ایجاد پلاک دندان

پلاک دندان چگونه ایجاد می شود؟

در صورتی که بهداشت صحیح دهان و دندان صورت نگیرد باکتری هایی وارد دهان می شوند که بر روی دندان ها پلاک ایجاد می کنند. در صورتی که به طور مکرر مسواک زده شود و نخ دندان بکشید باکتری ها در کنار دندان ها تجمع نمی کنند و پلاک دندان ایجاد نمی شود و همچنین پوسیدگی دندان رخ نمی دهد. ما در این مقاله به چگونگی پلاک دندان و راه های از بین بردن آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید‌.

پلاک دندان چیست؟

پلاک یا پژک دندان از جمله مشکلاتی است که بر روی دندان ها ایجاد می شود و ظاهر نازیبایی به دندان ها می دهد. در صورتی که دندان ها به درستی تمیز نشود ممکن است آبسه، آماس لثه و پوسیدگی دندان رخ دهد. پلاک های ایجاد شده بر روی دندان به رنگ زرد یا سفید است که تجمع باکتری ها موجب بروز آن می شود. با درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از تجمع باکتری ها و ایجاد لایه های پلاک جلوگیری خواهید کرد و از دندان‌های خود به خوبی می توانید محافظت کنید.

علل ایجاد پلاک بر روی دندان ها

از جمله علل های مهم ایجاد پلاک دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تجمع باکتری ها بر روی دندان

رسوب بزاق دهان بر روی دندان ها به دلیل داشتن مواد معدنی

ته مانده غذاها در بین دندان ها

چگونگی ایجاد پلاک دندان

وقتی به درستی بهداشت دهان و دندان صورت نگیرد باکتری ها بر روی دندان های لایه های پلاک را ایجاد می کنند و با کمک زبان می توان آیت لایه ها را احساس کرد. همچنین در امتداد خط لثه نیز امکان مشاهده رسوب های ضخیمی نیز وجود دارد که با نام پلاک دندان شناخته شده اند.

راه های از بین بردن پلاک از روی دندان ها

اگر روزانه دندان های خود را مسواک کنید به دلیل تازه بودن پلاک ایجاد شده به راحتی می توان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پلاک ها را تمیز نمود. البته بهتر است از مسواک هایی با برس نرم و خمیر دندان های ضد میکروب که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از وجود غذا در لای دندان ها می توانید با نخ دندان از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

دهانشویه نیز برای جلوگیری از ایجاد پلاک مفید می باشد خصوصا دهانشویه های آنتی باکتریال که کنار از بین بردن باکتری های داخل دهان موجب پاکسازی دهان نیز می شود.

چگونگی جلوگیری از ایجاد پلاک دندان

جلوگیری از ایجاد پلاک دندان سخت نیست و می توان با کمک روش های زیر از دندان ها محافظت نمود.

استفاده از سیلانت دندانی

سیلانت دندانی پوششی مناسب برای شیارهای دندان می باشد که هز جنس پلاستیک می باشد و بسیار باریک است. سیلان آر دندان ها در برابر شکستگی و ایجاد حفره محافظت می نماید و منجر به جلوگیری از خرابی دندان ها و ماندگاری دندان ها می شود. بهتر است این پوشش را با کمک دندانپزشک حرفه ای بر روی دندان ها قرار دهید تا سلامت دندانی متناسب با دندان های شما باشد.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی نیز برای جلوگیری از ایجاد پلاک دندان بسیار مهم می باشد و کاهش میزان مواد قندی و کربوهیدرات ها در این امر کمک بسزایی دارد. پس در رژیم غذایی خود سبزیجات قرار دهید و مصرف مواد قندی و کربوهیدرات زیاد را کنار بگذارید.

عدم استفاده از سیگار

در افرادی که سیگار، قلیون و … استفاده می کنند پلاک و جرم زیادی بر روی دندان ها ایجاد می شود و بهتر است برای جلوگیری از ایجاد پلاک از سیگار و … استفاده نکنید.

ایجاد پلاک دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بیهوده انگاشتن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از جمله مواردی است که موجب بروز پلاک دندان می شود. شما با کمک مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه های ضدعفونی کننده می توانید ایجاد پلاک را بر روی دندان ها به حداقل برسانید.

مراجعه به دندانپزشک

مراقبت های دوره ای و چکاب توسط دندانپزشک از بروز هر گونه مشکل جدی جلوگیری می کند و شما می توانید هر شش ماه یکبار با مراجعه به دندانپزشک مشکلات دندانی خود را برطرف نمایید.

عوارض احتمالی

پلاک دندان در اثر پاک نشدن منجر به بروز جرم دندان می شود و از جمله مشکلاتی که پلاک برای دندان ها ایجاد می کند نی توان به موارد زیر اشاره ورد.

بیماری شدید لثه یا پریودنتال

پوسیدگی دندان

افتادن دندان

بیماری و التهاب لثه یا ژنژیویت

بوی بد دهان

تغییر رنگ دندان ها

جرم دندان

در اثر تجمع پلاک ها بر روی هم جرم دندان ایجاد می شود. جرم دندان بسیار سفت و سخت است و به راحتی از دندان ها برداشته نمی شود. البته با مسواک زدن های روزانه شما می توانید ایجاد جرم را کاهش دهید. جرم دندان دو نوع فوق لثه ای و زیر لثه ای دارد که جرم فوق لثه ای در بالای خط لثه قابل مشاهده است و رنگی ما بین زرد و قهوه ای دارد که موجب تغییر رنگ بر روی دندان ها می شود.

جرم زیر لثه ای در پایین خط لثه و داخل شیارهای بین دندان و خط لثه ایجاد می شود. رنگ هایی قهوه ای یا سیاهی که در زیر لثه مشاهده می شود همان جرم های زیر لثه ای می باشد.

 

نکات اساسی

مسواک هایی که برس های نرم دارند باید مورد استفاده قرار بگیرد و ترجیحا از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.

مسواک زدن به صورت دورانی انجام گیرد تا زیر لثه ها نیز تمیز و عاری از هرگونه پلاک و جرم شود.

دندان های بالا را به سمت پایین مسواک کنید و همچنین دندان‌های پایین را به سمت بالا باید مسواک زد. همچنین استفاده از دهانشویه نیز توصیه می شود.

بعد از هر بار مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

بر روی سطح دندان باکتری هایی وجود دارند که در اثر مسواک نزدن و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان موجب ایجاد پلاک بر روی دندان می شود. البته باکتری های بر روی دهان به دلیل مصرف مواد قندی و کربوهیدرات ها می باشد. به طور کلی با استفاده از مسواک زدن، نخ دندان و دهانشویه های ضدعفونی کننده می توانید پلاک را برطرف کنید. برای جلوگیری از بروز این مشکل می توانید از سیلانت  دندانی، رژیم غذایی درست، عدم استفاده از سیگار و رعایت بهداشت دهان و دندان آن را به به حداقل برسانید. البته باید گفت که پلاک ایجاد شده بر روی دندان ها در صورتی که برطرف نشوند موجب پوسیده شدن دندان، تغییر رنگ دندان، التهاب لثه، بوی بد دهان و … می شود.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.
دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس