نحوه تشخیص سرطان دهان

نحوه تشخیص سرطان دهان 

سرطان در دنیای امروزه بسیار رواج پیدا کرده و بسیار خطرناک و مهلک می باشد. در صورتی که تشخیص سرطان دهان سریع و به موقع تشخیص داده شود راهی برای جلوگیری و درمان آن ممکن است وجود داشته باشد اما در صورتی که دیر با خبر گردیم و عود پیدا کند می تواند منجر به مرگ شود. شاید تا کنون در مورد سرطان دهان نشنیده باشید و فکر کنید که این نوع سرطان وجود ندارد. اما سخت در اشتباه هستید و ممکن است به دلایل مختلف دچار سرطان دهان گردیم. اما راهی برای تشخیص سرطان دهان وجود دارد. آیا ممکن است سرطان دهان باعث مرگ فرد شود؟

شاید خنده دار باشد اما باید بگوییم که سرطان دهان در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود می تواند منجر به مرگ شود. ما در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه تشخیص سرطان دهان آشنا سازیم و ببینیم چگونه می توان این سرطان را به موقع تشخیص و درمان نمود. پس با ما در دندانپزشکی همراه باشید.

چه افرادی مستعد به سرطان دهان هستند؟

قبل از اینکه بخواهیم به تشخیص سرطان دهان بپردازیم بد نیست ابتدا بدانیم چه افرادی بیشتر در معرض سرطان دهان قرار دارند. طبق تحقیقات انجام شده ابتلا به سرطان دهان در مردان دوبرابر بیشتر از زنان می باشد. به خصوص مردان بالای ۵۰ سال که مصرف دخانیلت هم دارند بیشتر می باشد.

اما خوب در زنان هم این سرطان مشاهده شده و امکان آن وجود دارد تا در زنان هم این بیماری دیده شود به خصوص زنانی که دخانیات مصرف می نمایند.

سرطان دهان در صورتی که سریع تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن فرد افزایش پیدا می کنند که ۹ از ۱۰ – این شانس بسیار خوب می باشد و به همین دلیل می باشد که تشخیص زود هنگام بسیار مهم می باشد.

اما متأسفانه، بسیاری از سرطان های دهان زود تشخیص داده نمی شوند.

همه ما می‌توانیم که هوشیار باشیم و به آنچه در داخل دهان می‌گذرد توجه بیشتر نشان دهیم. مهمتر از همه، اگر متوجه چیزی غیرعادی گشتید، فوراً به دندانپزشک یا پزشک خود اطلاع دهید.

تشخیص سرطان دهان

از آنجایی که سرطان دهان می‌تواند در مکان های دیگری همچون: زبان، لب‌ها، لثه ها بروز نماید و با توجه به تشخیص زود هنگام برای بقای بسیار مهم می باشد که ما بدانیم به چه چیزی باید توجه نماییم.

۳ علامت و نشانه که نباید نادیده گرفت در تشخیص سرطان دهان عبارتند از:

زخم های دهانی که در عرض سه هفته روبه بهبودی نرفته اند.

لکه های سفید و قرمز در دهان.

تورم یا توده های غیر معمول در دهان یا ناحیه سر و گردن.

در هنگامی که اقدام به بررسی علائم سرطان دهان می نماییم، بایستی روال زیر را دنبال نماییم:

نحوه تشخیص سرطان دهان

سر و گردن

بررسی نمایید آیا هر دو طرف یکسان به نظر می رسند و هر تورم، توده یا برآمدگی را که فقط در یک طرف ممکن است ایجاد شده باشد را جستجو نمایید و جلوی گردن خود را فشار دهید و به آرامی لمس نمایید. تا اگر توده، ورم یا برآمدگی وجود داشت بتوانید حس نمایید.

لب

لب پایین را به سمت پایین کشیده و به دنبال هر گونه تغییر در ظاهر یا تغییر رنگ در داخل آن باشید. از انگشت شصت و سبابه خود استفاده نمایید تا لب را برای هر گونه توده، برآمدگی یا تغییر در بافت غیر معمول لمس و در صورت وجود آن را بتوانید احساس کنید. این کار را بر روی لب بسیار تکرار نمایید.

گونه

با انگشت، گونه خود را بیرون آورده تا داخل آن را به راحتی ببینید. در این لحظه به دنبال لکه های سفید، قرمز یا تیره باشید.

پس از آن انگشت اشاره خود را به گونه ای قرار دهید، با انگشت شصت مخالف خود در قسمت بیرونی به آرامی فشار وارد کرده و به گونه ای بچرخانید تا توده را حس کنید، این عمل را بر روی گونه ای دیگر هم تکرار نمایید.

سقف دهان

در حالی که سر شما به سمت عقب قرار گرفته و دهان شما کاملاً باز است، از یک شخص یا دندانپزشک خود بخواهید اقدام به بررسی دهان شما نماید که آیا توده یا تغییر رنگی وجود دارد یا خیر. آنها باید انگشت خود را روی سقف دهان شما بکشند تا هر گونه توده را احساس نمایید.

زبان

زبان خود را بررسی کنید و به سطح آن برای هر گونه تغییر در رنگ یا بافت نگاه نمایید.

در ابتدا زبان خود را بیرون آورده یا آن را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید، دوباره به دنبال هر گونه تورم، تغییر رنگ باشید. در آخر، با قرار دادن نوک زبان روی سقف دهان، نگاهی به زیر زبان خود نیز بی اندازید.

کف دهان

به كف دهان خود نگاهی بی اندازید تا تغييرات رنگي متفاوت از حد طبيعي را مشاهده كنيد. انگشت خود را در امتداد کف دهان و زیر زبان خود فشار داده تا توده، تورم یا زخم غیرمعمول را احساس نمایید.

اگر در هر یک از این زمینه چیزهای غیرعادی پیدا نمودید یا چیز نامطمئن را مشاهده کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه نمایید.

درمان سرطان دهان به چه صورت است؟

سرطان دهان هم همچون سایر سرطان ها به همان شیوه ای درمان می گردد. با انجام عمل جراحی به منظور برداشتن بافت سرطانی، پس از آن پرتودرمانی یا شیمی درمانی انجام می پذیرد تا سلولهای سرطانی باقی مانده ازبین بروند.

آیا راهی برای جلوگیری از سرطان دهان وجود دارد؟

به منظور پیشگیری از سرطان دهان شما می توانید به این موارد توجه ویژه ایی داشته باشید.

از کشیدن سیگار و غلیان خوداری نمایید و در صورت مصرف الکل از نوشیدن آن پرهیز کنید.

داشتن رژیم غذایی متعادل و رعایت نمودن آن هم می تواند کمک کننده باشد.

در معرض آفتاب قرار گرفتن را تا حد ممکن محدود نمایید. قرار گرفتن به صورت مکررمی تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان لب، به خصوص لب پایین گردد. در صورتی که مجبور به قرار گرفتن در نقابل آفتاب بودید بهتر است از لوسیون ضد آفتاب (UV-A / B) استفاده نمایید تا محافظ بر روی پوست و همچنین لب های شما باشد.

در آخر

سرطان دهان را می توان در مراحل ابتدایی و توسط دندانپزشک در طی معاینه دهان کامل تشخیص داد. این در طول معاینه معمولی دندانپزشکی شما می تواند اتفاق بی افتد.

شما می توانید در دندانپزشکی نعمت الهی اقدام به معاینه دهان و شناسایی علایم سرطان دهان نمایید. همچنین این دندانپزشکی انواع درمان های دندانی از قبیل: پروتز دندان، بلیچینگ دندان، پر کردن دندان، جراحی فک، ایمپلنت و … را هم انجام می دهد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس