نخ دندان-نعمت الهی

نخ دندان و فواید آن

اگر می‌خواهید دندان‌هایی سالم داشته باشید فقط به مسواک زدن بسنده نکنید! برای رعایت کردن کامل بهداشت دهان و دندان بهتر است از نخ دندان در کنار مسواک استفاده کنید. امروزه نخ دندان در انواع مختلف و با دامنه کاربرد گسترده تری عرضه می‌شود که کار را برای افراد راحت و راحتتر می‌کند و آن‌ها را قادر می‌سازد با یک دست به نظافت دندان‌های خود رسیدگی کنند. اگر می‌خواهید با تنوع نخ‌های دندان بیشتر آشنا شوید با  درمانگاه دندانپزشکی نعمت الهی همراه باشید.

نخ دندان ارتودنسی

با مصرف خوراکی و نوشیدنی به‌صورت روزانه باکتری‌ها و اسیدهایی وارد دهان خواهند شد که مسواک زدن می‌تواند در برطرف کردن آن‌ها نقش مهمی را ایفا کند، اما برخی از نقاط به نظافت بیشتری نیاز دارند که راهکار نظافت آن‌ها کشیدن نخ می‌باشد. ممکن است افراد استفاده روزانه و مرتب از نخ دندان را فراموش کنند و آن را هر چند روز یکبار انجام دهند اما در صورتی که ارتودنسی کرده‌اید لازم است بیشتر به نخ کشیدن و دندانپزشکی ترمیمی توجه کنید،

چرا که براکت‌ها و سیم‌هایی که برای ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی به کار رفته‌اند علاوه بر اینکه استفاده از نخ‌های دندان را با مشکل مواجه می‌کنند، می‌توانند مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها قرار گیرند. سیم‌هایی که در ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث می‌شوند نخ‌ها به طور کامل تا بالای دندان کشیده نشوند. برای اینکار بهتر است ابتدا نخ را به موم آغشته کنید تا به بریس‌ها گیر نکند سپس آن را از میان شکاف‌های پشت سیم عبور دهید.

نخ دندان ارتودنسی-نعمت الهی

نخ دندان دسته دار

استفاده از نخ دندان دسته دار به مراتب راحتتر از نخ دندان معمولی می‌باشد و امکان نخ کشیدن را با یک دست را به آسانی مهیا می‌سازد. این نوع نخ مخصوص دندان از یک قطعه پلاستیکی برای نگه داشتن در دست و یک عدد نخ متشکل شده است و توانسته جایگزین خوبی برای نوع قدیمی و ساده باشد، چرا که شما را از پیچاندن نخ دور انگشتان بی نیاز می‌کند. نخ‌های دندان دسته دار در انواع مختلفی ارائه می‌شوند؛ برخی از آن‌ها امکان تعویض نخ را دارند، برخی از آن‌ها با قابلیت تمیز کردن زبان همراه هستند و نوعی دیگر با طراحی کوچکی که دارند برای کودکان مناسب هستند. بنابراین، به لطف پیشرفت‌هایی که در این زمینه به وجود آمده می‌توانید خیلی ساده از ایجاد جرم و پلاک روی دندان خود جلوگیری کنید. حتی میتوانید جرمگیری دندان با لیزر  نیز انجام دهید.

نخ دندان دسته دار-نعمت الهی

نخ دندان کمانی

دوران استفاده از حدود 20 سانتی متر نخ برای نخ دندان کشیدن به اتمام رسیده است! مدل کمانی که به نوعی می‌توان آن را در گروه دسته دارد دانست، برای نظافت و از بین بردن مواد غذایی مابین دندان‌ها به یک دسته پلاستیکی و صرفا چند سانتی متر نخ نیاز دارد. در این مدل برای دسترسی بهتر به دندان‌های عقبی، گردن آن به صورت کمانی طراحی شده است؛ نخ روی یک کمان جای می‌گیرد و قابلیت کشیدن نخ را بدون دست زدن به نخ ایجاد می‌کند. اعمال فشار کمی به دستگیره به صورت زیگزاگی کافیست که خلال دندان‌ها تمیز شوند، مراقب باشید در هنگام استفاده فشار زیادی را اعمال نکنید تا دچار خونریزی لثه نشود.

نخ دندان کمانی-نعمت الهی

نخ دندان برقی

در مقابل تنوع مدل نخ‌های دندان معمولی، مدل برقی آن وارد بازار شده است. این نخ بسیار پیشرفته دندان که با نام flosser نیز شناخته می‌شود از یک موتور بهره می‌برد که حرکت چرخشی و نوسانی را به نوک ابریشمی یا همان نخ خود وارد می‌کند که به قرارگیری آن در خلال دندان‌ها باعث تمیزی آن‌ها می‌شود. در این روش از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که می‌تواند به کسانی که با نخ کشیدن دندان معمولی مشکل دارند کمک کند. اغلب این دستگاه‌ها دارای دسته‌هایی ارگونومیک هستند و شماری از آن‌ها نیز از سرهای زاویه دار برخوردار هستند که منجر به دسترسی ساده تر به تمام دندان‌ها می‌شود. همچنین، این دستگاه‌های برقی با تحریک ملایم لثه سلامت و بهداشت دهان را ارتقا خواهند داد.

از دیگر فناوری‌های موجود در زمینه بهداشت و دندان می‌توان به دستگاه واترپیک اشاره کرد. دستگاه واترپیک، دستگاهی است که جایگزین روش‌های قدیمی شده است که می‌تواند تمیزی دندان‌ها را به ارمغان آورد و از جرم گرفتن آن‌ها پیشگیری کند.

نخ دندان برقی-نعمت الهی

نخ دندان ایمپلنت

قبل از پرداختن به نحوه کشیدن نخ در دندان‌های ایمپلنت شده به شرح اجمالی از ایمپلنت می‌پردازیم. ایمپلنت می‌تواند راه حلی برای داشتن مجدد تک دندان، یک ردیف دندان یا به طور کامل دندان‌های فک بالا و پایین باشد. پس از ایمپلنت کردن دندان باید از دندان‌های ایمپلنتی مراقبت کرد که این کار با مسواک زدن، استفاده از نخ‌های دندان و مراجعه مرتب به پزشک میسر خواهد شد. از نخ می‌توان به عنوان راهکاری اساسی برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ایمپلنت شده تعبیر کرد اما نباید ملایمت و آهسته نخ کشیدن را برای جلوگیری از صدمه به لثه نادیده گرفت. چرا که این کار مانع جرم گیر شدن، تجمع پلاک و بیوفیلم اطراف لثه دندان می‌شود. بهتر است بدانید بیوفیلم متشکل از باکتری‌هایی است که در صورت برداشته نشدن باعث پوسیدگی و خرابی دندان می‌شود.

در دندان‌های طبیعی، دندان به وسیله‌ی رباط‌های پریودنتال به لثه متصل می‌شود که بافتی محکم به شمار می‌آید و در حین استفاده از نخ کمتر آسیب می‌بیند و درد عصب شما را از فشارهای عمیق آگاه می‌سازد اما در دندان ایمپلنتی خبری از این بافت نیست که حساسیت عصبی کمتری دارد و خطر آسیب پذیری لثه را افزایش می‌دهد. بنابراین، باید با احتیاط بیشتری این کار را انجام دهید تا بافت لثه پاره نشود و باکتری در مکان آن دندان جمع نشود.

 

نخ دندان ایمپلنت-نعمت الهی

نخ دندان بریچ

تا حالا شده جای خالی دندانی که کشیده‌اید شما را در تکلم یا غذا خوردن اذیت کند و اقدام به بریج(پل ثابت) دندان کرده باشید؟ اگر پاسخ مثبت است باید به مراقبت‌های پس از آن نیز توجه داشته باشید تا دندان بریج شده صدمه نبیند و زحمتتان هدر نرود. وجود نخ‌های دندان برای بریج در محافظت از دندان به شما کمک خواهند کرد که مکمل بسیار مناسبی برای مسواک زدم به شمار می‌آیند. نخ‌های مخصوص بریج برای تمیز کردن دندان‌های ایمپلنت شده و ارتودنسی کاربرد دارند. غالبا این نخ‌ها در وسط از اسفنج تشکیل شده‌اند و در انتهای دو سر آن پلاستیک برای استفاده‌ی راحتتر به چشم می‌خورد.

نخ دندان بریچ-نعمت الهی

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس