اضطراب دندانپزشکی

چگونه با اضطراب دندانپزشکی برخورد کنیم؟

ترس از دندان پزشکی تا حدی برای هر کسی عادی است، اما برای بسیاری از افراد، اضطراب دندانپزشکی می‌تواند به فوبیا تبدیل شود. افرادی که بسیار اضطراب دارند حتی برای یک بررسی دوره‌ای دندان‌پزشکی نیز، بهداشت دندان‌های خود را به خطر می‌اندازند، زیرا احتمالاً یک وقت‌ ملاقات با دندان‌پزشک تعیین نمی‌کنند مگر اینکه درد دندانشان حاد باشد. بنابراین، نشانه‌های اولیه مشکلات تشخیص داده نمی‌شوند که به این معنی است که مشکل بدتر می‌شود و ممکن است نیاز به درمان گسترده‌تر داشته باشند. بنابراین، مدیریت اضطراب دندان‌پزشکی برای افرادی که سعی در حفظ سلامت دهانی دارند و میخواهند مطمئن باشند که دندان‌های سالمی دارند، ضروری است.

چه چیزهایی باعث اضطراب دندان‌پزشکی می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است در مورد رفتن به دندان‌ پزشکی داشته باشید. این ممکن است ناشی از تجربه ناخوشایندی باشد که خودتان در گذشته داشته‌اید یا تجربیات ناخوشایند دیگران در دندان‌پزشکی. اگر مدت طولانی می شود که به کلینیک دندانپزشکی نرفته‌اید، ممکن است به دلیل عدم اطمینان از آنچه خواهد افتاد، اضطراب داشته باشید. صدای مته دندان‌پزشک هم می‌تواند بسیار بر روی اعصاب افراد تاثیر داشته باشد؛ معمولاً حتی وقتی در اتاق انتظار نشسته‌اید، می‌توانید آن را بشنوید و این می‌تواند برای اینکه هر کسی احساس ناخوشایندی کند، کافی باشد.

برخی از افراد از ترس از سوزن (تریپانوفوبیا) رنج می‌برند و البته در تقریباً هر روش دندان‌پزشکی از تزریق بی حسی موضعی استفاده می‌شود. دلایل دیگر اضطراب ممکن است ترس از استفراغ در هنگام درمان دندانی باشد. 

مدیریت اضطراب خفیف دندانپزشکی

روش‌های مقابله با این اضطراب، به میزان اضطراب دندان‌پزشکی شما بستگی دارد. اگر به دلیل تجربه ناخوشایند در گذشته احساس ترس از درد دارید، این چیزی است که با بیهوشی موضعی، می‌توان مدیریت کرد، همچنین ارتباط با دندان‌پزشک و دستیار او و گفتن ترس هایتان به آن ها می تواند کمک کننده باشد. آن ها فرآیند را برای شما توضیح می‌دهند و به شما می‌گویند که دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد تا شما فرآیند را درک کنید و بدانید چه انتظاراتی باید از روند درمان داشته باشید.

اگر به دنبال دندانپزشکی بدون درد در غرب تهران هستید، دندانپزشکی نعمت الهی، گزینه ای عالی برای شما می باشد.

مدیریت اضطراب شدید دندان‌پزشکی

اضطراب شدید دندان‌پزشکی نیاز به مدیریت به شیوه‌ای کاملاً متفاوت دارد، به همین دلیل ما برای بیماران با اضطراب شدید دندان‌پزشکی، دندان پزشکی با سدیشن یا همان آرام‌بخش را ارائه می‌دهیم. در کلینیک دکتر ریچارد، ما مجاز به مدیریت سه نوع مختلف آرام‌بخشی هستیم. مهم است به این نکته اشاره کنیم که آرام‌بخشی همانند بیهوشی کلی نیست – شما هوشیار خواهید بود، اما در وضعیتی کاملا آرام خواهید بود.

انواع مختلف آرام‌بخشی که ارائه می‌دهیم عبارتند از:

اکسید نیتروز: به طور معمول این اکسید به نام گاز خنده شناخته می‌شود، اکسید نیتروز یک آرام‌بخشی است که شما آن را تنفس می‌کنید و تأثیر تقریباً فوری دارد. این آرام‌بخشی تنفسی به شما کمک می‌کند که احساس آرامش و سبکی کنید – شاید حتی احساس شادی – اما ممکن است همزمان احساس گیجی یا سردرد نیز داشته باشید.

داروی آرام‌بخش: یک روش دیگر برای آرام‌ شدن از طریق یک داروی آرام‌بخش تجویزی است که شما باید چند ساعت قبل از ویزیت مصرف کنید.

آرام‌بخشی وریدی: اگر بسیار مضطرب هستید، ممکن است پیشنهاد شود که آرام‌بخشی از طریق رگ در هنگام دریافت درمان به شما تزریق شود. با استفاده از این روش آرام بخشی وریدیريال شما بسیار آرام خواهید بود اما هنوز هم قادر به پاسخ به دندان‌پزشک خواهید بود و بهترین اتفاق این است که احتمالاً هیچ قسمتی از درمان خود را به خاطر نخواهید داشت.

احتیاط‌هایی که قبل و بعد از آرام‌بخشی دندان‌پزشکی باید انجام شود!

قبل از آرام‌بخشی دندان‌پزشکی، باید از خوردن یا نوشیدن هر چیزی خودداری کنید.

آرام‌بخشی باعث گیجی و کمی ناپایداری در شما می‌شود، بنابراین شما نیاز به  یک دوست یا عضو خانواده دارید تا بصورت ایمن بتوانید به خانه برگردید.

دندان‌پزشکان حاضر در کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی، در این مورد به خوبی آموزش دیده‌اند و مجاز به استفاده از آرام‌بخش به عنوان بخشی از درمان دندانی شما هستند و در طول درمان شما نظارت بر فشار خون و سطح اکسیژن شما دارند.

ترس از دندانپزشکی می تواند چه مشکلاتی را در پی داشته باشد؟

ترس از دندانپزشکی، به نام “آندوفوبی” یا “ترس از درمان دندان” شناخته می‌شود و می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر سلامت دهان و دندان‌ها داشته باشد. در زیر، برخی از مشکلاتی که ممکن است ناشی از ترس از دندانپزشکی باشند، آورده شده است:

  1. تأخیر در درمان: افرادی که از ترس دندانپزشکی رنج می‌برند، ممکن است مراجعه به دندانپزشک را به تاخیر بیندازند. این تأخیر می‌تواند منجر به تشدید مشکلات دندانی شده و نیاز به درمان‌های جدی‌تر را ایجاد نماید.
  2. وقت و هزینه: عدم مراجعه به دندانپزشک به مرور زمان ممکن است به تشدید مشکلات منجر شود. و این مشکلات تشدیدشده ممکن است نیاز به درمان‌های پیچیده‌تر و گران‌قیمت‌تر داشته باشند.
  3. تأثیرات روانی: ترس از دندانپزشکی می‌تواند تأثیرات روانی منفی داشته باشد و کیفیت زندگی را کاهش دهد.
  4. خراب شدن دندان‌ها: ترس از دندانپزشک می‌تواند منجر به برخی عادات غذایی نامناسب شود. برخی افراد به دلیل ترس از درد یا اجرای درمان، ممکن است به بهداشت دهان و دندان کمتر اهمیت بدهند و این مشکلات به تدریج به خراب شدن دندان‌ها منجر شوند.
  5. نقص در بهداشت دهان: ترس از دندانپزشک ممکن است باعث شود که افراد کمتر به بهداشت دهان خود توجه کنند، زیرا احتمالاً از انجام برخی از فعالیت‌های مرتبط با دندانپزشکی اجتناب کنند.

برای مقابله با ترس از دندانپزشکی، مشاوره با یک دندانپزشک یا روان‌شناس متخصص می‌تواند مفید باشد.

تکنیک‌های آرام‌بخشی، اطلاعات دقیق درباره درمان‌ها، و مراجعه به یک دندانپزشکی با محیط دوستانه‌تر می‌تواند به افراد کمک کنند تا با ترس خود مقابله کنند و به بهبود و حفظ سلامت دهان و دندان‌های خود دست یابند.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس