ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

ارتودنسی فانکشنال روش جدید ارتودنسی دندان است که در کنار منظم نمودن دندان ها به رفع ناهنجاری فک نیز کمک می کند‌. وقتی فک بالا یا پایین به طور کامل رشد نکرده باشد یا رشد آن کم می باشد از ارتودنسی فانکشنال برای برطرف کردن این مشکل استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد ارتودنسی فانکشنال و انواع آن با هم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

ارتودنسی فانکشنال

این دستگاه ارتودنسی با قرار گرفتن بر روی فک موجب باز شدن فک ها و رشد بهتر دندان های دائمی می شود و فک ها را در موقعیت درستی قرار می دهد. برخی افراد دچار جلو افتادگی فک پایین هستند یا همچنین فک پایین آنها عقب تر می باشد که با قرار دادن دستگاه فانکشنال می توانند مشکل را کاملا برطرف کنند. البته باید طبق دستور ارتودنتیست عمل کنند تا نتیجه درستی بگیرند. این روش برای کودکان که در حال رشد هستند مناسب می باشد و در بزرگسالان بهتر است برای رفع این مشکل جراحی فک انجام گیرد. ارتودنسی با دستگاه فانکشنال در بازه سنی ۷ سال تا ۱۴ سال کاربرد دارد و برای کودکان موجب زیبایی دندان ها و ظاهر می شود.

مزایای ارتودنسی فانکشنال

این نوع ارتودنسی مزایای زیادی نسبت به نمونه سنتی دارد که عبارتند از:

  • ساختار صورت را اصلاح می کند.
  • فکین را تراز خواهد نمود.
  • وضعیت سر و گردن را اصلاح می بخشد.
  • طرح لبخندی زیبا را به شما هدیه می دهد و اعتماد به نفس را افزایش خواهد داد.
  • پایدار است و با افزایش سن کودک ناهنجاری باز نمی گردد.
  • ابزار دستگاه فانکشنال به راحتی تمیز می شوند.
  • نسبت به بریس ارتودنسی کمتر نمایان می باشد.
  • به راحتی در مواقع خاص قابل برداشتن است.

انواع دستگاه های فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال با دستگاه های مختلفی انجام می شود که برخی ثابت و برخی متحرک هستند.

دستگاه بیوناتور

برای جابه جایی فک پایین به سمت جلو از دستگاه بیوناتور استفاده می گردد‌. به طور کلی وقتی دندان های فک بالا جلوتر باشند، مال اکلوژن رخ می دهد که نوعی مشکل در نیش است و باید با دستگاه بیوناتور رفع شود‌. این دستگاه جابه جا می شود و با سیم هایی به دندان های بالایی متصل می گردد. جنس بیوناتور از اکریلیک می باشد و در هنگام بسته بودن فک قسمت شیب مانند دستگاه که در زیر دندان های پایین قرار می گیرد به هدایت کردن دندان ها به جلو کمک می کند. با تغییرات اسکلتی و عضلانی که این دستگاه انجام می دهد نیش دندانی در وضعیت بهتری قرار می گیرد.

دستگاه تویین بلاک

این دستگاه از دو قطعه تشکیل می شود و عملکردی مشابه با دستگاه بیوناتور دارد. دو قطعه بودن دستگاه از بزرگ بودن ارتودنسی می کاهد تا راحت‌تر بر روی دندان ها قرار بگیرد.با کمک سیم های انعطاف پذیر دستگاه به دندان های بالایی متصل خواهد شد و به همین صورت نیمه پایینی به دندان های پایینی وصل می شود. وقتی دو نیمه دستگاه جمع شدند سطح شیب داری در نقطه اتصال به وجود می آید که فک پایین را به سمت جلو هدایت می کند‌.

این دستگاه هم از نوع ارتودنسی ثابت می باشد و هم از نوع ارتودنسی متحرک و بنا به خواست خود بیمار قابل استفاده هستند.

ارتودنسی فانکشنال با هربست

در این نوع ارتودنسی فانکشنال، دستگاه بر روی دندان پشتی در فک بالا قرار می گیرد و با وارد کردن فشار جزئی بر روی فک تحتانی، فک را رو به جلو حرکت می دهد‌. تاثیر این دستگاه بسیار بالاست و تا ۱۲ ماه باید بر روی دندان قرار بگیرد.

دستگاه هربست ثابت می باشد و غذا خوردن و حرف زدن با این دستگاه برای فرد مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

ارتودنسی فانکشنال

تمیز کردن دندان مجهز به دستگاه ارتودنسی فانکشنال

دستگاه های ثابت و متحرک هر دو باید در طول درمان به روش های مناسبی تمیز شوند و همچنین بعد از برداشتن دستگاه های متحرک باید حتما مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. تمیز کردن دستگاه های فانکشنال ثابت کمی سخت است و می توانید از محصولاتی چون نگهدارنده نخ و برس های بین دندانی استفاده کنید.

معایب ارتودنسی فانکشنال

برای جواب گرفتن درست از این نوع ارتودنسی باید به درستی و منظم استفاده شود و در صورت عدم رعایت درست، نتیجه رضایت بخش نخواهد بود.

این روش بیشتر برای کودکان استفاده می شود و بزرگسالان به دلیل عدم رشد در سنین پایین می توانند از آن استفاده کنند‌.

طول دوره درمان با دستگاه های فانکشنال

کودکان در دوره رشد باید از این دستگاه ها استفاده کنند و سن مناسب در دختران بین ۱۰ تا ۱۳ سالگی است و همچنین در پسران بین سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی می باشد. استفاده از ارتودنسی فانکشنال بین ۹ تا ۱۲ ماه متناسب با میزان ناهنجاری فک به طول می انجامد. البته در صورت نتیجه درست بعد از این مدت در هنگام شب باید استفاده   گردد.

هزینه انجام ارتودنسی فانکشنال

هزینه انجام این نوع ارتودنسی به متحرک یا ثابت بودن آن بستگی دارد و همچنین میزان ناهنجاری نیز نقش به سزایی در تعیین قیمت دارد.

جمع بندی نهایی

برخی افراد دچار ناهنجاری فک می شوند و فک بالا یا پایین آنها به خوبی رشد نکرده است و به همین منظور باید از ارتودنسی کمک گرفت. البته با انجام ارتودنسی فانکشنال که با دستگاه های خاصی انجام می شود این ناهنجاری قابل برطرف شدن می باشد و فقط برای کودکان مناسب است. به طور کلی دختران در رده سنی ۱۰ تا ۱۳ سالگی و پسران در رده سنی ۱۱ تا ۱۴ سالگی که در حال رشد هستند می توانند از انواع دستگاه های فانکشنال با توجه به صلاحدید ارتودنتیست استفاده کنند. این دستگاه ها در نوع ثابت و متحرک هستند که شامل دستگاه هربست، بیوناتور، تویین بلاک و … می باشد.

از جمله مزایای دستگاه های فانکشنال می توان به بهبود ساختار صورت، بهبود طرح لبخند، پایداری بالا، تمیز کردن راحت ابزار های دستگاه، عدم اختلالات گیجگاهی فکی و … اشاره نمود‌ البته باید درمان به صورت منظم انجام شود تا نتیجه بخش باشد. طول دوره درمان با این دستگاه ها بین ۹ تا ۱۲ ماه می باشد و در صورت ناراضی بودن از نتیجه بعد از این مدت در شب ها نیز باید انجام شود.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس