علت درمان ارتودنسی برای کودکان چیست؟

علت درمان ارتودنسی برای کودکان چیست؟

انجمن ارتودنسی سفارش می‌کند که کودکان بهتر است از سن 7 سالگی مشاوره ارتودنسی را دریافت نمایند. این هنگامی است که اولین آسیاب های بزرگ در داخل دهان خارج می آیند و رابطه بایت دندان عقب را ایجاد می نمایند. با ما با مقاله درمان ارتودنسی برای کودکان همراه باشید تا اطلاعاتی جامع در این زمینه به شما همراهان عزیزم ارائه دهیم.

درمان ارتودنسی برای کودکان

این روش هر چه زودتر انجام پذیرد مفیدتر خواهد بود، چرا که دهان کودک خردسال در این سن به طور کامل شکل نگرفته و در حال شکل گیری و رشد می باشد. این به ارتودنتیست ها این فرصت را می دهد تا مسائل مربوط به ساختار فک و اندازه فک را به روشی راحت تر، ساده تر و محافظه کارانه تر از هنگامی که کودک بزرگتر می باشد، خواهد بود و به راحتی حل می گردد.

حدوداً در 7 سالگی، مرحله مخلوطی رشد دهان در کودک آغاز می شود، هنگامی که دارای هر دو دندان شیری و دهان اصلی است.

در زمان این مرحله، یک پزشک آموزش دیده توانایی این را خواهد داشت بر اساس نحوه رشد الگوی کودک و نحوه شروع رشد دندان های بالغ، می تواند تشخیص دهد که آیا مشکلی پیش بینی می شود و یا وجود دارد.

در قرار ملاقات مشاوره، امکان دارد در صورت مشاهده مشکل کوتاه مدت، سریع درمان را توصیه گردد. اگر هیچ دندانی در خطر فوری قرار نداشته باشد، امکان دارد پزشک توصیه نماید قبل از شروع درمان، مدتی به منظور ارزیابی رشد بیشتر دندان و فک صبوری نمایید.

طبیعتاً هر موردی احتیاج به یک برنامه عملی متفاوتی خواهد داشت. در صورتی که رشد دندان و فک به نظر خوب باشد، امکان دارد کودکان به هیچ مداخله درمان ارتودنسی برای کودکان احتیاج نداشته باشند.

پالاتال اکسپندر

منبسط کننده کام، گسترش دهنده کام به منظور افزایش عرض فک بالا با گسترش نمودن صفحه رشدی که از جلو به عقب در مرکز فک بالا استفاده می گردد. بیشتر هم در مواردی که کراس بایت دندان پشتی وجود داشته (هنگامی که فک بالا نسبت به فک پایین باریک می باشد) استفاده می گردد.

فک پایین به این صورت صفحه رشد نخواهد داشت، پس فک پایین را نمی توان به این صورت منبسط نمود.

دستگاه های گشاد کننده کام، با کمک گشاد نمودن آهسته و ملایم فک بالا، فضای بیشتری را در قوس بالا می توان به منظور رویش دندان هایی که امکان دارد شلوغ گردد یا به طور بالقوه در زیر لثه قرار گیرند، ایجاد نمایند.

اکسپاندرهای پالاتال

اکسپاندرهای پالاتال یکی از واقعی ترین و آزمایش شده ترین دستگاه های ارتودنسی می باشند. والدین عزیز نباید درباره موضوع گشاد شدن فک فرزند خود به این صورت نگران گردند و فقط کافیست به دنبال درمان ارتودنسی برای کودکان خود باشند.

در ابتدای کودکی، نیمه چپ و راست کام (فک بالا) که با هم به عنوان فک بالا شناخته می گردند، هنوز به صورت کامل با هم ترکیب نگردیده اند. پس، منبسط کننده ها به منظور تغییر دادن شکل فک بالا قبل از اتصال دائمی این دو قسمت، کار می نمایند و پس از آن فقط با روش های جراحی این امکان وجود دارد تا فک بالا را منبسط نمود.

دستیابی به روابط ایده‌آل عرض فک پایین و بالا نه تنها به بروز یک نیش با عملکرد کمک می نماید، بلکه می تواند باز نمودن قوس بالا را به راحتی «گشادتر» نماید و آن را از نظر زیبایی شناختی دلپذیر هم نماید.

در صورتی که متخصصان ارتودنتیست این توانایی را دارند تا از انبساط کام در بعضی از نوجوانان استفاده نمایند، اما آنقدرها هم که پیش بینی می کنند نخواهد شد چرا که کام نوجوانان امکان دارد در این مرحله به طور کامل شکل گرفته باشند.

به همین جهت، برای کودکان خردسال بسیار مهم می باشد که این نوع درمان را در سنین کمتر (بین 7 تا 12 سالگی) به منظور دستیابی به نتایج مطلوب انجام نمایند.

علت درمان ارتودنسی برای کودکان چیست؟

پالاتال اکسپندر  در درمان ارتودنسی برای کودکان چگونه کار می کند؟

منبسط کننده کام، به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می شود و به آسانی بر روی دندان های مولر بالایی پشتی قرار خواهند گرفت. این به طور برنامه ریزی به منظور گسترش دادن فک بالا به عرض ایده آل خود عمل می نماید.

با کمک فشار ملایم در فرآیند انجام، دهان طبق دستور ارتودنتیست باز می گردد.

به طور متوسط، یک بیمار غالباً 3 تا 8 ماه یک بازکننده کام را با خود همراه خواهد داشت.

آیا می توان از ترازهای شفاف یا بریس ها به جای انبساط کام استفاده نمود؟

در ادامه مقاله درمان ارتودنسی برای کودکان به یک سوال مهم پاسخ می دهیم. آیا میتوان تراز شفاف یا بریس را جایگزین انبساط کام کرد؟ جوابی که می توان برای این سوال داد یک نه می باشد. تراز کننده های شفاف و بریس ها ابزار مهمی می باشند که متخصص ارتودنتیست به منظور حرکت دادن دندان ها از آنها بهره  می برند. متأسفانه، آنها به طور قابل توجهی پیش بینی کننده یا رشد فک بالا را همچون یک منبسط باز نمی نمایند.

 

اگر دندانپزشک یا متخصص درمان ارتودنسی برای کودکان شما از بریس ها یا ترازهای شفاف به منظور “انبساط” استفاده می نماید، آنها فقط می توانند دندان های عقبی را به سمت گونه ها خم نمایند، نه اینکه بتوانند فک بالا را باز کنند. این امکان دارد در مواردی که یک حرکت نوک ساده تمام چیزی باشد که به منظور اصلاح لازم بوده خوب باشد. با این حال، در مواردی که عدم تطابق اندازه فک اصلی وجود داشته، به منظور بهترین نتیجه و پایداری طولانی مدت بایستی به جای آن از یک اکسپندر استفاده گردد.

چه کسی به یک گسترش دهنده پالاتال احتیاج خواهد داشت؟

به شکل طبیعی، یکی از سریع ترین سوالات والدین از متخصص درمان ارتودنسی برای کودکان در مورد گشادکننده های کام این می باشد: “چگونه بفهمیم فرزند ما به آن احتیاج دارد؟”

در حالی که بعضی از علائم گویای وجود داشته، سریعترین پاسخ به این سوال را می توان فقط از یک متخصص ارتودنسی جویا شد.

فقط یک فرد آموزش دیده توانایی  خواهد داشت تا دستگاهی همچون یک توسعه دهنده را به منظور درمان به طور مناسب معاینه و تجویز نماید.

گشاد کننده کام برای چه درمانی مناسب است؟

گشاد کننده کام به عنوان وسیله ای به منظور مداخله در مراحل اولیه رشد دهان کودک قبل از اینکه مشکلات موجود بدتر گردد یا قبل از بروز ریشه یابی استفاده می گردد.

توسعه دهنده های پالاتال می توانند به درمان موارد زیر کمک شایانی نمایند:

فک های نامرتب

منبسط کننده کام این توانایی را دارد تا به افزایش فک بالا که نسبت به فک پایین خیلی باریک می باشد کمک نماید.

تغییر ناسازگار در نیش

هنگامی که فک بالا بسیار باریک باشد، بیمار به طور معمول زمان گاز گرفتن دندان های عقبی فک پایین خود را به سمت چپ یا راست تغییر خواهد داد. این می تواند منجر شود که تقارن دندان ایجاد نگردد و با ایجاد مشکلات فک در آینده همچنین مرتبط می باشد.

استفاده از دستگاه منبسط کننده در درمان ارتودنسی برای کودکان به منظور هماهنگی مناسب عرض فک بالا نسبت به فک پایین به طور معمول مشکل جابجایی زمان گرفتن گاز را حل می نماید.

دندان های شلوغ

سیستم بریس دیمونیک فک فوقانی جزئی خاص به شلوغی دندان ها یا ناهماهنگی قابل توجه می گردد. انتشار فک بالا این امکان را دارد بیشتر به منظور قرار دادن دندان ها به درستی ایجاد نماید.

دندان نهفته

نهفته شدن دندان های نیش بالایی در زیر لثه یکی دیگر از شایع ترین مشکلاتی می باشد که ارتودنتیست ها می توانند آن را درمان کنند. گسترش فک بالا، همراه با دیگر مداخلات، ممکن است به خطر نهفتگی نیش کمک نماید.

جمع بندی درمان ارتودنسی برای کودکان

هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، پس برای این نوع درمان احتیاج به یک متخصص بوده و بایستی توسط متخصص ارتودنسی به صورت موردی  و طی مشاوره انجام پذیرد.

از هر زمانی که به فکر اصلاح لبخند خود هستید دیر نخواهد بود. شما می توانید بهترین انتخاب ها را برای خود یا کودک خود از جمله بهبود لبخند، تکلم بهتر و … داشته باشید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان و … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس