پیشگیری و درمان بیماری لثه در کودکان

آیا زمان مسواک کردن یا کشیدن نخ دندان دندان های کودک شما دچار خونریزی می شود؟ آیا لثه های آن ها: متورم، حساس و یا بر اثر لمس احساس درد می کنند؟ اگر اینگونه است، کودک شما امکان دارد دچار ورم لثه (که غالباً به آن بیماری لثه هم گفته می شود) مبتلا گردیده باشد. این به عنوان اولین مرحله از بیماری پریودنتال شناخته می شود و متأسفانه هم در کودکان شایع می باشد. بیایید درمان بیماری لثه در کودکان را شناسایی کرده و ببینیم راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد یا خیر. پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید. التهاب لثه را می توان به راحتی پیشگیری کرد و همچنین می توان با مسواک زدن اصولی، نخ دندان کشیدن مناسب و همچنین انجام مراقبت های حرفه ای دندانپزشکی آن را به راحتی درمان نمود.

بیماری لثه در کودکان

لثه های سالم به طور معمول به رنگ صورتی می باشند و زمان مسواک کردن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی نخواهند شد. لثه هایی که بیشتر از یک هفته دچار خونریزی می شوند، نشان دهنده این می باشند که کودک دچار بیماری لثه شده است که باید توسط دندانپزشک اطفال درمان گردد.

در صورتی که اقدامی برای درمان صورت نپذیرد، ژنژیویت می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامت دندان کودکان شود‌. در آخر هم می تواند به صورت جدی تر بیماری پریودنتال، یعنی از دست رفتن استخوان و حتی از دست دادن دندان تبدیل گردد.

علائم التهاب لثه

از علائم التهاب لثه می توان به این موارد اشاره داشت:

• لثه های قرمز و پف کرده
  • خونریزی در لثه، به خصوص در زمان مسواک کردن یا نخ دندان کشیدن
  • وجود درد لثه و از بین نرفتن درد آن
  • وجود درد دندان یا حساسیت به نوشیدنی ها و غذاهای گرم و سرد.
  • ازبین نرفتن بوی بد از دهان
  • پلاک دارای میلیون ها باکتری می باشد که مواد زائد بدبو تولید می نمایند.
  • بافت ملتهب لثه امکان دارد شکاف ها یا جیب های کوچکی در بین دندان ها و لثه ها ایجاد نماید.

علل بیماری لثه در کودکان

بیماری لثه می تواند در اثر عوامل گوناگونی ایجاد گردد، اما شایع ترین علتی که می توان به آن نسبت داد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. التهاب لثه هنگامی رخ می دهد که یک لایه چسبناک طبیعی با نام پلاک در امتداد خط لثه بوجود آمده باشد.

پلاک دارای باکتری می باشد و سمومی را تولید می نماید که می تواند باعث تحریک در لثه ها شود. در صورتی که پلاک به طور منظم و با کمک مسواک کردن و کشیدن نخ دندان مناسب پاک نگردد، به رسوب سختی با نام تارتار تبدیل خواهد شد. تارتار باعث می شود تا لثه ها دچار تحریک و التهاب گردند. التهاب می تواند به مرور لثه ها را از دندان ها جدا کرده و فضاهای کوچکی را ایجاد نماید که به آن «جیب های پریودنتال» گفته می شود.

دیگر علل التهاب لثه در کودکان به این شرح می باشد:

• کمبود ویتامین C یا رژیم غذایی بدون مواد مغذی ضروری
  • انجام دندان قروچه
  • شرایط پزشکی همچون دیابت و بیماری های سیستمیک یا خود ایمنی
  • تغییرات هورمونی
  • استفاده از داروهای خاص
  • تنفس دهانی که امکان دارد منجر به خشکی شدید لثه ها و دندان های جلوی دهان گردد.

در صورتی که التهاب لثه بدون کنترل ادامه پیدا کند، پاکت ها بین لثه و دندان باز می گردند و ریشه دندان ها نمایان خواهد شد. دندان ها به مرور لق شده و از دست می روند و نیاز به برداشتن خواهند داشت. بوی بد دهان به صورت مداوم هم نشانه پریودنتیت می باشد. بدون درمان، بیماری لثه ممکن است منجر به مشکلات جدی در سلامتی در مراحل بعدی در زندگی گردد.

پیشگیری و درمان بیماری لثه در کودکان

جلوگیری بیماری لثه در کودکان

داشتن و حفظ بهداشت منظم دهان، شامل: مسواک کردن و نخ دندان کشیدن، می تواند بهترین دفاع مناسب در برابر التهاب لثه باشد. همچون بسیاری از بیماری های دیگر، بیماری پریودنتال در مراحل اولیه قابل درمان می باشد و در صورتی که تشخیص زود هنگام انجام پذیرد درمان موفقیت آمیز خواهد بود.

بردن کودک به نزد دندانپزشک اطفال نقش مهمی را می تواند در پیشگیری از التهاب لثه ایفا نماید. در این مراجعات ها، دندانپزشک می تواند به شما و کودک شما در مورد تکنیک های صحیح مسواک کردن، نحوه نخ دندان کشیدن صحیح و دیگر تکنیک های پیشگیرانه دندانی کمک نماید و آموزش های لازم را دهد.

والدین بهتر است دندان های کودک خردسال خود را خود مسواک بزنند. می توانید با یک پارچه نرم اقدام به پاک نمودن دندان کودک خردسال خود کنید و یا مسواک کردن با یک مسواک نرم کوچک و آب به تمیز کردن دندان کودک خود کمک نمایید.

نکات مهم که باید رعایت شوند:

کودکان تا سن شش سالگی به یک بزرگسال احتیاج خواهد داشت تا در مسواک کردن به آنها کمک نماید.

از مسواک هایی که دارای موهای نرم هستند استفاده نمایید. هر سه ماه یکبار هم بهتر است مسواک را تعویض نمایید.

خمیردندان دارای فلوراید هم می تواند در پیشگیری از التهاب لثه کمک نماید.

مطمئن گردید که کودک شما حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه حتما مسواک می زند و همچنین حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده می نماید.

مسواک کردن پس از خوردن میان وعده های شیرین یا دارای نشاسته هم به شدت توصیه می گردد.

استفاده از دهانشویه هایی با عوامل ضد میکروبی همچون پراکسید هیدروژن، تریکلوزان و کلرهگزیدین گلوکونات هم می تواند درمان های موثری برای درمان التهاب لثه در کودکان باشد.

شستشو با آب نمک گرم هم امکان دارد به کاهش تورم لثه کمک گند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کودک هم منجر به داشتن دندان های سالم خواهد شد.

در آخر

تمیز نمودن مداوم و درست باعث می شود تا دندان های کودکان دچار التهاب لثه و در نتیجه تبدیل به بیماری پریودنتال نشود.

کودکان همیشه در مراقبت از دندان های خود سهل انگار می باشندو شما به عنوان والدین باید توجه ویژه ای به سلامت دندان های کودک خود داشته باشید و مراقبت های لازم و نکات مراقبتی را به کودک خود گوشزرد نمایید تا سلامت دندان و لثه کودک شما با خطر مواجه نگردد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.