لکوپلاکی

لکوپلاکی چیست؟ چگونه لکوپلاکیا را تشخیص دهیم؟

لکوپلاکی وضعیتی می باشد که در آن لکه های سفید، خاکستری و ضخیم به طور معمول در داخل دهان ایجاد می گردد. سیگار کشیدن یکی از شایع ترین علت بوجود آمدن این عارضه می باشد. اما دیگر محرک ها هم می توانند منجر به ایجاد این وضعیت گردند.

لکوپلاکی خفیف به طور معمول بی ضرر می باشد و خود به خود از بین خواهد رفت. موارد جدی تر امکان دارد با سرطان دهان مرتبط بوده باشند و بهتر است سریعاً درمان گردند.

مراقبت های منظم از دندان می تواند از بیشتر شدن بیماری جلوگیری کند.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

علائم لکوپلاکی چیست؟

لکوپلاکیا در قسمت هایی از بدن که دارای بافت مخاطی می باشد، همچون دهان، بوجود می آید.

این وضعیت با لکه های غیرعادی در داخل دهان مشخص می گردد. این وصله ها می توانند از نظر ظاهری کمی متفاوت بوده و امکان دارد دارای ویژگی هایی باشد که در پایین به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • رنگ سفید یا خاکستری
  • سطح ضخیم، سخت و برجسته
  • مودار / فازی (فقط لکوپلاکی مودار)
  • لکه های قرمز (نادر)

قرمزی امکان دارد نشانه ای از ایجاد سرطان باشد. در صورتی که لکه هایی سفید و قرمز دارید، سریعاً به پزشک خود مراجعه نمایید.

لکوپلاکیا می تواند روی لثه ها، داخل گونه ها، زیر یا روی زبان و همچنین بر روی لب ها ایجاد گردد. لکه ها امکان دارد چندین هفته طول بکشد تا ایجاد گردند و بسیار دردناک می باشند.

 

بعضی از خانم ها امکان دارد در قسمت بیرونی اندام تناسلی خود در منطقه فرج و همچنین در داخل واژن خود دچار لکوپلاکیا گردند. این به طور معمول در خانم های یائسه بیشتر دیده می شود. این یک وضعیت خوش خیم می باشد. در صورتی که در مورد چیز دیگری تردید وجود داشته، بهتر است با پزشک خود تماس گرفته و با او مشورت نمایید.

لکوپلاکی

علل لکوپلاکی چیست؟

علت دقیق ایجاد لکوپلاکیا ناشناخته می باشد. این در درجه اول می تواند به مصرف تنباکو مرتبط بوده باشد. سیگار کشیدن به عنوان شایع ترین علت ایجاد این عارضه شناخته می شود. اما جویدن تنباکو هم می تواند منجر به لکوپلاکیا گردد.

علل دیگر ایجاد این عارضه عبارتند از:

  • آسیب به داخل دهان، مانند گاز گرفتن
  • دندان های خشن و ناهموار
  • پروتزهای مصنوعی، به خصوص اگر درست نصب نشده باشند
  • مصرف طولانی مدت دخانیات

در حالی که بعضی از تحقیقات نشان خواهد داد که امکان دارد بین لکوپلاکیا و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ارتباطی وجود داشته باشد، شواهدی که برای حمایت از این ارتباط به اندازه کافی وجود ندارد.

لکوپی مودار

ویروس اپشتین بار (EBV) به عنوان عامل اصلی لکوپلاکی مودار شناخته می شود. هنگامی که این ویروس به فرد بیمار منتقل شد برای همیشه در بدن بیمار باقی خواهد ماند. EBV به طور معمول غیرفعال می باشد.

با این همه، می تواند هر هنگامی منجر به ایجاد لکه های لکوپلاکی مودار گردد. بیشتر در افراد مبتلا به HIV نمایان خواهد بود.

چگونه لکوپلاکیا تشخیص داده می شود؟

لکوپلاکیا به طور معمول با کمک معاینه دهانی قابل تشخیص می باشد. در زمان معاینه دهان، دندانپزشک شما می تواند تایید نماید که آیا دچار لکوپلاکی شده اید یا خیر. چرا که ممکن است با برفک دهان اشتباه گرفته شود.

برفک یک نوع عفونت قارچی می باشد که در دهان ایجاد می گردد. لکه هایی که ایجاد می نمایند به طور معمول نرم تر از تکه های لکوپلاکیا می باشند. آنها امکان دارد راحت تر هم درمان گردند. تکه های لکوپلاکیا، بر عکس برفک دهان، قابل پاک شدن می باشند.

دندانپزشک امکان دارد احتیاج به انجام آزمایش های دیگری هم به منظور تشخیص علت لکه ها داشته باشد. این کار به دندانپزشک کمک می کنند تا بتواند درمانی مناسب را پیشنهاد کند.

در صورتی که یک پچ مشکوک به نظر رسد، دندانپزشک بیوپسی را انجام خواهد داد. به منظور انجام بیوپسی، یک تکه کوچک بافت را از یک یا چند نقطه بر خواهد داشت.

 

پس از آن نمونه بافت برای تشخیص به پاتولوژیست فرستاده خواهد شد تا سلول های پیش سرطانی یا سرطانی مورد بررسی قرار گیرد.

چگونه لکوپلاکی را درمان نماییم؟

بیشتر پچ ها به خودی خود درمان می گردند و احتیاجی به درمان خاصی نخواهند داشت. مهم می باشد که از هر محرکی که امکان دارد منجر به ایجاد لکوپلاکیا شود، پرهیز نمایید. در صورتی که وضعیت شما مربوط به حرکت از یک مشکل دندانی بوده باشد، دندانپزشک شما امکان دارد این مشکل را به آسانی رفع کند.

در صورتی که بیوپسی از نظر سرطان مثبت باشد، چسب را باید سریعاً برداشت. این مورد می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری نماید.

لکه ها را می توان با کمک روش درمانی، اسکالپل یا روش انجماد ازبین برد.

لکوپلاکی مودار به احتمال بسیار به سرطان دهان تبدیل نخواهد شد و به طور معمول احتیاجی به برداشتن نخواهد داشت. دندانپزشک امکان دارد داروهای ضد ویروسی را به منظور جلوگیری از رشد لکه ها پیشنهاد و تجویز نماید. از پمادهای موضعی دارای رتینوئیک اسید هم می توان به منظور کاهش اندازه پچ استفاده نمود.

چگونه می توان از ایجاد لکوپلاکیا جلوگیری کرد؟

با تغییر دادن سبک زندگی خود می توان تا حدودی از ایجاد این عارضه جلوگیری نمود.

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو را کاهش داده و از مصرف آن پرهیز نمایید.

غذاهایی که از آنتی اکسیدان غنی می باشند، همچون اسفناج استفاده نمایید و در رژیم غذایی خود بگنجانید . آنتی اکسیدان ها امکان دارد به غیرفعال نمودن محرک هایی که منجر به ایجاد لکه می شوند کمک نمایند.

در صورتی که فکر می کنید که دچار لکوپلاکیا شده اید، سریعا با دندانپزشک یا پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند به جلوگیری از بدتر شدن لکه ها به شما کمک نمایند.

در آخر

در موارد بسیار، لکوپلاکیا به عنوان یک عامل تهدید کننده زندگی شناخته نمی شود. این تکه ها آسیب جدی نمی توانند به دهان شما وارد نمایند. ضایعات به طور معمول پس از چند هفته که از برداشته شدن منبع حرکت گذشت، خود به خود از بین خواهند رفت.

با این همه، در صورتی که عارضه دردناک بوده و یا مشکوک به نظر رسید امکان دارد دندانپزشکی آزمایشاتی را به منظور رد نمودن موارد زیر تجویز نماید:

  • سرطان دهان
  • اچآیوی
  • ایدز

در صورتی که این عارضه مشاهده شده ممکن است علایم وجود سرطان دهان باشد. پس بهتر است ریسک نکرده و در صورت مشاهده لکوپلاکیا به پزشک خود اطلاع دهید که دچار این عارضه شده اید. توجه داشته باشید سرطان دهان می تواند در کنار لکوپلاکی ایجاد گردد. پس به سادگی از کنار آن گذر نکنید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس