دندان مرده

دندان مرده چیست؟ چه علائمی دارد؟

دندان ها از بافت سخت و نرم به صورت ترکیبی ساخته شده اند. شاید فکر کنید دندان ها زنده نیستند اما دندان های سالم زنده می باشند. زمانی که اعصاب پالپ دندان که یک لایه داخلی می باشد دچار آسیب یا پوسیدگی قرار بگیرد از خون‌رسانی به دندان جلوگیری و در نتیجه باعث مرگ عصب و نهایتاً مرگ دندان خواهد شد. برای اینکه بتوانید دندان مرده را تشخیص دهید و اینکه اگر علائم آسیب دیدگی را مشاهده کردیم، چه باید بکنیم، پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

علائم دندان مرده

به دندانی که دیگر خون تازه ایی دریافت نمی کند دندان مرده می گویند. در اکثر افراد اولین علائم مرگ دندان ممکن است تغییر رنگ دادن دندان باشد. البته درد دندان و یا درد لثه هم از علائم مرگ دندان می باشد.

دندان های که سالم هستند معمولا دارای سایه ای از سفیدی هستند. اگر چه رنگ آن بسته به بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی امکان دارد متفاوت باشد.

به عنوان نمونه، اگر به صورت مرتب از غذاهای دارای لکه همچون قهوه، چای، زغال اخته و … استفاده می کنید، دندان های لبخند شما ممکن است زرد روشن به نظر برسند. با این حال، تغییر رنگ به این صورت می تواند یکنواخت نشان داده شود.

در صورتی که دندان شما به دلیل مرگ تغییر رنگ پیدا کرده است، رنگ آن با باقی دندان های شما متفاوت خواهد بود. دندان هایی که در حال مرگ هستند امکان دارد به رنگ: قهوه ای روشن، سیاه، زرد و یا حتی خاکستری تغییر پیدا کنند. حتی ممکن است رنگ دندان را به کبودی نیز بزند. زمانی که پوسیدگی دندان و مرگ عصب ادامه دار باشد به مرور زمان تغییر رنگ افزایش پیدا می کند.

درد دندان

از علایم احتمالی دندان مرده وجود درد دندان است. برخی از افراد دردی را احساس نمی کنند و برخی ممکن است درد خفیف و حتی درد شدید را احساس نمایند.

این نوع درد غالباً در صورتی که عصب دندان در حال فرو پاشی باشد ایجاد می گردد. البته وجود عفونت هم می تواند باعث ایجاد درد دندان شود.

از علائم عفونت می توان به این موارد اشاره کرد:

• طعم بد دهان
  • التهاب در اطراف خط لثه

در صورتی که علائم دندان مرده را مشاهده نمودید، بایستی سریعاً به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا قبل از ازبین رفتن و مرگ دندان درمان آن آغاز گردد.

چه عواملی باعث مرگ دندان می شوند؟

در رابطه با عواملی که باعث مرگ دندان می شوند می توان به ضربه یا آسیب به دندان اشاره نمود. این دو از عوامل مهم ایجاد مرگ دندان هستند.

مثلاً در هنگام بازی فوتبال، با ضربه خوردن توپ فوتبال به دهان و دندان ممکن است سریع و در عرض چند روز و یا حتی به آرامی و طی چند ماه شما یک دندان مرده داشته باشید.

البته یک دندان می تواند در صورت نبود بهداشت سالم هم ازبین برود. این موضوع می تواند باعث ایجاد حفره هایی شود که در صورتی درمان نگردند، می توانند به آرامی دندان های شما را نابود سازند.

حفره از مینای دندان شروع شده که یک لایه محافظ بیرونی دندان می باشد. در صورتی که درمانی صورت نپذیرد به مرور مینای دندان خورده شده و در آخر به پالپ خواهد رسید. سپس باعث ایجاد عفونت در پالپ شده و خون پالپ قطع می گردد و در نتیجه شما یک دندان مرده خواهید داشت.

زمانی که پوسیدگی به پالپ می رسد احتمال وجود درد شدید وجود داشته و احتمالا آن را تجربه خواهید نمود.

چگونه دندان در حال مرگ را تشخیص دهیم؟

در ادامه در صورتی که دندان در حال مرگ باشد یک راه برای تشخیص آن وجود دارد و آن هم مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشک با کمک عکسبرداری با اشعه ایکس این عارضه را می تواند به راحتی شناسایی و تشخیص دهد.

حتی گاهی در صورتی که دندان شما تغییر رنگ داده و یا دچار درد شده است هم می توانید به دندانپزشک مراجعه تا علت را جویا شوید.

در صورتی که با هر علائمی همچون: درد، التهاب، عفونت و … در دندان خود مواجه شدید بایستی سریعاً نزد دندانپزشک خود رفته، علت را جویا و در صورتی که علائم موجود از علائم دندان مرده بوده سریعاً به فکر درمان آن بربیایید.

آیا می توان دندان مرده را درمان کرد؟

مهم است زمانی که با علائم مرگ دندان مواجه شدیم چه رفتاری از خود نشان دهیم. برخی افراد با وجود علایم هشدار دهنده باز هم به فکر نبوده و برای درمان مشکل خود به دنبال راه چاره ای نیستند که همین موضوع برایشان درد و ناراحتی و در نتیجه وجود یک یا چند دندان مرده را به همراه خواهد داشت.

اما برخی افراد با ذره ای مشکل و علائم به فکر سلامت دندان خود بوده و قبل از مرگ دندان به فکر درمان آن برخواهند آمد.

زمانی که یک دندان مرده داشته باشید و علاقه ایی به درمان آن نشان ندهید ممکن است باکتری هایی که در دندان مرده وجود دارند به دندانهای دیگر سرایت کرده و به سایر دندان ها هم آسیب برسانند.

در صورت مراجعه به دندانپزشکی، دندانپزشک پس از تشخیص دندان مرده یا در حال مرگ از روش کانال ریشه اقدام به درمان آن دندان می نماید. در صورتی که امکان درمان وجود نداشت، به طور کلی دندان را بر می دارد.

روش کانال ریشه

با کمک کانال ریشه می توان دندان خود را دست نخورده نگهداری نمود.

در این روش ابتدا دندانپزشک سوراخی را در دندان ایجاد می نماید، پس از آن با کمک ابزارهای کوچک اقدام به برداشتن پالپ و تمیز نمودن عفونت می کند.

زمانی که عفونت و پالپ برداشته شد، دندانپزشک ریشه ها را پر نموده و می بندد، سپس با کمک یک پرکننده دائمی در دهانه سوراخ ایجاد شده را پر می نماید.

چه زمانی دندانپزشک حذف یا خارج سازی دندان را پیشنهاد می دهد؟

در صورتی که دندان به شدت آسیب دیده باشد و به هیچ عنوان نتوان برای ترمیم آن کاری انجام داد دندانپزشک ممکن است پیشنهاد به برداشتن دندان مرده کند. در این زمان دندانپزشک به طور کامل دندان را خارج ساخته و ایمپلنت، دندان مصنوعی و یا بریج‌ را برای جایگزینی دندان مرده پیشنهاد می دهد.

تا زمان درمان چگونه درد دندان در حال مرگ را کاهش دهیم؟

در صورتی که دچار درد دندان شده اید می توانید از چند نکته برای کاهش درد دندان خود استفاده کنید. این نکات به این شرح می باشد:

از مصرف نوشیدنی های گرم خوداری نمایید. چرا که باعث افزایش التهاب شده و درد را افزایش می دهند.

از داروهای ضد التهابی همچون: ایبوپروفن استفاده نمایید.

از مصرف خوراکی های سفت و سخت پرهیز نمایید.

نکته

توجه داشته باشید درمان خانگی نمی تواند جایگزین درمان حرفه ایی باشد پس در کمترین زمان ممکن وقت دندانپزشکی گرفته و برای درمان حال خود چاره ای بی اندیشید.

چگونه از مرگ دندان جلوگیری کنیم؟

هیچ راهی برای اینکه دچار مرگ دندان نشوید وجود ندارد. اما می توانید برای کاهش دادن خطر کارهایی انجام دهید. مثلاً:

• توجه و رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مسواک زدن ۲ بار در روز
  • استفاده از نخ دندان روزانه ۲ بار
  • مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار

زمانی که از دندان های خود مراقبت و بهداشت دهان و دندان را انجام و رعایت نمایید به کاهش مرگ دندان تا حد ممکن کمک خواهید کرد.

جمع بندی دندان مرده

اگر احساس می کنید علائمی که دارید مربوط به مرگ دندان است و یا دندان مرده دارید فوراً به دندانپزشک مراجعه نمایید. در صورت تشخیص دندانپزشک ممکن است بتوان دندان آسیب دیده و در حال مرگ را درمان نمود و اگر این امکان وجود نداشت، دندانپزشک تجویز به خارج سازی و تخلیه دندان می کند.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان تا حد ممکن از بروز این عارضه تا حد ممکن می توان پیشگیری نمود.