پوسیدگی دندان کودک

پوسیدگی دندان کودک چرا رخ می دهد و چگونه درمان می شود؟

پوسیدگی دندان که به طور معمول به آن “حفره” دندان هم گفته می شود، به شکستگی دندان ها در اقدام واکنش های بیوشیمیایی باکتریایی می باشد که اسید تولید می نماید گفته میشود. پوسیدگی دندان توسط باکتری بوجود می آید و به عنوان یکی از شایع ترین بیماری عفونی مزمن در زمان کودکی در نظر گرفته خواهد شد.

به طور کلی، پوسیدگی ناشی از فعالیت های متابولیک باکتری ها بر روی غذاهای شیرین می باشد که وجود آن اقدام به تولید اسیدهایی می کند که می تواند بر روی مینای دندان تأثیر منفی داشته باشد. هر چند که مینای دندان جزو سخت ترین ماده در بدن انسان شناخته می شود، اما خوب ذرات اسیدی که حاصل از تجزیه باکتریایی ایجاد می شوند، می توانند باعث کاهش مواد معدنی در مینای دندان شده و منجر به پوسیدگی دندان گردند.

با ما در کلینیک دندانپزشکی  نعمت الهی همراه باشید تا شما را با این مشکل دندانی که ممکن است برای کودک شما رخ دهد آشنا گردیم و ببینیم چگونه می توان آن را تشخیص و به درمان آن پرداخت.

در این مقاله قرار است عناوین زیر را مورد بررسی قرار دهیم: پنهان

پوسیدگی دندان کودک

دندان های تازه رویش پیدا کرده به همراه مینای نابالغ در کودکان به شدت می توانند مستعد ابتلا به پوسیدگی باشند. کودک با باکتری های دهانی که منجر به ایجاد پوسیدگی می گردد به دنیا نخواند آمد، بلکه امکان دارد این باکتری را از هر طریقی چه از طرف مادر، یا از طریق تماس دهانی با وسایل دیگر کودکان و یا داشتن مراقبت های غیر بهداشتی و … ممکن است به پوسیدگی دندان دچار گردد.

کودکان نوپا و یا حتی نوزادانی که مبتلا به پوسیدگی هستند، ممکن است احتمال پوسیدگی را هم در دندان های شیری و هم در دندان های دائمی خود ایجاد و بیشتر نمایند.

پوسیدگی دندان کودک

عواقب پوسیدگی دندان کودک

عواقب دندان های پوسیده ای که درمان نشده اند متنوع و بسیار می باشد. در صورتی که وضعیت کودک بررسی و درمان دندان ها انجام نپذیرد، سلامت دندان به خطر افتاده و ممکن است وخیم تر گردد. در این زمان هم درمان دشوارتر و پرهزینه تر خواهد بود.

حفره های شدید امکان دارد منجر به موارد زیر گردد:

  • درد شدید
  • درد و ناراحتی
  • عفونت های حاد و مزمن
  • تغییر در غذا خوردن
  • عادات خواب

به علت درد همراه با پوسیدگی و عدم تمایل به خوردن، کودکان امکان دارد دچار کمبود وزن گردند. یک کودک خردسال با پوسیدگی های شایع ای که در اوایل کودکی امکان دارد رخ دهد، می تواند کمتر از 80 درصد از وزن ایده آل خود دارای وزن باشد و نسبت به کودکان بدون پوسیدگی دندانی با سرعت بسیار کمتری رشد نماید.

پوسیدگی هایی که باعث از دست رفتن دندان می گردند اثرات روانی، اجتماعی و فیزیکی را هم با خود به همراه خواهند داشت، از جمله می توان به این موارد اشاره داشت:

  • اختلال در رشد گفتار
  • غیبت از مدرسه
  • کاهش عزت نفس

با مقایسه با دندان های دائمی، دندان های شیری که به تازگی رشد پیدا کرده اند به خصوص در معرض پوسیدگی می باشند. مینا و عاج زیرین دندان های شیری نازک تر از دندان های دائمی می باشد و پیشرفت پوسیدگی در دندان های شیری به سمت پالپ داخلی با سرعت بیشتری رخ خواهد داد.

ECC پوسیدگی دندان کودک

پوسیدگی دندان، از دست رفتن دندان، و ترمیم دندان در کودکان نوپا و همچنین کودکان پیش دبستانی می تواند یک موقعیت چالش برانگیز باشد.

پوسیدگی زودرس دندان در دوران کودکی (“ECC”) را به عنوان یک یا چند پوسیدگی یا دندان از دست رفته به علت حفره در کودک زیر ۶ سال تعریف می گردد.

ECC یک نوع بیماری چند عاملی با علل متعدد می باشد.

رژیم غذایی به خصوص مصرف کربوهیدرات های قابل تخمیر و همچنین مدت زمان قرار گیری دندان ها در معرض قند یک عامل بسیار مهم می  باشد. تغذیه با شیشه شیر و خوابیدن با یک شیشه شیر با ECC مرتبط می باشد.

هر چند که شیر مادر به عنوان ماده مغذی و مناسب برای یک کودک در نظر گرفته خواهد شد، اما خوب شیردهی طولانی مدت و همچنین شبانه با شیر مادر هم می تواند با ECC مرتبط باشد.

والدین امکان دارد احتیاج به اصلاح رفتارهای تغذیه ای خود همچون اجتناب از شیردهی آزادانه (در صورت تقاضا) پس از روییدن اولین دندان شیری، خواباندن کودک با شیشه شیر دارای کربوهیدرات های قابل تخمیر، (یعنی شیر یا آب میوه) داشته باشند.

کودک را در 12 تا 14 ماهگی تشویق کنید نمایید تا شیشه شیر را کنار گذاشته و از یک فنجان برای نوشیدن استفاده نماید. آب ساده می تواند قبل از خواب می تواند ایده آل ترین نوشیدنی برای فرزند شما باشد.

 

فرقی نمی کند فلوراید، چه در خمیر دندان باشد و چه در آب وجود داشته باشد، می تواند تأثیر مثبتی را بر معکوس نمودن فرآیند ECC داشته باشد. چرا که در مقابل اسیدهای باکتریایی که منجر به کاهش مواد معدنی در سطح دندان می گردد، مینرال‌ سازی تازه در سطح دندان را افزایش خواهد داد.

در آخر

توجه به سلامت دندان های کودک هر چند که شیری باشند می تواند به سلامت کلی بدن کودک شما کمک نماید و سلامت دندان های پس از دندان های شیری را هم حفظ نماید. پس بهتر است به حفظ سلامت دندان های کودک خود کوشا باشید و به او آموزش دهید تا نحوه صحیح مسواک کردن و حفظ بهداشت دهان و دندان را فرا بگیرید. با این عمل تا حد بسیاری می توانید از پوسیدگی دندان کودک خود جلوگیری نمایید، همچنین می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر و مراقبت از دندان های کودک عزیز و دلبند خود از دندانپزشک کودکان هم کمک و یاری بجویید و سلامت و زیبایی را برای دندان های خود خواستار باشید.

امیدواریم توانسته باشیم شما عزیزان را در این مقاله در رابطه با پوسیدگی دندان کودک و البته حفظ سلامت کلی دندان های کودک شما یاری نماییم.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس