دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل نهفته چیست؟

یکی از دندان هایی که انسان در طول زندگی صاحب آن میشود دندان عقل است. انسان در طول زندگی خود ۵۲ دندان خواهد داشت که بیست تای این دندان ها دندانهای شیری هستند که از سن شش سالگی شروع به ازدست رفتن می کنند و تا بیست سالگی رویش دندان ادامه خواهد داشت‌. اخرین دندان هایی که در دهان رشد می کنند دندان های عقل هستند که در انتهای دهان رشد می کنند‌. گاها این دندان ها به درستی رشد نمی کنند و به دندان عقل نهان معروف هستند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد دندان های عقل نهفته صحبت کنیم و ببینیم چگونه باید با این نوع دندان ها مواجه بشویم و چگونه باید این دندانها را درمان کنیم.

پس این مقاله مفید از گروه تخصصی نعمت الهی را از دست ندهید و همراه ما باشید تا از اطلاعات جامع این مقاله بهره مند شوید‌. همچنین در صورت نیاز به خدمات دندانپزشکی در تهران می توانید از خدمات دندانپزشکی دکتر نعمت الهی بهره مند شوید و خدمات دندانپزشکی زیبایی، جراحی دندان، جراحی فک، عصب کشی، ایمپلنت و کامپوزیت و سایر خدمات دندانپزشکی زیر نظر بهترین متخصصین را دریافت نمایید. با ما تماس بگیرید‌.

دندان عقل نهفته چیست؟

یکی از دندان هایی که در طول زندگی هر فرد رشد می کند دندان عقل است. دندان عقل در انتهای دهان رشد می کند و اخرین دندانی است که در دهان رشد می کند. عموما نیازی به کشیدن دندان عقل نیست مگر اینکه دندان دچار عفونت شود و یا تمیز کردن آن دشوار باشد. اما حالتی نیز وجود دارد که دندان عقل رشد می کند اما نه بر روی لثه، بلکه زیر لثه رشد می کند. یک دندان کامل زیر لثه که به دندان دیگر فشار می آورد و در صورت نزدیکی به اعصاب دندان، موجب درد و آزار فرد میشود. این دندان به دندان عقل نهفته معروف است.

دندان نهفته را به وسیله جراحی دندان عقل نهفته می توان از دهان خارج کرد‌. البته دندان نهفته تنها دندان عقل نیست و ممکن است دندان های دیگر نیز دچار نهفتگی شوند. دندان نهفته های دیگر را میتوان با کمک ارتودنسی نیز درمان کرد که باید نظر پزشک متخصص ارتودنسی را در این زمینه جویا شد.

چگونه دندان عقل نهفته را درمان کنیم؟

همانطور که اشاره شد درمان این عارضه جراحی است. دندانپزشک متخصص ابتدا با عکس جایگاه دندان را مشخص می کند و سپس با چند برش به دندان دسترسی پیدا می کند و اقدام به خارج کردن دندان می نماید. میتوان دندان را از دهان خارج نکرد و تا اخر طول زندگی برای فرد مشکلی پیش نیاید. اما اگر درد به وجود بیاید یا دندان دچار عفونت شود و یا حتی به دندان های مجاور فشار وارد شود باید به فکر جراحی بود و اقدام به خارج کردن دندان از حفره دهان کرد.

آیا دندان عقل نهفته خطرناک است؟

این سوال را باید با توجه به شرایط هر فرد پاسخ داد.

اگر دندان به عصب های دندان آسیب وارد کند خطرناک است.

اگر دندان به دندان های دیگر فشار وارد کند می تواند ساختار دندان ها را دچار مشکل کند.

در صورت عفونت کردن، فرد درد را احساس می کند.

ممکن است فرد دچار عفونت آبسه و یا عفونت لثه یا آبسه دهان و لثه شود.

همچنین احتمال بروز بیماری پریودنتال وجود دارد.

احتمال درد و تورم نیز وجود دارد. و احتمال دارد فرد نتواند دهان خود را به راحتی باز و بسته کند.

اما در صورتی که این احتمالات وجود نداشته باشند فرد می تواند با همان دندان تا پایان عمر زندگی کند.

دندان عقل نهفته چیست؟

آیا دندان عقل نیاز به کشیده شدن دارد؟

اگر دندان عقل چه نهفته و چه دندان عقلی که کامل رشد کرده است دچار عفونت، درد و مشکلاتی از این قبیل نشود نیاز به جراحی نیست. اما اگر علائم فوق را داشته باشد باید درمان شود.

بعد از جراحی دندان عقل نهفته چه بخوریم؟

بهترین غذاها برای بعد از جراحی و حتی کشیدن دندان، غذاهای نیمه گرم و نرم و ترجیحا آبکی است. خصوصا سوپ و آبمیوه از غذاهای مناسبی است که باید استفاده شود. از نوشیدن نوشیدنی با نی جدا خودداری نمایید‌.

از مصرف دخانیات و الکل خودداری نمایید‌.

همچنین از غذاهایی که چرب و پر روغن هستند جدا پرهیز کنید.

علائم دندان نهفته چیست؟

متاسفانه این عارضه علائم خاصی ندارد و در صورت نیمه نهفته بودن برخی علائم قابل مشاهده هستند.

تنها پزشک با معاینه و عکس می تواند تشخیص دهد که فرد دارای دندان نهفته است یا خیر. اما علائمی همچون درد در محل دندان عقل و یا دندان مجاور، فشار در فک و احساس تورم و قرمزی در لثه میتوانند از علائم دندان نهفته باشند.

در نهایت

یکی از مهمترین اعضای بدن دهان و دندان ها هستند. دندان های هر فرد نقش مهمی در تغذیه و حتی زیبایی فرد دارند. پس نهایتا باید در مراقبت از دندان ها بسیار کوشا بود. اما برخی مشکلات دهانی هستند که ممکن است به طور ژنتیکی و یا اختلالات دهانی رخ دهند که اجنتاب ناپذیر هستند. عارضه ای همچون دندان نهفته در اثر نبودن فضای کافی برای رشد دندان به بیرون از لثه رخ می دهد و امری است که راه حلی برای اتفاق نیافتادن آن وجود ندارد. اما بعد از به وجود آمدن باید به فکر درمان بود تا به دندان های دیگر آسیب نرسد. بهترین راه حل جراحی دندان عقل است.

دندان عقل دندانی است که به شکل راحت نمیتوان آن را کشید. حال اگر نهفته باشد می تواند پروسه سخت تری داشته باشد و نیازمند جراحی باشد.

در صورت نیاز به خدمات دندانپزشکی و انجام جراحی های دندانپزشکی، همچون جراحی لثه، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی ریشه و همچنین خدماتی همچون کامپوزیت، ایمپلنت و …. می توانید از خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر نعمت الهی در تهران بهره ببرید. خدمات عالی در کنار کیفیت و قیمت مناسب از مهمترین ویژگی های دندانپزشکی نعمت الهی زیر نظر بهترین متخصصین است.

جهت بهره مندی از خدمات کلینیک نعمت الهی با ما تماس بگیرید و از مشاوران ما اطلاعات بیشتر کسب کنید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان