نگه داشتن ترمیم در جای خود باشد، دندانپزشک امکان دارد یک پایه در داخل دندان آسیب دیده قرار دهد.

هزینه انجام درمان روت کانال

هزینه انجام درمان روت کانال بست به نوع دندان، مکان دندان، حد آسیب دیدگی، مواد استفاده شده می تواند متغیر باشد.

به عنوان مثال هزینه درمان کانال ریشه برای دندان های مولر بیشتر از سایر دندان ها می باشد.

البته برخی از بیمه ها هستند که این روش درمانی را تحت پوشش بیمه ای خود قرار داده اند و از این رو از هزینه پرداختی کاسته می شود.

آیا دندان پس از درمان احتیاج به مراقبت ویژه دارد؟

تا هنگامی که نکات بهداشتی و مراقبتی رعایت گردد، دندان درمان شده می تواند به سلامت کار خود را انجام دهد و دچار هیچ مشکلی نشود.

‌پس مسواک کردن، نخ دندان کشیدن، داشتن تغذیه مناسب و … می تواند به طول عمر و سلامت دندان کمک شایانی نماید.

چه چیزی باعث می شود تا درمان روت کانال توسط دندانپزشک توصیه شود؟

ضربه شدید، ترک خوردگی، پوسیدگی، پرکردگی شل و شکستگی در صورتی در دندان ایجاد شود، طبق نظر دندانپزشک روش درمانی کانال ریشه توصیه می شود.

 پس از انجام مراحل درمان روت کانال چه غذایی باید خورد؟

پس از درمان، سعی داشته باشید از غذاهایی که نرم هستند و کاملا پخته شده هستند همچون سوپ استفاده نمایید.

از خوردن غذاهایی که سفت، سخت و داغ هستند، خودداری نمایید. طبق نظر دندانپزشک بهتر است تا چند ساعت از خوردن غذا پرهیز نمایید تا بی حسی از بدن شما خارج گردد.

در آخر مراحل درمان روت کانال

در این زمان دندانپزشک پالپ ملتهب یا عفونی را خواهد برداشت، داخل کانال ریشه را با دقت باز کرده و شکل خواهد داد. پس از آن فضا را پر کرده و مهر و موم می نماید.

سپس برای محافظت از دندان از تاج یا ترمیم دیگری بر روی دندان استفاده می شود. پس از انجام ترمیم، دندان همچون هر دندان طبیعی دیگری به کار خود می تواند ادامه دهد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس