طول عمر کامپوزیت دندان-نعمت الهی

طول عمر کامپوزیت دندان و عوامل تاثیرگذار بر آن

دسته بندی: کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان، درمانی برای پر کردن حفرات، رفع پوسیدگی و اصلاح فرم و زیبایی دندان ها است. کامپوزیت پرکننده از جنس رزین می باشد و فاقد فلز یا جیوه است. این نوع پر کردن، جایگزینی مناسب برای پر کردن های سنتی با آمالگام است.

رزین کامپوزیت به جای پر کردن حفرات پوسیدگی، با ساختارهای طبیعی دندان شما پیوند برقرار می کند به همین دلیل کاملا غیر تهاجمی و سازگار با بدن است. کامپوزیت دندان دقیقا به رنگ طبیعی دندان های شما است و برای پر کردن حفرات روی دندان های جلو که در معرض دید هستند انتخابی بسیار مناسب است. بلیچینگ دندان

امروزه داشتن لبخندی زیبا و بی نقص و دندان های سفید و مرتب از جمله فاکتورهای اصلی زیبایی به شمار می آید. لبخند زیبا مستقیما بر اعتماد به نفس و موقعیت اجتماعی ما اثر می گذارد. ما در کلینیک زیبایی نعمت الهی در کنار شما هستیم و با ارائه خدمات درجه اول، به شما کمک می کنیم تا سلامت دهان و دندان و زیبایی لبخندتان را ارتقا دهید. با انواع لمینت دندان آشنا شوید.

طول عمر کامپوزیت دندان و عوامل تاثیرگذار بر آن

 عوامل تاثیر گذار  طول عمر کامپوزیت دندان 

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بر طول عمر یک کامپوزیت و جرمگیری دندان أثیر بگذارد. این عوامل عبارتند از:

  • محل پر کردن: اینکه برای کدام دندان و در کدام قسمت از فک از کامپوزیت دندان استفاده می کنید بر دوام آن موثر خواهد بود. فشار وارده ناشی از جویدن غذا به دندان های پشتی و قسمت خلفی فک بیشتر است. به همین خاطر کامپوزیت دندان های آسیا و انتهایی ممکن است سریع تر از بین بروند.
  • اندازه پر کردن: هرچه اندازه و وسعت پرکردگی کمتر باشد، احتمال آسیب دیدگی و صدمه به آن کمتر خواهد بود. در نتیجه کامپوزیت هایی با اندازه کمتر، طول عمر بیشتری خواهند داشت.
  • دندان قروچه: به اعمال فشار مضاعف و سایش دندان ها به یکدیگر، دندان قروچه می گویند. دندان قروچه از عوامل آسیب زننده به دندان ها می باشد؛ در نتیجه موجب کاهش طول عمر کامپوزیت و پرشدگی دندان هایتان می گردد. اگر از دندان قروچه رنج می برید کامپوزیت دندان شما در معرض آسیب قرار دارد.
  • آنچه می خورید و می نوشید: اینکه قسمت عمده ی رژیم غذایی ما را چه غذاهایی تشکیل می دهند بر سلامت دهان و دندان و همچنین طول عمر کامپوزیت ها اثر مستقیم دارد. غذاهای حاوی قند مثل انواع شیرینی، نان و… و همچنین غذاهای اسیدی مثل نوشابه یا فست فود، خطر فرسودگی و آسیب دندان را افزایش می دهند.
  • بهداشت دهان و دندان: رعایت کردن اصول بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دهان و افزایش طول عمر کامپوزیت امری حیاتی می باشد. داشتن عادات سالم بهداشتی سبب می شود تا خطر بروز پوسیدگی یا آسیب به کامپوزیت های شما کاهش یابد و در نتیجه، طول عمرشان افزایش یابد.
  • تکنیک های دندانپزشکی: مهارت دندانپزشک و تکنیکی که برای قرار دادن کامپوزیت دندان به کار می برد برای اطمینان از ماندگاری آنها ضروری است. به طور کلی زمان بیشتری برای قرار دادن یک کامپوزیت پر کننده نسبت به یک پر کننده فلزی نیاز است. دلیل آن این است که نصب کامپوزیت و بلیچینگ دندان نیاز به تمیز و خشک نگه داشتن دندان در حین پر شدن حفره دارد. مهم است که دندان آسیب دیده به درستی تمیز و خشک شود تا از انتقال آلودگی، رطوبت و باکتری به محل درمان جلوگیری شود. نحوه قرارگیری پر کننده های کامپوزیتی نیز بر میزان پایداری آن موثر است.

عوامل موثر بر موفقیت طولانی مدت ترمیم های کامپوزیتی

عوامل موثر بر موفقیت ترمیم های طول عمر کامپوزیت

  • مقاومت فشاری: مقاومت یک ماده در برابر شکستن تحت فشار را می گویند. وجود مقاومت فشاری بالا در کامپوزیت به ویژه در ترمیم های خلفی بسیار مهم است.
  • سازگاری و دستکاری: دندان های شما چقدر خوب با کامپوزیت سازگار می شوند؟ انجام رادیوگرافی و مشاهده نتایج نهایی آن، میزان موفقیت کامپوزیت دندان شما را مشخص می کند. دندانپزشک باید آنقدر مسلط باشد تا کامپوزیت را دقیقا سازگار با ویژگی های فیزیولوژیک شما آماده کند.
  • شفافیت: نوع و کیفیت رزین به کار رفته در کامپوزیت بر جلوه ی نهایی تاثیری مستقیم دارد. در جوامع امروزی که داشتن لبخندی زیبا و دندان های سفید از جمله عوامل زیبایی شناختی به شمار می آید، اهمیت استفاده از مواد باکیفیت و مراجعه به دندانپزشک ماهر دوچندان است؛ زیرا در غیر این صورت نتیجه نهایی کدر و بدرنگ بوده و زیبا نخواهد بود.
  • جریان پذیری: مواد چگونه می توانند به راحتی به دیواره های آماده سازی و کف پالپ منتقل شوند؟ مواد رزینی باکیفیت سبب می شود تا کامپوزیت دندان دقیقا در محل مدنظر قرار بگیرد و بدون ایجاد مشکل، کار خود را انجام دهد.
  • انقباض: عامل محدود کننده در اثربخشی و ماندگاری طولانی مدت یک کامپوزیت، جمع شدن در طول پلیمریزاسیون است. منقبض شدن منجر به ضعف مهر و موم حاشیه ای و پتانسیل بیشتر برای پوسیدگی های مکرر می شود.
  • قابلیت صیقل پذیری: برای داشتن ظاهری درخشان و طبیعی، کامپوزیت دندان باید به خوبی صیقل داده شود. انواع مختلف مواد کامپوزیت قابلیت صیقل پذیری و در نتیجه ظاهرهای متفاوتی دارند. با مشورت با دندانپزشک خود و برحسب نیازتان، مناسب ترین نوع را انتخاب کنید. بهتر است موادی را مدنظر داشته باشید که قابلیت پرداخت پذیری بالا دارند و در طول زمان ظاهر صیقلی و درخشان خود را حفظ می کنند.

حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان

حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان، امری ضروری برای حفاظت از سلامت کل بدن و ارتقا کیفیت زندگی در طول سالیان دراز است. با وجود تمام نکات گفته شده برای افزایش طول عمر کامپوزیت، در نهایت بهترین درمان، پیشگیری است. با داشتن عادات صحیح و حفظ سلامت دهان و دندان خود، می توانید به سادگی خطر پوسیدگی و سایر بیماری های دندانی و جراحی لثه را به طرز چشمگیری کاهش و عمر کامپوزیت دندان های خود را افزایش دهید. تعدادی از این عادات صحیح در ادامه ذکر می شوند:

  • مسواک زدن در روز با خمیردندان فلوراید دار
  • استفاده روزانه از نخ دندان
  • خوردن رژیم متعادل
  • به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید
  • پیش از خواب از مصرف مواد غذایی، خصوصا قند و کربوهیدرات، بپرهیزید
  • نوشیدن آب حاوی فلوراید
  • استفاده کمتر از غذاهای فست فودی
  • استفاده از دهانشویه فلوراید دار

برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس