رفع بوی بد دهان-نعمت الهی

8 روش رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان یکی از دغدغه های رایج در میان افراد است. آن ها روش های متعددی را برای از بین بردن همیشگی بوی بد دهان امتحان می کنند . قیمت جرمگیری دندان اما نتیجه ای حاصل نمی شود. بوی بد دهان می تواند ناشی از دلایل متعددی بوده و حتی می تواند یک علامت هشدار دهنده برای پروتز دندان ژله ای از یک بیماری نیز باشد؛ بنابراین پیش از درمان بوی بد دهان باید بتوانید دلایل آن را ریشه یابی کنید.

بوی بد دهان که از نظر پزشکی به عنوان هالیتوز شناخته شده است، معمولاً به عنوان نشانه ای بد از بهداشت دهان و دندان تلقی می شود. برای درک اینکه آیا می توانید برای همیشه سبب رفع بوی بد دهان شوید، شما، پزشک و دندانپزشکتان ابتدا باید علل احتمالی آن را مانند درمان ریشه دندان بررسی کنید.

8 علل بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند علت های گوناگونی داشته باشد. باید علت بوی بد را جدی گرفت زیرا می تواند نشان دهنده یک بیماری نیز باشد. شما نباید با درمان گیاهی برای رفع بوی بد دهان، علت اصلی آن را فراموش کرده و از درمان آن صرف نظر کنید. ما در اینجا 8 مورد از علت های احتمالی بوی بد را به همراه روش های رفع آن آورده ایم:

بهداشت نامناسب دهان و دندان

مسواک نزدن روزانه دندان ها، استفاده نکردن از نخ دندان به صورت مرتب و یا تمیز نکردن دندان مصنوعی می تواند باعث بوی بد دهان شود؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق و داشتن دندان هایی سالم، رعایت بهداشت را جدی بگیرید تا به راحتی به رفع بوی بد دهان سبب شود‌.

بهداشت نامناسب دهان و دندان-نعمت الهی

مصرف برخی غذاهای خاص

مصرف سیر و پیاز خام باعث بوی بد می شود. این به دلیل موادی است که آنها پس از تجزیه خود در معده آزاد می کنند و از طریق گردش خون به ریه ها می رسانند. تا زمانی که سیر و پیاز را دفع نکنید، دهان شما بوی گاز ترشح شده از این مواد را خواهد داد.

برای جلوگیری از این اتفاق و رفع بوی بد دهان، می توانید آن ها را به صورت پخته و در غذا ها مصرف کنید و یا به صورت ترشی میل نمایید‌.

تنباکو و دخانیات

سیگار کشیدن و تنباکو به غیر از دودی که تولید می کند و برای فرد و اطرافیانش مضر است، می تواند باعث بیماری لثه و بوی بد نیز شود؛ بنابراین سعی کنید از مصرف دخانیات پرهیز کنید تا علاوه بر سلامت جسم، از سلامت دندان ها نیز بهره مند شوید. نکشیدن سیگار و دخانیات راحت ترین روش رفع بوی بد دهان است.

وجود عفونت در دهان

شرایط دندانی نامناسب مانند پوسیدگی دندان و برخی عفونت های دهان و دندان می تواند باعث بوی بد دهان شود. جدی گرفتن این بو بد الزامی است زیرا زنگ خطر برای از بین رفتن دندان ها است؛ بنابراین بهتر است در اولین فرصت به یک دندانپزشک مراجعه کنید‌.برای رزور وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

پوسیدگی دندان-نعمت الهی

بیماری های بینی یا گلو

شرایطی مانند سینوزیت و رینیت می تواند باعث ترشحات از بینی و ایجاد بوی بد شود. التهاب لوزه ها نیز می تواند منجر به بوی بد دهان شده و آزاردهنده باشد؛ بنابراین ریشه یابی بوها می تواند سبب درمان و رفع بوی بد دهان و بسیاری از مشکلات نیز شود. پس بهتر است از مصرف قرص برای بوی بد دهان به صورت خودسرانه جلوگیری کنید.

کاهش بزاق / خشکی دهان

ممکن است به دلیل اختلالات غدد بزاقی یا شرایط پزشکی ای مانند خشکی دهان، ترشح بزاق کاهش یافته باشد. این اتفاق ممکن است ناشی از عوامل متعددی مانند مصرف برخی داروها، افزایش سن، مصرف الکل و تنباکو و… باشد. گفتنی است که خوابیدن با دهان کاملا باز نیز می تواند باعث خشکی دهان و در نتیجه ایجاد بوی بد شود.

مصرف داروها

داروهایی مانند آنتی هیستامین ها (برای تسکین آلرژی استفاده می شود) و داروهایی که باعث تکرر ادرار می شوند (ادرار آورها) می توانند باعث خشکی دهان در نهایت بوی بد شوند. برای رهایی و رفع بوی بد دهان می توانید با پزشک مشورت کرده و دارویی جایگزین مصرف کنید.

بیماریی هایی مانند ریفلاکس مزمن اسیدهای معده (بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD) یا مشکلات گوارشی و دیابت نیز می توانند سبب ایجاد بوی بد دهان شوند.

رهایی و رفع بوی بد دهان-نعمت الهی

وجود جسم خارجی

گاهی وجود یک جسم خارجی (مانند یک تکه غذا) در سوراخ بینی (که معمولاً در کودکان دیده می شود) نیز از علل بوی بد دهان است. قرقره کردن آب نمک به صورت روزانه یک راه عالی برای رفع بوی بد دهان ناشی از این اجسام است‌.

چگونه می توانم برای همیشه سبب رفع بوی بد دهان شوم؟

اگر علت و ریشه بوی بد ساده و به دلایل معمولی باشد، مانند بهداشت بد دهان، درمان آن نیز آسان است. شناسایی علت مهم ترین نکته است. حتی اگر علت بوی بد ناشناخته باشد، می‌توانید چند روش را دنبال کنید و ببینید که آیا برای از بین بردن یا جلوگیری از بوی بد دهان برای شما مفید است یا خیر. از جمله این روش ها عبارتند از:

• دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید

دندانپزشکان توصیه می کنند که دندان های خود را دو بار در روز، صبح ها بعد از بلند شدن از رختخواب و شب بعد از شام مسواک بزنید.

• حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید

نخ دندان، ذرات غذای محبوس شده در بین دندان ها را از بین می برد.

علت بوی بد دهان-نعمت الهی

• زبان خود را مسواک بزنید

زبان، به خصوص قسمتی که به سمت گلو می رود، حاوی باکتری است. مسواک زدن زبان باعث تمیزی زبان و جلوگیری از بوی بد دهان می شود. حداقل یک بار در روز از یک زبان شو یا پاک کننده زبان که در پشت مسواک است برای تمیز کردن زبان خود استفاده کنید.

• شستشو با دهان شویه

به دنبال یک دهان شویه خوب باشید که می تواند به شما در مبارزه و رفع بوی بد دهان کمک کند.

• اتصالات دندانی خود را تمیز کنید

شما باید ایمپلنت های دندانی مانند دندان مصنوعی را هر روز با محلول تمیزکننده تمیز نمایید (از دندانپزشک خود بخواهید در این زمینه به شما کمک کند).

• کارهایی را انجام دهید که از خشکی دهان جلوگیری می کند

مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید و میوه های آبدار بخورید.

• بعد از خوردن برخی غذاها دهان خود را بشویید

می توانید از خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز که باعث بوی بد دهان می شوند اجتناب کنید یا بعد از خوردن آنها مسواک بزنید. بدین ترتیب باعث رفع بوی بد دهان می شوید.

رفع بوی بد دهان-نعمت الهی

• آب نبات های شیرین را کنار بگذارید و آدامس های بدون قند بجوید

خوردن مقدار زیادی غذاهای شیرین با بوی بد دهان نیز مرتبط است. آب نبات های شیرین را کنار بگذارید و آب نبات یا آدامس های بدون قند استفاده کنید. جویدن آدامس و مکیدن آب نبات به افزایش ترشح بزاق کمک می کند و از انتشار بوی بد دهان به دلیل خشکی زبان جلوگیری می کند.

• مسواک خود را مرتباً عوض کنید

مسواک قدیمی خود را پس از هر 3 تا 4 ماه یا پس از فرسوده شدن موهای آن تعویض کنید.

• به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر دندان مصنوعی یا سایر اتصالات دندانی دارید (و از بوی بد دهان رنج می برید)، حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها را معاینه و تمیز کنید.

بوی بد دهان یک وضعیت بد در سلامتی بوده و شرم آور است و می تواند یک مشکل اجتماعی مهم باشد. این مشکل می تواند مانع از ملاقات شما با دوستانتان و تماس های اجتماعی شود. اگر به درستی درمان نشود، این وضعیت همچنین می تواند روابط حرفه ای شما را مختل کند. اگر اقدامات فوق در رفع بوی بد دهان موفق نبود، با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید که بتواند ریشه آن را شناسایی کند.

کلینیک دندانپزشکی نعمت اللهی یک مرکز معتبر برای انجام خدمات دندانپزشکی است. همچنین شما می توانید از معاینه و مشاوره رایگان این مرکز برای مشکلات دندانی خود استفاده کنید.برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید