لیفت سینوس چیست؟ خطرات لیفت سینوس!

لیفت سینوس چیست؟ خطرات لیفت سینوس!

ما اینبار در مقاله دندانپزشکی دکتر نعمت الهی به سراغ لیفت سینوس رفته ایم و می خواهیم ببینیم لیفت سینوس چیست و چه کاربردی دارد و چگونه می توان از آن بهره برد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

لیفت سینوس که به تقویت سینوس فک بالا هم به آن، گفته می شود یک روش جراحی می باشد که برای آماده نمودن ایمپلنت های دندانی انجام می پذیرد. به منظور اینکه متوجه شوید لیفت سینوس چگونه کارایی دارد، بایستی کمی در مورد آناتومی سینوس ها را بدانید.

سینوس چیست؟

سینوس ها فضاهای خالی و پر از هوا در جمجمه می باشند که عملکردهای بیشتری همچون کاهش وزن جمجمه را دارا می باشند. ۴ جفت سینوس وجود داشته که بزرگترین آنها سینوس های ماگزیلاری می باشند که در ناحیه زیر چشم و در کنار هر طرف بینی قرار گرفته اند. بعضی از دندان های بالاتر شما دارای ریشه هایی می باشند که می توانند تا انتهای سینوس های ماگزیلاری گسترش پیدا کنند.

بهتر است بدانید ایمپلنت های دندانی به استخوان احتیاج دارند تا آنها را در جای خود نگاه دارد. در صورتی که استخوان کف سینوس ماگزیلاری بیش از اندازه نازک باشد، امکان دارد قبل از کاشت ایمپلنت دندان احتیاج به تقویت شدن داشته باشد. به همین دلیل دندانپزشکان این کار را از طریق یک روش جراحی به نام لیفت سینوس انجام می دهند.

لیفت سینوس چیست؟

لیفت سینوس، پیوند استخوان در کف سینوس فک بالا را شامل می شود تا بتواند ایمپلنت های دندانی را به یکدیگر متصل نماید. این کار موجب می‌شود تا برای جایگزینی دندانهای از دست رفته (معمولاً برای بزرگسالان) با ایمپلنت‌های دندانی استخوان آن ناحیه مقاومت پیدا نمایند.

استخوان این ناحیه به دلیل بیماری پریودنتال (لثه)، از دست دادن دندان یا شرایط دیگر ممکن است نازک یا ضعیف (آتروفی) شده باشد.

لیفت سینوس به طور معمول با کمک جراح دهان و دندان یا پریودنتیست به شکل سرپایی و با کمک بی حسی موضعی انجام می پذیرد. استخوان مورد استفاده در لیفت سینوس امکان دارد:

خودزا: از بدن شما گرفته شود (غالباً از جاهای دیگر دهان برداشته می شود).

آلوژنیک: استخوان پیوندی از شخص متوفی

زنوگرافت: استخوان از یک حیوان مانند گاو گرفته شود.

مصنوعی: امکان دارد از یک جایگزین استخوان، ترکیب همراه با استخوان استفاده گردد.

نحوه انجام

انجام این روش شامل عبور از دهان و ایجاد نمودن یک برش در خط لثه به منظور نمایان نمودن استخوان فک می باشد. دایره ای از استخوان بریده می گردد و به حفره سینوسی بلند متصل می شود. پس از آن فضای باقی مانده با استخوان پر می گردد و برش بسته می شود.

پس از 4 تا 12 ماه که بهبودی نسبی صورت گرفت، می توان ایمپلنت دندانی را در این ناحیه انجام داد.

لیفت سینوس چیست؟ خطرات لیفت سینوس!

لیفت سینوس باز

این روش جزو رایج ترین روش جراحی دندانپزشکی برای ایمپلنت می باشد.

اکثر افراد به منظور انجام لیفت سینوس باز مناسب می باشند، چرا که اگر ارتفاع استخوان باقیمانده کمتر از 4 میلی متر گردد، می توان این روش را انجام داد.

مزیت دیگر این می باشد که این تکنیک به جراح این اجازه را می دهد تا تمام ساختارهایی را که روی آنها کار می شود مشاهده نماید. اما خوب یک عیب بزرگ وجود دارد و آن هم تعداد برش ها می باشد.

سینوس لیفت بسته

در هنگام انجام روش بسته، هیچ برشی در لثه ایجاد نمی گردد. کل این روش با کمک یک سوراخ انجام می پذیرد که در آخر هم ایمپلنت دندان در آن قرار خواهد گرفت. لیفت سینوس بسته تنها به یک صورت قابل انجام می باشد که ارتفاع استخوان باقیمانده شما حداقل 4 تا 5 میلی متر باشد.

مجموعه لیفت سینوس بسته شامل کاهش زمان جراحی، برش های کمتر و امکان قرار دادن ایمپلنت پس از انجام آن برای فرد می باشد. اما خوب یک عیب عمده در این روش جراحی وجود دارد که جراح نمی تواند ساختارهایی را که دستکاری می کند مستقیماً ببیند.

چه کسانی نمی توانند از این روش استفاده کنند؟

همه افراد نمی توانند کاندید مناسبی برای لیفت سینوس باشند. این افراد عبارتند از:

  • افرادی که تحت درمان سرطان می باشند.
  • بعضی از افرادی که رینیت آلرژیک یا سینوزیت مزمن دارند.
  • افرادی که دخانیات مصرف می نمایند.
  • افرادی که الکل مصرف می نمایند.

خطرات لیفت سینوس

از خطرات احتمالی این روش هم باید بگوییم بسته به نوع روش انتخابی می تواند متفاوت باشد.

از خطرات لیفت سینوس باز می توان به این موارد اشاره داشت:

  • جابجایی استخوان مثلا در هنگام عطسه شدید یا دمیدن  بیش از حد بینی
  • عدم موفقیت پیوند استخوان
  • سینوزیت (التهاب سینوس ها)
  • سوراخ گشتن غشای سینوس (این خطر در افراد سیگاری بیشتر اتفاق می افتد)
  • خون ریزی

خطرات سینوس لیفت بسته هم شامل این موارد می باشد:

  • سوراخ گشتن غشای سینوس
  • سرگیجه
  • جابجایی استخوان

نحوه آماده سازی برای انجام لیفت سینوس

دندانپزشک برای اینکه یک جراحی موفق داشته باشد مراقبت های بهداشتی و دستورالعمل هایی را برای بیمار خود در نظر می گیرد تا بیمار برای آماده شدن برای لیفت سینوس آنها را انجام دهد.

این دستورالعمل امکان دارد شامل مصرف نمودن برخی از داروها آن هم برای مدتی باشد، همانند آسپرین، که می تواند باعث افزایش مقاومت شما در طول عمل گردد.

دستورالعمل ها همچنین امکان دارد در مورد دریافت مجوز از ارائه دهنده بیمه، ترتیب حمل و نقل و زمان بندی مرخصی از کار برای بهبودی هم باشد.

قبل از انجام عمل، مراقبت‌های بهداشتی را بایستی انجام داد، احتمالاً عکس‌برداری با اشعه ایکس یا نوع خاصی از اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) به نام توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی (CBCT) برای بیمار سفارش داده شود.

این مورد به دندانپزشک کمک می کند تا آنها بتوانند جراحی فک و سینوس های شما را بهتر انجام دهند و همچنین برای جراحی برنامه ریزی نمایند و خطرات جراحی فردی را بهتر تشخیص داده و تا حد ممکن این خطرات را کاهش دهند.

اکثر جراحی سینوس لیفت ها با کمک بی حسی موضعی انجام می پذیرد. با این حال، اگر قرار می باشد بیهوشی عمومی یا آرام دریافت نمایید، به شما توصیه می شود تا قبل از عمل جراحی برای مدت معینی از آشامیدن و خوردن پرهیز نمایید.

برخی از دندانپزشکان امکان دارد داروهایی را قبل از انجام این روش به شما توصیه نمایند تا مصرف کنید. حتما به توصیه دندانپزشک خود گوش نموده و داروها را درست و به موقع مصرف نمایید تا یک جراحی موفقیت آمیز برای خود رقم بزنید.

نکته

در صورتی که به دارویی آلرژی دارید و یا دارویی مصرف می کنید حتما با متخصص خود در این باره صحبت نمایید.

متخصص همچنین از سلامت عمومی شما صحبت خواهد کرد، پس به تمام سوالاتی که از شما پرسیده می شود به طور کامل و صحیح جواب دهید.

پس از انجام جراحی، امکان این موضوع وجود دارد تا برای مدت مشخصی تحت نظر قرار بگیرید. قبل از ترخیص شدن، بایستی دستورالعمل‌های کتبی و شفاهی در رابطه با مراقبت از خود در خانه به شما داده شود.

امکان دارد هم با نسخه به خانه فرستاده شوید. داروهایی که به طور معمول پس از انجام لیفت سینوس تجویز می گردند و توصیه می شوند شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، ضداحتقان‌ها (همچون اکسی متازولین )،  دهان شویه ضد میکروبی، اسپری بینی نمکی و داروهای مسکنی می باشند که امکان دارد با نسخه یا بدون نسخه تجویز گردند.

بهبودی

تنفس از دهان یا بینی پس از جراحی غیر معمول نمی باشد و می توانید انتظار کمی ورم را هم داشته باشید. دندانپزشک ممکن است به شما سفارش نماید به منظور خواب مناسب و بهبود در حال خود چند شب زمان خواب سر خود را بالا نگاه دارید.

بعضی از افراد امکان دارد در اطراف محل جراحی دچار کبودی کردند. پس حتماً مطمئن گردید که میزان تورم و کبودی بیش از حد باشد و چه زمانی بایستی جراح خود را از این علایم آگاه کنید. بلند کردن وسایل سنگین یا شدید که می تواند روی سلامت بهبود شما تاثیر بگذارد را تا حد ممکن کاهش داده و یا از انجام آن خوداری نمایید.

مراقبت های بعد

دندانپزشک شما تمام دستورالعمل‌هایی را که در مورد فعالیت‌های ویژگی‌هایی که باید انجام دهید به شما ارائه خواهد داد.

احتمالاً پس از انجام لیفت سینوس به مدت کوتاهی بایستی از رژیم غذایی خود پیروی نمایید. به طور معمول می توانید نوشیدنی ها و غذاهای آبکی همچون سوپ را شروع نمایید و سپس به سمت غذاها خشک بروید. امکان دارد از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که گازدار یا اسیدی هستند و باعث سوزش می شوند (مانند لیموناد یا آب گوجه فرنگی) خوداری نمایید.

وجود درد پس از انجام این جراحی معمولاً کم می باشد و امکان دارد فقط به مسکن های OTC همچون تایلنول ( استامینوفن ) و ادویل یا موترین (ایبوپروفن ) احتیاج داشته باشید. در صورتی که دندانپزشک شما، داروی درمانی را برای شما تجویز نموده باید آن را مصرف نمایید، مهم می باشد که آن را فقط بر اساس نوع مصرفی که متخصص بیان نموده مصرف کنید.

پس از انجام جراحی، بایستی مراقب عطسه نمودن و دمیدن بینی خود باشید چرا که ممکن است با این اعمال پیوند استخوان از جای خود خارج گردد. با این حال نمی توان جلوی عطسه را گرفت به همین دلیل توصیه می شود با دهان باز عطسه نمایید.

دندانپزشک پس از جراحی یک زمان برای ملاقات بعدی در نظر می گیرد تا پیشرفت بهبود و وضعیت شما مورد بررسی قرار بگیرد.

سینوس لیفت یا پیوند استخوان اضافی

انجام نمودن پیوند استخوان یا لیفت سینوس یک روش غیر معمول نبوده، به خصوص اگر احتیاج به مقدار زیادی استخوان برای ساختن استخوان برای نصب ایمپلنت وجود داشته باشد.

بهبودی لیفت سینوس چقدر طول می کشد؟

در هر فرد می تواند متفاوت باشد، لیفت سینوس تقریباً شش ماه به طول می انجامد تا به طور کامل بهبود پیدا کند، در این مرحله این امکان وجود داشته باشد که شما برای کاشت دندان آماده شده باشید.

توجه داشته باشید، هیچ مراقبت طولانی مدتی در رابطه با لیفت سینوس واقعی پس از بهبودی لازم نمی باشد.

در آخر

لیفت سینوس به عنوان یک روش جراحی به منظور آماده سازی برای کاشت ایمپلنت دندانی می باشد. افرادی که تحت نظر برخی از درمان های سرطانی قرار می گیرند، یا افرادی که نمی توانند سیگار را ترک نمایند، نمی توانند کاندیدای مناسبی برای لیفت سینوس باشند.

انجام این روش در یک روز جراحی و معمولاً با کمک بی حسی موضعی انجام می پذیرد.

با اینکه غیر معمول می باشد، می تواند با خطراتی هم همچون: شکستن استخوان، سینوزیت یا سوراخ گشتن غشای سینوس همراه باشد.

با کمک سینوس لیفت می توان شانس موفقیت آمیز ایمپلنت دندان را تا حد بسیاری افزایش داد.  اطلاعاتی که در این مقاله موجود است به شما کمک می کند تا یک روش ممتاز را بشناسید و تمام آنچه را که باید در مورد لیفت سینوس بدانید را آگاهی پیدا کنید.

دندانپزشکی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: جراحی لثه، جراحی دندان نهفته، ایمپلنت، دندانپزشکی ترمیمی و خدمات دندانپزشکی دیگر می باشد. شما می توانید این خدمات دندانپزشکی را با تعرفه ای منصفانه از دندانپزشکی  بخواهید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس