درمان کراس بایت

درمان کراس بایت چیست؟

کراس بایت نوعی مال اکلوژن می باشد. مال اکلوژن که با نام «بایت ضعیف» یا «بایت بد» هم شناخته می شود، از مشکلاتی می باشد که ارتودنتیست ها در این باره آموزش های ویژه‌ای به منظور اصلاح آن می بینند. با ما همراه باشید تا با کراس بایت و همچنین با درمان کراس بایت آشنا گردیم.

کراس بایت چیست؟

کراس بایت یک مشکل بایت می باشد که هنگامی خواهد داد که دندان های پایین و بالا به درستی در کنار هم قرار نگرفته باشند. به طور کلی ۲ نوع کراس بایت وجود داشته که عبارتنداز:

قدامی: دندان های جلویی بالای در پشت دندان های جلویی پایین قرار خواهند گرفت.

خلفی: دندان های پشتی بالا در داخل دندان های پایینی قرار خواهند گرفت.

کراس بایت قدامی به عنوان آندربایت شناسایی می گردد. اصطلاح کراس بایت قدامی را می توان به منظور شرح یک یا چند دندان در رابطه با بایت بد یا ضعیف استفاده نمود، به طوری که اصطلاح آندربایت به طور معمول به هنگامی اشاره داشته که تمام دندان ها را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

این عارضه بسیار رایج می باشد. چرا که کراس بایت خلفی در کودکان حدود 1 تا 16 درصد کودکانی که دندانهای شیری آنها تخمین زده شده شود. همچنین میزان کراس بایت قدامی حدود 4 تا 5 درصد می باشد.

چه چیزی منجربه کراس بایت در کودکان می گردد؟

در ادامه مقاله درمان کراس بایت باید بگوییم کراس بایت به طور معمول در زمان کودکی ایجاد می گردد. در بیشتر موارد، کراس بایت دارای یک جزء ژنتیکی می باشد، به این معنا که امکان دارد ارثی بوده باشد و در صورتی که یکی از والدین دارای کراس بایت بوده باشد، امکان دارد فرزندان آنها هم دچار کراس بایت گردند.

البته به غیر از ژنتیک، ممکن است به دلایل دیگری هم ایجاد گردد که این دلایل به این شرح است:

  • مشکل در از دست دادن دندان های شیری
  • روییدن غیر طبیعی دندان ها
  • مکیدن بیش از اندازه انگشت

کراس بایت در کودکان

با اینکه نمی‌توان از همه کراس بایت ها پیشگیری نمود (به خصوص در مواردی که دلایل ژنتیکی، دندانی یا اسکلتی داشته)، کراس بایت های ناشی از عادات دهانی همچون مکیدن انگشت شست را می‌توان با کمک یک دستگاه ارتودنسی با نام ابزار عادت درمان نمود.

دستگاه عادی وسیله ای می باشد که مانع از مکیدن انگشتان یا شست کودکان شده و در این رابطه کمک بسزایی می تواند کند. این کار را با قطع نمودن رفتار انجام خواهد داد و در حدود 90 درصد واقعی می باشد.

 

به غیر از این استفاده از ابزارهای معمول، والدین هم می توانند با استفاده از انواع درمان های خانگی همچون:

تقویت مثبت

جایگزین نمودن عادت غلط با عادتی که آسیب کمتری به همراه دارند.

استفاده از کتاب ها و ویدئوهای آموزشی که مشکلات ناشی از مکیدن انگشت را مورد بحث قرار داده اند.

لاک زدن ناخن

پوشش دادن شست یا انگشت

کراس بایت در کودکان چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

مهم می باشد که این مشکل را سریعتر درمان نمایید تا بعدها از مشکلات جلوگیری گردد. از آنجایی که فک کودکان به طور کامل رشد و نکرده است، بهتر می باشد کراس بایت را هنگامی که کودکان بین 7 تا 12 سال هستند اصلاح نمایند.

پس از گذشت 12 سال، دستیابی به نتایج امکان دارد در کودکان مشکل باشد. این هم به این جهت است که کودک در حال رشد بوده که از جلو به عقب در فک بالا (کام) در کودکان گذر خواهد کرد، به طور کامل جوش نخواهد خورد و به آن این اجازه را می دهد تا به راحتی با دستگاه های ارتودنسی منبسط گردد. در صورتی که درمان انجام نگردد، کراس بایت در بزرگسالان و نوجوانان امکان دارد تنها با جراحی فک اصلاح گردد.

در صورتی که کراس بایت در کودکان درمان نگردد، ممکن است تبدیل به مشکلات جدی شود، از جمله این مشکلات:

  • ساییدگی زودرس مینای دندان
  • مشکل در صحبت نمودن و یا جویدن
  • عدم تقارن صورت
  • رشد ناهموار در فک

درمان کراس بایت

نحوه درمان کراس بایت در کودکان

انتخاب گزینه به منظور اصلاح و درمان کراس بایت در کودکان وجود داشته است. در موارد بسیار، دندانپزشکان حاذق از ترکیبی از وسایل ارتودنسی همچون: بریس ها، گشاد کننده های کام، ترازهای شفاف یا نگه‌دارنده ها به منظور اصلاح و درمان کراس بایت استفاده می نمایند.

درمان کردن اصلاح کراس بایت قدامی در کودکان به چند دلیل بستگی دارد. اگر مشکل فک بوده باشد، با کمک دستگاهی که باعث به جلو کشیده شدن فک بالا شده متصل و استفاده می گردد. این درمان به طور معمول 6 – 12 ماه می تواند به طول بی انجامد. در صورتی که مشکل از نامناسب بودن دندان بود، امکان دارد از بریس ها، تراز کننده ها یا نگهدارنده ها به منظور حرکت دادن دندان ها استفاده گردد.

نکته

توجه به این نکته ضروری می باشد که بریس ها فک را حرکت نداده و فقط دندان ها را مورد حرکت قرار می دهند. پس اگر کراس بایت قدامی از عدم تطابق اندازه فک ناشی شده باشد، از آنها استفاده می گردد.

برای کراس بایت خلفی، در صورتی که فک بالا نسبت به فک پایین باریک بوده باشد (این مورد در اکثر موارد کراس بایت خلفی می باشد)، به منظور افزایش عرض فک بالا از گشاد کننده کام کمک گرفته و استفاده می گردد.

منبسط کننده کام یک دستگاه ارتودنسی می باشد که سقف دهان بیمار را پهن می نماید. امکان دارد برای شما ترسناک به نظر برسد، اما اکسپاندرهای کام دستگاه های ارتودنسی ثابت گردیده است و هیچ ترسی برای بیمار نخواهد داشت. از فشار آهسته و ملایم استفاده می نمایند و همچنین نتایج عالی را هم ارائه خواهند داد. به مدت 1 تا 2 هفته طول خواهد کشید تا به آنها عادت نمایند، به طور معمول درد کمتری نسبت به بریس های اصلی ایجاد می نمایند. پس از باز گشتن فک، نتایج دائمی خواهند بود.

درمان با باز کننده کام

برخی از ارتودنتیست ها ادعا دارند که اکسپندرها مورد احتیاج یا مفید می باشند، چرا که بریس ها می توانند یکسانی را انجام دهند. با این اوصاف، این می تواند گمراه کننده باشد، چرا که بریس ها فقط این امکان را دارند تا دندان ها را به منظور اصلاح کراس بایت «نوک» انجام دهند، نه اینکه خود فک ها را باز نمایند.

 

آنچه ذکر نمودیم به این شرح است که، فک را می توان در کودکان باز نمود، چرا که در زمان کودکی فک در حال رشد می باشد. این نوع دستگاه تاثیر بیشتری داشته که در کودکان حدود 7 تا 12 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

دو نوع منبسط کننده کامی وجود داشته که: یک منبسط کننده نواری و یک گسترش دهنده پیوندی می باشد. هر نوع از این دو به صورت سفارشی برای بیمار ساخته می شود.

منبسط کننده پیوندی

منبسط کننده پیوندی که یک گشاد کننده کام می باشد نوع مناسبی برای بیماران جوان‌ است که دارای ترکیبی از دندان های شیری و بزرگتر می باشند و می توانند استفاده گردند. بعضی مواقع می توان از آن به منظور مصرف نوجوانان استفاده کرد. یک بلوک بایت اکریلیک به گونه ای قالب گیری می گردد که روی آن دندان عقبی قرار گرفته باشد. این بلوک ها با چسب ارتودنسی به دندان ها متصل می گردند.

یک انبساط فلزی به بلوک های مکانیش اتصال پیدا می کند و در وسط کام قرار خواهد گرفت. این نوع گشاد کننده خاصیت داشته که در صورت وجود کراس بایت قدامی استفاده می گردد، چرا که به “باز نمودن” رابطه بایت جلویی به منظور “پرش” کراس بایت کمک می نماید.

منبسط کننده نواری

منبسط کننده نواری این نوع منبسط کننده کام از حلقه های فولادی ضد زنگ (که به ان باند می گویند ) به متظور دور زدن مولرهای اول استفاده می نماید. مکانیزم انبساط فلزی در وسط کام قرار خواهد داشت.

به منظور گشاد نمودن فک، یک «کلید» در یک پیچ مرکزی در مکانیزم انبساط فلزی وارد می گردد و به منظور اعمال فشار ملایمی که فک را در فرآیند زمان گشاد می نماید، چرخانده می شود. هر بیمار یک “برنامه فعال سازی” سفارشی به منظور تعداد دفعات فعال نمودن دستگاه دریافت می نماید. به طور معمول، هر یک بار کلید را به مدت یک تا شش هفته کامل می نمایند. (زمان به میزان انتشار مورد احتیاج است). هر دور کلید یک چهارم میلی متر می باشد. پس، دلیل که در بالا ذکر شده نشان می دهد، انبساط نباید باعث ایجاد درد گردد.

هنگامی که کامل گردید، دستگاه برای مدت چند ماه در جای خود باقی خواهد ماند تا بسط تنظیم گردد. امکان دارد گیج کننده به نظر برسد، دندانپزشک یا پریودنتیست می تواند دستورالعمل های دقیق را به منظور استفاده از دستگاه را برای شما ارائه نماید.

کمک کردن والدین به احتمال بسیار در مورد مواردی که برای کودکان بایستی استفاده شود، مورد احتیاج خواهد بود.

درمان ارتودنسی

در درمان کراس بایت باید ادامه دهیم که در صورت احتیاج، پزشکان امکان دارد از بریس ها یا تراز کننده ها هم به منظور کمک به اصلاح کراس بایت در کودکان استفاده نمایند. روش درمان دقیق به دلیل کراس بایت و دیگر مشکلات ارتودنسی که امکان دارد وجود داشته باشد بستگی خواهد داشت.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان