ارتودنسی با براکت فلزی

ارتودنسی با براکت فلزی چگونه است؟

ارتودنسی از روش های مرتب کردن و رفع بهم ریختگی دندان ها می باشد. در این روش براکت های ارتودنسی به دندان ها فشار وارد می کند و دندان را در جای اصلی خود قرار می دهد. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می باشد و در نمونه های ثابت از بریس های فلزی و سرامیکی شفاف استفاده می گردد. ما در این مقاله می خواهیم در مورد ارتودنسی با براکت فلزی بپردازیم.

ارتودنسی با براکت فلزی

براکت فلزی از قدیمی ترین و رایج ترین نوع ارتودنسی می باشد که جنس آنها از فلز و استیل ضد زنگ می باشد و بر روی دندان ها گذاشته می شوند و شخص خود نمی تواند آن را بردارد و باید تا اتمام درمان صبر نماید. این براکت ها برای رفع تمامی ناهنجاری های دهان مناسب می باشند و کوچکتر از نمونه های قدیمی هستند و در هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و … مشکلی ایجاد نخواهند نمود. باید بدانید که اثر بخشی ارتودنسی با براکت های فلزی از دیگر انواع بیشتر است و هزینه کمتری را در بر می گیرد.

انواع بریس های فلزی

بریس های فلزی به دو نوع تقسیم می گردد که عبارتند از:

بریس های خود تنظیم یا دیمون

بریس های خود تنظیم یا سلف لیگیت اصطکاک کمی بر روی دندان ها ایجاد می کند و نیازی به مراجعه متعدد به دندانپزشک در این نوع وجود ندارد. بریس های دیمون با برکت های فلزی، سرامیکی یا شفاف انجام می گیرد و با گیره های فلزی بریس ها با هم متصل می شوند. این گیره از فشار زیاد به دندان ها جلوگیری می نماید. در این روش از کش های رنگی استفاده نمی گردد.

بریس با کش های رنگی

در این روش طرح مورد نظر شما با کش های رنگی انجام می گیرد و می توانید در هر جلسه رنگ کش ها را تغییر دهید و خاص تر جلوه کنید. باید بدانید که برای عوض نمودن کش ها باید به دندانپزشک مراجعه کنید و تعداد مراجعه به دندانپزشک بیشتر می شود.

موارد استفاده از ارتودنسی با براکت فلزی

از این نوع ارتودنسی برای موارد زیر استفاده می گردد.

  • رفع کجی دندان ها
  • برطرف کردن ردیف نبودن دندان های بالا یا پایین یت ما اکلوژن
  • جلو بودن فک بالا یا اوربایت
  • جلو بودن فک پایین یا آندربایت
  • کراس بایت
  • مرتب، ردیف و صاف کردن دندان های کج و روی هم

ارتودنسی با براکت فلزی

مزایای ارتودنسی فلزی

ارتودنسی با براکت های فلزی برای افراد موثر تر می باشد و ما در ادامه به چند مورد از مزایای آن خواهیم پرداخت‌.

  • انجام این ارتودنسی هزینه برای شما خواهد داشت.
  • تمامی ناهنجاری های دندانی را پوشش می دهد.
  • تجمع بیش از حد دندان ها در دهان را می توان با این روش برطرف کرد.
  • برآب تمامی سنین قابل استفاده می شود.
  • تاثیر گذاری بالایی دارد و تا آخر عمر
  • ماندگار است.

طول دوره درمان ارتودنسی با براکت فلزی چقدر است؟

دوره درمان با بریس های فلزی بین یک سال تا سه سال می باشد و این دوره به شرایط و شدت مشکلات دندان شما بستگی دارد و ممکن است مدت زمان بیشتر یا کمتری به طول بیانجامد. بعد از اینکه بریس های فلزی را برداشتید باید تا ۶ ماه از ریتینر استفاده کنید که این زمان نیز در هر فردی ممکن است متفاوت باشد.

 

مراقبت های بعد از انجام ارتودنسی با براکت فلزی

براکت های فلزی همانند دیگر روش ها نیاز به مراقبت دارند تا مشکل در کوتاهترین زمان حل شود. از جمله مراقبت های ارتودنسی با براکت فلزی می توان به موارد زیر اشاره نمود‌.

  • از مصرف غذاهای گوشتی و همچنین سبزیجات خام و … که جویدن آن ها سخت است خودداری نمایید.
  • از مصرف خوراکی های جویدنی چون نان شیرینی، کارامل، شیره و غذاهای تردی مثل چیپس، ذرت بو داده، آب نبات و … نیز بپرهیزید.
  • گاز زدن میوه هایی سفت مثل سیب، هویج و … اصلا توصیه نمی شود.
  • در صورتی احساس سوزش و جراحت در دهان خود داشتید با آب ولرم و نمک دهان خود را بشویید.
  • برای کاهش تحریک و حساسیت دندان ها می توانید از موم یا واکس روی بریس ها استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن لب ها از بالم لب استفاده نمایید.
  • داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک را مصرف نمایید.
  • نخ دندان باید روزانه یک بار استفاده شود و بهتر است به صورت صحیح انجام گیرد.

از مسواک های مناسب برای ارتودنسی برای تمیز کردن دندان ها استفاده کنید و حتما بعد از هر وعده غذایی اطراف براکت ها را به درستی مسواک کنید. مسواک های پروکسی ذرات باقی مانده غذا را از لای بریس ها خارج می کند و دیگر نگران پوسیدگی دندان نخواهید بود‌.

 

هزینه انجام ارتودنسی با براکت فلزی

هزینه انجام ارتودنسی برای خانواده ها ملاک است و با توجه به نوع ارتودنسی که می خواهند انجام دهند قیمت ها نیز متغیر است. البته ارتودنسی با براکت فلزی قیمت پایین تری نسبت به دیگر ارتودنسی ها دارد و به همین دلیل بیشتر برای کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باید بدانید که بیمه تا ۱۸ سالگی درصدی از هزینه ارتودنسی را پرداخت می کند و بعد از سن ۱۸ سالگی یک روش زیبایی است که بیمه آن را قبول ندارد و هزینه  پرداخت نخواهد کرد.

جمع بندی نهایی

ارتودنسی از روش های مرتب سازی و ردیف کردن دندان ها می باشد که بین دندان های فک بالا و پایین هماهنگی ایجاد می کند. ارتودنسی به صورت های مختلفی انجام می شود که می توان به ارتودنسی ثابت و متحرک اشاره نمود که ممکن است به صورت نامرئی نیز انجام گیرند. ارتودنسی با براکت های فلزی رایج ترین نوع ارتودنسی است که از کودکی تا بزرگسالی می توان از آن استفاده نمود و تاثیر بالایی در حرکت دندان ها دارد. بریس های فلزی دو نوع بریس های خود تنظیم یا دیمون و بریس با کش های رنگی تقسیم می شود و از جمله مزایای بریس های فلزی می توان به هزینه کم، مناسب برای تمام سنین، ماندگاری بالا، رفع تمامی ناهنجاری های دهان و … اشاره نمود.

طول دوره درمان به شرایط و شدت مشکل دندان ها بستگی دارد و بین یک تا سه سال بخ طول می انجامد. حال آنکه در هنگامی که ارتودنسی بر روی دندان ها نصب شده باید یک سری مراقبت هایی انجام شود که می توان به استفاده از مسواک مخصوص، کشیدن نخ دندان، عدم خوردن غذاهای جویدنی و ترد، عدم گاز زدن میوه های سفت و …. اشاره نمود. هزینه انجام این روش نسبت به ارتودنسی های دیگر کمتر است و تاثیر بیشتری نیز دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس