زمان کشیدن دندان در کودکان

زمان کشیدن دندان در کودکان چه هنگامی است؟

در بسیاری از مواقع، متخصصان نگه داشتن دندان ها را اولویت قرار می دهند. اما باز هم شرایطی خاص در کودک وجود خواهد داشت که در آن احتیاج به کتنها راه است. ما در این مقاله شما را با زمان کشیدن دندان در کودکان آشنا می سازیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

هر کدام از دندان ها، چه شیری و چه دائمی کودکان نقش خاصی را می توانند به عهده داشته باشند. به همین علت، بهتر می باشد هر کدام از دندان هایی که در دهان کودک وجود دارد (شیری و دائمی) را حفظ نموده و از آن مراقبت کرد تا بتوانند به نحو احسنت عملکرد خود را انجام دهند.

اما بعضی مواقع شرایطی وجود خواهد داشت که احتیاج به برداشتن دندان از دهان خواهد بود. در این زمان دندانپزشک اطفال می تواند پس از معاینه دندان، زمان کشیدن دندان در کودکان را شناسایی و تعیین نماید.

چه زمان کشیدن دندان در کودکان انجام پذیرد؟

آنچه قبلاً هم به آن اشاره شد، نگهداری دندان در دهان جزو اولین گزینه در دندانپزشکی می باشد. از دست رفتن دندان بر هارمونی و زیبایی لبخند تاثیر گذاشته و همچنین می تواند به علت حرکت عناصر باقی مانده منجر به ایجاد مشکلات فضایی گردد.

با این همه، هنگامی که نگهداری دندان به خطری برای سلامتی تبدیل گردد و یا باعث تغییر هماهنگی بقیه دندان ها شود، کشیدن دندان با توصیه دندانپزشک در کودکان احتیاج خواهد بود. این مداخله هنگامی انجام می پذیرد که پس از ارزیابی دیگر گزینه های درمانی، دیگر هیچ گزینه ای به جز خارج نمودن دندان های مشکل دار وجود نداشته باشد.

در ادامه برخی از مواردی که امکان دارد، دندانپزشک اطفال را بر این بدارد تا دندان کودک را بکشد را ذکر می نماییم. همچنان با ما در زمان درست کشیدن دندان در کودکان همراه باشید.

حفره های بسیار پیشرفته

یکی از شایع ترین علل کشیدن دندان در کودکان، حفره دندانی می باشد. در صورتی که دندان های پوسیده به موقع درمان نگردند می توانند باعث آسیب به بافت های سخت و همچنین آسیب شدید به نواحی عمیق تر دهان گردد.

پیشرفت بیماری ممکن است منجر به ایجاد آسیب و درد در دندان و همچنین بافت های اطراف گردد. در رابطه با دندان های شیری، آسیب ممکن است دندان قطعی را که در داخل استخوان شکل می گیرد، را به خطر بیاندازد.

زمانی که حفره ها بسیار پیشرفته کرده باشند و بیشتر بافت های دندانی هم از بین رفته باشند، با کمک کانال قابل برگشت نخواهد بود و یا ممکن است رشد دندان های قطعی را به خطر بیاندازد، در این زمان دندانپزشک اطفال کشیدن دندان را پیشنهاد می نماید. با حذف نمودن دندان آسیب دیده، دیگر دندان ها حفظ شده و البته از عوارض عمده دیگر که ممکن بود ایجاد گردد، جلوگیری خواهد شد.

پس از خارج نمودن دندان، جایگزین هایی با نظر به سن کودک به منظور بازیابی کردن ظاهر و همچنین عملکرد دندان ها جستجو می گردد.

ترومای دندان در تعیین زمان کشیدن دندان در کودکان

کودکان، به خصوص در سنین مدرسه، ممکن است آسیب های بسیاری به دندان های خود وارد نمایند.

بعضی مواقع وارد شدن ضربه به دندان ممکن است باعث آسیب و شکستگی در دندان شود که با کمک روکش و روت کانال قابل حل نخواهد بود.

در این زمان بهتر می باشد تکه های دندان را برداشته وبا نظر به سن کودک به دنبال پروتز باشید. به این صورت سلامت دهان و دندان کودک در این هم حفظ خواهد شد، از آسیب بیشتر جلوگیری می شود و عملکردها و زیبایی های از دست رفته دندان هم باز خواهد گشت.

زمان کشیدن دندان در کودکان

ماندگاری دندان های شیری

از دیگر عواملی که روی زمان کشیدن دندان در کودکان می تواند تاثیر بگذارد، ماندگاری دندان های شیری می باشد که به طور طبیعی نخواهند افتاد.

در این زمان، دندان شیری یا دندان موقت باعث رشد نامناسب دندان اصلی می شود. به همین جهت دندانپزشک قبل از لق شدن دندان شیری توصیه به کشیدن دندان برای نجات دندان دائمی می کند.

به این صورت، کشیدن دندان از مشکلات و ناهنجاری بایت جلوگیری می نماید.

 بخشی از درمان ارتودنسی

البته این را هم می توان اضافه نمود که کشیدن دندان در کودکان می تواند جزوی از درمان ارتودنسی بوده باشد. در این نوع درمان، به طور معمول محافظه کارانه می باشد، اما شرایطی وجود داشته که فضای فک کافی نباشد و با خارج نمودن برخی از دندان ها می توان به این درمان کمک نمود و این روش را انجام داد.

در کودکانی که دارای دندان های شلوغ یا فک بسیار باریک دارند، کشیدن بعضی از دندان ها به متخصص ارتودنسی اجازه خواهد داد تا فضای لازم به منظور تراز نمودن عناصر قوس را به دست آید. هنگامی که امکان معکوس نمودن مال با روش های دیگر وجود نداشته باشد، متخصص اگزودنتیا را توصیه می نماید.

به طور کل، دندانی که برای کشیدن انتخاب می شود، به طور معمول دندان پرمولر اول یا دوم می باشد. با این همت، بسته به مورد بالینی، ارتودنتیست امکان دارد عامل دیگری را هم نشان نماید.

در برخی مواردی، خارج نمودن دندان های شیری می تواند به تغییر دادن الگوی رویش غیر طبیعی در دندان های دائمی کمک نماید. در صورتی که زاویه رویش دندان های دائمی درست نبوده باشد، بعضی از دندان های شیری به منظور پیشگیری از آسیب های بیشتر برداشته خواهند شد.

نحوه کشیدن دندان در کودکان

هنگامی که زمان کشیدن دندان در کودکان تعیین شده باشد و به آن زمان مورد نظر رسیده باشد، دندانپزشک می تواند به دو صورت دندان را از دهان کودک خارج نماید. در ادامه شما را با این دو مورد آشنا می سازیم.

روش اول

که جزو ساده ترین و رایج ترین روش های کشیدن دندان شیری می باشد‌. در این روش برای جدا نمودن دندان از لثه، دندان باید لق گردد. پس از حرکت دادن آن با کمک ابزارهای خاصیت همچون سیندسموتوم و آسانسور می باشد. پس از آن با کمک موچینی به نام فورسپس دندان لق شده گرفته و از دهان خارج می گردد.

روش دوم

در روش دوم کشیدن با کمک جراحی انجام می پذیرد و در موارد پیچیده که خارج نمودن دندان به آسانی انجام نمی پذیرد، همچون: دندان های شکسته در زیر خط لثه قابل استفاده می باشد.

در پایان عمل هو، دندانپزشک در صورت احتیاج چند بخیه خواهد زد و گازی را در ناحیه آسیب دیده دهان قرار خواهد داد تا کودک برای چند دقیقه آن را گاز بگیرد و از خونریزی آن ناحیه به این طریق جلوگیری کند.

مراقبت از کودک پس از کشیدن دندان

پس از انجام جراحی، دندانپزشک نکاتی را به منظور مراقبت به والدین کودک گوشزرد می نماید، تا کودک با کمک والدین خود آن نکات را رعایت و انجام دهد.

این نکات مراقبتی به این شرح است:

  • فشار دادن گاز به مدت 30 دقیقه بر روی محل آسیب دیده
  • تا 24 ساعت اول از نخ دندان کشیدن و مسواک کردن جلوگیری گردد.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نگردد.
  • از غذاهای نرم و سرد همچون ماست، سوپ های خنک، پوره های میوه و بستنی استفاده شود.
  • از قرار دادن در معرض گرما خودداری گردد.
  • از انجام ورزش یا بازی هایی که احتیاج به فعالیت بدنی بسیار دارد، پرهیز شود.
  • داروهای تجویزی دندانپزشک به طور دقیق مصرف گردد.

در آخر

کشیدن دندان ممکن است در کودکان کوچک کنی ترسناک باشد، پس برای آسایش خیال خودم خود همراه او به دندانپزشکی مراجعه کنید. پس از کشیدن دندان نکات مراقبتی که دندانپزشک سفارش می کند را رعایت نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس