پیوند استخوان دندان چیست؟ هزینه انجام این روش چقدر است

پیوند استخوان دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

پیوند استخوان دندان چیست؟ هزینه انجام این روش چقدر است؟ تمام آنچه که باید در رابطه با جراحی پیوند استخوان دندان به منظور نصب ایمپلنت بدانید در این مقاله جای داده ایم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

پیوند استخوان دندان چیست؟

این نوع پیوند روشی می باشد که هدف آن افزایش حجم و تراکم استخوان فک می باشد. این روش یک آماده سازی می باشد که دندانپزشک بتواند ایمپلنت را بدون هیچ شکستی نصب نماید. اما خوب، پیوند با هزینه های بیشتر و دوره درمان طولانی تر همراه می باشد.

اگر در صدد کاشت ایمپلنت یا کشیدن دندان هستید، امکان دارد احتیاج به پیوند داشته باشید. جراح دندان این پیوند را بسته به سلامت بیمار می تواند از مواد متفاوتی استفاده نماید.

در چه زمانی پیوند استخوان دندان ضروری می باشد؟

افزایش برجستگی یا همان پیوند استخوان دندان، در مواردی که استخوان به منظور حمایت از دندان یا ترمیم، به طور معمول ایمپلنت و تاج بیش از حد نازک باشد، ضروری خواهد بود. این امکان دارد به دلیل از دست رفتن استخوان اتفاق بی افتد. از عوامل خطر اصلی می توان به این موارد اشاره داشت:

  • سالخوردگی
  • از دست رفتن دندان
  • نقص های ژنتیکی یا رشدی
  • تروما یا آسیب
  • بیماری پریودنتال درمان نشده
  • یک برجستگی آلوئولی فرسوده (مثل نامناسب بودن دندان مصنوعی).

 

پس پیوند استخوان دندان به طور معمول در ۳ موقعیت توصیه می گردد:

بلافاصله پس از کشیدن دندان: به منظور جلوگیری از جذب مجدد استخوان از طریق بدن

در بیمارانی که مبتلا به بیماری لثه درمان نشده هستند: به منظور افزایش شانس لق ماندن دندان ها

قبل از کاشت دندان: به منظور تهیه یک پایه ثابت برای ترمیم کردن دندان

پیوند برای ایمپلنت دندان

پیوند استخوان برای انجام ایمپلنت دندانی جزو شایع ترین دلیل می باشد، چرا که چنین ترمیم احتیاج به یک پایه محکم خواهد داشت. حداقل 1 میلی متر بافت استخوانی به منظور کاشت ایمن لازم می باشد. اگر ایمپلنت در کنار دندان قرار بگیرد، بیمار به 1.5 میلی متر و یا حتی در صورت نصب در کنار ایمپلنت دیگر به 3 میلی متر احتیاج خواهد داشت.

پیوند استخوان در بیشتر از بیماران دقیق قبل از کاشت ایمپلنت، گاهی در همان روز انجام می پذیرد. با این اوصاف، غالباً توصیه می گردد که 4 تا 6 ماه بین مراحل جراحی فاصله وجود داشته باشد. این فاصله اجازه می دهد تا مواد با استخوان ترکیب شده و یکی گردند تا پایه ای پایدار ایجاد گردد.

پیوند استخوان دندان به طور قابل توجهی می تواند هزینه نهایی فرآیند ایمپلنت دندان را مورد افزایش قرار دهد. از طرفی دیگر میزان موفقیت ایمپلنت را همچنین تا حد بسیاری افزایش می دهد. مهم است با دندانپزشک خود در مورد امکان استفاده نمودن از ایمپلنت صحبت نمایید. این امکان دارد باعث شود تا از انجام پیوند استخوان جلوگیری گردد.

هزینه انجام پیوند استخوان دندان

هزینه انجام پیوند استخوان دندان می تواند متغیر باشد و نمی توان یک هزینه ثابت را نام برد.

اما خوب در کل هزینه نهایی بستگی به موارد زیر خواهد داشت:

تخصص دندانپزشک

اندازه بافت مورد نیاز

مواد مورد استفاده

اگر استخوان از بدن شما تامین گردد، امکان دارد مجبور گردید ۲ بار هزینه بستری شدن در بیمارستان را پرداخت نمایید.

شما به عنوان یک بیمار قرار می باشد پول بسیاری را برای انجام ایمپلنت دندان بپردازید. منطقی می باشد که هر کاری امکان دارد برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن ایمپلنت انجام بدهید. پیوند استخوان می تواند برای شما این کار را انجام داده و اطمینان دهد که یک عمل موفقیت آمیز خواهید داشت.

روش های پیوند استخوان به عنوان یکی از متداول ترین هزینه های اضافی به منظور کاشت ایمپلنت های دندانی می باشد.

چه موادی برای پیوند استخوان استفاده می گردد؟

به طور کلی ۴ نوع مواد برای پیوند وجود خواهد داشت که عبارتند از:

پیوند خودکار: در این پیوند از بدن خود بیمار، مثلا از چانه یا ساق پا پیوند گرفته می شود.

آلوگرافت: از اهداکننده انسان، غالباً از یک بانک مجاز استخوان و بافت تهیه می شود.

پیوند زنوگرافت: برای انجام پیوند از استخوان حیوان، به طور معمول از اسب تهیه می گردد.

آلوپلاست: از یک ماده غیر بیولوژیکی، به عنوان نمونه نوعی فلز یا پلاستیک استفاده می شود.

اینکه کدام یک ماده پیوند استخوان در آخر انتخاب می گردد توسط دندانپزشکی که این عمل پیوند استخوان را انجام می دهد، مورد تایید قرار می گیرد. این هم بستگی به موقعیت دهان بیمار و همچنین به منابع موجود به منظور گرفتن بهترین نتایج خواهد داشت.

بررسی نوع پیوند استخوان با بیماران مهم می باشد. چرا که امکان دارد نگرانی های ایمنی یا دلایل اخلاقی یا مذهبی به منظور رد پیوند های آلوگرافت یا زنوگرافت وجود داشته باشد.

انجام پیوند استخوان به صورت مرحله به مرحله

اگر از پیوند اتوژن استفاده گردد، به احتمال زیاد نه از طریق دندان پزشک عمومی، بلکه توسط یک متخصص انجام می گردد و نه به بی حسی موضعی بلکه احتیاج به بیهوشی عمومی خواهد داشت. روش انجام پیوند استخوان دندان را می توان به طور کلی به ۵ مرحله تقسیم نمود.

پیوند استخوان دندان چیست؟ هزینه انجام این روش چقدر است

پس از پیوند استخوان دندان چه انتظاری باید داشته باشیم؟

درمان پیوند استخوان دندان خفیف می باشد و امکان دارد کمی بی حسی وجود داشته باشد. همچنین احتمالاً می توانید همان روز به منزل باز گردید. بسته به اینکه بیهوشی عمومی داشته اید، امکان دارد نتوانید تا منزل رانندگی کنید و بهتر است با خود یک همراه داشته باشید و بهتر است در صورت کار کردن آن روز را مرخصی بگیرید.

در کل، به 4-6 ماه زمان احتیاج است تا پیوند استخوان دندان به بهبودی کامل برسد.

مواد و فک به منظور ادغام و رشد احتیاج به زمان خواهند داشت. این دوره امکان دارد حتی طولانی تر نیز گردد، الخصوص در صورتی که سابقه اعتیاد به مواد یا بیماری دهانی هم داشته باشید. همچنین این را هم اضافه نماییم که بستگی به محل تامین استخوان هم خواهد داشت، به خصوص اگر از بدن خود بیمار آمده باشد.

اتوگرافت از چانه امکان دارد یک درمان بسیار ناراحت کننده ای را به همراه داشته باشد.

رعایت نمودن دقیق دستورالعمل های دندانپزشک در زمان بازیابی پیوند استخوان به منظور پیشگیری از شکست یا ایجاد عوارض بسیار مهم می باشد. علائمی که امکان دارد باعث ناراحتی گردند، اما کاملا طبیعی می باشند به این شرح می باشد:

  • تورم لثه یا پوست
  • تخلیه از محل جراحی
  • کبودی خفیف
  • خونریزی جزئی
  • حالت تهوع ناشی از بیهوشی
  • درد در ناحیه آسیب دیده

مدیریت علائم بعد از عمل

به منظور مدیریت این مشکلات از کمپرس سرد و مسکن های ضد درد با نظر دندانپزشک و جراح دندان استفاده نمایید. در صورتی که مستعد ابتلا به عفونت نیستید، بعید می باشد که نسخه آنتی بیوتیک دریافت نمایید یا به داروهای دیگری احتیاج داشته باشید. بهتر است به اندازه کافی بخوابید و برای چند روز استراحت داشته باشید.

مراقبت های پس از پیوند استخوان دندان هم شامل مصرف غذاهای نرم در زمان بهبودی دهان می باشد. غذاهای سرشار از ویتامین D و کلسیم می توانند به بهبودی سریع کمک نمایند. بهتر است از استعمال دخانیات و دهانشویه های حاوی الکل خودداری نمایید.

بعد از چند روز و یا حتی هفته ها می توانید اناظار ویزیت بعدی را داشته باشید که غالباً شامل عکس برداری با اشعه ایکس می باشد. آنها می توانند تأیید نمایند که میزان رشد استخوانی مناسبی رخ داده و جراحی شما موفقیت آمیز بوده یا خیر. همچنین امکان دارد در این زمان بخیه ها یا منگنه ها را خارج سازید.

 

علائم شکست

در صورتی که این ماده به دلیل لق گشتن دندان یا عقب رفتگی لثه از بین رفته باشد، پیوند استخوان شکست خورده در نظر گرفته خواهد شد. امکان دارد چند روز پس از انجام جراحی مقداری گرانول در دهان خود احساس نمایید. اگر به طور مداوم اتفاق نی افتد، دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

 

می توان گفت شکست پیوند استخوان بسیار نادر می باشد. چرا که یک روش کم خطر می باشد. با این اوصاف، برخی از عوارض امکان دارد در سالمندان، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، سیگاری ها، کسانی که آلوگرافت را انتخاب نموده اند و افرادی که عفونت شدید قبل از پیوند داشته اند در معرض خطر خاص خواهند بود.

از شایع ترین عوارض جانبی آن می توان به این موارد اشاره نمود:

  • عفونت
  • خونریزی شدید
  • لخته شدن خون
  • آسیب عصبی
  • رکود لثه
  • عوارض مربوط به بیهوشی

همچنین از علائم شکست پیوند استخوان می توان به: تخلیه، درد، تورم و خونریزی اشاره نمود که 3 تا 5 روز به طول می انجامد. اگر متوجه این موارد شدید، برای انجام مشاوره برنامه ریزی نمایید. احتمالاً یک عکس اشعه ایکس خواهید داشت که می تواند تأیید نماید که همه چیز همانطور که باید باشد، خواهد بود.

در آخر

پیوند استخوان دندان یک روش موفقیت آمیز برای پایدار ماندن ایمپلنت های دندانی می باشد. برای افرادی که استخوان فک تحلیل شده و ضعیفی دارند و مناسب برای انجام ایمپلنت دندان نمی باشند یک روش فوق العاده موثر و مفید خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره وتعیین وقت:44284234-021