دلایل و عوارض کشیدن دندان چیست و هزینه ی آن چقدر است؟

دلایل و عوارض کشیدن دندان چیست و هزینه ی آن چقدر است؟

گاهی پیش می آید به هر دلیلی نتوان از دندان خود محافظت کرده و بایستی حتما کشیده شود. اینکار برای حفظ سلامتی و بهداشت دهان و دندان گاها مهم تلقی می شود. اما خوب ممکن است عوارضی را هم به همراه داشته باشد. ما در این مقاله می خواهیم با دلایل و عوارض کشیدن دندان و همچنین هزینه تمام شده انجام این کار صحبت نماییم. پس اگر شما هم مایل به دانستن این موضوعات هستید و برایتان مهم است، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 دلایل کشیدن دندان

زمانی که به دندانپزشک مراجعه می نماییم برای ترمیم یا کشیدن دندان ابتدا توسط پزشک معاینه انجام می شود. در صورتی که پوسیدگی دندان، ضربه، تروما، ازدحام بیش از اندازه دندان و بیماری پریودنتال مشاهده نماید کشیدن دندان را توصیه می نمایند.

البته برخی از این مواردی که در بالا نام برده شد همچون: برخی از بیماری های لثه و پوسیدگی دندان با کمک مراقبت های توصیه شده قابل پیشگیری می باشند. اما ازدحام دندان و یا ضربه اتفاقی هستند و بایستی فکری به حال آنها نمود.

با این حال با 5 دلیل اصلی که ممکن است ما را به سمت کشیدن دندان سوق دهند آشنا خواهیم نمود.

دندان نهفته

دندان نهفته در برخی از افراد وجود دارد و این عارضه هم به دلیل وجود دندان عقل می باشد، دسته سوم دندان های آسیاب که برای رشد قائم فضای کافی ندارند. پس به سمت داخل و سمت باقی دندان ها حرکت و رشد می کند. در این صورت بهترین پیشنهاد کشیدن دندان عقل می باشد تا سایر دندان ها را درگیر و باعث آسیب بیشتر به دندان ها نشوید.

پوسیدگی دندان

وجود پلاک و جرم منجربه پوسیدگی دندان می شود. رسوبات، باعث ازبین رفتن مینای دندان  شده و باعث ضعیف و شکننده شدن آنها می شود.

در صورتی که وضعیت بد باشد هم امکان عفونت وجود داشته و درد، قرمزی شدید و تورم نمایان می گردد. در این زمان با توجه به نظر دندانپزشک خود احتمال برداشتن دندان وجود داشته و بریج دندان جایگزین می شود. با این روش از نگرانی های بیشتر در رابطه با سلامت جلوگیری می گردد.

بیماری پریودنتال یا لثه

همچون پوسیدگی دندان، بیماری لثه و پریودنتال هم غالبا به دلیل وجود جرم و پلاک روی دندان ها شکل می گیرد. همچنین افراد می توانند در استخوان اطراف دندان ها و لثه دچار بیماری های مختلفی نیز شوند که می توان به: التهاب لثه و پریودنت که از شایع ترین آنها است اشاره نمود.

در صورتی که یکپارچگی استخوان یا لثه اطراف دندان از حد مورد نظر خراب تر به نظر برسند طبق نظر دندانپزشک دندان خراب را به نفع روکش دندان یا بریج برای حفظ سایر دندان ها خارج نمود.

 ضربه: دلایل و عوارض کشیدن دندان

از دیگر دلایل کشیدن دندان می توان به ضربه اشاره نمود. اینگونه بگوییم که طبق آمار بدست آمده اولین قربانیان تصادفات غالبا دندان ها می باشند. فرقی نمی کند توپ با شدت به سمت ضصورت شما پرتاب شده یا با اتومبیل تصادف نموده اید در هر صورت این دندان ها هستند که همیشه در معرض ضربات ممکن است قرار بگیرند و دچار آسیب شوند.

در صورتی که دندانی که ضربه دیده و مورد آسیب قرار گرفته است را خارج نسازیم می تواند به سرعت دچار عفونت شده و در آخر احتیاج به روشی همانند کانال ریشه داشته باشد که البته این روش هم به همان اندازه دردناک است.

البته گاهی هم در طی این گونه تصادفات دندان ها در امان بوده و مشکلی ایجاد نمی گردد. اما برای سلامت حال خود بهترین کار این است پس از ضربه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا با معاینه از سلامت دندان خود آگاه و در صورت وجود مشکل از عواقب مخرب آن پیشگیری نمایید.

ازدحام بیش از حد

درکنار درد، نهفتگی دندان می تواند باعث ایجاد ازدحام بیش از حد دندان گردد که این موضوع باعث می شود تا دندان به صورت کج رشد کرده و باعث کج شدن لبخندهای منظم و صاف گردد. با خارج کردن دندان مزاحم و مشکل دار فضای خالی ایجاد شده با سایر دندان ها پر شده و باعث لبخند صاف بدون اینکه احتیاج به بریس باشد، می شود.

دلایل و عوارض کشیدن دندان چیست و هزینه ی آن چقدر است؟

روش کشیدن دندان

کشیدن دندان خراب شده بسته به نوع دندان به دو صورت ساده و یا جراحی می باشد.

کشیدن ساده

در این روش از یک بی‌حسی موضعی استفاده خواهد شد. این دارو باعث بی حس شدن ناحیه اطراف دندان شده تا نه فشار و نه دردی را بیمار حس کند. پس از آنکه بی حسی انجام شد دندانپزشک با کمک ابزار خود ابتدا دندان را شل کرده و سپس با انبردست اقدام به برداشتن دندان می کند.

کشیدن دندان به صورت جراحی

در این روش هم از بی حسی موضعی و هم بی حسی داخل وریدی استفاده می شود. حتی ممکن است در برخی موارد بیهوشی عمومی هم صورت پذیرد، تا در طول عمل بیهوش باشید.

در این روش دندانپزشک یک برش کوچک در لثه ایجاد می کند. گاهی پیش می آید برای خارج نمودن دندان نیاز به برداشتن استخوان اطراف دندان یا بریدن دندان باشد و پس از آن اقدام به برداشتن دندان نمایند.

خطرات و عواض کشیدن دندان

در هنگام کشیدن دندان احتمال عوارض و خطر وجود دارد. در صورتی که دندانپزشک شما توصیه به کشیدن دندان می کند، حتما مزایای آن بیشتر از عوارض آن می باشد.

یکی از عوارض یا خطر کشیدن دندان خونریزی و لخته شدن خون به طور طبیعی در حفره دندان که دندان از آن خارج شده می باشد. در صورتی که لخته خون ایجاد نشود و از جای خود حرکت کند و خارج گردد استخوان داخل حفره در معرض دید قرار می گیرد که به آن حفره خشک می گویند.

در صورتی که خونریزی ادامه داشت، دندانپزشک با قرار دادن یک پانسمان آرام بخش به مدت چند روز اقدام به محافظت آن ناحیه خواهد نمود.

از خطرات کشیدن دندان می توان به این موارد اشاره نمود:

  • تب و لرز شدید که نشانه عفونت است
  • تورم و قرمزی در محل جراحی
  • خونریزی که بیش از 12 ساعت طول بکشد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه و تنگی نفس

توجه داشته باشید در صورت مشاهده هر یک از این علائم یاد شده حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

دلایل و عوارض کشیدن دندان چیست و هزینه ی آن چقدر است؟

نحوه کشیدن دندان

قبل از اینکه دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان نماید ابتدا از دندان مورد نظر عکس اشعه ایکس می گیرد تا نوع خرابی دندان را بسنجد و در صورت لزوم اقدام به کشیدن دندان نماید.

حتما قبل از انجام کشیدن دندان اگر دارویی مصرف می کنید به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

قبل از برنامه ریزی عمل، دندانپزشک شما از دندان شما عکس اشعه ایکس می گیرد. حتماً به دندانپزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید و همچنین ویتامین ها، مکمل ها و داروهای بدون نسخه را مطلع کنید.

البته این را هم اضافه کنیم، هر یک از شرایط زیر که به صورت لیست اشاره نموده ایم هم با دندانپزشک خود مطرح نمایید. تا او با آگاهی کامل اقدام به کشیدن دندان شما نماید و خدایی ناکرده مشکلی برای شما پیش نیاید:

  • یک نقص مادرزادی قلب
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • دیابت
  • بیماری تیرویید
  • بیماری کبد
  • فشار خون
  • یک مفصل مصنوعی
  • سابقه اندوکاردیت باکتریایی
  • دریچه های قلب آسیب دیده
  • بیماری کلیوی
  • بیماری آدرنال

همچنین ممکن دندانپزشک شما برای وضعیت بهتر شما از چند روز قبل به دلیل: طولانی بودن جراحی، وجود عفونت یا سیستم ایمنی ضعیف و داشتن وضعیت پزشکی خاص اقدام به تجویز آنتی بیوتیک برای شما کند و از شما بخواهد آن را مصرف نمایید.

برای درمان موفقیت آمیز به چه نکاتی بایستی توجه کرد؟

برای اینکه یک درمان موفقیت آمیز داشته باشیم توجه به چند نکته ساده اما مهم در روزی که می خواهیم دندان خود را بکشیم می تواند موثر باشد این نکات به این شرح است:

  • از مصرف سیگار خوداری کنید.
  • در صورت داشتن سرما خورگی به پزشک خود اطلاع دهید تا یک برنامه جدید برای شما داشته باشد.
  • در صورت حالت تهوع یا استفراغ در شب قبل از کشیدن دندان حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • پزشک برای کشیدن دندان از داروی بی حسی استفاده خواهد کرد پس هنگام مراجعه برای کشیدن دندان یک همراه با خود داشته باشید.

هزینه کشیدن دندان: دلایل و عوارض کشیدن دندان

در ادامه دلایل و عوارض کشیدن دندان بد نیست درباره قیمت کشیدن دندان هم صحبت مختصری داشته باشیم. دندانپزشک ابتدا دندان را معاینه کرده و با بررسی های انجام شده اگر احتیاج به کشیدن دندان وجود داشت بسته به نوع کشیدن هزینه را تعیین می نمایند. به طور کلی هزینه کشیدن دندان بستگی به: انجام جراحی، نوع دندان، خارج کردن ریشه و … دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس