عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

دسته بندی: کامپوزیت دندان

پزشکان، جدیدا توانسته اند روش های زیادی برای پر کردن دندان پیدا نمایند. اگر شما از افرادی هستید که دندان های شما دچار آسیب دیدگی شده است، همچون: شکستگی دندان و پوسیدگی، میتوانید از کامپوزیت دندان بهره ببرید. اما در کنار مزایا می تواند این روش دارای عوارض نیز باشد. اگر مایل هستید قبل انتخاب این روش با عوارض کامپوزیت دندان هم آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها مخلوطی از جنس پلاستیک و مواد پودری ساخته شده هستند، که جایگزین خوبی برای دندان های طبیعی به حساب می آیند. این کامپوزیت های دندانی، شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارند و به همین دلیل طرفدارن زیادی را هم پیدا کرده اند.

یکی از مزایای کامپوزیت ها، دادن ظاهری زیبا به دندان ها است، مثلا: کسانی که مایل به داشتن دندان های سفیدتری هستند، با استفاده از کامپوزیت، می توانند دندان هایی روشن تری داشته باشند. همچنین، افرادی که دارای دندان هایی از قبیل: پوسیدگی، آسیب دیدگی، شکستگی و فاصله بین دندانی هستند و از آن رنج می برند، به راحتی می توانند از کامپوزیت استفاده کنند.

نحوه پر کردن کامپوزیت دندان

این روش به شرح زیر است، ابتدا دندان پزشک، خمیر کامپوزیت را به صورت لایه به لایه روی دندان قرار می دهد و به دلیل اینکه مواد کامپوزیت به شکل خمیری است و خیلی زود سفت می شود، باید بلافاصله پس از قرار گیری روی دندان، سریعا از دستگاه لایت کیور استفاده گردد، این دستگاه دارای پرتو نور آبی می باشد و باعث مستحکم شدن مواد در داخل دندان می گردد.

زمانی که دندان ها مشکل خاصی نداشته باشند، پرکردن دندان ها بسیار ساده انجام می شود و زمان بسیار کوتاهی می برد. به این صورت که اول: دندان پزشک، به وسیله بی حس کننده های موضعی فک و دهان را کلا بی حس می کند تا شما در حین پر شدن دندان دردی حس نکنید. اما اگر شما بخواهید از کامپوزیت، برای پر کردن دندان های خراب و پوسیده خود استفاده کنید، دندانپزشک، باید با استفاده از دستگاه ها، مینای دندان را سوراخ کند و آن محل را برای قرار گرفتن کامپوزیت آماده کند.

مرحله دوم: دندان پزشک، قسمتی از پوسیدگی را با تراشیدن دندان بر می دارد.

سومین مرحله: دندان پزشک، محل پوسیدگی و قسمت های تراشیده شده را باید کاملا تمیز و خشک کند تا از عفونت ها جلوگیری شود.

مرحله چهارم: مرحله ای که آخرین کار به حساب می آید، دندانپزشک، با استفاده از مواد کامپوزیت می تواند به دندان های شما شکل مناسب را بدهد. در ترمیم کامپوزیت دندان، شما نباید حس آزاردهنده ای داشته باشید.

همیشه سعی کنید قبل از اینکه فرآیند کامپوزیت دندان شما کامل شود، از  دندانپزشک خود بخواهید وضعیت لثه های شماررو بررسی کند.

کامپوزیت دندان چقدر زمان می برد؟

کامپوزیت دندان، تقریبا یک ساعت به طول می انجامد. این مقدار زمان، بستگی به تعداد دندان هایی دارد که برای کامپوزیت نیاز دارید و یا چه موادی را می خواهید برای دندان کامپوزیت استفاده کنید، فرق دارد. مثلا: برای پر کردن یک دندان ساده تقریبا 20 دقیقه زمان نیاز است، همچنین، اگر یک دندانپزشک، قبل از انجام کامپوزیت، قالب‌گیری کرده باشد، زمان زیادتری احتیاج است تا ماده کامپوزیت سفت شود و بتواند وارد مرحله دوم شود.

کامپوزیت دندان چه مزایایی دارد:

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ مزایا و عوارض کامپوزیت دندان برویم، بهتر است ابتدا با مزایای این روش هم آشنایی پیدا کنیم.

۱- دندان های کامپوزیت شده تاثیر بسیار زیادی بر روی ظاهر دندان ها دارند. زیرا، با داشتن دندان های سفید و تمیز اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد. همچنین، نقص و پوسیدگی دندان ها به طور کامل برطرف می شود و شما دارای لبخند زیباتری خواهید بود. مخصوصا اگر رنگ دندان های کامپوزیت، دارای رنگی طبیعی و یا با رنگ دندان خودتان همخوانی داشته باشد، نتیجه طبیعی تر خواهید داشت.

۲- وقتی مواد کامپوزیت شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد، ماندگاری طولانی تری خواهد داشت. اما، بعضی از مواد کامپوزیت دندان، بعد از مدت زمان خاصی نیاز به تعمیر خواهند داشت.

۳-فواید دیگر کامپوزیت دندان، این است که مواد کامپوزیت مثل یک پوشش سخت روی دندان را احاطه کرده و از دندان های شما در برابر شکستگی و آسیب محافظت می نمایند.

۴- اگر شکستگی و یا آسیبی برای دندان های کامپوزیت شده ایجاد شود، به راحتی قابل ترمیم می باشد.

۵- اگر شما می خواهید از مواد کامپوزیت، تنها برای ظاهر و زیبایی دندان های خود استفاده کنید، دیگر نیازی به تراشیدن دندان ها ندارید. در نتیجه، هزینه کامپوزیت دندان، در مقایسه با سایر روش های دیگر، مثلا: سفید کردن و بهبود ظاهر دندان بسیار مقرون به صرفه تر در کی باشد.

عوارض کامپوزیت دندان

معایب و عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان، با اینکه مزایای و فواید زیادی دارد و جدیدا هم از محبوبیت خاصی برخوردار شده است، اما دارای معایبی هم می باشد. در ادامه در مورد معایب و عوارض کامپوزیت دندان صحبت خواهیم کرد. با ما همچنان همراه باشید.

۱- در بعضی مواقع وقتی دندانپزشک، برای افراد معدودی دندان های کامپوزیت را استفاده می نمایند، لثه های آن ها دچار حساسیت می شوند. اما، این را هم باید در نظر بگیریم که تعداد این افراد که از حساسیت های دندانی رنج می برند بسیار کم است.

۲- مواد کامپوزیت، از چند ماده مختلف تشکیل می شود. در بعضی از کامپوزیت ها که برای پرکردن دندان ها استفاده می شوند، استحکام و دوام بیشتری وجود دارد. اما،  کامپوزیت هایی که برای ظاهر دندان ها استفاده می شوند، بخاطر آسیب های فیزیکی خیلی زودتر فرسوده می شوند. در نتیجه، اگر شما به فکر ترمیم دندان های خود هستید، باید خیلی بیشتر از قبل از دندان های خود مواظبت کنید.

۳- باید از نوشیدنی هایی، مثل: قهوه، نوشابه های کافئین دار یا مشروبات الکلی کمتر استفاده کنید، زیرا، مواد کامپوزیت سریعا تحت تأثیر ترکیبات این نوشیدنی ها قرار می گیرند و دندان ها لک را به خود می گیرند.

۴- علت اینکه کامپوزیت ها، گران تر از سایر پرکننده ها هستند، این است که از این مواد، برای ظاهر دندان ها استفاده می کنند و همچنین، دندانپزشک، هم باید زمان زیادی را برای ترمیم ظاهر دندان های شما مصرف می کند.

۵- کامپوزیت دندان، معمولا برای تمام ردیف های دندان نیست. اگر شما دوست دارید که تمام دندان های بالا و پایین خود را ترمیم کنید، بهتر است از روش هایی، همچون: لمینت بهره ببرید. چون، کامپوزیت، برای یک یا چند دندان مناسب تر است.

۶- از دیگر معایب کامپوزیت دندان می توان به التهاب و با عفونی شدن دندان اشاره نمود. با اینکه این عفونت و التهاب موقتی هستند اما بهتر از دندانپزشک خود تمام راهنمایی ها رو بخواهید و پیگیری کنید.

هزینه کامپوزیت دندان

حال که با عوارض کامپوزیت دندان آشنا گردید بد نیست در رابطه با قیمت کامپوزیت دندان هم اطلاعاتی داشته باشید.

به اینکه کامپوزیت دندان، روی زیبایی ظاهری فرد تاثیر فراوانی می گذارد، اما خوب پرداخت هزینه آن نسبت به سایر روش ها با صرفه تر و مقرون به صرفه می باشد.

البته اشاره نماییم که بسته به نوع مواد، منطقه سکونت، نوع تخصص دندانپزشک، تعداد دندان و … می تواند روی انجام قیمت تعیین شده کامپوزیت دندان تاثیر بگذارد.

مشکلات و عوارض کامپوزیت دندان

پر کردن دندان های کامپوزیت شده یک بیمار با پر کردن دندان بیمار دیگر متفاوت است. اما بیش ترین مشکلات و عوارض کامپوزیت دندان یک نفر نسبت به دیگران به نوع پر کردن آن می باشد.

بزرگترین و شایع ترین مشکلات و عوارض کامپوزیت دندان به این شرح می باشد.

۱. شایع ترین مشکل و عوارض کامپوزیت دندان حفره های عود کننده هستند. با اینکه پرکردن دندان ها روش خوبی برای رفع حفره ها هستند، ولی باز احتمال عود کردن وجود دارد. 87 درصد از کسانی که از پرکننده های کامپوزیتی، استفاده کرده اند، حفره های اضافی را تجربه می کنند.

۲. شکستگی ترمیم: مواد پرکننده کامپوزیت، که شکستگی‌های اضافی بوجود می آورد، مخصوصا زمانی که در دندان‌های عقب گذاشته شده باشند،  هم شایع هستند. زیرا، دندان‌های آسیاب شما فشار بیشتری برای جویدن و پاره کردن ایجاد می‌کنند. همین عامل، می‌تواند برای سلامت مواد پرکننده‌های کامپوزیت ضرر داشته باشند.

۳. حساسیت بعد از عمل: با اینکه افراد بعداز پرکردن، انتظار دندان های حساس تری دارند. در مطالعاتی نشان داده شده که افرادی که از پرکننده‌های کامپوزیت استفاده کرده اند، نسبت به کسانی که از نوع دیگر استفاده کرده اند، حساسیت شدیدتری را احساس می کنند.

یکی دیگر از مشکلات و عوارض کامپوزیت دندان انقباض پلیمریزاسیون است، که می تواند منجر به مشکلات بزرگ تری شود. اثبات شده که پلیمریزاسیون نادرست، موجب علائمی همچون: افزایش حساسیت، واکنش های نامطلوب پالپ و کاهش احتباس می شود. هرچند که این مشکلات، در 73 درصد از پرکردگی های کامپوزیت اتفاق می افتد، ولی دندانپزشکان و متخصصان اقدامات لازم را برای کاهش این رویداد می خواهند انجام دهند تا از انقباض پلیمریزاسیون پیشگیری کنند.

مثال:

با قرار دادن تدریجی پرکننده های کامپوزیتی در حفره ها،

کنترل بیشتر تابش نور کیورینگ،  کاربرد آستر رزینی، تشخیص بیمارانی که احتمال بیشتری برای تجربه مشکلات پر کردن کامپوزیت دارند، در بعضی از بیماران دندانپزشکی پر کردن کامپوزیت به خوبی عمل می کند، اما در بعضی دیگر مشکلات بسیار زیاد به همراه دارد.

دهان بیمار: ظاهر و اندازه دهان بیمار می‌تواند سمت و قدرت گاز گرفتن او را تغییر دهد که این عامل به طول عمر یک پرکننده کامپوزیت تأثیر می گذارد.

نیازهای پر کردن بزرگتر: وقتی پر کردن دندان بزرگتر نیاز است، یعنی این دندانها، بیشتر مستعد مشکلات می باشند.

پر کردن کامپوزیت نزدیک به عصب: محل حفره ای که به پر کردن نیاز دارد، این فرآیند را سخت و دردناک می کند.

پرکردن دندان‌های پشتی: به دلیل اینکه در طول  روز فشار بیشتری بر روی دندان‌های پشتی وارد می‌شود، احتمالا مشکلات بیشتری برای پر کردن کامپوزیت در این ناحیه وجود دارد.

جمع بندی عوارض کامپوزیت دندان

اگر شما با وجود دندان های زرد، دارای دندان های نامتقارن هم هستید، کامپوزیت هم برای پر کردن دندان و هم برای بهبود ظاهر دندان بسیار مفید است. درست است که با لینکه دارای مزایا است، اما خوب مشکلات و عوارض کامپوزیت دندان هم نکته ایی است که بایستی حتما قبل از انجام این روش به آن توجه گردد.

امیدواریم توانسته باشیم در کنار شناخت مزایای کامپوزیت دندان، عوارض کامپوزیت دندان را هم برشماریم و شما را با آنها آشنا سازیم.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان