شکست ایمپلنت دندان

علل رایج شکست ایمپلنت و جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی در دهه های اخیر مسیری هموار را طی کرده و اکنون سالم ترین، با کیفیت ترین و همچنین واقعی ترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده می باشند. برخی از ایمپلنت های دندانی در صورتی که به درستی مراقبت و استفاده شوند، تا پایان عمر می توانند دوام داشته باشند. ما در این مقاله می خواهیم شما را هم با ایمپلنت دندان آشنا کرده و همچنین ببینیم چه عواملی می توانند باعث شکست ایمپلنت دندان شوند.

موفقیت یا شکست ایمپلنت های دندانی در حال حاضر به عواملی که بیشتر آنها در کنترل ما هستند، بستگی خواهد داشت. اینگونه بگوییم که شکست ایمپلنت دندان بسیار نادر است، اما ممکن است به هر دلیلی رخ دهد. بنابراین، به همین جهت است که می گوییم لازم است بدانید که چگونه ایمپلنت‌های دندانی از بین می روند؟ تا بتوانید بهتر از این ایمپلنت های دندانی خود مراقبت و استفاده نمایید.

ایمپلنت چیست؟

نوعی دندان مصنوعی جدید می باشد که از فلز و پرسلن ساخته شده است تا شبیه دندان طبیعی باشد. ایمپلنت دندان شامل دو بخش ساختاری اصلی است که: قسمت اول ایمپلنت تیتانیوم که ریشه از دست رفته را می گیرد و قسمت دوم تاج دندان طبیعی است که روی ایمپلنت جدید چسبیده می شود. از آنجایی که ایمپلنت جایگزین ریشه دندان می شود، بهتر است حفظ شود. در مقایسه با بریج جایی که بخشی از استخوانی که دندان را احاطه کرده بود شروع به جذب  می کند. ایمپلنت با استخوان فک شما ادغام می شود و به سالم ماندن استخوان کمک می کند.

از مزایای انجام ایمپلنت دندان هم می توانیم به این موارد اشاره داشته باشیم:

طول عمر بالایی دارد و در صورتی که به طور مناسب از آن مراقبت شود می توانند تا سالها دوام و کارایی داشته باشند.

از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می کند. به همین جهت در صورت استفاده استخوان فک شما در آن قسمت تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

یک ظاهر طبیعی به دندانها بخشیده و باعث می شود تا طرح لبخند زیبایی را داشته باشید.

با کمک ایمپلنت های دندانی می توان از دیگر دندان های طبیعی هم محافظت نمود و از حرکت آنها و همچنین ایجاد فضای بین دندانی جلوگیری کرد.

از دیگر مزایای انجام ایمپلنت دندانی می توان به حفظ ظاهر فرد اشاره داشت. به عبارتی با کمک این روش می توان از افتادگی پوست، ناهماهنگی نیش، گونه های افتاده و … جلوگیری کرد.

با کمک ایمپلنت دندان صحبت کردن و جویدن به راحتی انجام می گیرد چون همچون دندان های طبیعی عمل می نماید.

علت شکست ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی ممکن است با شکست مواجه شوند، اما شایع ترین و قابل مشاهده ترین حالت آن تحلیل استخوان می باشد.

در نوع پری ایمپلنتیت که در اطراف ایمپلنت و داخل لثه ایجاد می شود به طور معمول با عدم رعایت بهداشت دندان پس از ایمپلنت دندان می تواند منجر به از دست دادن بیشتر استخوان و شکست ایمپلنت شود.

همچنین در صورتی که ایمپلنت دندان با استخوان فک یکپارچه نشده باشد، باعث می شود که صاحب ایمپلنت با تراکم استخوان فک پایین یا پس از عمل ایمپلنت دچار ترومای دندانی شوند.

 

چه کسانی می توانند کاندید مناسب ایمپلنت دندانی باشند؟

در ادامه علت شکست ایمپلنت دندانی بد نیست بدانیم چه افرادی می توانند ا این روش دندانپزشکی استفاده نمایند. با ما همچنان همراه باشید.

افرادی که نمی توانند از ایمپلنت دندان استفاده نمایند عبارتنداز:

  • افرادی که دارای دیابت کنترل نشده هستند.
  • کسانی که دچار اختلالات لخته خون هستند.
  • افرادی که سیگار به صورت مداوم و شدید می کشیدن
  • کسانی که دچار بیماری متابولیک استخوان می باشند.

چگونه بفهمیم ایمپلنت های دندانی شما شکست خورنده اند؟

ممکن است در رابطه با علت شکست ایمپلنت علائم یکسانی وجود داشته باشد. در صورتی که درد یا ناراحتی شدید را در داخل یا اطراف ایمپلنت های دندانی خود حس می کنید، لثه های متورم یا ملتهب می تواند ایمپلنت های دندانی شما را با شکسته مواجه کند.

چگونه می توان شکست ایمپلنت دندانی را درمان نمود؟

شاید برای شما سوال باشد که در صورت شکست ایمپلنت دندان آیا راهی برای درمان آن وجود دارد یا خیر؟ در این رابطه باید بگوییم که درمان شکست ایمپلنت به علت شکست آن بستگی خواهد داشت. در مواردی که عفونت لثه باعث افتادن ایمپلنت ها شده باشد و به پری ایمپلنت هم معروف می باشد. درمان آن به منظور تمیز نمودن ایمپلنت و روش های بهتر بهداشت دهان و دندان در آینده انجام می شود. در صورت تشخیص و درمان به موقع پری ایمپلنتیت درمان می تواند موثر واقع شود.

در موارد آسیب یا فشار بر استخوان اطراف ایمپلنت، شاید نیاز به پیوند استخوان باشد. ایمپلنت های دندانی را فقط می توان در نقاطی روی استخوان فک قرار داد که تراکم استخوان کافی دارند. در صورتی که از دست دادن استخوان فک یا آسیب باعث شکستگی شود، درمان شامل پیوند استخوان می شود.

 چگونه از این مشکل جلوگیری کنیم؟

برای آنکه بتوان از شکست ایمپلنت جلوگیری نمود، باید بهداشت دهان و دندان، انجام پذیرد و به آن توجه ویژه ای شود. احتمال شکست ایمپلنت دندان می تواند برای هر کس ترسناک باشد اما ممانعت از شکست ایمپلنت دندان همانطور که گفتیم بسیار آسان است.

بهترین راه به منظور حفظ سلامت ایمپلنت های دندان حفظ بهداشت دهان و دندان می باشد. دو بار در روز مسواک کردن و استفاده از دهانشویه ضد باکتری و بدون الکل می تواند به حفظ ایمپلنت دندان کمک شایانی نماید.

البته تغییر در رژیم غذایی هم می تواند تا حد بسیاری مفید و کمک کننده باشد. اما از آب نبات های سفت و غذاهایی که باعث ساییدگی روی دندان ها می شوند، باید خودداری کرد.

همچنین هر شش ماه یکبار باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید تا مشکلی وجود ندارد و یا در صورت بروز هر مشکلی، زودتر درمان شود.

در آخر

ما بر این باور هستیم که ایمپلنت ها می توانند گزینه ای فوق العاده برای جایگزینی دندان های از دست رفته شما باشند و زمانی که به درستی نگهداری شوند حتی تا آخر عمر هم توانایی دارند تا برای شما استفاده و باعث ایجاد طرح لبخند زیبا تا سال ها شود.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دسته بندی: ایمپلنت دندان

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس