فواید فلوراید تراپی

فواید فلوراید تراپی

در بین تمامی خدمات عمومی دندانپزشکی که توسط دندانپزشک ارائه می گردد، فلوراید تراپی یکی از مهمترین خدمات ارائه شده توسط دندانپزشک می باشد. با این حال، بسیار کمی از افراد در حال حاضر فلوراید را می شناسند و یا می دانند فواید فلوراید تراپی چیست یا اینکه چگونه از فلوراید تراپی به منظور درمان پوسیدگی دندان استفاده و از دندان در برابر پوسیدگی محافظت کرد. بهتر است بدانید هرچه بیشتر در مورد فلوراید بدانید خواهید فهمید که چه مقدار نقش مهمی دربرابر محافظت از دندان ها ایفا خواهد نمود.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با فواید فلوراید تراپی آشنا گردیم. پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

تعریف فلوراید

قبل از اینکه بخواهیم به فواید فلوراید تراپی بپردازیم و ببینیم که چه مزایا و فواید را به همراه دارد، بد نیست ابتدا با خود فلوراید آشنا گردیم و سپس به سراغ فواید فلوراید تراپی برویم.

فلوراید تراپی به عنوان یک روش ترمیمی شناخته می شود. در این روش مینای دندان آسیب دیده به کمک ماده ای به نام  فلوئور آپاتیت که در فلوراید موجود است، بازسازی می گردد.

به عبارتی فلوراید یک ماده معدنی است که در استخوان و دندان وجود دارد. به غیر از این، به طور طبیعی در بسیاری از موارد هم می تواند آن را یافت نمود، مثلا در:

  • خاک
  • گیاهان
  • آب
  • هوا
  • سنگ ها

در دندانپزشکی، فلوراید از مینای دندان که خارجی ترین لایه دندان می باشد، محافظت می نماید. فلورایدتراپی به عنوان رایج ترین خدمات دندانپزشکی بوده که بزرگسالان و نوجوانان آن را در دندانپزشکی دریافت می نمایند.

 

اما خوب، برخی از افراد فکر می کنند که احتیاجی به درمان فلوراید ندارند. دلیل آن هم این می باشد که آنها از برخی از محصولاتی که از فلوراید دارند استفاده می نمایند. در اصل، فلوراید یک عنصر رایج در مکمل ها، خمیر دندان و دهان شویه ها می باشد. حتی بعضی از شهرها هم در طول فرآیند فلورایداسیون عمومی به آب فلوراید اضافه می نمایند.

با این اوصاف، باز هم برخی از افراد فلوراید کافی را دریافت نمی کنند. به عنوان مثال اگر از آب لوله کشی شهری که دارای فلوراید است، ننوشند، نمی توانند از فرآیند فلورایداسیون بهره ای ببرند. همچنین، بعضی از فیلترها هم فلورایدی را که شهرها به منابع آب اضافه می کنند، حذف خواهند کرد. به همین دلیل فلورایدتراپی یک خدمت دندانپزشکی در نظر گرفته شد تا مردم بتوانند از این طریق به سلامت و محافظت از دندان های خود کمک نمایند.

فواید فلوراید تراپی

فواید فلوراید تراپی

حال که با فلوراید آشنا شدیم و دانستیم چیست نوبت آن است با فواید فلوراید تراپی آشنا کردیم. با ما همچنان در ادامه این مقاله همراه باشید.

شاید برای شما سوال باشد که چرا بایستی مردم به دنبال فلوراید درمانی باشند. در جواب این سوال باید بگوییم:

اولاً، از دست رفتن مواد معدنی که به طور طبیعی در مینای دندان اتفاق می افتد را کاهش می دهد. در برخی از موارد، حتی می توان لکه های مینای ضعیف شده دندان را هم دوباره معدنی نمود. همچنین، دندانپزشکان ادعا دارند که فلوراید می تواند نشانه های پوسیدگی دندان را معکوس نماید.

همچنین، فلوراید می تواند از رشد نمودن باکتری های مضر در دهان هم جلوگیری نماید. به عنوان نمونه، باکتری های موجود در دهان قند و کربوهیدرات ها را تجزیه می نمایند و اسیدی که از باکتری ها ترشح می گردد باعث ازبین رفتن مینای دندان می شود.

دندانپزشکان این نوع تخریب را با عنوان دمینرالیزاسیون یاد می نمایند و مینای دندان را تا هنگامی که حفره ایجاد گردد را ضعیف می نماید.

فلوراید از مینای دندان در برابر باکتری ها محافظت نموده و باعث بهبود پوسیدگی دندان می گردد.

فلوراید تراپی همچنین تا حد بسیاری می تواند از خرابی و پوسیدگی دندان ها جلوگیری نماید و باعث می گردد مراجعه به دندانپزشک به منظور: پر نمودن، روکش کردن دندان و دیگر روش های درمانی پر هزینه کاهش پیدا و قطع گردد. پس با انتخاب فلوراید تراپی تا حد بسیاری می توان هزینه های دندانی خود را تا حد ممکن کاهش داد.

آیا فلوراید کارایی دارد؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله فلوراید تراپی نقش بسزایی در سلامت و محافظت از دندان را برعهده دارد. طبق مطالعات انجام شده توسط مرکز کنترل و سیستم از بیماری (CDC)، این گزارش اشاره دارد که تعداد دندان های پوسیده در کودکان 12 ساله از دهه 1960 تا 90، 68 درصد کاهش پیدا نموده است. این کاهش در کنار شهرهایی رخ داد که فلوراید تولید و از آن استفاده نمودند. به این صورت، معرفی کردن خمیر دندان های دارای فلوراید و همچنین خدمات دندانپزشکی دارای فلوراید نقش مهمی را می تواند ایفا نماید.

آیا به فلوراید درمانی نیاز دارم؟

شما می توانید برای آنکه متوجه شوید که آیا به فلوراید درمانی احتیاج دارید با خیر به دندانپزشکی مورد نظر خود مراجعه نموده و دندانپزشک پس از معاینه دندان های شما اعلام می دارد که آیا احتیاج به انجام فلوراید تراپی دارید یا خیر.

بهتر است اینگونه بگوییم که افرادی که  به بهداشت و سلامت دهان خود توجه داشته و تغذیه مناسبی دارند، احتیاجی به انجام فلوراید تراپی ندارند. اما هستند افرادی که به بهداشت دهان خود اهمئیت نداده و سلامت دندان های خود را به خطر می اندازند، این افراد بایستی اقدام به فلوراید درمانی نمایند.

در ادامه فواید فلوراید درمانی افرادی که احتیاج به فلوراید درمانی دارند را نام خواهیم برد:

  • افرادی که از گوشت، سبزیجات و میوه استفاده می نمایند.
  • افرادی که از نوشیدنی های شیرین همچون: انواع نوشابه، آبمیوه ها و شربت و … استفاده می نمایند.
  • کسانی که اهمیئتی به بهداشت دهان و دندان خود نداده و مسواک نمی زنند.
  • فلوراید درمانی به نوبه خود می تواند یک کمک کننده عالی برای سلامت دندان های ما باشد و از مینای دندان محافظت نماید.

جمع بندی فواید فلوراید تراپی

یافتن فلوراید درمانی می تواند برای سلامت و محافظت از دندان ها یک انتخاب ایده آل باشد. در اصل دندانپزشکان بر این عقیده هستند که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مناسب بوده و می تواند سلامت دندان ها را تضمین نماید.

هر چه زودتر مراقبت های حرفه ای فلوراید تراپی انجام پذیرد و دندان از فواید فراید تراپی بهرمند گردد، می توان از پوسیدگی و خارج نمودن دندان جلوگیری کرد.

بهتر است در مورد اینکه چگونه فلوراید تراپی می تواند به شما در داشتن دندان های سالم کمک نماید بیشتر تحقیق کرده و دانش خود را افزایش دهید.

دندان ها عضو مهمی در بدن بوده و نیمی از سلامت انسان توسط دندان تضمین می گردد. مثلا جویدن غذا باعث هضم غذا شده و گوارش و معده را سلامت که فظ می نماید. همچنین باعث افزایش زیبایی چهره هم می گردد.

دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانی از قبیل: بلیچینگ دندان، ارتودنسی دندان، عصب کشی، دندانپزشکی زیبایی، دندانپزشکی ترمیمی و سایر خدمات دندانپزشکی با هزینه ای مقرون به صرفه برای اقشار مختلف جامعه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس