علت لق شدن دندان مصنوعی

علت لق شدن دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی یک نوع روش دندانپزشکی است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته در دهان قرار می گیرد. دندان مصنوعی می تواند از جنس: پلاستیک، چینی یا ترکیبی از هر دو بوده و ساخته شود. برخی از افراد از داشتن دندان مصنوعی امتناع می نمایند و آن هم به دلیل لق شدن دندان مصنوعی می باشد. این افراد نمی دانند علت لق شدن دندان مصنوعی آنها برای چیست و چگونه می توانند بدون اینکه مشکل در حرف زدن، خوردن و … داشته باشند از دندان مصنوعی استفاده نمایند. با ما همراه باشید تا شما را با علت لق شدن دندان مصنوعی آشنا سازیم و ببینیم چگونه می توان این مشکل را رفع نمود.

آیا دندان مصنوعی لق مشکل ساز است؟

دندان مصنوعی لق ممکن است منجر به ایجاد درد و مشکل در خوردن و صحبت نمودن گردد. در صورتی که دندان مصنوعی شما لق شده، به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا دندانپزشک دندان مصنوعی شما را تنظیم یا تعویض نماید.

علت لق شدن دندان مصنوعی

علت های مختلفی وجود دارد که منجر می گردد دندان مصنوعی در طول استفاده لق گردد که عبارتنداز:

تناسب ضعیف

از شایع ترین علل لق شدن دندان مصنوعی، تناسب ضعیف می باشد. پروتزهایی که به درستی روی هم قرار نگیرند می توانند روی لثه ها فشار وارد نمایند و منجر به تحریک آنها می گردد. با گذر زمان، لثه ها امکان دارد به مرور کوچک شده و باعث لق شدن دندان مصنوعی گردند.

بیماری لثه

بیماری لثه از دیگر علت های لق شدن دندان مصنوعی می باشد. این مشکل ممکن است منجر به ایجاد و حساس گردیدن لثه گردد. این می تواند باعث شود تا دندان مصنوعی نتواند در جای خود ثابت بماند.

سن  علت لق شدن دندان مصنوعی

با افزایش پیدا کردن سن، دهان شما تغییر خواهد کرد. امکان دارد لثه ها کوچک گردند، استخوان فک به عقب رانده شوند و دندان ها هم در این مواقع لق گردند.

عادات غذایی

از دیگر علل لق شدن دندان مصنوعی عادات غذایی نامناسب است. جویدن غذاهای سفت و سخت همچون آب نبات می تواند روی دندان مصنوعی فشار وارد کرده و منجر به شل شدن دندان مصنوعی گردد.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار همچنین می تواند منجر به کوچک شدن لثه ها و نگه داشتن دندان های مصنوعی گردد.

در صورتی که دندان مصنوعی شما لق گردیده است، به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا دندانپزشک آنها را تنظیم و یا تعویض نماید. استفاده کردن از دندان مصنوعی نامناسب یا شل شده می تواند درد و مشکل در خوردن و صحبت نمودن را به همراه داشته باشد. به غیر از این، دندان مصنوعی لق ممکن است به بیماری لثه و دیگر مشکلات تبدیل گردد.

علت لق شدن دندان مصنوعی

چگونه می توانیم بفهمیم که دندان مصنوعی لق شده است؟

در صورتی که احساس ناراحتی می نمایید و پروتزهای مصنوعی شما لق گردیده است، به احتمال بسیار احتیاج به تنظیم خواهند داشت. در ادامه شما را با سه ​​راه به منظور تشخیص لق بودن دندان مصنوعی آشنا می سازیم همچنان با ما همراه باشید.

به آینه نگاه کنید: در صورتی که زمان صحبت یا خنده، پروتزهای مصنوعی شما دچار لغزش می شوند یا از دهان شما بیرون می زنند، نشان دهنده شلی دندان مصنوعی می باشد.

به عادات غذایی خود توجه نمایید: در صورتی که مشکلی در جویدن دارید یا دندان مصنوعی شما زمان خوردن غذا درد می گیرد، امکان دارد دندان مصنوعی شما خیلی شل شده باشد.

بررسی درد: در صورتی که لثه های شما دچار زخم یا تورم شده، به احتمال بسیار دندان مصنوعی شما به درستی روی هم قرار نخواهد گرفت

در صورتی که هر یک از مشکلات نام برده را تجربه نموده اید، مهم است که بدانید بهتر است به دندانپزشک یا متخصص پروتز مراجعه نمایید تا آنها دندان شما را تنظیم نمایند.

پروتزهایی که لق شده در صورتی که درمان نگردند می توانند مشکلات جدی را برای صاحب خود ایجاد نمایند.

آیا زمان کاهش وزن، دندان مصنوعی ممکن است لق شود؟

لق گردیدن دندان مصنوعی ممکن است با کاهش وزن همراه باشد. هر چه وزن کم نمایید، ذخایر بدن شما کم می گردد و این می تواند منجر به ضعیف گردیدن صورت و شل شدن دندان مصنوعی گردد. در صورتی که متوجه شدید دندان های مصنوعی شما لق شده، بهتر است سریعاً برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. چند درمان وجود داشته که دندانپزشک شما می تواند برای کمک به حفظ دندان مصنوعی در دهان شما ارائه نماید که می توان به تنظیم مناسب و افزودن چسب اشاره داشت.

آیا امکان تغییر پروتزهای لق  وجود دارد؟

در صورتی که دندان مصنوعی لق گردیده است، می توانید آن را با کمک دندانپزشک خود تغییر داده و تنظیم کنید تا دوباره اندازه شود. این تنظیم هر از گاهی به علت تغییر شکل دهان ممکن است الزامی باشد.

در صورتی که دندان مصنوعی شما کمی لق گردیده است، دندانپزشک شما می تواند با یک تنظیم ساده باعث تعمیر دندان مصنوعی شما شود. اما اگر دندان مصنوعی شما بسیار لق شده باشد، امکان دارد به یک ست جدید نیاز باشد.

هنگامی که برای اولین بار از دندان مصنوعی استفاده می کنید، طبیعی می باشد که کمی با آن به مشکل برخورده و لق باشد. عادت نمودن به پوشیدن آنها زمان خواهد برد و در نهایت روی دهان شما تنظیم می گردد. در صورتی که پس از مدتی استفاده، پروتزهای مصنوعی شما به مرور شل گردید، مهم می باشد که به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. دندان مصنوعی لق می تواند منجر به ایجاد زخم و آسیب در دهان گردد.

در صورتی که دارای دندان مصنوعی جزئی هستید، توجه به لق شدن آن می تواند بسیار مهم باشد. پروتزهای جزئی به منظور حمایت از دندان های طبیعی شما متکی می باشند. در صورتی که بیش از حد لق گردیده اند، می توانند باعث آسیب به دندان های طبیعی شما نیز گردند.

دندان مصنوعی چقدر مقدار محکم باید باشد؟

دندان مصنوعی به راحتی باید در دهان قرار بگیرد و شل نباشد. در صورتی که بسیار باشد، می توانند منجر به درد و ناراحتی گردد. در صورتی که خیلی شل باشد، امکان دارد از دهان خارج شده و یا باعث آسیب لثه شود.

به منظور اطمینان پیدا کردن از اینکه پروتزهای مصنوعی شما به خوبی جاگیر می شوند یا خیر، باید به صورت منظم به منظور اصلاح به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. دندانپزشک می تواند تناسب پروتز را ارزیابی نموده و تغییرات لازم را برای بیمار خود انجام دهد.

آیا می توان دندان مصنوعی را بدون چسب در جای خود نگاه داشت؟

نگهداری دندان مصنوعی بدون چسب امکان پذیر می باشد، اما امکان دارد با کمک چسب دندان مصنوعی ثابت در جای خود باقی بماند. بدون استفاده از چسب، دندان مصنوعی امکان دارد حرکت نماید و پایداری کمتری را به همراه داشته باشد. چند کار وجود داشته که می توان برای کمک به حفظ دندان مصنوعی بدون چسب فرد دارنده دندان مصنوعی انجام دهد، مثلا از روکش دندان مصنوعی یا از پروتزهای سفارشی استفاده نماید.

البته راه حل دیگری هم به منظور حفظ دندان مصنوعی بدون چسب وجود داشته که آن هم تهیه دندان مصنوعی دائمی می باشد. این نوع پروتز با کمک ایمپلنت های دندانی در جای خود ثابت می گردد. این را هم خاطر نشان کنیم که این گزینه گرانتر از دندان مصنوعی می باشد، اما می تواند مطمئن تر است.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

جلسه دوم عصب کشی دندان