فضا نگهدار دندان کودک

فضا نگهدار دندان کودک

فضا نگهدار دندان کودک یک مدل دستگاه‌ دندانی است که برای جلوگیری از جابجایی یا تغییر مکان دندان‌ها استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به حفظ تراز و تنظیم مناسب دندان‌ها کمک می‌کنند و فضای کافی را برای رویش و رشد صحیح دندان‌های دائمی فراهم می‌کنند. علی الخصوص هنگامی که دندان شیری (دندان کودکی) به طور زودهنگام می افتد.

اهداف اصلی فضا نگهدار دندان کودک

  1. نگه‌داشتن فضا: وقتی یک دندان شیری قبل از جایگزینی طبیعی آن توسط دندان دائمی می‌اُفتد، دندان‌های مجاور ممکن است به سمت فضای خالی حرکت کنند. زمانی که دندان دائمی شروع به رویش می کند، این موضوع می تواند منجر به درهم برهم شدن دندان ها و اشتباه در ترتیب دندانی شود. فضانگهدارها فضای خالی را تا زمانی که دندان دائمی برای رشد آماده شود، باز نگه می دارند.
  2. پیشگیری از مشکلات ارتودنسی: بدون این دستگاه ها، از دست دادن زودهنگام دندان شیری ممکن است به مسائل ارتودنسی پیچیده‌تری منجر شود. استفاده از فضا نگهدارنده‌ها معمولاً به پیشگیری از نیاز به درمان ارتودنسی دندان در آینده کمک می‌کند.

انواع مختلف فضا نگهدارنده‌

انواع مختلف فضا نگهدارنده‌

این دستگاه ها در انواع مختلفی وجود دارند که با توجه به نیازهای فرد از سمت دندانپزشک  تجویز می شود. برخی از انواع رایج شامل موارد زیر می‌شوند:

    1. Fixed (ثابت):
      •  فضای نگهدارنده‌های ثابت به دندان‌های مجاور متصل می‌شوند و تا زمانی که توسط دندانپزشک برداشته نشوند، در مکان خود باقی می‌مانند.
    2. Crown and Loop (باند و حلقه):
      • فضانگهدارنده‌های باند و حلقه شامل یک بند یا تاج فلزی روی دندان مجاور هستند و دارای یک حلقه سیمی است که فضای خالی را نگه می دارد.
    3. Distal Shoe (دیستال شو):
      • این دستگاه برای مواجهه با مشکلات رشد دندان‌های دائمی در کودکان به کار می‌رود. سه حالت اصلی برای استفاده از این دستگاه وجود دارد: 1. برای حفظ فضای لازم برای رشد دندان دائمی مولر اول پس از از دست رفتن مولر دوم شیری، 2. در صورتی که دندان دائمی مولر اول در مکان نادرستی رشد کند و برای مولر دوم شیری مزاحمت ایجاد کند، و 3. وقتی که مولر دوم شیری به استخوان فک متصل شده و در مکان غیرعادی‌ای رشد کرده باشد. هدف اصلی از استفاده از دیستال شو، ایجاد شرایط مناسب برای رشد دندان‌های دائمی در مکان های صحیح است و در حل مشکلات مرتبط با این فرآیند به کودکان کمک می‌کند.
    4. Lingual (کمان نگه‌دارنده پشت دندانی):
      • فضای نگهدارنده‌های کمانی پشت دندانی در پشت دندان‌ها متصل می‌شوند و از جلو قابل مشاهده نیستند.
    5. Unilateral (فضا نگهدار یک طرفه):
      • فضا نگهدار یک طرفه زمانی استفاده می‌شوند که تنها یک طرف از دندان‌ها نیاز به نگهداری دارد.
    6. Bilateral (فضا نگهدار دو طرفه):
      • فضا نگهدارهای دو طرفه زمانی استفاده می‌شوند که هر دو طرف از دندان‌ها نیاز به نگهداری دارند.
    7. Removable (متحرک):
      •  فضای نگهدارنده‌های متحرک می‌توانند توسط بیمار برداشته شو و دوباره نصب شوند و معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که نگهداری فضا به مدت موقتی لازم باشد.

اگر فرزند شما یک دندان شیری را زودهنگام از دست داده یا هرگونه نگرانی در مورد فضای دندانی دارید، مهم است که با دندانپزشک یا ارتودنتیست مشورت کنید. آن ها می‌توانند وضعیت دندانی کودک شما را ارزیابی کرده و در صورت لزوم نوع مناسبی از فضا نگهدار را پیشنهاد دهند تا تنظیم صحیح دندان‌های فرزند شما در رشدشان تضمین شود.

اهمیت استفاده از فضانگهدار دندان 

فضا نگهدار در دندانپزشکی کودکان و ارتودنسی نقش بسیار حیاتی ایفا می‌کنند، زیرا از اهمیت بالایی در حفظ تراز مناسب دندان‌ها و جلوگیری از مشکلات ارتودنسی بالقوه برخوردارند. در زیر به برخی از دلایل کلیدی اهمیت این فضای نگهدارنده‌ها پرداخته شده است:

  1. حفظ تراز دندانی: وقتی یک دندان شیری (دندان کودکی) زودهنگام از دست می‌رود، دندان‌های مجاور ممکن است شروع به حرکت به سمت فضای خالی کنند. این دستگاه می‌تواند از اشتباهات در ترتیب دندانی، درهم برهم شدن دندان ها و مشکلات ارتودنسی در هنگامی که دندان‌های دائمی تلاش می‌کنند رشد کنند، جلوگیری نمایند. پیشگیری از مشکلات 
  2. کاهش هزینه‌های درمان آینده: استفاده از این ابزار دندان پزشکی  می‌تواند کمک کند تا نیاز به درمان‌های ارتودنسی گران‌قیمت و زمان‌بر در آینده کاهش یابد. با حفظ تراز مناسب، فضا نگهدار می‌تونند احتمال نیاز به بریس‌ها یا اقدامات تصحیحی دیگر در آینده را کاهش دهند.
  3. ترویج عملکرد دهانی مناسب: تراز و فضای مناسب دندان‌ها برای جویدن مؤثر، توسعه گفتار و بهداشت دهانی کلی بسیار حائز اهمیت هستند. فضا نگهدارهای دندانی تضمین می‌کنند که این عملکردها به دلیل از دست رفتن زودهنگام دندان بطور صحیح انجام شوند.

دسته بندی: ارتودنسی دندان ، دندانپزشکی کودکان

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره وتعیین وقت:44284234-021